Goededag saab leden ,
Ik heb het volgende probleem met mijn Saab 9.3 uit 2004.
Tijdens het rijden over onregelmatige wegen hoor ik van uit het onderstel een bonkend geluid, ben al weken op zoek waar dat geluid vandaan komt.
Auto is pas apk gekeurd en niks gevonden bij de garage.
Ik heb het volgende al vervangen,,achterschokbrekers ,rubbers tussen de achter veren ,draagarmen achter (deze die half rond zijn).
Zou het kunnen zijn de stabilisatorstang rubbers of de stabilisatorstang tussen draagarm en schokbrekers.
Is dit een bekend probleem bij deze auto met dit bouwjaar auto heeft 240.000 km gelopen .
Graag van jullie reactie en tips , het is mijn eerste Saab en bevalt prima voor de rest .
Groet Robert
.....
Bonkend geluid over onregelmatige wegen?
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Bonkend geluid over onregelmatige wegen?
heey
de stabilisatorstang rubbers achteraan of de reactiestang tussen stabilisatie en schokbrekers vooraan .
daar zitten bij de sport sedan het meest de hammertjes die kloppen
mvg werner
de stabilisatorstang rubbers achteraan of de reactiestang tussen stabilisatie en schokbrekers vooraan .
daar zitten bij de sport sedan het meest de hammertjes die kloppen
mvg werner
-
Robert9.3
- Geregistreerd lid
Dank voor jou reactie, Ik ga er naar kijken en zonodig vervangen.
Groet Robert
Groet Robert
-
fozwart
- Donateur (7x)

Kun je niet horen of het voor of achter vandaan komt? Als het voor is, dan vaak de reactiestangetjes tussen stabilisatorstang en de veerpoot. Achter vaak de banaan, maar die heb je al vervangen, maar ook daar kunnen de reactiestangetjes de oorzaak zijn.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
De rubbers van de dwarsstangen kunnen ook aan vervanging toe zijn. Die worden vaak vergeten. Ik heb net alles vervangen achter en heb een klein bonkje. Mijn garage gaf dit als eventuele oorzaak aan. De rubbers van de stabilisatorstang zijn er in drie verschillende diktes: 17, 18 en 19mm. Als je het rubber kan zien staat er vaak ook op welke diameter het is. Als je die rubbers wil vervangen vervang dan gelijk ook de verbindingsstangetjes. Die laatste is overigens een best rotwerkje en vergt wat wrikwerk.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn sportcombi uit 2006 en bij mij is toen de veerpoot vervangen en toen was alles weer in orde, maar ik zou inderdaad eerst op de rubbers of stabilisatoren afgaan.