Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door RoccoH » vr 12 jun, 2015 8:31

ZSR schreef:...

Vandaar de stelling; "225 past net maar is veel te breed voor een 7j velg, op een 7j velg hoort 205."

Wie roept? :D
Mwah, had op mijn 9000 195/65R15 zitten op 7j, dat zag er normaal uit en reed goed. De 9-3 is zekert geen winnaar als ik die twee qua rijgedrag vergelijk....

Afbeelding

Hmm zelfs dit ziet er nog iets balonnerig uit... :?

Volgens de Rimwidthulator is 7.5j de minimale breedte voor een 225/45R17 band...

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » vr 12 jun, 2015 9:14

@smeede Wat rij je nu? Dacht dat Hirsch 19" was. Ben idd benieuwd of er iemand ervaring met 20" heeft.
Zal wel lekker strak zijn, te strak misschien?

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ics/239760

@Roccoh. Tja die 9000, dat is wel een 15 inch velg, veeeeel zijrubber dan. Ik denk dat 195 op 17" er nog wat strakker uit had gezien? Die 195 op 7j lees ik ook veel bij BMW.

En wat die rimsite zegt klopt denk ik wel.
Ergens hebben de ingenieurs (goedkope) keuzes moeten maken denk ik. Voor de "doorsnee" auto rijder. En bij alles wat tot gemiddeld wordt terug gebracht is het meestal niet mooi/spannend/vooruitstrevend en ga zo maar door.

Als ik naar de kast hoogte en diepte van de 9-3 kijk is of de kast te groot, of de wielomtrek te klein. Vervolgens ook nog eens te ontdiep en de huidige constructie zou et 35 beter staan. Maar dat zullen de onderdelen rond het lager etc wel niet leuk vinden. (En dit lager etc was standaard of goedkoper, GM is watching you! :wink:

smeedereynde
Geregistreerd lid

Bericht door smeedereynde » vr 12 jun, 2015 21:23

momenteel staat hij op 225/45R18. staat trouwens op de officiele papieren.
heel gek eigenlijk, want in 17 inch is de aanbevolen maat 225/45R17.
bij nazicht is de bandenmaat voor Hirsch 19 inch : 235/35R19
de 235/35R20 heeft een 2% grotere rolomtrek dan mijn huidige band, en toch dezelfde hoogte van band als de 19 inch Hirsch > vandaar mijn vraag naar iemand met ervaring.
ik heb van een van mijn vorige wagens nog 20 inch velgen liggen, 5X108, enkel centergat uit te boren.
en ik ben nog steeds verliefd op deze velgen :
http://www.topautozubehoer.at/bilder/ga ... s1.jpg.jpg

smeedereynde
Geregistreerd lid

Bericht door smeedereynde » vr 12 jun, 2015 21:48

Hij staat trouwens, sedert een week, op een KW schroefkit. en dit in combinatie met veerpootbrug (is nl een cabrio)
deze combinatie bevalt met trouwens zeer goed > goede verbetering tov originele aero ophanging en toch goed comfort bewaard.

jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jonasewp124 » vr 12 jun, 2015 22:22

smeedereynde schreef:momenteel staat hij op 225/45R18. staat trouwens op de officiele papieren.
de 235/35R20 heeft een 2% grotere rolomtrek dan mijn huidige band, en toch dezelfde hoogte van band als de 19 inch Hirsch > vandaar mijn vraag naar iemand met ervaring.
ik heb van een van mijn vorige wagens nog 20 inch velgen liggen, 5X108, enkel centergat uit te boren.
Was een hirsch niet 245/35r19??
Denk dat je op die 20" 235/30r20 gaat moeten gaan.

als ik mijn 235/45r17 (origineel op mijn vector-velgen) vergelijk met 20" dan is het 235/30r20, vrees wel dat dit pokke dure banden zijn.

smeedereynde
Geregistreerd lid

Bericht door smeedereynde » vr 12 jun, 2015 22:42

jonasewp124 schreef:
Was een hirsch niet 245/35r19??
Denk dat je op die 20" 235/30r20 gaat moeten gaan.

als ik mijn 235/45r17 (origineel op mijn vector-velgen) vergelijk met 20" dan is het 235/30r20, vrees wel dat dit pokke dure banden zijn.
mijn originele banden zijn dus 225/45R18 > daarom denk ik eerder aan 235/35R20, en toch alweer 11 mm hogere bandenflanken tov 235/30R20. ook iets meer keuze in banden merken.

maakt de ET waarde veel verschil ? de elia velgen zijn 8,5 x 20 et 38, mijn saab velgen 7,5 x 18 et 41 > 12,7 + 3 mm meer naar buiten ? is dit haalbaar voor een sc ?

smeedereynde
Geregistreerd lid

Bericht door smeedereynde » vr 12 jun, 2015 23:00

RoccoH schreef: Mwah, had op mijn 9000 195/65R15 zitten op 7j, dat zag er normaal uit en reed goed. De 9-3 is zekert geen winnaar als ik die twee qua rijgedrag vergelijk....
Hij staat trouwens, sedert een week, op een KW schroefkit. en dit in combinatie met veerpootbrug (is nl een cabrio)
deze combinatie bevalt met trouwens zeer goed > goede verbetering tov originele aero ophanging en toch goed comfort bewaard.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 14 jun, 2015 23:36

Die 3 mm ga je niet merken. Las ergens dat er werd geadviseerd niet meer dan 5mm +/- te gaan.

En die 3 naar buiten staat alleen maar beter. Als je ziet wat ze er in Amerika aan spacers (ruim een cm en meer) op gooien, dat ziet er echt niet meer uit naar mijn smaak.

For your reading plesure:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ics/220142

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 16 jun, 2015 13:12

Deze week de knoop maar eens doorhakken, straks is het zomerseizoen al weer voorbij :mrgreen:

Die vredestein Cento gaan het niet worden, in mijn boekje staat bij 17" de waarde 94, en helaas is de Cento er alleen in 91y (wel volgens de vredestein website, niet volgens de bandenboer...om de vorti niet in de wielen te rijden?).

Dus of de
vredestein Vorti 225/45/17 94Y xl (baal er van dat die 215/50/17 zo'n dure maat is. Volgens mij past die maat veeeeel beter bij mijn Saab 7j velgen en mijn Saabje zelf. Tja)

Als rubbers up: Noxian zline, Michelin 3 en de Dunlop maxx, hoor hier ook van de bandenboer verschillende geluiden over.

Wat me opvalt dat er wel over (benzine) verbruik wordt gesproken, maar niet over het verbruik van de band op die labels?
En dat die groen is en van macro biotisch stand zand is gemaakt zal me eerlijk gezegd jeuken. (I know.. Foei)

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » di 16 jun, 2015 14:21

Of ga lekker de Michelin CrossClimates testen, kan je je winterbanden ook meteen verpatsen en rijd je niet het halve jaar op suffe velgen

[/draakmodus :wink: ]

Als je regelmatig wisselt denk ik dat de Primacy 3 een prima band is. Hij is mij goed bevallen qua grip en brandstof verbruik, iets minder qua slijtage. (of bedoelde je de Michelin Pilot Sport 3?)
Ik kan ze alleen niet in verhouding plaatsen tussen de anderen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 16 jun, 2015 21:06

Sorry voor dit oeverloos gezaag maar ja mijn vrouw begrijpt me al helemaal niet :mrgreen:

De Michelin primacy 3 bedoelde ik idd.

Vredestein is een sportieve band, die hopelijk wat langer dan de GY mee gaat. Die Michelin hoor ik leden en bandenboer zeggen dat slijtage best hoog is in combinatie met lawaai na de eerste 10k, en is misschien weer iets te comfortabel tov de vredestein vorti, die dunlop sport maxx schijnt de meest comfy onder de sportbandem te zijn en die Nokian's... Lekker rebels en ik heb wel wat met dat merk. Alleen weer wat lawaaierig.
Op de vredestein vorti na maak ik me over de rest van de selectie zorgen mbt cuppen door losse buitenste lamellen.
Ik schaal de vorti hoger in dan de primacy 3.

Heb gegoogled maar kan nergens een review vinden van de in mijn ogen perfecte band op een verlaagde en getunde 9-3 sport: Cento 215/50/17 95y (of 94w) :wow:
Niet te slap in de bochten, goed remmen, band gaat lang mee en geen ballonnen rond mijn velg.

o ja en 215/50 is net wat meer band alleen heb ik dan wel xl nodig anders weer te slap, 225/45 is weer te hard op 94.... Tja had ik maar b6 ipv b8 moeten nemen :-P+

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 16 jun, 2015 21:35

ZSR schreef:Sorry voor dit oeverloos gezaag maar ja mijn vrouw begrijpt me al helemaal niet :mrgreen:
Ik hoop voor jou dat ze de enige is :D :D

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 16 jun, 2015 22:53

Ach ja waar heb je anders een forum voor? :-P+ :-P+

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 17 jun, 2015 9:49

Ik zou zeggen: leef je lekker hier uit jongen, dan blijft het voor mevrouw ZSR ook uit te houden... :-P+

Baasrijder
Geregistreerd lid

Bericht door Baasrijder » wo 17 jun, 2015 11:40

smeedereynde schreef:momenteel staat hij op 225/45R18. staat trouwens op de officiele papieren.
Ik heb 'm op 235/45/R18 gehad. Daarmee was de omtrek van de band te groot. Zowel esthetisch, als qua aanlopen bij maximaal insturen. Nu weer op 225/45/R18. Staat beter, maar minder comfort, want minder hoge wangen...

Plaats reactie