Ik heb gebeld met de RDW en kwam het volgende te weten:
- Omdat er geen toegestaan trekgewicht op het kenteken staat kan het ook niet door tests verkregen worden. Dat was anders geweest als er een gewicht vermeld was, dan zou het door tests verhoogd kunnen worden. Kortom: al had er maar als AHW 10kg gestaan, dan was het door tests te verhogen. Nu de fabriek geen gewicht heeft vermeld kan dat niet.
- Omdat de 'gewone' 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD automaat wel 750kg (ongeremd) en 1.600kg (geremd) mag trekken zou het kenteken aangepast kunnen worden met een 'Conformiteitsverklaring' afgegeven door de fabriek of importeur.
- Omdat de fabriek niet meer bestaat heb ik gebeld met de ex-importeur Beherman in België. Zij bestaan nog als 'Beherman Group' en hebben een automotive afdeling met daarin het Mitsubishi importeurschap. Ik werd doorverbonden met iemand die kennis had van deze materie en deze vertelde mij dat Beherman zelf geen conformiteitsverklaring afgeeft, maar als de fabriek nog bestaan had dan hadden ze het wel kunnen regelen.
En zo is er een patstelling ontstaan: een trekgewicht op het kenteken krijgen kan wel met een conformiteitsverklaring, maar doordat de Saab fabriek niet meer bestaat kan het niet. Hier lijkt de zoektocht te eindigen. Maar... er zijn wel vaker dingen geregeld die onmogelijk leken, zo werd bij de verkoop van de 9-5NG Sport Estate's uit de failliete boedel expliciet door de curator vermeld dat ze niet toegelaten zouden kunnen worden op de openbare weg. Inmiddels zijn alle 27 voorzien van een kenteken en rijden de eigenaren er trots mee rond.
Daarom wil ik verder zoeken via het forum, en eventueel een buitenlandroute bewandelen als daarmee via EU regels het kenteken aangepast kan worden. Wie heeft er kennis en ervaring met deze materie?