Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
scancaep
Geregistreerd lid

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door scancaep » za 02 dec, 2017 13:40

De Milestone CM2
Was dat niet de opvolger van de TK17?
Niet te verslijten en reed voor geen meter in de regen door dat knetterharde compound.
Als je niet op paste maakte je ongewild een highsider ;-(+ !

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 02 dec, 2017 19:19

Winterbandjes

Bij een setje mooie (cadillac/Saab) 17 velgen uit Antwerpen zaten hier begin 2016 “wk 32 2012 dunlop sport 3D” op.

Twee hebben nog veel 7-8mm en twee zitten op 5.

Zouden jullie die twee met 5 vervangen (of alle vier?)?

Omdat ik eigenlijk verschillende banden maar helemaal verschillende merk banden op een auto lelijk vind staan, en de dunlop sport 5 er na de conti en Mich als nummer 3 in de top eindigde overweeg ik er twee van aan te schaffen.

Zouden jullie die op de voor (trekken) of achter (tegen uitbreken) velgen zetten?

Ik rij hoofdzakelijk 50-80 km wegen (16km heen en 16km terug in de buurt van Rdam en Bleiswijk en af en toe naar Hilversum via de snelweg naar familie) EN een/twee keer per jaar via Frankrijk naar Zwitserland om te skiën in Verbier.
Ps op ijzige sneeuw zijn ze ruk (maar ja dan is elke band zonder spikes ruk)
Maat is 205/50/r17, krap met sneeuwketting op 3cm verlaagd...

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » zo 03 dec, 2017 11:48

Op de aangedreven wielen zou ik de 7-8mm zetten en de andere op de niet aangedreven.
In sneeuw wil je nl. tractie.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 03 dec, 2017 12:27

Hier zijn verschillende theorieën over. Ook ik kies voor grip op de voorbanden terwijl extra profiel op de achterbanden een geringere kans op aquaplaning oplevert.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 03 dec, 2017 12:31

Het grootste risico met sneeuw is mijns inziens niet dat je niet wegkomt, maar dat je niet op tijd kan stoppen of dat de auto uitbreekt zonder dit te kunnen herstellen. Als je veel rechtuit rijdt (snelweg), dan zou ik misschien nog overwegen om de beste banden op de vooras te plaatsen, omdat de voorremmen belangrijker zijn dan de remmen achter. In elk overige geval zou ik zelf de beste banden achter plaatsen, gezien overstuur moeilijker is te herstellen dan onderstuur (zeker in de sneeuw). Ik heb zelf eens een bergpas gereden met betere winterbanden voor dan achter en daar word je niet vrolijk van. Daarnaast moet je in overweging nemen dat de banden nu misschien nog 5-6mm hebben, maar aan het eind van het seizoen misschien 3/4mm en dan zou ik daar liever op attent gemaakt worden door slippende banden bij wegrijden dan door venijnig overstuur in een bocht.

TL;DR: Betere banden wil ik op de achteras, ongeacht FWD/RWD/AWD.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 03 dec, 2017 12:40

Nu is 20min.ch niet altijd de meest gedegen journalistieke bron in Zwitserland, maar het zegt toch wel wat dat deze vraag als eerste wordt beantwoord onder de tien grootste mythes omtrent winterbanden: http://www.20min.ch/schweiz/news/story/ ... n-20952494" onclick="window.open(this.href);return false;
Man sollte die besseren Pneus vorne montieren, vor allem bei Vorderradantrieb. Falsch.

Die besseren Reifen sollten aus Sicherheitsgründen grundsätzlich auf den Hinterrädern montiert werden. Damit wird eine gute Haftung der Hinterachse gewährleistet und das Ausbrechen des Fahrzeughecks in Grenzsituationen vermieden.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » zo 10 dec, 2017 21:29

5 jaar zit inderdaad op het randje. Ik zou die met 5 mm vervangen en achter leggen en de 7-8 mm deze winter oprijden (wel even je ESP uitzetten dan :P ) en volgend jaar vervangen.

Welke maat zouden jullie adviseren voor winterbanden op een 9-3X met 16" staal? Ik neig naar 215/60/16, het alternatief zou 205/65/16 zijn. Of toch op zoek naar een setje 17/18" lichtmetaal (dan krijgen de remmen ook wat meer lucht)? :oops:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 11 dec, 2017 1:19

scancaep schreef:
RoccoH schreef: Afbeelding

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Wh ... e-Plus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat plaatje zegt me niet zoveel.
Wie zijn die competitors? Chinees meuk of zoiets.
Ook zie ik geen vergelijking met de vorige CC zonder plus.
Dat zou ik dan wel interessant vinden.
Al met al voor mij marketing gel*l!
Afbeelding

Nu met disclaimer. Zegt nog steeds niet alles want je weet de schaal van de as niet. A zal wel de Goodyear Vector 4Seasons zijn want die kwam in testen op sneeuw net iets beter uit bus dan de CrossClimate.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 11 dec, 2017 10:25

Heren bedankt, we beginnen het seizoen maar met twee nieuwe banden op de achteras.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » ma 11 dec, 2017 12:08

Wat mij dan weer achterdochtig maakt is de verklaring onder nummertje (4).
"At M's request".
Doet me denken aan de commotie van de afgelopen week omtrent de beïnvloeding van Justitie en Veiligheid op de wetenschappelijke onderzoeken.
Wie betaalt, bepaalt?
Of deze... wiens brood men eet wiens woorden men spreekt.

Daan Paul
Donateur
Donateur

Bericht door Daan Paul » ma 11 dec, 2017 14:50

Benieuwd of er nu iemand op het forum in een Saam met Cross Climate Plus banden rijdt. Horen we uit eerste hand of de Saab onder de huidige winterse omstandigheden tractie heeft en veilig de weg op kan met deze banden.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » ma 11 dec, 2017 16:32

Ik heb crossclimates op een Vw en Michelin alpin op mijn 9-3 cabrio. Met de huidige sneeuw nog steeds het verschil tussen rijden (met dezelfde aangepaste snelheid die veilig is) en net niet glijden. Voor mij een reden nog een keer met mijn werkgever in conclaaf te gaan. Wat natuurlijk wel is. 99% van de tijd voldoen de Crossclimates uitstekend.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 11 dec, 2017 19:50

ik rij op Michelin alpin. Dat was vandaag in Belgie geen overbodige luxe. Ik zag talloze mensen uitglijden, niet vooruitgaan, uit de bocht gaan, rechtdoor rijden als ze wilden afslaan. Ik had grip. het was natuurlijk nog steeds oppassen, maar de banden deden hun werk.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 11 dec, 2017 21:28

Ik heb een Sport Estate met CrossClimates sinds volgens mij juli 2015 nu zo'n 50.000 schat ik en rond de 4,5 mm profiel. Merk nu wel dat de grip wat minder aan het worden is en dat het de vorige winter beter was, maar goed een winterband doet het met zoveel profiel ook minder goed dan een nieuwe winterband. En hier in de hele wijk ligt een dikke plak ijs op de weg, maar ik kom gewoon weg zonder wielspin en de auto doet wat ik wil.
Hiervoor heb ik altijd goede winterbanden gehad (Goodyear Ultragrip & Michelin Alpin) en ja dat rijdt fijner in de sneeuw, maar alleen dan rijdt het fijner en ook maar een klein beetje fijner vergeleken met CrossClimates. Als er geen sneeuw ligt dan legt een winterband het ook in de Nederlandse "winter" bijna altijd flink af op een willekeurige zomerband (heb een keer een jaar lang doorgereden met winterbanden op de cabrio, geen aanrader!!), en laat een zomerband nou de basis zijn voor de CrossClimates.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » di 12 dec, 2017 15:25

en laat een zomerband nou de basis zijn voor de CrossClimates.
Ha, ha omgekeerd zou je ook kunnen zeggen dat de winterband de basis is geweest voor de zomerband... :-P+

Plaats reactie