scancaep schreef:Het sneeuw wegdek is onder de 0˚C hoe warm je die dan op om op bedrijfstemperatuur te komen?
Voordat ze écht op bedrijfstemperatuur zijn moet je dus minstens een paar uur rijden op redelijke snelheid.
Zoals iemand elders al eens heeft gezegd is het noch vlees noch vis.
Maar als je er blij mee bent.. good for you!
Jouw theorie volgende kan je het beste de auto kopen met de beste remeigenschappen in gegeven omstandigheden. En dan voor elke omstandigheid een aparte auto, die weer het meest geschikt is daarvoor. En dan een forecastmodel dat jou laat weten welke auto je moet nemen voor de ultieme veiligheid. En dan krijg je waarschijnlijk een lullig en onvoorzien ongeluk waarbij de bandenkeus geen rol speelt. Kortom: wat is wijsheid... That's the question.
All-weather banden zijn naar mijn mening voor de totaal niet extreme omstandigheden in dit land prima overall voor 95% van de mensen. Voor wintersport is het alweer wat anders, maar ik ga bijvoorbeeld nooit op wintersport.
Daarbij weet ik niet hoe je er bij komt dat banden pas na een paar uur rijden op bedrijfstemperatuur zijn. Ten eerste is dat niet zo (o.a. door rolwrijving, vervorming, remmen, etc warmen ze op), ten tweede houden bandenfabrikanten bij het engineeren van een band ook rekening met zulke zaken. Een band hoeft ook geen 40 graden te bereiken om goed te presteren.
Het is pas vlees noch vis als je tig keer per maand van bandenset moet wisselen rond deze tijd van het jaar, omdat de ene dag je zomerbanden beter voldoen en de andere dag je winterbanden. Dus maandenlang rondrijden met de ene set in de kofferbak, en dan op de parkeerplaats tijdens de lunchpauze de andere set er onder schroeven voor de terugweg