Stadslicht werkt niet niet na plaatsen LED dimlicht

2002-2012
Plaats reactie
thomaskemp
Geregistreerd lid

Stadslicht werkt niet niet na plaatsen LED dimlicht

Bericht door thomaskemp » za 12 okt, 2024 9:48

Beste Saab forummers,

Weet iemand hoe het kan dat de LED stadslichten ('wenkbrouwen') van een 9-3 niet meer branden bij het plaatsen van LED dimlicht (H7)?

Terug naar halogeen en ze werken weer als vanouds.

De LED dimlichten zijn 60,4 watt per kant. Zouden ze te veel stroom trekken?

Jullie reacties worden gewaardeerd. Alvast dank!

Met vriendelijke groet,

Thomas

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Stadslicht werkt niet niet na plaatsen LED dimlicht

Bericht door jansen » za 12 okt, 2024 10:52

Te veel stroom geloof ik niet , tenslotte is een standaard halogeenlamp ook 55 watt, je moet denk ik in de UEC de hoofd verlichting aanpassen van Halogeen verlichting naar Xenon aftermarked , dan blijft ie wel werken , maar dat moet wel met een Tech2 gebeuren.

thomaskemp
Geregistreerd lid

Bericht door thomaskemp » za 12 okt, 2024 11:12

[]
Met de Tech2 is de auto al in de Xenon2 modus gezet.
Reden: Onnodige quote verwijderd

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 12 okt, 2024 11:19

Dan zou het gewoon moeten werken, de plus en aarde aansluiting misschien andersom.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 12 okt, 2024 17:36

Geen idee, ik heb een 2008 met aftermarket led lampen en het werkt gewoon goed. De led lampen hebben wel minder vermogen dan de door jou geplaatste, ik geloof iets van 20 Watt met een lichtopbrengst die echt een stuk hoger is dan halogeen of led. 65 Watt Led zou ik overigens niet aanraden. Dat is wel heel veel licht en zal bij een beetje belading snel verblindend zijn voor je tegenliggers. Ik zou de suggestie van Jansen eens opvolgen. Overigens moet je dimlicht met TECH II wel even aangepast worden op aftermarket.

thomaskemp
Geregistreerd lid

Bericht door thomaskemp » zo 13 okt, 2024 11:49

Dank voor jullie suggesties. Het dimlicht werkt volledig naar behoren. Het is puur het stadslicht dat ermee ophoudt. Misschien stoort de ballast door een hoge frequentie die wordt uitgestraald. Ik ga overwegen andere lampen te kopen.

Hebben jullie goede ervaring met een specifiek type?
Liefst niet te blauw voor een originele Xenon look (4500k).

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » zo 13 okt, 2024 12:28

Ik heb de Osram nightbreaker er in.

thomaskemp
Geregistreerd lid

Bericht door thomaskemp » za 02 nov, 2024 12:09

Die Osram Nightbreaker is zonder 'balast', klopt dat?

Zijn er op het forum mensen die ook last hebben van LED-lampen met 'balast' welke mogelijk storen met de 'wenkbrouwen'?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 02 nov, 2024 13:47

`De Osram nightbraker is zonder ballast. Werkt uitstekend, heeft een goedkeuring voor veel automerken. Goede lichtopbrengst en perfect lichtbeeld. Auto op aftermarket gezet, geen geknipper etc.

De auto is net APK gekeurd. Na de APK heb ik even gevraagd hoe het lichtbeeld was. Kreeg te horen, perfect, hoefde hem niet eens af te stellen.

freshman
Geregistreerd lid

Bericht door freshman » za 02 nov, 2024 19:19

@fozwart
Gaat het over de Nightbreaker LED smart H7? Verlicht die de weg echt beter dan halogeen? Dat zou dan wellicht komen door de betere gemiddelde reflectie van het wittere licht door de omgeving, want de lamp geeft ongeveer evenveel lumen als halogeenlampen. Voorlopig vond ik geen youtubefimpjes die mij overtuigen.
Goed dat alvast de APK het lichtbeeld OK vond. Hopelijk zet Osram zelf de Saab 9-3 dan binnenkort ook op de compatibiliteitslijst, zodat men er legaal mee op de baan kan.
Overigens heeft ook Philips een retrofitledlamp die straatlegaal is voor heel wat auto's, maar ook daar is Saab (voorlopig?) niet bij. Dat komt zeker niet enkel omdat Saab al meer dan 10 jaar uit productie is, want er is wel een toelating voor Trabant en dat voor Philips en Osram!
Ik hoop dat er alsnog een toelating komt voor minstens een van beide lampen, want ik zou ze wel eens willen uittesten.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 02 nov, 2024 19:40

Ik heb de H7 Leddriving XTR 6000K er in. Die heeft 3500 lumen opbrengst. Dat is ruim meer dan Halogeen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 02 nov, 2024 19:47

freshman schreef:
za 02 nov, 2024 19:19
Hopelijk zet Osram zelf de Saab 9-3 dan binnenkort ook op de compatibiliteitslijst, zodat men er legaal mee op de baan kan.
Is een beetje koffiedik kijken. Osram maakt vast en zeker een rekensommetje of ze een homologatie er al dan niet financieel uit krijgen voor een bepaald model.

thomaskemp
Geregistreerd lid

Bericht door thomaskemp » di 05 nov, 2024 18:07

fozwart schreef:
za 02 nov, 2024 19:40
Ik heb de H7 Leddriving XTR 6000K er in. Die heeft 3500 lumen opbrengst. Dat is ruim meer dan Halogeen.
Ook dit zijn lampen met een apart 'kastje'. Kennelijk werkt het bij jou foutloos.

Ik blijf het een mysterie vinden waarom mijn auto de stadslichten uitzet.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 05 nov, 2024 18:39

Het werkt heel zeker foutloos. Maar, ik vermoed dat je ze niet moet vergelijken met die van jou. A: het vermogen is totaal anders B: Osram steekt er nogal wat energie in om deze lampen legaal op de markt te zetten.

Plaats reactie