Saab op LPG.
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
Saab op LPG.
Hallo,
Ik overweeg om misschien een Saab 9-5 op LPG aan te schaffen.
Kan dit type Saab probleemloos op LPG blijven rijden?
Dit met name wat betreft Cilinderkop, klepzittingen en dergelijke.
Ik heb al wel begrepen dat de importeur dit af raad.
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik overweeg om misschien een Saab 9-5 op LPG aan te schaffen.
Kan dit type Saab probleemloos op LPG blijven rijden?
Dit met name wat betreft Cilinderkop, klepzittingen en dergelijke.
Ik heb al wel begrepen dat de importeur dit af raad.
Alvast bedankt voor de reacties.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Dat de importeur het afraadt is nieuw voor me en lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Het klopt dat de klepzittingen het zwaarder te verduren hebben wanneer de auto op gas rijdt, hetgeen een koprevisie van tijd tot tijd onvermijdelijk maakt, typisch zo ergens tussen de 80000 en 120000 km. Een goed revisiebedrijf kan tijdens zo'n revisie anticiperen op het rijden op gas waarmee, de levensduur significant verlengd kan worden. Al met al vind ik het persoonlijk geen argument om te zeggen dat LPG en een 9-5 (eigenlijk moet je dan consequent zijn: LPG en een moderne motor) niet samengaat. Zelfs wanneer je deze revisie meecalculeert levert LPG je snel een interessante besparing op.
Feit blijft natuurlijk dat je complexiteit gaat toevoegen aan een deel van de auto die toch al niet het meest eenvoudig is waarmee (in elk geval theoretisch) de storingsgevoeligheid verslechterd, echter mijn ervaringen met de laatste generatie Vialle LPi systemen zijn dermate goed, dat ik ik me ook daar geen grote zorgen over zal maken.
Feit blijft natuurlijk dat je complexiteit gaat toevoegen aan een deel van de auto die toch al niet het meest eenvoudig is waarmee (in elk geval theoretisch) de storingsgevoeligheid verslechterd, echter mijn ervaringen met de laatste generatie Vialle LPi systemen zijn dermate goed, dat ik ik me ook daar geen grote zorgen over zal maken.
-
Gripen
- Donateur (2x)

RoccoH schreef:bij de mijne bij 305.000 km...
Ja, maar da's toch een classic? Heb ook van Saabmonteurs gehoord dat de nieuwere generatie (9-3, 9-5) niet meer zo goed op lpg kunnen als de modellen ervoor. Dit heeft dan ook vooral met de cilinderkop te maken. Dus ik denk dat een revisiekop tussen de 80000-150000km wel relevant is hoor.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
ReinR
- Donateur

mijn saabje is van 95 en rijdt van het begin af aan op lpg. Nu 365 000 op de teller: probleemloos. Nog steeds geen olieverbruik of lekkende kop!
Kan het me niet voorstellen dat de nieuwere saabs slechtere klepzittingen en geleiders zouden hebben.
Dat zou de fabrikant moeten kunnen onderbouwen met feiten lijkt me,
gewoon doen dus!
Rein
Kan het me niet voorstellen dat de nieuwere saabs slechtere klepzittingen en geleiders zouden hebben.
gewoon doen dus!
Rein
-
Pieter
- Geregistreerd lid
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
-
Gripen
- Donateur (2x)

Ik had het over de 9-3, en 9-5, dus niet over de 900. Het zal ook heus wel niet te maken hebben met slechtere materialen, maar meer door een combinatie van toegepaste materialen/technieken.ReinR schreef:mijn saabje is van 95 en rijdt van het begin af aan op lpg. Nu 365 000 op de teller: probleemloos. Nog steeds geen olieverbruik of lekkende kop!
gewoon doen dus!
Rein
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

voor in je Porsche zeker? 
zoalng de tank binnen je kooiconstructie geplaatst is denk ik dat het wel veilig is (afgezien het risico van de tank die door je dashboard (en door jou) komt bij een frontale aanrijding...) maar dat zal bij een plaatsing voorin waarschijnlijk niet het geval zijn.
Of het wettelijk gezien mag, geen idee...
zoalng de tank binnen je kooiconstructie geplaatst is denk ik dat het wel veilig is (afgezien het risico van de tank die door je dashboard (en door jou) komt bij een frontale aanrijding...) maar dat zal bij een plaatsing voorin waarschijnlijk niet het geval zijn.
Of het wettelijk gezien mag, geen idee...
-
ralph12
- Geregistreerd lid