ng 900 niet courant?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
MISTY
Geregistreerd lid

ng 900 niet courant?

Bericht door MISTY » ma 15 nov, 2004 0:17

gistern ff naar janse hengelo voor een koelslang.
De garage werkplaats was natuurlijk gesloten maar had toch nog
iemand bereid gevonden om ff te zoeken in het magazijn.
Na een minuut of 10 gezocht te hebben in de computer...niet op voorraad!
Toen gezocht wat er op leek,auto naar binnen en passen.
Zegt de beste man(verkoper) ''hadden we er hier maar tien van staan
dan verkocht ik nog wat''.
''Die ng 900 krijg ik aan de straatstenen niet kwijt''
Ze blijven dus zitten met de ng 900 wat ook te zien is aan de prijzen.
Gaat de 93 dezelfde toekomst tegemoet als de ng900?

9000 freak
Geregistreerd lid

Re: ng 900 niet courant?

Bericht door 9000 freak » ma 15 nov, 2004 1:28

Ik verwacht van wel, als ik het gros zie staan bij de dealers, zeg ik van, zown auto koop ik in nog geen honderd jaar, het ziet niet uit, het zijn allemaal van die goedkoop uitziende autootjes, met van die lelijke wieldoppen vaak ook nog van die saaie interieuraankleding, geef mij dan maar 9000 en 900 classis, dat ziet tenminste nog een beetje uit.

Als ik zie bij een dealer in roermond, die heeft sommige auto's (9-3) al 1 tot 2 jaar staan, volgens mij zonder dat hij het in de gaten heeft, de prijzen reizen de pan uit voor die dingen vind ik, voor hetzelfde geld krijg je veel meer bij de concurrenten.

Ik denk dat ook de "oude" 9-5 het heel slecht zal gaan verkopen de komende jaren, het past niet meer bij wat mensen willen, er zitten totaal geen lijnenspel in, wat je tegen woordig ziet, zoals bij audi/bmw/mercedes/renault/alfa romeo noem het allemaal maar op.

Saab is verdomd aan het verouderen, toegegeve 9-3 ss is leuk, is nieuw, maar is tegelijkertijd ook weer OUT! zit geen lijnenspel in, ondanks dat is die toch redelijk gewillig, maar over 5,6 jaar zullen ze die ook niet meer kwijt raken, dat voorspel ik je.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 15 nov, 2004 4:30

Saab staat al jaren gekend om slecht in de tweedehandsmarkt te liggen, dat is niets nieuws. Voordeel is wel dat je over het algemeen veel auto krijgt voor relatief weinig geld.

Basisversies zijn nooit populair (zelfs niet bij het classic of 9000 gamma), hetzelfde zal wel voor de 9-3 gelden. De leukere versies zullen hun waarde meer houden.

Een lijnenspel a la Renault hoef ik persoonlijk niet, geef mij dan maar een 9-5 of een sportsedan, maar ja over smaak.....

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 15 nov, 2004 7:44

Ik had een 900Ng turbo,had 'm vervangen (noodgedwongen)door een perfecte 9000cse turbo met alles op en aan en was blij dat de dealer hem terug wou overnemen na een klein jaar zodat ik terug in een NG rijd...
Ik voel me wat te jong voor een 9000 :lol:
Zo zie je maar ,smaken verschillen :wink:
Maar ere wie ere toekomt,de 9000 rijden is meer comfort...
De NG past me meer als een handschoen en sportiever...

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » ma 15 nov, 2004 9:41

Afgezien van smaak, want dat is tot op zekere hoogte persoonlijk: een aantal modellen van Saab liggen idd. slecht in de markt. Dat geldt niet voor de 900cl., vooral niet voor de snelle en luxe versies. Op de 9000 schreef je als een speer zo snel af. Op de 900GM ook. En ik vrees dat de 9.3 ook die kant op gaat, en de 9.5. De oorzaken liggen soms ook bij Saab: de reputatie de eigenaar op te zadelen met hoge onderhoudskosten is niet helemaal onterecht. Voor de liefhebbers en techneuten hier speelt dat minder een rol. Maar daar maakt Saab geen volume. Punt is ook dat er met een Saab vaak veel km.s gereden worden. Modellen met gunstige km.standen zijn zeldzaam. Die houdt de dealer vaak zelf - en die zijn duur: weinig km.s, dealeronderhouden. Hetzelfde geldt voor de cabrio's: erg duur bij de dealer - veel te duur. Opvallend is het contrast: een 2ehands Saab is bij de dealer erg duur, in de handel niet. Ik vermoed een bewuste strategie: de dealers houden kleine selecte voorraden aan, die tegen hoge prijzen verkocht worden aan mensen die specifiek zo'n auto zoeken. Op het gevaar af weer betutteld te worden ook nog even dit: de 900GM geniet geen kamerbrede goede reputatie waar het gaat om wegligging en rijeigenschappen. Het exemplaar van Erwin is waarschijnlijk de uitzondering die deze regel bevestigt. Maar op de mening van liefhebbers die hun auto koeseren kan Saab geen volume maken.
Moppersmurf

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 15 nov, 2004 9:53

Maar op de mening van liefhebbers die hun auto koeseren kan Saab geen volume maken.
Robbersmurf
Op degene die alles afbreken ook niet zou ik zo zeggen. :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 15 nov, 2004 10:48

Ik persoolijk vind de NG 900 mooier dan de 9-3. Her sierlijke grilletje, de elegante neus.... Ik vind het design net wat exlusiever dan de 9-3. Je ziet ze ook minder. Ik denk dat er wel een groep liefhebbers is, en dat als je over een paar jaar bij een clubmeeting komt met een NG (als enige?) iedereen oh en ah roept, en : eigenlijk toch wel mooi.. 8)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 15 nov, 2004 12:12

Tsja.. de 900ng was destijds wel even een stap terug in 'saabgehalte' in vergelijking met de classic. Toch kan ik 'm wel waarderen en in alle nuchterheid bekeken is het een enorme stap vooruit in veiligheid, betrouwbaarheid en comfort. Als je veel kilometers moeten maken en je hebt maar een beperkt budget, lijkt een 900ng mij een prima keuze. Vraag maar aan Flèche Rouge.

Nu even terug naar het onderwerp. De 900ng is niet courant nee. Kijk eens naar het enorme aanbod van hoge kilometerstanden 900ng voor net iets onder de 3000 Euro. Ook die particuliere verkopers moeten veel geduld opbrengen bij het vinden van een koper. Vorige week stond er zelf een behoorlijk mooie voor 1950 Euro te koop. 'T is voor niks! Dit werk is voor een dealer dus veel te marginaal. Bij een ruim occasionaanbod zal een dealer zo'n vroege 900ng die veel gedraaid heeft misschien al doorstoten naar de handel. Alleen de mooiere exemplaren en lagere kilometerstanden lijken mij voor een dealer lonend. Want vergeet niet dat hij een auto met allerlei bovag-voorwaarden, dealer-service en soorten van garantie moet verkopen.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 15 nov, 2004 12:17

Er spelen hier een paar dingen door elkaar:

1) De reputatie van vooral '94 en '95 NG900 modellen is bar slecht. Stompzinnige is, dat je je daar als koper van een tweedehandsauto juist weinig van hoeft aan te trekken, want tenzij zo'n auto vrijwel direct na aanschaf door de eerste eigenaar in het 'handelscircuit' verdween, zullen alle modificatiecampagnes die Saab op deze modellen heeft losgelaten (en dat waren er nogal wat) zijn uitgevoerd. De 'kinderziektes' zullen er aldus nu wel zo'n beetje uit zijn...

2) Er zijn vooral de eerste jaren heel erg veel kale uitvoeringen verkocht in Nederland. Hoeveel mensen zitten er anno 2004 te wachten op een Saab met één airbag, wieldoppen en zwart/grijs plastic bumpers, zonder airco en zonder toerenteller(!)? Het is een algemeen beeld: nieuwe auto's worden in ons BPM-landje vaak 'kaal' gekocht, waardoor deze voertuigen erg snel verouderen. Want iemand die vijf tot tien jaar later voor een tweedehands auto gaat kijken, heeft alles wat in de jaren erna gemeengoed is geworden (airco, airbags links rechts en opzij, meegespoten bumpers en spiegels,...) wél in zijn achterhoofd zitten. Voor een middenklasser van een premiummerk geldt dat natuurlijk nog veel sterker als voor een Japans boodschappenautootje...

3) Dealers staan vaak tot over hun nek vol met bovenstaande uitvoeringen, maar hebben ze wél duur ingeruild om hun klant in een volgende Saab te kunnen tillen. Aldus staan ze ook weer veel te duur in de 'achtertuin'. Waarom dan niet je verlies nemen en de zaak tegen reële prijzen 'opruimen', zou je zeggen? Wel, de meeste dealers, zeker die in de 'goede' jaren een veel te duur nieuw pand hebben neergezet, steken tot over hun oren in de schuld en de gebruikte-autovoorraad staat voor een bepaald (meestal veel te hoog) bedrag op de balans. Ga je die auto's onder de boekwaarde verkopen, dan is de bank niet blij en mag je geld gaan storten. Er zijn trouwens gevallen bekend waar de bank een autohandelaar onder het mom van interesse in aankoop van auto's naar een dealer stuurt, en vervolgens uitgebreid verslag laat afleggen omtrent de 'reële' waarde van de gebruikte-autovoorraad...

4) 'Gewone' 900s van het GM-type worden niet verkocht aan liefhebbers, maar mensen die een veilige, comfortabele en representatieve gezinsauto wensen. Deze groep hecht veel waarde aan bijvoorbeeld de NCAP-test waar de 900 er destijds slecht vanaf kwam. Ook de ANWB, Consumentenbond e.d. zijn niet onverdeeld positief over deze auto. Misschien onterecht, maar je kunt van een doorsnee consument niet verwachten dat ze door deze als betrouwbaar te boek staande informatie 'heenkijken'.

5) De algemene tendens m.b.t. tot de 900/9-3 serie is dat de laatste als het 'uitontwikkelde' model wordt gezien (1000+ wijzigingen t.o.v. het voorgaande model!). Dat er in '96 en '97 onderhuids al aardig wat aan de 900 is verbeterd, is minder bekend.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 16 nov, 2004 22:16

Inderdaad Wouter.

Nu heb ik geen zeer scherpe prijs voor mijn NG900 betaald maar hij is wel goed.

Gekocht bij 276.000 km en hij staat nu 10 maanden later op 316.000 km. Op een nieuwe koppeling na geen enkele kosten aan de auto gehad. Ik blijf lekker doortuffen. Geen rooie cent krijg ik er meer voor maar voor mij is ie qua uiterlijk (voornamelijk), comfort en uitstraling meer waard dan de gek ervoor geeft...

Het rijdt werkelijk zalig en geen saab-kenner cq. tweedehandsmarktspeurder verwacht deze lage prijzen. Veel waar, veel uitstraling voor je geld dus!

Plaats reactie