Het is niet specifiek voor Saab maar wel een leuk concept dat kennelijk ook door andere merken wordt toegepast: refurbished.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nds-markt/
Saabpartners werkt als het ware zo en die snelle Brabo met zijn 'fabrieksnieuwe' autos ook. Ik ben dan wel benieuwd wat de kosten van zo'n proces zijn.
Refurbished
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Refurbished
Nobel idee, al is dit volgens mij meer investeren in snelle(re) verkoopbaarheid en betere prijzen op de tweedehands markt (van zeg maar 'dealer select occasions'). Men heeft het over auto's van 3 tot 5 jaar oud. Die zijn doorgaans nog niet aan een grote, levensverlengende refurbishing toe zou je mogen verwachten (hoewel, bij Renault
). Ik denk dat Renault hiermee vooral inspeelt op de vraag naar nette, jonge, gebruikte auto's (die momenteel groter is dan de vraag naar nieuwe) en tegelijk door deze structuur te kiezen zelf meeprofiteert van deze markt die normaliter aan fabrikanten voorbij gaat, die doen immers alleen nieuw. De investering zal per auto relatief wel meevallen: alle onderdelen zijn in eigen beheer voor handen tegen een fractie van de commerciële verkoopprijs en de meeste auto's zijn op deze leeftijd met "klein werk" weer goed te maken. Ik krijg - het artikel lezende - niet de indruk dat het primair gericht is op duurzaamheid - een immer onverslaanbare marketingtool. Bijv. al die auto's naar Frankrijk brengen en terug door heel Europa heen terwijl de meeste waarschijnlijk evengoed wel snel een nieuwe eigenaar zouden vinden brengt aardig wat uitstoot met zich mee. Als je dit zou doen met 8 à 10 jaar oude auto's (die het grootste deel er al op hebben zitten) kom je op een heel ander plaatje denk ik. Vermoedelijk is hiervoor ook wel de een of andere Europese subsidie beschikbaar die in het kader van duurzaam ondernemen de business case nog wat interessanter maakt.