Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
RoelandV
Geregistreerd lid

Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bericht door RoelandV » za 19 sep, 2020 22:32

EU-commissaris Frans Timmermans stelt in het AD dat de EU de CO2-uitstoot gaat aanpakken:
auto’s, huizen en boeren onder de loep. En sne.....

....Ook moet er nog eens worden gekeken naar de maximale CO2-uitstoot van auto’s en busjes.
De Commissie wil dat er strengere regels komen. "Voor nieuwe auto’s", aldus Timmermans, "maar ook voor oude.
We gaan kijken naar opkoopregelingen."

De vraag is: gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/europa-gaa ... ~a5b46abc/

jelger
Geregistreerd lid

Re: Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bericht door jelger » za 19 sep, 2020 22:34

Ach, als een ordinaire pallet fik op het strand een soort van cultureel erfgoed status kan krijgen....zou ik denken dat ik de komende 5 jaar nog wel Saab kan blijven rijden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 19 sep, 2020 22:47

Af en toe vraag ik me wel eens af of het daadwerkelijk om de CO2-uitstoot te doen is of meer om de timmerfrans one man show. Straks is er weer een hele sector weggevaagd (waarna Frans zichzelf ongetwijfeld op de borst klopt voor de bereikte resultaten) en de vraag is natuurlijk hoeveel het oplevert (in de praktijk en niet op papier met flink creatief boekhouden) als iedereen gedwongen over moet op nieuwerwets vervoer. Of dit nou ov is of privaat, het zal een enorme productiepiek met zich meebrengen. Tenzij je natuurlijk de marketingpraat gelooft zoals dat de nieuwe bmw i3 volledig op windenergie geproduceerd is. Een prachtig alternatief op papier. Ik heb thuis ook 100% groene stroom, zoals vermoedelijk iedereen in NL op papier. De vraag is wat gebeurt er dan met de >90% grijze stroom die geproduceerd wordt?

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat we alles bij het oude moeten houden. Het is goed om vooruitgang na te streven. Maar in deze toch al lastige Coronatijd die een giga, maar dan ook giga economische crisis teweeg gaat brengen, vraag ik me oprecht af wat straks al die mensen die op welke manier dan ook overbodig zijn geworden, moeten gaan doen om de kost te verdienen. Als dat tenminste het uitgangspunt blijft om te kunnen/mogen ‘leven’.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 19 sep, 2020 23:11

Ik denk dat de auto-industrie het straks weer niet gaat redden om op tijd aan alle nieuwe wettelijke emissie-eisen te voldoen.
Daarvoor ontbreekt de tijd en het is te kostbaar. De EU werkt hiermee dus gewoon nieuwe sjoemelpraktijken in de hand.

Vervolgens gaat na invoeeing van de nieuwe regels van Frans straks het politieke vingertje weer wijzen naar de autobranche,
gevolgd door nieuwe miljoeneneclaims van consumenten en overheden.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » za 19 sep, 2020 23:14

De vraag is wat gebeurt er dan met de >90% grijze stroom die geproduceerd wordt?

Die wordt met behulp van dom rood groen links gekleurd om de rest voor de gek te houden. Over 30 jaar vraagt men zich af, hoe hebben zich zoveel mensen voor de gek laten houden, zoals meerdere keren in de geschiedenis.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 19 sep, 2020 23:30

Hoe dat voor de gek houden werkt beste hpnonthuis, dat weten grote beedrijven zelf ook goed.
Sapphire schreef:
za 19 sep, 2020 22:47
Ik heb thuis ook 100% groene stroom, zoals vermoedelijk iedereen in NL op papier.
Minus ik. :shock:
Jaja . Dat lees je goed. Die hypocriete jelger toch. (Ik zal de felle baasjes voor zijn) :wink:
(Maar eigenlijk heeft de meerderheid in Nederland geen "groene stroom")

Dat zit zo...ik had Greenchoice en kreeg aan de deur een aanbod van Nuon. Omdat ik verhuisd was van elektra-only naar huis met gas hadden ze een goed aanbod voor overstappen. Ik vroeg uitdrukkelijk om groen. "Ja ja meneer". Ik te goeder trouw het nagezonden 3 jarig contract niet goed gelezen tot ik bij jaarrekening er achter kwam dat ik het meest vieze gore grijze pakket had gekregen :roll: Blijkbaar kon NUON alleen zo concurreren met Greenchoice. Tja, dan heb je meteen antwoord op je vervolg vraag.
Sapphire schreef:
za 19 sep, 2020 22:47
De vraag is wat gebeurt er dan met de >90% grijze stroom die geproduceerd wordt?
Dat gaat naar de meerderheid van de huishouden en het bedrijfsleven.

En je slotvraag. Voor elke transformatie is een opportunity.

Enfin, verbouwing is in gang gezet, zonnepanelen kunnen op het dak liggen rond einde energie contract. Ik begreep dat aannemers al helemaal volgeboekt zitten het komende jaar. Werk aan de winkel voor gen die willen en het willen zien!

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 19 sep, 2020 23:41

Niet alleen de auto-industrie wordt geraakt door de plannen.
Ook de luchtvaart zal het gaan merken:
Europeanen zijn de afgelopen dertig jaar steeds meer gaan vliegen. Als gevolg hiervan is de CO2-uitstoot door de luchtvaart in Europa
meer dan verdubbeld. Dat moet anders, vindt Timmermans. Korteafstandsvluchten in Europa moeten verdwijnen, in plaats daarvan moeten er snelle treinverbindingen komen.....

...... Deskundigen denken overigens niet dat alternatieve brandstoffen op korte termijn het CO2-probleem van de luchtvaart gaan oplossen.
Zo is er in de wereld bij lange na niet genoeg biobrandstof voorhanden en is het proces om synthetische kerosine te maken nog heel erg duur.
Bovendien geldt voor synthetische kerosine hetzelfde als voor waterstof: het wordt gemaakt met behulp van elektriciteit en is pas duurzaam
als er een overschot aan elektriciteit uit zon, wind of waterkracht is.

De enige serieuze oplossing voor het CO2-probleem van de luchtvaart lijkt daarom vooralsnog minder vliegen.
Bron: https://nos.nl/artikel/2348763-nieuw-eu ... reeks.html

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 19 sep, 2020 23:53

En in dat laatste slaagt dit jaar goed in. Het kán dus wel, als we maar gedwongen worden. In plaats van twee keer op vakantie, de vliegreis overgeslagen.

Zoals gezegd, voor elke uitdaging is wel een oplossing. Zo is de mensheid ook tot 2020 gekomen. Maar ja, conservatisme en behoudzucht zijn ook begrijpelijke reflexen

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 20 sep, 2020 1:30

Goh, wie vliegt er 2x in 1 week maar elders om een Saabje te rehabiliteren, en wie mag straks in 2023 extra gaan betalen om zijn overtollige energie aan het net kwijt te raken door alle paneeltjes??? Lang leve de transitiewet!!!!!!
Overheid of roverheid??!!

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 20 sep, 2020 7:10

Het zijn voorlopig alleen nog maar plannen hoewel de drang (en de noodzaak) om uitstoot te verminderen groot is Er zullen dus vast wel een keer maatregelen gaan komen.
Of ze het op korte termijn op Europees niveau voor elkaar krijgen om alle oudere auto's te verbieden vraag ik me af en sowieso wordt in het plan van Timmers alleen nog maar gepraat over een opkoopregeling. Dat is vrijblijvend. Je hóeft niet.

En om eerlijk te zijn: er zal een keertje wat moeten gebeuren. We kunnen niet doorgaan op de manier zoals het nu gaat.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 20 sep, 2020 8:48

Frans Timmermans is bij de EU beland omdat hij zo goed verhalen kan houden.
Het waarheidsgehalte vindt men kennelijk niet zo interessant.

Feit is namelijk dat de CO2-uitstoot door de coronacrisis al IS gedaald naar het niveau van ...... 2006.
Door nu heel hard te gaan roepen is onze gladde Fransie volgend jaar al verzekerd van een compliment voor zijn "succesvolle CO2-beleid".

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/we ... ~b5a1d76b/

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 20 sep, 2020 10:52

Of alle Saabs straks eerder naar de sloop gaan of niet, hangt af van hoe effectief -en door wie- er gelobbyd wordt.

Anonieme particuliere grootindustriëlen en banken zoeken via lobbyisten naar een weg om de politiek laten geloven dat zij op hun beurt de samenleving kunnen laten geloven dat er daadwerkelijk iets goeds bijgedragen wordt aan het verminderen van milieu vervuiling, dan wel het afremmen klimaatverandering, door 'maatregelen die de industrieën dwingen'. En de weg die de politiek vervolgens kiest, als bijvoorbeeld besloten wordt om jonge -maar al wat oudere- Saab's te gaan verbieden, zou naar het idee van politici dan dus moeten bijdragen aan het beeld binnen de samenleving dat er werkelijk iets gedaan wordt om bovenstaande problematieken 'aan te pakken'.

Mijn vraag is welke particuliere grootindustriëlen en banken daar nu precies de winst van gaan binnenhalen. Want dat is hoe onze samenleving inmiddels naar mijn overtuiging daadwerkelijk 'georganiseerd' is: Politici zijn instrumenten geworden van anonieme particuliere grootindustriëlen en banken, instrumenten die via georganiseerde lobby's door lobbyisten gerund en benut worden om de publieke opinie binnen de samenleving in de greep te houden van zaken die er niet toe doen. Dat geeft anonieme particuliere grootindustriëlen en banken de ruimte om buiten iedere aandacht andere zaken te kunnen regelen. Niet volgens een vastomlijnd en georganiseerd plan. Maar wel met iets dat als gezamelijk doel wordt gezien: Een financieel winst oogmerk. Met als gevolg: Meer macht.

Politici lenen zich daar uitstekend voor omdat ze nooit maar één agenda hebben, te vaak te vol zijn van vooral zichzelf, denken ergens macht over te hebben (terwijl dat achteraf vrijwel nooit zo bleek te zijn), en omdat ze niet door hebben hoe hun eigen beeldvorming over de portefeuille die ze beheren volledig, maar dan ook volledig, wordt gevormd door lobbyisten. Er is immers al gedurende decennia een situatie aan het groeien waarin politici intrinsiek vèrgaand buiten de maatschappelijk/stoffelijke realiteit in een politieke bubbel leven, waarin hun grootste bronnen van informatie ongemerkt vrijwel uitsluitend door lobbyisten van uiteindelijk anonieme particuliere grootindustriëlen en banken worden gecontroleerd.

Ik voel mee met mensen die gewoon in een Saab willen rijden tot 'ie versleten is, als die straks gedwongen gaan worden hun auto vroeger weg te moeten doen dan zij zelf willen. En ik ga het een grove schande vinden als het zover komt. Een grove schande als gevolg van puur politiek opportunisme. Immers, de bijdrage van zo'n maatregel aan het verminderen van vervuiling is onomstotelijk verwaarloosbaar.

Ik houd er voor mijzelf trouwens al een tijdje rekening mee dat, in het huidige klimaat van groeiend politiek opportunisme, het alles behalve zeker is dat ik mijn 'Youngtimer' Saabjes nog jaren kan blijven runnen zoals ik nu doe. Precies daarom ben ik zsm aan 't zorgen dat ze 'fiscaal vriendelijk' in topstaat komen. Eventueel haal ik ze naar prive als de overheid de youngtimers ook gaat 'aanpakken', en ze als gevolg daarvan zakelijk ineens niets meer waard zijn. Da's dan mijn opportunisme.

Qua eigen bijdrage aan verbetering van het milieu door minder te vervuilen: Ik rijd natuurlijk altijd maar in één Saab tegelijk. En thuis hoop ik binnen afzienbare tijd vrijwel los van het grid te komen. Wanneer ik daar straks zelf elektriciteit ga opwekken, ga ik wat er over is zelf opslaan en niet terug leveren aan het grid. Dat is volgens mij de allerbeste weg om te gaan. Want in het grid, daar zit altijd ook de politiek. En ik wil graag zo min mogelijk afhankelijk van die politiek zijn. Want dat zijn in mijn ogen echt overwegend opportunistische prutsers en marionetten geworden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 20 sep, 2020 14:37

Ik wil alleen maar de E85 weer terug... :-(

Zijn mijn 9-5 en 9-3tjes weer net zo groen als zo'n EV.... maarja....

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » zo 20 sep, 2020 15:14

Dat windenergie zo populair is en er zo massief in geïnvesteerd wordt is alleen vanwege de gegarandeerde rendementen van 10%, betaald vanuit subsidie.
Dat een windmolen in zijn levensduur niet eens de CO2 bespaard die bij de bouw vrijkomen, door de hoeveelheid beton staal en polyester wordt voor het beeld niet genoemd.
Evenals het feit dat de volledige capaciteit in andere bronnen achter de hand moet zijn.
Ik ben absoluut geen tegenstander van milieu, heb al 7 jaar panelen op het dak, maar hekel de leugens die gebruikt worden.
China bouwt tot 2035 800 kolencentrales bij. India vergelijkbare situatie. Dan zijn er nog steeds mensen die vinden dat we hier alles af moeten breken om de wereld te redden door te stoppen met bv aardgas. Biomassa is uit de gratie omdat de subsidie van 6 miljard stopt. Dat het 3x zoveel CO2 geeft als aardgas was toch al bekend toen die idioterie begon.
Daarmee was de laatste energiebron die voldoende flexibel was geweest, terecht uit de race.
Nu komt waterstof in beeld. Helaas is dit geen energiebron maar een drager. Bij productie en opslag blijft er netto minder dan 30% over van de stroom die men omzet. Nederland is dus te klein om het aantal windmolens te plaatsen, nodig voor de opwekking.
Zonnepanelen op het dak is positief, maar de mijne leveren in de winter erg weinig, en s’nachts valt de opbrengst tegen.
Dus of zonder stroom, of fossiel of kernenergie. Meer smaken hebben we voor nederland niet.
Dus maar investeren in een verlengkabel naar China om met kolenstroom in ieder geval vannhet gas af te kunnen en electrisch rijden
Droevig maar waar

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 20 sep, 2020 15:18

evo schreef:
zo 20 sep, 2020 14:37
Ik wil alleen maar de E85 weer terug... :-(

Zijn mijn 9-5 en 9-3tjes weer net zo groen als zo'n EV.... maarja....
+ 1.000.000 :!:

Plaats reactie