Blunders bij het klussen
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Speakers gekocht voor voorin... denk slim te zijn door de hele plug erop proberen te zetten met eeh schroef.
Dus ding uitelkaar gehaald, plastic brug geval eraf en draden eruit gesoldeerd... blijkt die oude plug er 1: niet tussen te passen en 2: als hij wel gepast had niet meer in het gat te kunnen.
Resultaat... 2 gesloopte speakers. Heb later nieuwe gekocht en de plug er een eindje verderop aangzeg, nu past het wel.
Speakers zwerven nog los rond, worden waarschijnlijk eens ingebouwd in een kratradio ofzo
Dus ding uitelkaar gehaald, plastic brug geval eraf en draden eruit gesoldeerd... blijkt die oude plug er 1: niet tussen te passen en 2: als hij wel gepast had niet meer in het gat te kunnen.
Resultaat... 2 gesloopte speakers. Heb later nieuwe gekocht en de plug er een eindje verderop aangzeg, nu past het wel.
Speakers zwerven nog los rond, worden waarschijnlijk eens ingebouwd in een kratradio ofzo
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De stomste klus fout, gelukkig al meer dan 30 jaar geleden, je bent jong en denkt dat je alles al weet. Toen werden de twee bovenliggende nokkenassen van mijn Alfa Romeo helaas niet goed gemonteerd en gingen de kleppen op het verkeerde moment open en sloeg een klep wat krom op de zuiger bij het starten. Daarna nog eens een ander blok ingebouwd in Duitland, op de terug reis kan er wat rook onder de kap, was ik de massa kabel vergeten aan het blok vast te maken. Datzelfde gebeurde nog een helaas bij een andere AR met stalen koppelingkabel, bleek deze kabel als massa te fungeren en trapte ik geluk net thuis door die kabel die nog maar uit enkele draadjes bestond.
Recente Saab fout, was wel bij de dealer maar ik stond er met mijn neus vlak bij, mijn Powerflex rubbers werd met de spacers van de originele rubbers gemonteerd, er was helaas geen goede handleiding, maar je kon eigenlijk al zien dat dat niet kon. Later schoof een rubber door de druk van de conische spacer uit zijn huis. Gelukkig kon ik nog met een slakkegang naar de garage rijden en die spacers er weer tussen uit laten halen. De bout voor het rubber vast te zetten werd tevens van een flinke ring voorzien.
Recente Saab fout, was wel bij de dealer maar ik stond er met mijn neus vlak bij, mijn Powerflex rubbers werd met de spacers van de originele rubbers gemonteerd, er was helaas geen goede handleiding, maar je kon eigenlijk al zien dat dat niet kon. Later schoof een rubber door de druk van de conische spacer uit zijn huis. Gelukkig kon ik nog met een slakkegang naar de garage rijden en die spacers er weer tussen uit laten halen. De bout voor het rubber vast te zetten werd tevens van een flinke ring voorzien.
-
Menno
- Geregistreerd lid
Gisteravond nog, bij een niet nader te noemen 99; beetje schuin stukje straat, linksvoor opgekrikt met Saabkrikje, wiel eraf. Stuur naar links om beter bij de bouten van de remklauw te kunnen, rechtervoorwiel gaat dus rollen op het schuine stukje (ivm eerdere klusserij niet op handrem of in versnelling) en bam! daar lag het autootje met de neus op de weg. Tja...
-
rmelle
- Geregistreerd lid
opbokken
ben bezig aan mijn 96 (nog in schoonhoven) krik auto omhoog om achterwiel kast schoon te maken, alleen, en ergens diep in de polders aldaar bij mijn garage.(met hele zachte veengrond) zakt krik weg, auto dreigt om te vallen, ik hou saab tegen met al mijn gewicht, wurm wiel er weer onder en plaats een bout, dit alles met 1 hand en stijgende kramp in mijn andere arm. sindsdien: in al mijn auto's ligt een zeer stevig stuk hout om onder de krik te leggen!
in frankrijk:
in stoffige boerenschuur koppakking CB750 gewisseld (op vakantie) zonder dat er een compressor in de buurt was: terug in nl vette vastloper op nokkenas: zat een strootje in een oliekanaal.

de gastvrijheid van de boer was geweldig het eten, vette franse boerenpot, en de eigengemaakte wijn waren om nooit meer te vergeten...
in frankrijk:
in stoffige boerenschuur koppakking CB750 gewisseld (op vakantie) zonder dat er een compressor in de buurt was: terug in nl vette vastloper op nokkenas: zat een strootje in een oliekanaal.
de gastvrijheid van de boer was geweldig het eten, vette franse boerenpot, en de eigengemaakte wijn waren om nooit meer te vergeten...
-
DaVinz
- Geregistreerd lid
Heb dat ook wel eens gedacht.. daarom leg ik altijd een velg onder de wagen. komt iig je schijf niet op de grondMenno schreef:Gisteravond nog, bij een niet nader te noemen 99; beetje schuin stukje straat, linksvoor opgekrikt met Saabkrikje, wiel eraf. Stuur naar links om beter bij de bouten van de remklauw te kunnen, rechtervoorwiel gaat dus rollen op het schuine stukje (ivm eerdere klusserij niet op handrem of in versnelling) en bam! daar lag het autootje met de neus op de weg. Tja...
-
Oosthoek
- Donateur

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Hmm ik weet nog wel een paar hele stomme:
Blunder 1: Het opensnijden van een uitgeharde isolatiekous, ik zeg altijd tegen iedereen altijd van je af snijden, en wat doe ik zelf: linkerhand voorbij het mes... god straft onmiddelijk dus flink uitgeschoten dwars door het laatste kootje van m'n pink heen, topje hing er nog net aan. Het was net een nieuw stanleymes dus loeischerp. Pijn deed het niet, dat kwam later pas. Kan normaal goed tegen bloed en pijn, maar ik was een uurtje helemaal niet lekker van de schrik.
Blunder 2: De cabine 12v (v/h contact) op de massa van de dynamo aansluiten, en vervolgens lopen vloeken dat het contact niks doet
Blunder 3: De motor starten zonder de koppeling in te drukken terwijl m'n pa met z'n hoofd onder de kap staat. Je kunt wel raden wat er gebeurde, Saab stond in de "R" uiteraard
Blunder 1: Het opensnijden van een uitgeharde isolatiekous, ik zeg altijd tegen iedereen altijd van je af snijden, en wat doe ik zelf: linkerhand voorbij het mes... god straft onmiddelijk dus flink uitgeschoten dwars door het laatste kootje van m'n pink heen, topje hing er nog net aan. Het was net een nieuw stanleymes dus loeischerp. Pijn deed het niet, dat kwam later pas. Kan normaal goed tegen bloed en pijn, maar ik was een uurtje helemaal niet lekker van de schrik.
Blunder 2: De cabine 12v (v/h contact) op de massa van de dynamo aansluiten, en vervolgens lopen vloeken dat het contact niks doet
Blunder 3: De motor starten zonder de koppeling in te drukken terwijl m'n pa met z'n hoofd onder de kap staat. Je kunt wel raden wat er gebeurde, Saab stond in de "R" uiteraard
-
Deep Impact
- Geregistreerd lid
Uit de tijd dat ik bij een bandenhandel werkte:
Bij een (kleine) vrachtwagen de pneumatische krik er aan de voorkant onder schuiven om deze op te krikken en dan denken dat deze onder de balk van de wagen staat.
Maar toen ik de wagen ging opkrikken kwam ik er al snel achter dat het niet de balk was waar deze onder stond maar het carter.
Gevolg laat zich raden, liters olie over de vloer van de garage (wat zit er veel in zeg bij een vrachtwagen
) en een groot gat in de carter uiteraard.
Het mooie was wel dat ik ondanks dat ik via een uitzendbureau daar werkte toch mocht blijven en later zelfs een vaste aanstelling kreeg.
Zou het ermee te maken hebben gehad dat ik had gezegd dat de vrachtwagen naar achteren schoot
Bij een (kleine) vrachtwagen de pneumatische krik er aan de voorkant onder schuiven om deze op te krikken en dan denken dat deze onder de balk van de wagen staat.
Maar toen ik de wagen ging opkrikken kwam ik er al snel achter dat het niet de balk was waar deze onder stond maar het carter.
Gevolg laat zich raden, liters olie over de vloer van de garage (wat zit er veel in zeg bij een vrachtwagen
Het mooie was wel dat ik ondanks dat ik via een uitzendbureau daar werkte toch mocht blijven en later zelfs een vaste aanstelling kreeg.
Zou het ermee te maken hebben gehad dat ik had gezegd dat de vrachtwagen naar achteren schoot
-
Menno
- Geregistreerd lid
Ai, hele debiele vandaag: temidden van een handvol andere klussen wilde ik de koppeling even ontluchten, pedaal was me iets te sponzig. Grote spuit bij de hand, flesje DOT 4, aquariumslangetjes voor op de ontluchtingsnippel en gaan. Zwarte meuk over de rand van het reservoir. Snel op zoek naar een fles die ik kon gebruiken om de zwarte meuk in te doen. Greep in de kofferbak naar een bijna lege fles DOT 4, restant bij andere DOT 4 gooien (Hee, andere kleur? Nou ja, zal wel) en lege fles gebruiken als opvang. Zeer tevreden hele systeem gereinigd door er wel drie ladingen vers spul doorheen te jagen. Alles dicht, opruimen, fluitend wil ik de 'opvang'-fles opbergen als mijn oog valt op '-32'. Nog eens kijken: koelvloeistof.
Bleek precies eenzelfde soort fles van te staan achterin, naast de DOT 4...
Bleek precies eenzelfde soort fles van te staan achterin, naast de DOT 4...
-
ralph_m
- Donateur (5x)

leuk & leerzaam topic...
Zo heb ik op een recente klusdag in Rijen een een man of 10 bezig houden met een auto die niet meer wilde starten.
Auto op de brug laten duwen.. Benzine filter vervangen, dus dat kon het zijn.. dus oude filter maar weer terug. Vervolgens wil hij wel start met remreiniger, maar verder ho maar..
Alarm mischien dan...? nope, ook niet.
Stond 10 man vragend kijken en veel goede tips geven
Heb me uiteindelijk een uur later zelfs naar buiten laten duwen toen de tent dicht ging..
Bleek uiteindelijk een niet losse intercooler slang te zijn.
Had ik eerder die dag wel losgedraaid, maar niet meer vast....
Nogmaals sorry sorry en tevens heel erg bedankt voor alle hulp toen..

Zo heb ik op een recente klusdag in Rijen een een man of 10 bezig houden met een auto die niet meer wilde starten.
Auto op de brug laten duwen.. Benzine filter vervangen, dus dat kon het zijn.. dus oude filter maar weer terug. Vervolgens wil hij wel start met remreiniger, maar verder ho maar..
Alarm mischien dan...? nope, ook niet.
Stond 10 man vragend kijken en veel goede tips geven
Heb me uiteindelijk een uur later zelfs naar buiten laten duwen toen de tent dicht ging..
Bleek uiteindelijk een niet losse intercooler slang te zijn.
Had ik eerder die dag wel losgedraaid, maar niet meer vast....
Nogmaals sorry sorry en tevens heel erg bedankt voor alle hulp toen..
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Mijn meest vervelende: net de koppakking gewisseld en als laatste het kleppendeksel weer terugzetten. Motor had ik netjes op tijd gezet, tie-wrapjes om het nokkenastandwiel weggehaald, dus even mikken met de rotor naar cilinder 1 en de kleppendeksel op zijn plek laten glijden. hmm glijdt niet helemaal lekker en de boutgaten horen in mijn herinnering net iets netter te zitten. Zal wel..... Bij de 1e startpoging een KNAK! ohoh.. bleek het kunststof dopje op het benzinepompstangetje kapot te zijn. Zal je net zien. Met een geleende auto naar mijn ouders gereden en een stangetje opgehaald. Weer in elkaar gezet, startpoging: hele HARDE KNAK!! was de nokkenas afgebroken (!!!!) bij het benzinepompstangetje en het stangetje zelf was hartstikke krom. Weer naar mijn ouders om een nokkenas op te halen en van 2 kapotte stangetjes 1 hele maken. Toch wel een beetje zenuwachtig over het gebrek aan succes maar eens met mijn vader brainstormen. 1e wat ie zegt: staat je motor niet op 180 graden ipv 360? Motor "echt" op tijd gezet en daarna was het starten en lopen, maar wel met een zweetspoor in de stoel van mijn samengeknepen billen...
-
Tool
- Geregistreerd lid
-
thomkins
- Geregistreerd lid