Ooit, in het laat-analoge tijdperk, op de terugweg van vakantie op de Suzi op het Noordduitse platteland onderweg wat olie bijgevuld (toch handig, zo'n peilglaasje), even later wordt ik door een automobilist gemaand te stoppen

: er leek iets van mijn motor gevallen wat hij maar net had kunnen ontwijken voordat het het hoge bermgras in stuiterde

Hij wilde me toch even waarschuwen i.v.m. met mijn veiligheid, het kon een wezenlijk onderdeel zijn...

(altijd vriendelijk en vermakelijk volk, die Ostfriesen) Mijn eerste gedachte, mede ingegeven door wat gebrek aan grip van mijn rechter laars, bleek inderdaad de juiste: de olievuldop zat niet op zijn plek, de motor, de bagage en ik intussen rijkelijk besprenkeld...
Olie om bij te vullen had ik nog, maar die dop ging ik niet terugvinden

, en ik stond in de midle of Ostfriesland...
Al gauw stopte er een motorrijder die hulp aanbood maar gezien het probleem niet kon helpen en weer door reed, iets later stopte een andere die me vertelde dat er een paar plaatsen verderop een motorzaakje was, hij zou er wel even heen rijden om te kijken of daar een passende dop te krijgen was.

Hij was net weer weg of de eerste kwam terug om te melden dat hij toch maar even de ADAC had gebeld

en dat er een wegenwachter onderweg was maar dat het nog even kon duren... hij bleef wel even wachten
De dop waar de tweede helper mee terug kwam bleek niet te passen en in overleg met nog twee gestopte motorrijders zou ik met hun naar de motorzaak terwijl nummer 1 bij mijn motor bleef op de ADAC-man wachten en nummer 2 zijn weg weer kon vervolgen. De motorzaak bleek geen passende dop op voorraad te hebben maar

er stond wel een Suzuki GS met net zo'n dop tussen de occasions... Het duurde even voordat ik de eigenaar ervan overtuigd had dat hij die motor in die paar uurtjes op zaterdagmiddag niet meer ging verkopen en dat hij bij de door mij genoemde sloperij in Hude wel een vervangend exemplaar kon krijgen na het weekend. Omdat ik toch verder moest heb ik iets van 3 tientjes betaald voor de dop en heb later bij die sloper gevraagd wat zo'n dopje moest kosten: "Hooguit 5,- DM"
Terug bij mijn motor was de wegenwacht inmiddels gearriveerd, omdat er voor hem niets te sleutelen viel bood hij maar aan de gevolgen van het oliefontein te verwijdere, hij had de spullen toch bij zich... ( Prima service)
MOTORRIJDERS RULE! (Ik zit aan de smiley-max)