Waar ging het mis met SAAB?
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Re: Waar ging het mis met SAAB?
Maar goed dat het geen BMW is geworden, dan was het al veel eerder afgelopen. Kijk maar naar Rover...
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Bij saab is het denk ik altijd mis geweest, te kleine marges en techniek gedreven product ontwikkeling is niet de manier om een stabiele toekomstvaste onderneming te bouwen.
Ik denk dat er in de tijd van de 99 en 900 turbo enorm creatief met de beschikbare middelen is omgegaan, de resultaten daarvan zijn zelfs vandaag de dag nog iconen.
Maar helaas voor saab iconen met een lage marge en weinig noodzaak tot vervanging.
Door die aanhoudende lage marges was er weinig tot geen andere keuze dan overgenomen worden, GM is achteraf inderdaad geen geweldige keuze maar inderdaad wel de reden dat Saab nog zo lang heeft bestaan.
Wat ze hadden moeten doen is veel beter naar de markt kijken volume modellen produceren met een goede marge (a en b segmenters), daarmee hadden ze ook consessies moeten doen op de merkwaardes maar dan hadden ze wel geld verdiend om het merk in de lucht te houden en ook de iconen te blijven produceren.
Ik denk dat er in de tijd van de 99 en 900 turbo enorm creatief met de beschikbare middelen is omgegaan, de resultaten daarvan zijn zelfs vandaag de dag nog iconen.
Maar helaas voor saab iconen met een lage marge en weinig noodzaak tot vervanging.
Door die aanhoudende lage marges was er weinig tot geen andere keuze dan overgenomen worden, GM is achteraf inderdaad geen geweldige keuze maar inderdaad wel de reden dat Saab nog zo lang heeft bestaan.
Wat ze hadden moeten doen is veel beter naar de markt kijken volume modellen produceren met een goede marge (a en b segmenters), daarmee hadden ze ook consessies moeten doen op de merkwaardes maar dan hadden ze wel geld verdiend om het merk in de lucht te houden en ook de iconen te blijven produceren.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Dit kon wel eens een lang topic worden. Ik vind dat de 900ng wel degelijk in het rijtje van Style ontbreekt (niet in de laatste plaats omdat hij uit de pen van Envall kwam). Zonder 900ng geen 9-3og. Het design vond ik destijds al futuristisch en sterk.
Ten aanzien van GM las ik ooit ongeveer het volgende (en heb dat toen ook met Style gedeeld):
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, was de redding van Saab door GM een met goede intenties van GM. Saab werd echter door directe inmenging van de federale overheid de nek omgedraaid in een schimmig handelsspel met China. Technologie en engineering in ruil voor goedkope onderdelen uit China. Het presidentschap van Obama, in 2008, bracht deze ommekeer teweeg. Kort nadat Obama aan de macht komt mandateert hij namelijk het ontslag van GM CEO Rick Wagoner, na een GM-carrière van 32 jaar: https://www.politico.com/story/2009/03/ ... est-020625 Drie maanden later gaat GM bankroet en wordt verdeeld onder USA Treasury, Canada Development Investment Corporation, Government of Ontario, voormalige aandeelhouders, UAW / CAW vakbonden.
Saab was intussen verantwoordelijk voor alle frontdrive-architectuur en onderstel-engineering van GM wereldwijd. Daar waren die gekke Zweden tenslotte ontzettend goed in geworden, zoals we weten. GM ging ook door met het ontwikkelen van nieuwe modellen voor Saab. Na het vertrek van Wagoner werd het belastingtechnisch echter gunstig voor GM (lees: de federale overheid) om al het technische werk aan Saab door te belasten, wat het verliesgevend maakte. Ondanks dat er nieuwe modellen in de steigers stonden werd Saab hier geslachtofferd. Wat vervolgens nogal wat wenkbrauwen deed fronsen was dat, hoewel diverse Europese partijen interesse toonden in Saab (ja, ook BMW) en bereid waren veel geld te betalen, Saab na het faillissement onder Spyker naar China ging (Saab Automobile Powertrain AB en Saab Automobile Tools AB), naar een niet-bestaand bedrijf - voor wisselgeld. Alsof het Spyker nooit had mogen lukken om Saab door te starten. Zie ook interview met Muller in Saabberichten.
Een omgekeerde situatie is bekend rondom Buick. Zowel Oldsmobile als Pontiac verkochten meer dan het dubbele van Buick. Maar toen 'rationalisatie' bij GM opkwam werd Buick gespaard en Oldsmobile en Pontiac gekilled. Buick deed het (enkel) goed in China en meerdere Chinese leiders (waaronder Puyi) waren groot fan van Buick. Om handel te kunnen blijven drijven met China mocht Buick niet geslachtofferd worden. Politieke redenen, niets van doen met het merk zelf. Zie ook: https://www.nbcnews.com/business/autos/ ... -s-n552571
Ik geloof dat ik het een beetje rommelig heb opgeschreven.
Ten aanzien van GM las ik ooit ongeveer het volgende (en heb dat toen ook met Style gedeeld):
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, was de redding van Saab door GM een met goede intenties van GM. Saab werd echter door directe inmenging van de federale overheid de nek omgedraaid in een schimmig handelsspel met China. Technologie en engineering in ruil voor goedkope onderdelen uit China. Het presidentschap van Obama, in 2008, bracht deze ommekeer teweeg. Kort nadat Obama aan de macht komt mandateert hij namelijk het ontslag van GM CEO Rick Wagoner, na een GM-carrière van 32 jaar: https://www.politico.com/story/2009/03/ ... est-020625 Drie maanden later gaat GM bankroet en wordt verdeeld onder USA Treasury, Canada Development Investment Corporation, Government of Ontario, voormalige aandeelhouders, UAW / CAW vakbonden.
Saab was intussen verantwoordelijk voor alle frontdrive-architectuur en onderstel-engineering van GM wereldwijd. Daar waren die gekke Zweden tenslotte ontzettend goed in geworden, zoals we weten. GM ging ook door met het ontwikkelen van nieuwe modellen voor Saab. Na het vertrek van Wagoner werd het belastingtechnisch echter gunstig voor GM (lees: de federale overheid) om al het technische werk aan Saab door te belasten, wat het verliesgevend maakte. Ondanks dat er nieuwe modellen in de steigers stonden werd Saab hier geslachtofferd. Wat vervolgens nogal wat wenkbrauwen deed fronsen was dat, hoewel diverse Europese partijen interesse toonden in Saab (ja, ook BMW) en bereid waren veel geld te betalen, Saab na het faillissement onder Spyker naar China ging (Saab Automobile Powertrain AB en Saab Automobile Tools AB), naar een niet-bestaand bedrijf - voor wisselgeld. Alsof het Spyker nooit had mogen lukken om Saab door te starten. Zie ook interview met Muller in Saabberichten.
Een omgekeerde situatie is bekend rondom Buick. Zowel Oldsmobile als Pontiac verkochten meer dan het dubbele van Buick. Maar toen 'rationalisatie' bij GM opkwam werd Buick gespaard en Oldsmobile en Pontiac gekilled. Buick deed het (enkel) goed in China en meerdere Chinese leiders (waaronder Puyi) waren groot fan van Buick. Om handel te kunnen blijven drijven met China mocht Buick niet geslachtofferd worden. Politieke redenen, niets van doen met het merk zelf. Zie ook: https://www.nbcnews.com/business/autos/ ... -s-n552571
Ik geloof dat ik het een beetje rommelig heb opgeschreven.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Als je zo achterelkaar de verschillende visies doorleest een een optelsom ontstaat van oorzaken. Met de slotconclusie van Ewout als overkoepelende, maar achter de coulissen spelende krachten.
Een punt dat ik mis in relatie tot de thuismarkt die door iemand hierboven als belangrijkste werd aangehaald, is het te lang uitblijven van een reactie van SAAB op de Cross Country van Volvo en de opkomst van de SUV (dit laatste overigens ook buiten de thuismarkt). Het budget dat is besteed aan de 9-5 Mk2 had naar mijn idee beter gestopt kunnen worden in de toevoeging van een Haldex voor de achterwielen. De ervaring die daarmee werd opgedaan had in de DE en andere SAABmodellen door kunnen klinken. De 9-3X kwam 10 jaar te laat en stond eigenlijk nog een paar centimeter te laag op de wielen. Een tweedehands 9-3X is vandaag de dag bijna zonder uitzondering in een mum van tijd verkocht. De 9-4X had als het meer SAAB-genen had gehad die in de carrosserie tot uiting kwamen, eenzelfde succes kunnen worden.
Of een toevoeging van iets unieks als electromotoren in de achterwielen, die bij acceleratie en hellingrijden als hulpaandrijving fungeerden om de voertuigcontrole, gemiddeld verbruik verlagen (en uitstoot verminderen), alsmede meer traktie bij het nemen van hellingen, hadden mogelijkheden tot voortbestaan kunnen schapen.
Het is eeuwig zonde dat de laatste modellen die wel in het museum staan, maar de productie niet meer haalden, nooit op de weg hebben mogen verschijnen. Waaronder een waardiger opvolger van de 9-4X, de 9-X Biohybrid. https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-X_Biohybrid
De vele ingenieurs die zo keihard hun best hebben gedaan om met innovaties en nieuwe vormen quirkyness het merk boven water proberen te houden zullen het proces dat Ewout beschrijft als een dolk in de rug hebben ervaren. En veel anderen met hun.
Een punt dat ik mis in relatie tot de thuismarkt die door iemand hierboven als belangrijkste werd aangehaald, is het te lang uitblijven van een reactie van SAAB op de Cross Country van Volvo en de opkomst van de SUV (dit laatste overigens ook buiten de thuismarkt). Het budget dat is besteed aan de 9-5 Mk2 had naar mijn idee beter gestopt kunnen worden in de toevoeging van een Haldex voor de achterwielen. De ervaring die daarmee werd opgedaan had in de DE en andere SAABmodellen door kunnen klinken. De 9-3X kwam 10 jaar te laat en stond eigenlijk nog een paar centimeter te laag op de wielen. Een tweedehands 9-3X is vandaag de dag bijna zonder uitzondering in een mum van tijd verkocht. De 9-4X had als het meer SAAB-genen had gehad die in de carrosserie tot uiting kwamen, eenzelfde succes kunnen worden.
Of een toevoeging van iets unieks als electromotoren in de achterwielen, die bij acceleratie en hellingrijden als hulpaandrijving fungeerden om de voertuigcontrole, gemiddeld verbruik verlagen (en uitstoot verminderen), alsmede meer traktie bij het nemen van hellingen, hadden mogelijkheden tot voortbestaan kunnen schapen.
Het is eeuwig zonde dat de laatste modellen die wel in het museum staan, maar de productie niet meer haalden, nooit op de weg hebben mogen verschijnen. Waaronder een waardiger opvolger van de 9-4X, de 9-X Biohybrid. https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-X_Biohybrid
De vele ingenieurs die zo keihard hun best hebben gedaan om met innovaties en nieuwe vormen quirkyness het merk boven water proberen te houden zullen het proces dat Ewout beschrijft als een dolk in de rug hebben ervaren. En veel anderen met hun.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Heleboel waars in alle reacties maar ik denk dat het mis ging toen GM weigerde om de 9000 met 4-wheel drive door te zetten. Het prototype reed al. Daarmee hadden ze Audi kunnen oprollen. Ook het niet mogen gebruiken van een Corvette-motor ipv de V6 die ze toen kregen geeft m.i. aan dat de echte wil om het merk te doorontwikkelen niet aanwezig was.
Alex
Alex
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Nooit geweten dit. Was er al een 9000 xwd prototype? Eigen xwd techniek of ergens van de plank gehaald? En zo'n v8 corvette c4 motor ging richting de 300 pk ipv die louzy 200 pk uit dat ongeblazen opel V6-je. Dan was de sprint 0-100 afgeraffeld in 5,5 a 6 secondes en had de topsnelheid begrenst moeten worden op 250 km/u (conform Duits herenakkoord) omdat een 9000 met zo'n v8 daar overheen gingAlex B schreef: ↑vr 04 feb, 2022 18:03ik denk dat het mis ging toen GM weigerde om de 9000 met 4-wheel drive door te zetten. Het prototype reed al. Ook het niet mogen gebruiken van een Corvette-motor ipv de V6 die ze toen kregen
Dan hadden ze inderdaad heeeel goed mee kunnen blazen met de Duitse 3. Begin jaren 90 waren er de Audi v8 quattro, BMW M5, Mercedes 500E. Een 9000 2.3T Aero was al een geduchte tegenstander qua tussensprints maar een 9000 met v8 en xwd (Viggen genaamd?) had ze het leven ook zuur gemaakt qua sprints, topsnelheid en handling.
Deze techniek had ook in de opvolgende OG 9-5 gebruikt kunnen worden. Toen zaten de diverse generaties corvette v8 blokken al tussen de 340pk en 400 pk. Hadden ze nog steeds de Duitsers het moeilijk gemaakt
Zon v8 zal ongetwijfeld wat meer ruimte nodig gehad hebben dan een B235R 4 pitter. De 9000 was al ontworpen, daar hadden ze a la de MB 500E de wielkasten wat voor moeten laten uitkloppen. Bij de ontwikkeling van de 9-5 hadden ze daar al rekening mee kunnen houden. Dan had de Holden B284R 6 cilinder ook in de OG 9-5 gepast
Ik denk dat de v8 xwd modellen niet verkooptoppers waren geweest. Maar zeker wel imagotoppers voor SAAB. Daar kan geen dure marketingcampagne tegenop om de B234R motor te promoten om deze te manoeuvreren tussen de Duitse drie zoals Saab destijds deed
GM heeft Saab door een rietje ademend de marathon laten lopen. En toen ze zelf in de knel kwamen na de kredietcrisis hebben ze Saab voor de finish uit die marathon-wedstrijd gehaald
Ik word door deze kennis met terugwerkende kracht nog chagrijniger (heel boos, niet teleurgesteld)
PS in de 9-7x aero is wel een v8 corvette blok gelepeld in het laatste productiejaar. De sterkste Saab ooit (af fabriek). Waarom toen wel en eerder niet?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Het is nog niet zo lang geleden dat ik het ergens tegenkwam. Het Saabmuseum schijnt het prototype te hebben maar het was/is niet in tentoonstelbare staat. Men mocht er niet mee doorgaan omdat het dan concurrentie zou worden voor de Opel Calibra...... Dan heb je lekker veel sjoege van je marktposititionering. De achterwielophanging was zelf ontwikkeld. Ik herinner me dat toen Saab nog meer aan GM vast kwam te zitten er al gespeculeerd werd over vierwielaandrijving; de techniek was binnen het concern bij Steyer Puch voorhanden, daar werd ook aan gerefereerd. Bij Chevrolet was men er niet zo van gediend om motoren uit te lenen dus die wens van de Corvette-motor viel al gauw dood. Wat electrische hulpaandrijving op de achterwielen betreft, er waren plannen om dat te doen ipv het Haldexsysteem op de Turbo-X. Weer zo'n gevalletje van te weinig en te laat.
Alex
Alex
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Het meeste is al gezegd,
Maar vergeet niet de Zweden zelf, hele prettige mensen, maar ga ze niet proberen te duwen.
En de saabrijders zelf, die durf ik ook nog wel de schuld te geven , categorie . Vul zelf maar in
Maar vergeet niet de Zweden zelf, hele prettige mensen, maar ga ze niet proberen te duwen.
En de saabrijders zelf, die durf ik ook nog wel de schuld te geven , categorie . Vul zelf maar in
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Als je goed kijkt dan zie je veel overeenkomsten tussen Saab toen en Alfa Romeo nu:
1. Alfa is (net als Saab destijds) een klein en eigenwijs nichemerk
2. Er worden maar twee modellen geproduceerd
3. De vraag loopt steeds verder terug; in ons land zijn vorig jaar 173 nieuwe Alfa's verkocht
4. Er zijn wel nieuwe modellen aangekondigd maar die kwamen niet
5. De fabriek en de dealers houden met veel moeite het hoofd boven water
1. Alfa is (net als Saab destijds) een klein en eigenwijs nichemerk
2. Er worden maar twee modellen geproduceerd
3. De vraag loopt steeds verder terug; in ons land zijn vorig jaar 173 nieuwe Alfa's verkocht
4. Er zijn wel nieuwe modellen aangekondigd maar die kwamen niet
5. De fabriek en de dealers houden met veel moeite het hoofd boven water
-
turbopilot
- Donateur (7x)

173 maar
voor het merk die ik zou kiezen als het anders zou worden
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Ach, in de Top 3 is het ook allemaal niet zo fraai als je misschien zou verwachten.
Volkswagen heeft inmiddels een nieuw record gevestigd met een schuldenlast van maar liefst € 250 miljard.
Het is voor de Wolfsburgers te hopen dat de rente niet stijgt....
Volkswagen heeft inmiddels een nieuw record gevestigd met een schuldenlast van maar liefst € 250 miljard.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Met de inflatie en de lage rente kun je tegenwoordig maar beter veel assets hebben en veel schulden i.p.v. andersom.RoelandV schreef: ↑za 05 feb, 2022 11:33Ach, in de Top 3 is het ook allemaal niet zo fraai als je misschien zou verwachten.
Waar haal je die 250 miljard vandaan? In de jaarrekening 2020 staan heel andere bedragen.
In 2020 nam het balanstotaal toe met 9 miljard maar het eigen vermogen met meer dan 6,5 miljard. Wat is het probleem dan?
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
herinner je je nog 'too big to fail' ? En wie zijn de aandeelhouders ... oftewel, wie draagt welk risico? Wanneer moeten de schulden geherfinancierd worden, etc.RoelandV schreef: ↑za 05 feb, 2022 11:33... record gevestigd met een schuldenlast van maar liefst € 250 miljard.
Leuk topic voor het spelletje 'beste stuurlui staan aan wal' trouwens.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Ik ben een van de minst merktrouwe autorijders van dit land en 5 jaar geleden gevallen voor Saab met inmiddels een 9-3 sc en een 9-3X. De charme van het merk momenteel is dat het eigenzinnige auto’s zijn met een interessant verleden waar je nog gewoon mee kunt rijden en waar alles (zeker voor de 9-3X) op zit wat ik als 50 plusser nog kan waarderen. Die modernere auto’s waarbij je na 4 jaar nog alle opties en foefjes niet hebt gebruikt en een blik onder de motorkap nauwelijks herkenning oplevert, vind ik niks. Bij de Saabs kun je ook als non-techneut nog eens iets losschroeven en weer vastdraaien.
Ik lees met veel plezier de (tegengestelde) meningen over een aantal zaken.
What if, is een leuke vraag waar echter nooit een juist antwoord op kan komen. Door allerlei regels wordt het voor een klein merk bijzonder lastig om een volledig nieuwe eigen auto te ontwikkelen. Rebadging is dan een oplossing waarbij de vraag is hoeveel eigen elementen er nog in moeten zitten om te spreken van een eigen auto. Ook hier zal geen wetenschappelijke definitie van te geven zijn.
Het lijkt mij dat een eigenzinnig koetswerk, goede stoelen, turbotechniek en een premium kwaliteitsniveau de basiselementen zijn. Waarin Saab in 2022 verder nog onderscheidend zou kunnen zijn lijkt mij een enigma.
Ik lees met veel plezier de (tegengestelde) meningen over een aantal zaken.
What if, is een leuke vraag waar echter nooit een juist antwoord op kan komen. Door allerlei regels wordt het voor een klein merk bijzonder lastig om een volledig nieuwe eigen auto te ontwikkelen. Rebadging is dan een oplossing waarbij de vraag is hoeveel eigen elementen er nog in moeten zitten om te spreken van een eigen auto. Ook hier zal geen wetenschappelijke definitie van te geven zijn.
Het lijkt mij dat een eigenzinnig koetswerk, goede stoelen, turbotechniek en een premium kwaliteitsniveau de basiselementen zijn. Waarin Saab in 2022 verder nog onderscheidend zou kunnen zijn lijkt mij een enigma.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Mercedes en BMW, Opel heeft nooit dat level of die status gehad, Audi is het wel gelukt
Saab ook niet, en wat Styl zegt, misschien met inovatie wel.
Dacht, dat die insteek ook een beetje het idee was, maar als ik het verhaal lees van Ewout komt er ook een vracht politiek bij kijken
Jammer jammer jammer,
Idee van de 500 of mini had ook nog gekund met een 96, maar saab heeft nooit die grote klantenkring gehad, dus of dat project financieel geslaagd zou zijn.
Ik had er best wel 1 willen hebben; kaal, snel, turbo, X, hybride? En betrouwbaar een bommetje voor de mannen en een leuke voor de vrouwen
Het is dat de 96 (bewust) niet direct klaar staat, anders was deze al lang ingepikt door de echtgenoot
Saab ook niet, en wat Styl zegt, misschien met inovatie wel.
Dacht, dat die insteek ook een beetje het idee was, maar als ik het verhaal lees van Ewout komt er ook een vracht politiek bij kijken
Jammer jammer jammer,
Idee van de 500 of mini had ook nog gekund met een 96, maar saab heeft nooit die grote klantenkring gehad, dus of dat project financieel geslaagd zou zijn.
Ik had er best wel 1 willen hebben; kaal, snel, turbo, X, hybride? En betrouwbaar een bommetje voor de mannen en een leuke voor de vrouwen
Het is dat de 96 (bewust) niet direct klaar staat, anders was deze al lang ingepikt door de echtgenoot