Kan een ervaren monteur aan gedrag en geluid van de auto horen dat de luchtmassameter defect is (Saab 9000) ?
Toen ik met mijn klacht bij de garage kwam werd niet even een stukje gereden om mijn klacht te verifieren. Hij werd gelijk naar binnen gereden en gedeeltelijk gedemonteerd en ze hebben uren moeten zoeken voordat ze erachter kwamen dat het aan de luchtmassameter lag.
De rekening is dan ook nogal hoog uitgevallen (450 Euro incl BTW)
Defecte luchtmassameter
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Defecte luchtmassameter
Een ervaren monteur is ook maar een mens, soms is het een kwestie van geluk hebben of soms wordt je op het verkeerde been gezet en zoek je het in de verkeerde hoek het is hetzelfde als met doktoren die hebben ook geen glazen bol of toverstaven waar ze patienten mee behandelen ,
maar terugkomend op je vraag hier betekend dit dat er in mijn ogen geen monteur op deze wereld is die aan gedrag en geluid kan horen dat de luchtmassameter defecten vertoond ,had net zo goed iets anders aan de hand had kunnen zijn ,temperatuursensor, lambdasensor, water bij de brandstof of vervuiling defecte of gedeeltelijk verstopte injectoren,dat hier door de rekening zo hoog geworden is is jammer ,storing zoek tijden worden altijd doorgefactureerd
maar terugkomend op je vraag hier betekend dit dat er in mijn ogen geen monteur op deze wereld is die aan gedrag en geluid kan horen dat de luchtmassameter defecten vertoond ,had net zo goed iets anders aan de hand had kunnen zijn ,temperatuursensor, lambdasensor, water bij de brandstof of vervuiling defecte of gedeeltelijk verstopte injectoren,dat hier door de rekening zo hoog geworden is is jammer ,storing zoek tijden worden altijd doorgefactureerd
-
bennie
- Geregistreerd lid
Brande het check engine lampje (limp home)? Hebben ze hem uitgelezen met de computer?
-
marty
- Geregistreerd lid
Een ervaren monteur kan het spanningsverloop meten dat de luchtmassameter afgeeft. Aan de hand hiervan kan worden beoordeeld of het ding nog naar behoren werkt.
De eerste diagnose is vaak lastig (als er geen CHECK ENGINE lampje brandt) omdat de storing dan in diverse dingen kan zitten die allemaal een zelfde soort voertuiggedrag geven.
Maar de luchtmassameter is wel een van de meest voor de hand liggende.
De eerste diagnose is vaak lastig (als er geen CHECK ENGINE lampje brandt) omdat de storing dan in diverse dingen kan zitten die allemaal een zelfde soort voertuiggedrag geven.
Maar de luchtmassameter is wel een van de meest voor de hand liggende.
-
maxam
- Geregistreerd lid
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik vond het zelf een beetje vreemd dat de monteur niet eerst een stukkie reed om de klacht proefondervindelijk te testen en zo ook ervaring op te doen in het correleren van storingen en rijgedrag.
Dus dat nu ook een klepdexelpakking en de bougies vervangen zijn, zal dan ook wel een gevolg zijn van onvoldoende diagnose vanuit de computer. Het is dan ook een oud beestje (1992). Hoop dat recentere modellen een betere diagnostisch systeem aan boord hebben.
groeten. Maxam
Ik vond het zelf een beetje vreemd dat de monteur niet eerst een stukkie reed om de klacht proefondervindelijk te testen en zo ook ervaring op te doen in het correleren van storingen en rijgedrag.
Dus dat nu ook een klepdexelpakking en de bougies vervangen zijn, zal dan ook wel een gevolg zijn van onvoldoende diagnose vanuit de computer. Het is dan ook een oud beestje (1992). Hoop dat recentere modellen een betere diagnostisch systeem aan boord hebben.
groeten. Maxam
-
Manic
- Lid van verdienste
Verbaast me trouwens dat hij in staat was de diagnostiek uit te lezen, mijn dealer kan dat al niet eens meer
Wellicht omdat het dan niet al te betrouwbaar blijkt?