Gespot in het klassieker parkeerveld op de Goodwood Members' Meeting

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Gespot in het klassieker parkeerveld op de Goodwood Members' Meeting

Bericht door MvR » do 23 apr, 2026 8:08

Wat op Goodwood buiten de poort stond, was wel een rondje wandelen waard! Waaronder deze 1970 95. In prima conditie.

Afbeelding

Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Gespot in het klassieker parkeerveld op de Goodwood Members' Meeting

Bericht door martinphili » do 23 apr, 2026 14:41

Twee jaar geleden stond die van mij er ook, wat een heerlijk evenement is dat toch ook. We kijken of we volgend jaar weer gaan.
En inderdaad, het parkeerterrein is al een bezienswaardigheid. Er zijn mensen die geen kaartje kopen maar wél twee dagen op de parkeerterreinen rondbanjeren. :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 23 apr, 2026 14:44

Ik riep al gekscherend dat ik wel een barista-tent wil openen aan de rand van het park. Reactie van de Britten: "Oh dan kom ik zéker wat bestellen!" :P

Ik ben al bij/op heel wat klassieker-evenementen geweest. Maar dit steekt er met kop-en-schouders bovenuit. Ervaren Goodwood-gangers laten het Festival of Speed links liggen: commercie. Tja de Earl moet ook wat geld verdienen aan het geheel. De Goodwood Revival is dan wel weer leuk zegt men, maar 3x zoveel mensen op een dag (naar verluid).

Zeker zo leuk: babbelen met Jenson Button en Tom Christensen? Geen probleem. Rowan Atkinson loopt gewoon mee te schuifelen in het publiek. Nick Mason (Pink Floyd) is wel erg oud aan het worden. Maar rijdt nog wel een stevig stukkie tijdens een E-Type race.

Mijn favo? De Tyrrell 6-wieler die een paar keer met een Krijsende Cosworth over het circuit banjerde. Toen ik opmerkte dat de Tyrrell mijn hart gestolen had toen ik jong was, was het helemaal bal. De bestuurder, Calum Lockie, stak helemaal van wal!

Nooit geweten dat deze auto niet alleen een voor/achter rembalans-knop heeft, maar ook een rembalans-knop voor de voorste en achterste voorwielen. "But you have to be quick, really quick!"

Let even op de komma-vormige ruitjes: de bestuurder heeft zonder die ruitjes geen zicht op de voorwielen en weet dus niet waar hij de auto 'plaatst' Daar kwamen ze al snel achter! Er zijn 7 auto's gebouwd en eentje was nooit-af: voor onderdelen. Dit is de laatstgebouwde.

Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » vr 24 apr, 2026 6:24

Dit haalt wel weer herinneringen op aan de laatste terugreis.
Halverwege Engeland begon er een geluidje bij te komen van onder de motorkap. Er bleek iets scheef te zitten bij de multi-riem. We hebben het er toch maar op gegokt, mede omdat mijn meereizende vriend ons verzekerde dat we het wel zouden redden.
Dover werd gehaald, dat was een opluchting want de ANWB zou de repatriëring vanuit Engeland zeker niet uitgevoerd hebben. Dat zou duurder zijn dan de waarde van de auto. Eenmaal in Frankrijk zouden we desnoods de Saab ophalen met de trailer van de vriend.
Vanuit Duinkerken werd België zelfs nog gehaald maar halverwege dat land kwam er een telefoontje van vriend Ron vanuit de volgwagen: Je rookt, stop maar!
De waterpomp had het begeven. Het lager was uitgelubberd en de pomp lekte. Gelukkig op tijd gestopt, geen oververhitte motor met schade.
We hebben de Saab aan de sleepkabel gehangen en de volgwagen werd sleepwagen.
Omdat de motor niet kon draaien werd de accu ook niet bijgeladen en een enorme donderbui rond Antwerpen (waardoor de lampen en de ruitenwissers aan moesten) deed daar geen goed aan.
Op werkelijk het allerlaatste beetje stroom werd de grensovergang bij Hazeldonk gehaald en daar op het parkeerterrein kon ik wachten op de vrachtwagen van de ANWB die hem keurig bij Sapphire afleverde.
Voor onze volgende vakantie gaan we toch even winkelen bij de KNAC, met het speciale oldtimer pechhulp pakket is repatriëring gegarandeerd. Zoiets voelt een stuk prettiger :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 24 apr, 2026 8:54

[]Mooi verhaal weer!

Zuid-Engeland is best wel heuvelachtig. En in tegenstelling tot bijv de Ardennen vertellen ze je niet hoeveel % de helling is... Met een brakke waterpomp is dat wel een verrassing. Heel vaak dacht ik: "Nou een bordje met de % zou hier niet misstaan!

Ik was dit keer met het OV. Stansted - Londen - Chichester vv. Ging vloeiend. 3,5 uur inclusief 2x overstappen. Vliegtuig vanaf Eindhoven vv. Ik had het niet erg gevonden om met de Eurostar naar Londen / St. Pancras te gaan. Maar da's 3x de prijs van de vliegticket! (2x wanneer je de parkeerkosten op E. meerekent). Nu konden we in Londen nog naar The Water Rats. Een sooort Doornroosje/Paradiso waar ooit Bob Dylan en Oasis optraden toen ze nog onbekend waren.
Reden: Quote verwijderd

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 25 apr, 2026 10:05

Met het ov is vast een stuk goedkoper dan met de auto maar binnen mijn bubbeltje is er maar één manier om naar Goodwood te gaan en dat is met de auto. :D
De rit er naar toe (behalve het gedeelte naar Duinkerken) is ook onderdeel van de pret natuurlijk, vooral als je de kustweg, de A259, neemt. Héérlijk rijden daar!
Even een pauze bij Beachy Head:

Afbeelding

teunis
Geregistreerd lid

Bericht door teunis » zo 26 apr, 2026 13:17

Mooie verhalen en foto’s!
Ben 2x bij de Revival geweest, waarvan 1x met de MG. Leuk avontuur is dat. De parkeerterreinen alleen al zijn heerlijk om rond te lopen.
Is zo’n Members Meeting trouwens alleen voor members toegankelijk?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 26 apr, 2026 15:59

Ik ben geen lid. En gezien de zwijgzaamheid daarover van de leden vermoed ik dat het een dure zaak is. Je moet inderdaad lid zijn om er te mogen komen en die leden mogen max. 2 introducees meenemen voor het weekend. En wat ik hoorde: De Revival is 3x, 4x zo drukbezocht. Maar de meeste Members bezoeken de Revival ook. De Festival of Speed slaan de meesten over. Is ook op een ander deel van de Estate. Het circuit is vrijwel vlak, maar verderop loopt het behoorlijk omhoog (zoals heel zuidelijk Engeland).

Dat gezegd: je kijkt je ogen uit. Die Britten leven helemaal het leven van Harry Potter. Leden zijn ingedeeld in 'Houses'. 4 stuks. Hoe de selectie tot stand komt weet ik niet; 'mijn' Goodwood Member is ingedeeld bij Methuen House. (De namen van de huizen slaan terug op de titels van de eigenaar van Goodwood, de Duke of Richmond). Ieder huis heeft een Head of Dean en die loopt in een blazer met de House Colours. In de praktijk een oud-coureur of zoiets. De auto's racen ook voor een House. Iedere auto heeft een sticker die het huis representeer. Als een soort Zwerkbal...

https://www.goodwood.com/motorsport/mem ... mpetition/

En die Britten gaan er bloed-serieus mee om! Wij zijn (i.i.g. ik ben) daar iets te nuchter voor om daar in mee te gaan.

teunis
Geregistreerd lid

Bericht door teunis » zo 26 apr, 2026 18:50

Afbeelding
Dank voor de info. Ik had al wel eens gehoord dat het heel lastig (en duur) was om member te worden.
Was benieuwd of je aan zo’n evenement kon deelnemen, maar dan moet ik dus op zoek naar iemand die mij introduceert.
De revival is misschien veel drukker, maar gezien de grootte van het terrein heb je daar niet heel veel last van.
Het is een mooi event met al die Engelsen die van hun erfgoed houden.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 26 apr, 2026 20:21

Het grootste probleem is een slaapplaats vinden in de buurt, denk ik. De member die me meenam heeft een vast adres dat hij direct 'door-boekt' voor het volgende jaar. Er is een tijdelijke camping op 2, 3 minuten lopen, maar hoe het daar is weet ik niet.

Ik heb het idee dat je iets verder naar de kust (Chichester ligt er net iets verder vandaan) wel genoeg verblijfsplekken kunt vinden. Als je een plek vindt met (ook) een station: de trein naar Chichester rijdt 2x per uur. Of je rijdt met de auto naar het stadje. Ik heb iig een gigantische parkeerplaats net buiten het centrum gezien, op een paar minuten lopen van het busstation. Er rijden pendelbussen vanaf het station van Chichester. Die tocht naar het circuit duurt minder dan 10 minuten, compleet met file op die smalle Engelse landweggetjes.

Mijn route was met de trein vanaf Londen. Ik was met mijn vrouw meegevlogen die voor haar werk in Londen moest zijn (en dus een hotel had). Je kunt heel makkelijk van Londen Victoria Station naar Chichester komen. Iets meer dan een uur. En: 1 kaartje geeft toegang tot alle vormen van openbaar vervoer. Kun je op ieder (metro) station kopen; of vooraf via een app op je telefoon: 'Train'.

teunis
Geregistreerd lid

Bericht door teunis » zo 26 apr, 2026 20:58

Ik heb beide keren op de camping gestaan. Dat was erg gezellig met veel gelijkgestemden.
Daar kon ook de auto staan. En met een oldtimer mag je op dat mooie parkeerterrein staan.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 27 apr, 2026 6:36

Voor de Members Meeting is het vinden van een slaapplaats niet zo'n enorm probleem. Wij huurden via Air BnB een huisje voor vier man, dat is prima te doen qua financiën en nog eens bere gezellig voor de nazit. Voor de Revival is dat een heel ander verhaal.
Het echte Membershit is inderdaad erg duur. Ik ben Fellow, een graad lager dan Member maar wel met de mogelijkheden om je tickets te kopen vóór die aan "the general public" worden aangeboden. De voordelen van het Membership zijn mij de kosten niet waard.
Dat Membership is ook wel weer grappig: je moet eerst Fellow-in-waiting worden en dan wachten tot er iemand zijn Membership opgeeft totdat je zelf Member kunt worden. Ze houden dat Membership dus een beetje exclusief.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 27 apr, 2026 8:12

Ja zo had ik het ook begrepen. Soort Elfstedenvereniging-systeem qua (vo) lidmaatschap, maar dan met ieder jaar ijs...

Gezien de grootte van het terrein en de staat van onderhoud (de flora is niveau Efteling om je een idee te geven) kost wel wat. Om van de staat van het grasveld maar te zwijgen. Dat ziet er na twee dagen en duizenden voeten nog steeds helemaal tóp uit. In het verleden was de Members Meeting eind maart. Maar na een keer stevige sneeuwval te hebben gehad, hebben ze er april van gemaakt. Nu waren de narcissen uitgebloeid, maar wat de tulp voor ons is, is de narcis daar. Honderdduizenden hebben ze er langs het circuit staan. Moet een mooi gezicht zijn.

Het terrein heeft ook een 'horse track'. Google maar eens op 'Goodwood Racecourse'. Mensen die er meer verstand van hebben dan ik, vertelden dat de Duke daar de meeste inkomsten vandaan haalt.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 27 apr, 2026 9:04

ja, die Narcissen. Dat is nog een dingetje...
Al de bloembollen die daar op het Goodwood estate geplant worden, worden geleverd door de grote concurrent van het bedrijf waar ik tot voor kort werkte. Dat deed me pijn :D "MIjn" Goodwood en dan bollen van een ander :?
Er is nu een nieuwe head gardener en de verkoper voor dat gebied van het VK van mijn voormalige werkgever is druk bezig om die account binnen te halen. Het zou me grote deugd doen. :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 27 apr, 2026 13:28

martinphili schreef:
ma 27 apr, 2026 9:04
ja, die Narcissen. Dat is nog een dingetje...
Al de bloembollen die daar op het Goodwood estate geplant worden, worden geleverd door de grote concurrent van het bedrijf waar ik tot voor kort werkte. Dat deed me pijn :D "MIjn" Goodwood en dan bollen van een ander :?
Er is nu een nieuwe head gardener en de verkoper voor dat gebied van het VK van mijn voormalige werkgever is druk bezig om die account binnen te halen. Het zou me grote deugd doen. :D
Kijk, leuke achtergrond-info. Dat moet om een best account gaan, gezien de grootte van het terrein en de enorme narcissen-perken. Beetje zoals koolzaadvelden, maar dan met gele narcissen!

Plaats reactie