Voor vijftig mille nog niet...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Voor vijftig mille nog niet...

Bericht door Ewout » ma 20 feb, 2023 12:21

Fredje65 schreef:
ma 20 feb, 2023 10:16
Totdat er daadwerkelijk iemand met 50 flappen voor de deur staat.
Het gaat meer om het gedachtenexperiment, maar ik leef niet in een fantasiewereld en zou 'm daadwerkelijk niet laten gaan op dit moment.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 20 feb, 2023 17:22

In mijn post over 1,4 miljoen Saab-kilometers (nog 7.000, dan is het 1.500.000), beschrijf ik mijn zoektocht naar een opvolger van een 9-5.viewtopic.php?f=16&t=124421&start=45
Inclusief testen van andere auto's.

Er was er maar 1 (en ik heb alle auto's uit het E-segment wel zo ongeveer gehad) die voor mij qua stijl in de buurt kwam, qua vermogen (pk's - prijs) een beetje in de buurt kwam en qua rijgedrag de Saab overtrof en dat was de BMW 5-serie. Één probleempje: ongeveer 30% duurder voor hetzelfde vermogen en accessoires.

Qua stijl: ik schreef in 2015 al deze bijdrage: viewtopic.php?f=8&t=149168.

Daarom: als iemand het verschil bijbetaalt (incl de jaarlijkse bijtelling) valt er misschien over te praten...

Aan de andere kant (de voornaamste): Autorijden is emotie, je veilig voelen, je fijn voelen, lekker zitten (en ik zit meer uren in mijn auto dan dat ik wakker thuis ben), en dan is een BMW toch minder.
Ik voel me, net zoals Ewout, veilig in mijn auto, ga voor het plezier een eindje rijden, geniet van de acceleratie, van het geluid van de Harman Kardon installatie

Dus ja, ik zie geen enkele reden om 'm weg te doen; integendeel. investeer ook graag in bijhouden en mooi houden.
En mocht ik de staatsloterij winnen?
Dan koop ik m'n oude 900 classic cabrio terug -die ik ooit zo stom was om te verkopen- en laat hem voor erbij ombouwen tot elektrisch.
En deze gaat dan hoogstwaarschijnlijk niet weg. tot het moment dat ik om (moet) gaan naar elektrisch of waterstof. En ja, het zal dan wel een BMW worden omdat die qua rijgedrag onovertroffen is en zelfs nog iets beter dan een Saab.

Maar ik hoop -met Ewout- dat dat nog heel lang duurt: eerst maar eens de 1.500.000 en dan op naar de 1 miljoen mijlen (1.609.000km)

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 20 feb, 2023 20:27

Ewout schreef:
ma 20 feb, 2023 12:21
Het gaat meer om het gedachtenexperiment, maar ik leef niet in een fantasiewereld...
Grappig... In mijn perceptie is dit 'n gedachten experiment dat zich in 'n fantasiewereld afspeelt. Wil er geen woordspelletje van maken maar serieus.

Ik heb sinds m'n eerste reactie nog 'n tijdje met deze vraag rondgelopen. Vind 'm wel heel leuk namelijk, met name omdat er iets tegenstrijdigs inzit: Hoe kwantificeer je emotie? Bestaat daar een schaal in? Met liefde voor 'n levend wezen niet voor mij. Voor auto's, óók Saabjes, ligt dat anders. Want stel: Iemand komt met 75K? Of 100K? Of 25K? Zou dat in deze fantasie nog uitmaken? Ik denk het eigenlijk niet. Het gaat erom uitdrukking te geven aan hoezeer je op je favoriete Saabs gesteld bent. Onderliggend lees ik de vraag of iemand gevoelsmatig bereid is afstand te doen van z'n Saab. Of niet. Zo niet, dan is er ook geen prijs mogelijk.

Hoe blij ben je met je Saab? "Zóó blij"! Zou je ook kunnen zeggen, met je armen zo wijd mogelijk gespreid om de àllergrootste maat aan te geven die je maar aangeven kan... :wink:

Hoeveel hou je van iemand? Heel veel? Iets minder? Of toch wat meer? Of helemaal niet? Alleen die liefde is in mijn beleving eigenlijk altijd ten diepste 'n onvoorwaardelijke 'ja' of 'nee'... Met m'n Lief, onze kinderen en onze hond zou ik zo'n vraag, gekoppeld aan geldwaarde, niet serieus nemen. Maar omdat 't hier om een auto gaat is de voorwaardelijke waarde weging in geld, gekoppeld aan wel of niet willen behouden vanuit een gevoel van gehechtheid, niet alleen een emotionele kwestie. Ik ben ziels-dol op ieder Saabje dat er nu staat maar uiteindelijk weet ik dat ze allemaal 'n prijs hebben waarvoor ik ze zou laten gaan, zij het geheel afhankelijk van mijn omstandigheden op 't moment dat die gelegenheid zich voor zou doen.

Dus bij nader inzien: Voor 50.000 niet hypothetische Euro's zou ik zeer zeker voor 'n transactie open staan. :)

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 20 feb, 2023 20:36

Heb het geld niet nodig momenteel maar als ik het wel nodig had zou ik het wel doen denk ik

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 20 feb, 2023 20:49

Als geld een noodzaak zou worden dan wordt het een ander verhaal natuurlijk... Maar zolang dat niet speelt blijft deze SAAB hier, ook als ze daadwerkelijk met zo'n bod komen.

Descendent
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Descendent » ma 20 feb, 2023 21:06

Tja 50 mille wordt wel heel verleidelijk voor een auto die ik voor nog geen tiende van dat bedrag heb gekocht natuurlijk.
Ik zou t direct doen, en dan een 9-5 NG halen. Flink bedrag opzij leggen voor onderhoud (ledbalken enzo) en dan nog eens kijken wat er over is voor een klassieker.

Maar evengoed: het gevoel van TS kan ik wel begrijpen.
ik heb na mijn 9-3 ttid Aero wel 3 maanden een Mazda 6 2.0 (uit 2009) gereden. Onder het mom: de verstandige keuze, aangezien ik maar 15km woon werkafstand heb. Auto deed alles naar behoren, was met 150 pk op 1330kg best vlot, reed goed, zag er leuk uit etc etc.... minder Wegenbelasting, beter verbruik, atmosferische motor leek me beter voor die korte afstanden etc etc.
https://www.google.com/search?q=mazda+6 ... dz2vKOMkTM <-- zo eentje was het

MAARRR.... er staat nu weer een 9-5 aero estate voor de deur uit 2004.
Want oh; wat kan ik alleen al genieten van het vermogen, de beschaafde brul uit de Ferrita, en gewoon: het gevoel dat je in een Saab rijdt en geen tja..., Japanner.
En ja, hij is 300kg zwaarder, een stuk minder zuinig, arme turbo is net lekker warm en dan moet ie na 15km alweer afkoelen etc. etc.
Maar dat maakt me he-le-maal niets uit. ik stap met plezier in de auto iedere ochtend :mrgreen:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 20 feb, 2023 21:50

Kijk, ik heb gewoon gedacht: ik rijd de voor ons perfecte gezinswagen, die helemaal bij ons past en alles biedt wat we in een auto zoeken. Ik wil daar intussen gewoon geen afscheid meer van nemen, zeker niet met de gedachte dat je hem dan moet vervangen door iets. En zo'n fijne en bovendien Polar-witte 9-5 Aero sedan automaat in deze staat vind ik in mijn optiek niet meer, nog los van dat ik toch een binding heb (en zoek) met mijn auto's, dus ik houd 'm. Simpel zat. Een dikkere, jongere of duurdere Saab (zoals een 9-5 NG) spreekt mij niet aan, dus daar hoef ik het alvast niet voor te doen. En omdat ik de komende periode ISO-fix ook nog wel belangrijk vind, zal een oudere Saab ook geen optie zijn voor dit type gebruik. Wat - al filosoferend - in me opkwam was dat ik bij een bod van 50 mille nog niet overstag zou gaan, want het brengt me niets. En dat standpunt neem ik nog steeds in, al zal ook dat mogelijk wel eens veranderen, net als mijn voorkeuren op Saab-gebied.

Bij nader inzien komt mijn stelligheid onbedoeld misschien wat arrogant of decadent over. Excuses daar dan voor. Want inderdaad, als je geldzorgen hebt maak je vanzelfsprekend andere keuzes (dan Saab misschien überhaupt). En als ik mijn 9000's niet had zou ik er misschien ook anders tegenaan kijken: 9-5 weg, om het even welk vervoermiddel voor het gezin en ik mijn gedroomde 9000. Maar tegelijkertijd vond ik het wel een leuk bedrag omdat het toch te denken geeft. Biedt iemand anderhalve ton, dan wordt het al een ander verhaal. Biedt iemand de marktwaarde: laat dan sowieso maar zitten.

Dat het een gedachte is die ontsproten is aan een fantasie tijdens een late rit op de snelweg maakt nog niet dat ik in een fantasiewereld leef als ik het antwoord op mijn eigen hypothetische situatie formuleer. :roll:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 20 feb, 2023 23:10

DV 9-3 schreef:
ma 20 feb, 2023 20:27
Grappig... In mijn perceptie is dit 'n gedachten experiment dat zich in 'n fantasiewereld afspeelt. Wil er geen woordspelletje van maken maar serieus.
Even om miscommunicatie te voorkomen; Hiermee bedoelde ik geenszins dat jij in mijn ogen zelf in een fantasiewereld leeft.
Gedachten experiment en fantasiewereld valt voor mij hier 'n beetje samen. Of loopt door elkaar heen. Ach, what's in a name. Hoe dan ook, erg leuk en inspirerend om over uit te wisselen.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » ma 20 feb, 2023 23:15

voor 50 mille lever ik mijn Ruby 900 S in, en breng hem dan naar de nieuwe eigenaar/eigenaresse, ongeacht waar dan ook in Nederland (inclusief de eilanden!) afgeleverd met een VOLLE tank !!!!!!! :headbang3:

(voor 25 K ook overigens, maar dat hoeft niet iedereen te weten)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 21 feb, 2023 0:19

Van alle auto’s die hier staan zeg ik altijd tegen iedereen dat alleen m’n viggen niet te koop is.
Maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ga ik wel overstag bij een bod van 50 k.
Er zijn nog zoveel auto’s die ik ooit eens zou willen bezitten en met 50 k kan ik er een aantal van die lijst afhalen.

En alhoewel mijn Viggen als enige ook nog wel een emotionele waarde voor mij heeft, blijft het voor mij nog steeds gewoon een auto en er zijn weinig auto’s onvervangbaar.

Plaats reactie