Heel leuk voor je dat je 'm nu tot je beschikking hebt, Arne! Wat zal je daar van genieten stel ik me voor! Enneh.. ik heb hélemaal geen bezwaar tegen af en toe 'n foto ervan of 't delen van 'n belevenis ermee hier hoor!
Arne's Viggen - Vooral rijden
-
DV 9-3
- Donateur

Re: Arne's Viggen - Aan de slag
Wàt een machine, indeed! Dit is toch 'n soort Non-Plus-Ultra sportauto dit, in mijn ogen. Gelukkig pas ik er niet in zal ik maar zeggen!
Heel leuk voor je dat je 'm nu tot je beschikking hebt, Arne! Wat zal je daar van genieten stel ik me voor! Enneh.. ik heb hélemaal geen bezwaar tegen af en toe 'n foto ervan of 't delen van 'n belevenis ermee hier hoor!
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Je zal nog verbaasd staan hoe ruim je er in zit. Je zit wel knus dicht tegen elkaar en met de hardtop heb je echt wel wat lenigheid nodig, maar als je er in zit is het behoorlijk ruim.
Ik ben ook heel benieuwd naar het verschil in open rijden met een hele kap zoals de Viggen en de softtop van de Lotus.
Ik ben ook heel benieuwd naar het verschil in open rijden met een hele kap zoals de Viggen en de softtop van de Lotus.
-
ghulst
- Geregistreerd lid

Vandaag de Viggen en de Elise samen de weg op gestuurd. De hardtop is inmiddels van de Elise af en ligt in de opslag. Net ook even de softtop gemonteerd. Natuurlijk is er in de Viggen open gereden, maar mijn vrouw zet hem het liefst toch wel dicht weg. Natuurlijk ook prima.

Leuk om ook even het verschil te zien in hoogte tussen de Elise en de Viggen. Hoewel de Elise duidelijk lager is, raak je bij een drempel met de bumper van de Viggen veel sneller de grond dan met de Elise. Verder zijn ze ook echt compleet anders.
-
Jasperdut
- Geregistreerd lid
Dat is een beetje appels met peren vergelijken.....maar wel heeeel lekkere appels en peren 
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Appels met peren vergelijken? Heerlijk fruit heb je daar Arne, keuzes maken wat je keer op keer wilt proeven. Mooie fruitmand roep ik 
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Het leuke is, dat je eigenlijk nooit appels met appels vergelijkt, want dan hou je het gewoon bij de appel die je al hebt. Grappig genoeg praat ik hier vanuit mijn werk ook heel vaak over met ondernemers. Concurrenten zijn vaak niet mensen die hetzelfde doen, het zijn de mensen die hele andere dingen doen die voor een klant wel dezelfde vraag beantwoorden.Jasperdut schreef:Dat is een beetje appels met peren vergelijken.....maar wel heeeel lekkere appels en peren
Dus hoewel de Elise en de Saab volkomen verschillend zijn in alles, zijn het voor mij wel dingen om te vergelijken, want ik heb ze nou eenmaal omdat ze voor mij “plezier in het rijden” vertegenwoordigen.
En Arthurj, zoals je weet, ben ik gezegend met een fruitmand met heel veel verschillende smaken. Dit zijn er twee van.
-
caspar
- Donateur (5x)

Heel erg gaaf. Vind de elise met targa dak toch mooier dan zonder.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Met de hardtop bedoel je @caspar? De striping op de hardtop maakt het wel af, maar open rijden is ook we heel lekker. Met de softtop op de Elise is hij ook wel weer wat stiller dan met de hardtop of zonder. Niet zo stil als de Saab natuurlijk, maar dat is ook geen vergelijk. 
-
caspar
- Donateur (5x)

idd met hardtop erop.ghulst schreef: ↑wo 12 apr, 2023 12:29Met de hardtop bedoel je @caspar? De striping op de hardtop maakt het wel af, maar open rijden is ook we heel lekker. Met de softtop op de Elise is hij ook wel weer wat stiller dan met de hardtop of zonder. Niet zo stil als de Saab natuurlijk, maar dat is ook geen vergelijk.![]()
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Snap ik. Wat dat betreft was ik ook wel een beetje huiverig om hem te verwijderen. Maar het rijplezier is zo veel hoger met het dak eraf. En die hardtop kost toch gewoon even 20 minuten om van de auto af te halen. De softtop is niet zo handig als die van de Saab, maar is in een paar minuten er wel op of af. 
Oh, en het wordt met de hardtop wel echt warm in de Elise. Het blok ligt bijna tegen je rug, dus over kou hoef je dan niet meer te klagen. Het is altijd t-shirt weer in de Elise.
Gisteren de Saab ook weer lekker open gereden trouwens. Mooi om ook het verschil weer te ervaren. De Saab is wel heerlijk relaxed snel.
Oh, en het wordt met de hardtop wel echt warm in de Elise. Het blok ligt bijna tegen je rug, dus over kou hoef je dan niet meer te klagen. Het is altijd t-shirt weer in de Elise.
Gisteren de Saab ook weer lekker open gereden trouwens. Mooi om ook het verschil weer te ervaren. De Saab is wel heerlijk relaxed snel.
-
ghulst
- Geregistreerd lid

De Saab blijft ook lekker in beweging. Vandaag even naar Wemeldinge gereden om wat spullen weg te brengen. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens ergens anders een rondje hard te lopen, want dat is ook wel eens leuk. Op de terugweg helemaal vrij en open op het gemakje langs de Oosterschelde. Dat is gewoon genieten.
Bij thuiskomst de Viggen in de volle zon gewassen. Daar wordt je niet vrolijk van met een zwarte auto, maar het moest toch gebeuren. Dinsdag gaat hij naar de spuiter omdat iemand de deur beschadigd heeft. Wordt allemaal netjes opgelost, maar het is wel weer gedoe. Het komt wel weer goed. Dan is alles in ieder geval weer netjes voor het voorjaar.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
De Viggen moet vooral getankt worden, dus daar is weinig over te vertellen.

Dus nog maar even wat Lotus nieuws.
Donderdag zijn er een setje nieuwe achterbanden en een nieuw setje bougies in gegaan. Donderdag gaan we op reis. De Saab blijft thuis. 

Dus nog maar even wat Lotus nieuws.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Re: Arne's Viggen - Vooral rijden

Vandaag was de Viggen weer ‘compleet’. Terug van de spuiter en met een opgefriste Opticoat pro+ behandeling mocht hij meteen door naar de taxateur. Weinig op aan te merken verder.
Ik weet niet of ik het hier op het forum al eens echt gedeeld heb. We hebben een nieuwe kap op de Viggen laten zetten en daarna was het advies om de auto in de zon te zetten. Dat doe ik dan natuurlijk braaf, al is dat op een plek op het parkeerterrein waar ik liever niet sta. En jawel, het gevreesde onheil gebeurde. Een stormwind rukte de poort van het hekwerk los van de vergrendeling en gooide hem keurig tegen de bestuurdersdeur van de Saab. Schaafschade aan de lak en een lelijke vouw over de hele deur. Gelukkig viel het onder stormschade en dat wordt door de verzekering gedekt. Ik had daar een spuiter voor benaderd en al een afspraak gemaakt in maart (jawel, de schade was al een paar maanden eerder, wat een snelheid), maar op de bewuste dag bleek de spuiter niet op te komen dagen. Daarop is hij naar een andere spuiter gegaan, maar die had pas tijd in mei. Geduld oefenen dus.
In de week voordat de Saab naar de spuiter ging, reed ik ongeveer stapvoets over een snelheidsremmer in een klein dorp. Helaas bleek achter die snelheidsremmer het wegdek ineens zware sporen te vertonen. Dat betekende dat ik met de bumper op de grond kwam. Helaas. Er leken wat kleine scheurtjes in de lak gekomen. Dus nog even langs de spuiter en een bedrag afgesproken voor het herstel van de bumper. Dat heeft hij geweten. De kleine scheurtjes bleken een vakkundig in elkaar gekleide bumper te verbergen. De hele bumper is nu gestript en helemaal opnieuw opgebouwd. Als het goed is krijg ik nog foto’s van het hele proces van het herstellen van de schade aan de deur en het reconstrueren van de bumper. Maar laten we het er maar op houden dat het allemaal wat tegenviel.

Naar aanleiding van mijn vorige bericht is het leuk om te melden dat de Lotus ons uitje naar Hongarije prima heeft overleefd. 3200km in vier dagen in een spartaanse sportwagen is overigens ook niet aan te raden. Dat doe ik niet nog een keer. Dat soort tochten doe je dan beter in een Saab. Maar voor de test onder de garantie was het een prima rit om even alles goed uit te testen.

Begin juni mocht de Lotus meerijden met de Jonge Superhelden tour om met andere sportwagens langdurig zieke kinderen een fijne dag te bezorgen. Dat is zeker wel gelukt. En de Lotus kreeg ook veel waardering van bestuurders van de veelal Italiaanse en Duitse spierballenauto's. Zelfs in vergelijking met een Cayman R of een Lamborghini Huracan is zo'n Elise best heel klein.

En een paar dagen later won ik met een mede-ondernemer de Business Open Zeeland Rally. (En nee, niet alleen omdat we als eerste binnenkwamen.)

De Saab mocht regelmatig open mee naar zee, kantoor en allerlei andere gelegenheden. Maar daar maak je dan toch niet snel foto’s van. Van de vierde keer op de golfbaan en zo.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Maar Arne, als we jouw auto zien, dan is hij altijd netjes…

Echt niet. Vandaag even naar Middelburg geweest en dan kom je zo terug. Wel als tegenhanger van alle kerstbomen even de hardtop van de Elise in de Saab opgehaald uit de winterstalling. Nou ja, mijn andere garage. Dat past goed bij de winteruitrusting van de Elise, die ook winterbanden gaat krijgen. Niet voor in het strooizout, maar voor de leukere dagen deze winter. Binnenkort die wielen maar eens wisselen. Nu eerst puzzelen met de hardtop.
Overigens prima weer om met de kap neer te rijden. Zonnetje er op, kachel en stoelen aan en genieten. Alleen kon het tochtscherm niet meer op, dus wel wat koude wervelingen. Maar als je dan langs de Oosterschelde rijdt, dan mag dat de pret niet drukken. Gewoon niet te hard gaan.

Echt niet. Vandaag even naar Middelburg geweest en dan kom je zo terug. Wel als tegenhanger van alle kerstbomen even de hardtop van de Elise in de Saab opgehaald uit de winterstalling. Nou ja, mijn andere garage. Dat past goed bij de winteruitrusting van de Elise, die ook winterbanden gaat krijgen. Niet voor in het strooizout, maar voor de leukere dagen deze winter. Binnenkort die wielen maar eens wisselen. Nu eerst puzzelen met de hardtop.
Overigens prima weer om met de kap neer te rijden. Zonnetje er op, kachel en stoelen aan en genieten. Alleen kon het tochtscherm niet meer op, dus wel wat koude wervelingen. Maar als je dan langs de Oosterschelde rijdt, dan mag dat de pret niet drukken. Gewoon niet te hard gaan.

-
ghulst
- Geregistreerd lid
Ik bedacht me, dat ik hier alweer een hele tijd niets heb gepost. Is er dan niets gebeurd? In tegendeel. Ik rij nog steeds regelmatig in de Viggen en met plezier. Maar als je rijdt, dan moet je er ook aan geloven:

In januari weer een flinke beurt gedaan met nieuwe schijven en blokken rondom, plus nieuwe leidingen voor de stuurbekrachtiging en een heleboel klein grut. Dat was best even een uitgave, maar dan kun je ook weer vol vertrouwen de weg op.

Natuurlijk is de Viggen naar Naarden geweest voor een hele gezellige meeting waarbij ik ook naar veel te veel andere auto’s heb lopen kijken. Na een uur geparkeerd staan op de A27 (iets met een ongeluk, traumahelikopter etc. waardoor ik blij was dat ik achteraan stond en niet vooraan), kon ik mijn weg weer vervolgen. Toen waardeerde ik het karakter van de Viggen weer veel meer. De kracht en souplesse van het blok, zeker met de huidige modificaties, is gewoon heerlijk. Even snel van 80 naar 14. Nou ja, natuurlijk keurig tot 100, want dat is de maximumsnelheid. De cruise control op saaie stukken en gewoon het kilometervreten dat de Viggen uitstekend doet. Soms denk ik wel eens over wat anders, maar op zo’n moment dan weer niet.

En vandaag, als je langs een koolzaadveld rijdt onderweg na een afspraak, dan denk ik daar ook niet over. Slingerend over de binnenwegen terug naar kantoor voor de volgende afspraken. Dat was toch even een half uurtje ontspannen met je kop in de zon. Heerlijk.

In januari weer een flinke beurt gedaan met nieuwe schijven en blokken rondom, plus nieuwe leidingen voor de stuurbekrachtiging en een heleboel klein grut. Dat was best even een uitgave, maar dan kun je ook weer vol vertrouwen de weg op.

Natuurlijk is de Viggen naar Naarden geweest voor een hele gezellige meeting waarbij ik ook naar veel te veel andere auto’s heb lopen kijken. Na een uur geparkeerd staan op de A27 (iets met een ongeluk, traumahelikopter etc. waardoor ik blij was dat ik achteraan stond en niet vooraan), kon ik mijn weg weer vervolgen. Toen waardeerde ik het karakter van de Viggen weer veel meer. De kracht en souplesse van het blok, zeker met de huidige modificaties, is gewoon heerlijk. Even snel van 80 naar 14. Nou ja, natuurlijk keurig tot 100, want dat is de maximumsnelheid. De cruise control op saaie stukken en gewoon het kilometervreten dat de Viggen uitstekend doet. Soms denk ik wel eens over wat anders, maar op zo’n moment dan weer niet.

En vandaag, als je langs een koolzaadveld rijdt onderweg na een afspraak, dan denk ik daar ook niet over. Slingerend over de binnenwegen terug naar kantoor voor de volgende afspraken. Dat was toch even een half uurtje ontspannen met je kop in de zon. Heerlijk.