Beste 2takt rijders,
Ik heb zeer veel Saab's gehad maar nog nooit een 96. Al helemaal geen 2takt... Wat ik probeer te zeggen is dat ik er geen verstand van heb.
Nu heb ik het volgende, de auto heeft een poos gestaan en nadien 1 dag goed gereden en gelopen. De dag erna starte hij prima maar niet zuiver, uiteindelijk gestrand en afgesleept.
De dag erop diverse checks gedaan, in ieder geval vonkt hij goed en sterk. Geen valse lucht. Ik krijg schone brandstof tot aan de carburateurs (3x solex).
Later die avond met een klap op het vlotterhuis het motortje aan de loop gekregen, toen stroomde de middelste carburateur over dus vermoedelijk vlotter probleem... dus ik die los gehaald en schoongemaakt. De vlotternaald was wat plakkerig en er zat wat troep in de carburateur. Ik heb van cil 1 en 3 het filter boven het vlotter gecontroleerd en bij die waren ze keurig schoon.
Toen de motor gestart, als een zonnetje! Kwartier laten draaien af en toe wat gas geven, ik durfde het wel aan... echter na 1500 meter het zelfde probleem. Motor smoort valt uit en wil niet meer aan, na een tik met de hamer op het vlotter bakje starte de motor weer alleen nu loopt hij op 1/2 cilinders.
Lang verhaal kort, zou het probleem van deze auto opgelost zijn door het ultrasoon reinigen van de carburateurs en hun onderdelen? En zijn er lotgenoten?
Groetjes Ivan
Saab 96 tt met trippel solex
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Saab 96 tt met trippel solex
Wat een miskoop. Welke eikel heeft jou in contact gebracht met de verkoper? 
-
Luud
- Donateur (8x)

Zaakje demonteren en idd professioneel laten reinigen.
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Heb je een goed brandstof filter in de leiding van de benzinepomp naar de carburateur?
Als de auto lang heft gestaan kan je roest in de tank hebben.
Door het bewegen bij het rijden komt die los en wordt meegepomt.
Zonder filter krijg je dat dan in je carburateurs.
Heb dit op een 4 takt oldtimer met 3 webers gehad.
Als de auto lang heft gestaan kan je roest in de tank hebben.
Door het bewegen bij het rijden komt die los en wordt meegepomt.
Zonder filter krijg je dat dan in je carburateurs.
Heb dit op een 4 takt oldtimer met 3 webers gehad.
-
ivantje
- Donateur

Update,
Vandaag alle 3 de carburateurs los gehaald. Bij de middelste carburateur bleef het vlotternaald plakken en er zat beduidend minder brandstof in de kamer dan bij de andere 2.
Nu komt morgen mijn ultrasoon machine binnen en dan ga ik alles daarmee reinigen en weer opbouwen. Ik ga er vanuit dat ik hier mijn probleem heb getroffen, werkt dit niet steek ik er 3 nieuwe naalden in en komt het alsnog goed.
Overigens kan een nieuw filter geen kwaad er zat veel zooi in de vlotterkamers dus het filter zal waarschijnlijk wel verzadigd zijn...
Bedankt voor de reacties
Vandaag alle 3 de carburateurs los gehaald. Bij de middelste carburateur bleef het vlotternaald plakken en er zat beduidend minder brandstof in de kamer dan bij de andere 2.
Nu komt morgen mijn ultrasoon machine binnen en dan ga ik alles daarmee reinigen en weer opbouwen. Ik ga er vanuit dat ik hier mijn probleem heb getroffen, werkt dit niet steek ik er 3 nieuwe naalden in en komt het alsnog goed.
Overigens kan een nieuw filter geen kwaad er zat veel zooi in de vlotterkamers dus het filter zal waarschijnlijk wel verzadigd zijn...
Bedankt voor de reacties
-
Jan Fassaert
- Geregistreerd lid
Ik heb jaren geleden hetzelfde probleem gehad.. De aangekochte Saab 96 TT had jarenlang stilgestaan.
Na enkele kilometers viel hij stil. Filter schoongemaakt. Zat veel vuil in. Reed daarna weer 10 km. Weer stilvallen.
Na diverse malen stilvallen, opslepen etc., uiteindelijk de benzinetank gedemonteerd. Schoongemaakt, gespoeld, met kleine kiezeltjes erin lang geschud.
Er kwam veel vuil uit. Vooral door de achtergebleven olierestanten; brokjes en drab onderin de tank. De benzine zelf was al verdampt na die lange tijd.
Na deze goede schoonmaakbeurt de tank gemonteerd, eventuele filters voor na de pomp schoongemaakt/vernieuwd, en NOOIT MEER LAST GEHAD.
Ik weet bijna zeker dat bij jou hetzelfde speelt. Succes.
Na enkele kilometers viel hij stil. Filter schoongemaakt. Zat veel vuil in. Reed daarna weer 10 km. Weer stilvallen.
Na diverse malen stilvallen, opslepen etc., uiteindelijk de benzinetank gedemonteerd. Schoongemaakt, gespoeld, met kleine kiezeltjes erin lang geschud.
Er kwam veel vuil uit. Vooral door de achtergebleven olierestanten; brokjes en drab onderin de tank. De benzine zelf was al verdampt na die lange tijd.
Na deze goede schoonmaakbeurt de tank gemonteerd, eventuele filters voor na de pomp schoongemaakt/vernieuwd, en NOOIT MEER LAST GEHAD.
Ik weet bijna zeker dat bij jou hetzelfde speelt. Succes.
-
ivantje
- Donateur

Ben bang dat Jan gelijk heeft. De auto loopt weer maar nogsteeds niet goed.
Enkel wat hogere toeren loopt hij goed, onderin lijkt ie wel beetje te verzuipen.
Binnenkort maar eens grondig beginnen bij de basis...
Enkel wat hogere toeren loopt hij goed, onderin lijkt ie wel beetje te verzuipen.
Binnenkort maar eens grondig beginnen bij de basis...