Weer iets met de remmen
-
WIS
- Geregistreerd lid
Weer iets met de remmen
Hiervoor verwijs ik naar m'n blog klik op de link hieronder:
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Weer iets met de remmen
Er wordt tegenwoordig blijkbaar veel rommel verkocht. (Zie ook de brandstofpomp van Swedish garage)De schakelaar zo lek als een mandje. De vloeistof spuit zo langs de contacten. Membraan is lek. (mijn leverancier heeft zijn voorraad inmiddels terug gestuurd naar de fabrikant). Heb inmiddels een nieuwe, maar is nog niet gemonteerd.![]()
De remschakelaar krijgt zijn stroom van zekering 3 (onderweg wordt hier ook de stroom voor de binnenverlichting afgetapt, werkt die wel?). Andere rode draad komt van de clignoteur, waar de aansluiting wordt opgesplitst in links en rechts. Als je richtingaanwijzers wel werken, kun je de massaverbinding aan de achterlichten al uitsluiten. Blijft dan nog over: verbindingsblok onder aan de stuurkolom of de clignoteur zelf.Kwam er bovendien achter dat er ook nog een elektrisch probleem is, want als ik de draden van de remschakelaar verbind, branden de remlichten nog niet.
Hier vind je een door Andrys uitgetekend schema van een 93, komt grotendeels overeen met je 96. (Stroomdraad vertrekt hier vanaf zekering 1 ipv 3, zoals mijn instructieboekje vermeld)
-
WIS
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de link.
Het schema van Andrys is van een 93 weliswaar uit 1961, maar de achterlichten van de 93 bevatten maar 1 lampje en de 96 van mij uit 1961 heeft er wel 2!
Eén voor het licht en één gecombineerd voor rem en richting aanwijzing
Had zelf ook al eens een meer elektrotechnisch schema gemaakt, zie hier onder, maar is nog niet helemaal klaar voor publicatie. Komt nog wel maar weet nog niet wanneer.

Hieronder de stand voor links en rechts

Ga er wel uitkomen zal het hier laten weten.
Het schema van Andrys is van een 93 weliswaar uit 1961, maar de achterlichten van de 93 bevatten maar 1 lampje en de 96 van mij uit 1961 heeft er wel 2!
Had zelf ook al eens een meer elektrotechnisch schema gemaakt, zie hier onder, maar is nog niet helemaal klaar voor publicatie. Komt nog wel maar weet nog niet wanneer.

Hieronder de stand voor links en rechts

Ga er wel uitkomen zal het hier laten weten.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Dat ene lampje in een 93 heeft een dubbele gloeidraad. Eentje van 21W (pinkers/remmen) en eentje van 5W (achterlicht). Bij de 96 is dit combi-lampje vervangen door twee losse lampjes. Aansluitingen blijven dezelfde.WIS schreef:Bedankt voor de link.
...de achterlichten van de 93 bevatten maar 1 lampje en de 96 van mij uit 1961 heeft er wel 2!
Tussen het oliedrukcontact (28) en de pinklichtschakelaar (27) zit nog een verbindingsblokje. Als je daar een slecht contact hebt, werken je remlichten ook niet.WIS schreef:
-
WIS
- Geregistreerd lid
Ok, duidelijk. Was even misleid doordat in het schema van Andrys geen massa aansluiting voor het lampje getekend is.
Van dat blokje is wel interessant. Waar zit dat blokje, weet je dat zo uit je hoofd?
Van dat blokje is wel interessant. Waar zit dat blokje, weet je dat zo uit je hoofd?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Uit je stuurkolom komt een draadboompje van je richtingschakelaar en gaat naar een grote zwarte stekker. De rode draad hier is aan de ene kant van de stekker je nummer 27, aan de andere kant 28.

-
WIS
- Geregistreerd lid
duidelijk, hartelijk dank
Edit:
Gelijk het schema even aangepast:
Vond nog een connector doorverbinding van draad 63 met draad 64, die naar de zekering gaat.
Nu nog die connector vinden.

Hier het originele schema:

Edit:
Gelijk het schema even aangepast:
Vond nog een connector doorverbinding van draad 63 met draad 64, die naar de zekering gaat.
Nu nog die connector vinden.

Hier het originele schema:

-
Ronnes
- Donateur (2x)

Dat is de "aftapping" voor de binnenverlichting. De grijze draad (64) komt van de zekering. De rode bij die grijze gaat naar de rempomp (63), andere kant naar de binnenverlichting (65).WIS schreef:Vond nog een connector doorverbinding van draad 63 met draad 64, die naar de zekering gaat.
De groene draad geeft stroom aan de achterlichten (52/51). In de kofferbak splitst deze nog in achterlichten( 53 (L) en verder 54 (R)) en kentekenverlichting (55)
Connector zit links achter de bekleding:
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Met de introductie van de 96 was duidelijk geen tijd om de boel goed te documenteren - wat een draak van een schema. Bij het 93 diagram hebben ze alle draadjes tenminste nog los getekend - kun je die tenminste nog volgen. Ik heb mijn 93 schema afgekeken van de britten. Die kunnen wel schema's tekenen. Dat hebben ze helaas ook nodig. 
-
WIS
- Geregistreerd lid
Nou de opnieuw een nieuwe remschakelaar gemonteerd en deze keer alles volgens het boekje. Mijn auto remt weer zoals het hoort.
Voor de remlicht was er nog wel een " leuk" grapje:
Het bleek dat de zekering door was, maar dat was nog niet zo evident, kijk maar naar de foto.

Hij was doorgebrand precies in de bocht naar het hoedje, bovendien was precies dat hoedje ook de bovenkant, waardoor het leek alsof de zekering in orde was. Nou dat was dus niet zo. Maar er zit een nieuwe in en de remlichten werken ook weer prima.
Toen was het tijd om weer een lekker een toertje
te maken vanmiddag in de zon, zonnebrilletje op
, op landelijk weggetjes. Heerlijk. 
Voor de remlicht was er nog wel een " leuk" grapje:
Het bleek dat de zekering door was, maar dat was nog niet zo evident, kijk maar naar de foto.

Hij was doorgebrand precies in de bocht naar het hoedje, bovendien was precies dat hoedje ook de bovenkant, waardoor het leek alsof de zekering in orde was. Nou dat was dus niet zo. Maar er zit een nieuwe in en de remlichten werken ook weer prima.
Toen was het tijd om weer een lekker een toertje