driebak -> vierbak

1947-1967
Plaats reactie
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

driebak -> vierbak

Bericht door Andrys Posthuma » di 04 mar, 2014 23:51

Hoi,

Vandaag had ik een stuurkolom beet van een 96 (vierbak) en een 93 (driebak). Belangrijkste verschil is natuurlijk het contactslot. Verder heeft de versnellingspook van de 96 een blokkeerinrichting, zodat je de wagen alleen in de achteruit kunt zetten als je de hendel uit trekt.

Wat ik me nu afvraag: zou ik met een 93-pook een vierbak kunnen bedienen? Tuurlijk - het wordt wat lastig de 1 en 2 te vinden. Ik heb zo effe met de duimstok gemeten hoe ver de beide "staven" naar onder en naar boven schuiven, maar dat scheelt niet zoveel. Wie weet het?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: driebak -> vierbak

Bericht door Ronnes » wo 05 mar, 2014 18:04

Als je de bak verandert en de pook behoudt, ga je een schakelschema in spiegelbeeld krijgen: als je beide poken goed bekijkt dan zie je dat het scharnierpunt op een andere plaats ligt. De beste oplossing is een stuurkolom van een 95/96 met vierbak van voor 1964. Andere oplossing is de pook uit de 96 inbouwen in de stuurkolom van de 93, maar dit past niet één op één: de schroefdraad waarmee de 96-pook in de stuurkolom zit, is groter dan die van de 93. Ik ben met dezelfde conversie bezig en ik denk dat ik de 93-kolom ga uittboren totdat de 96-pook past en die ga ik dan vastzetten met 2 komponentenlijm en eventueel 2 borgschroefjes.

Boven de 93-, onder de 96-pook:
Afbeelding

De opening in de 93-stuurkolom:
Afbeelding

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » wo 05 mar, 2014 20:55

Oh ja! Nu heb ik het pas door. Bij de driebak ligt de achteruit bij de uitgetrokken pen op de bak, bij de vierbak is de achteruit bij volledig ingeschoven pen (zelf getest). Duh... :oops:

Deze jongens kunnen het verspanen voor je doen: http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=242" onclick="window.open(this.href);return false; . Maar dat kost dan meer dan 200 pop en dat vind ik nogal wat. Die oplossing met lijm (ik zou JB weld nemen oid) klinkt zo gek nog niet.

Ik ga nu bedenken hoe erg ik het zou vinden in spiegelbeeld te moeten schakelen. :wink:

Thanks!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 05 mar, 2014 23:00

Ik heb net Jan van Ommeren telefonisch gesproken: hij vertelde mij dat hij nog 4 (aangepaste) stuurkoloms van het vroege type voor een vierversnellingsbak heeft liggen, inclusief pook en overbrenging.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 12 sep, 2015 21:32

Vorige week, maandag na de Limburgtoer, heb ik de motor en de bak van de 96 uitgebouwd om hen respectievelijk te vervangen door een gereviseerde motor en dito 4-versnellingsbak. Op de terugweg is de kilometerteller "rond" gegaan en de teller stond 1.5 km voor thuiskomst terug op "00000,0".
Afbeelding

Een mooi moment om met een frisse lei te beginnen. De motor had 2 jaar geleden schade opgelopen door een gebroken zuigerveer en de versnellingsbak liet het meer en meer afweten. 4 jaar geleden wilde ik vertrekken op een kruispunt, maar geen enkele versnelling "pakte", tot opeens - met een zachte "klonk" - ik weer kon vertrekken. Dat heeft een tijdje verder prima gegaan, tot ik 2 jaar geleden hetzelfde voor had: geen enkele versnelling vooruit, achteruit geprobeerd, daar was die "klonk" weer en ook de versnellingen waren weer terug. Deze zomer tijdens een toerrit heeft dit fenomeen zich vier maal voorgedaan en tijdens de Limburgtoer nog meer. Luc Baeyens vertelde me deze week dat er waarschijnlijk een borgmoer in de versnellingsbak was losgekomen.

Omdat ik geen gepaste pook voor een vierversnellingsbak voorhanden had, heb ik de oude aangepast en de pook uit een latere V4 gebruikt. Om te beginnen heb ik het pookgat in de stuurkolom uitgeboord met een boor van 29mm:

Afbeelding

Dan de schroefdraad van de V4-pook weggevijld, zodat de pook in het gat past. Een schroefdraad van 32mm in het stuurhuis tappen is een betere optie, maar hiervoor heb ik geen materiaal ter beschikking:

Afbeelding

In de stuurkolom heb ik 3 gaatjes haaks op de pook geboord voor inbusboutjes (M5, afkomstig van oude deurklinken) om de pook vast te zetten (zie foto 2).
Tijdens de eerste test kon ik de achteruit niet gevonden krijgen. De stuurkolom opschuiven bracht geen soelaas. Ik was bang dat ik iets over het hoofd had gezien. Uiteindelijk heb ik geprobeerd om tijdens het in achteruit schakelen de schakelstang met mijn hand mee verder naar beneden te duwen en ... toen ging hij er wel in. Ik heb alles weer gedemonteerd en er bleek heel veel speling te zitten in het gat waar de versnellingshendel in de schakelstang grijpt:

Afbeelding

Na de stang vervangen te hebben door ééntje zonder uitgesleten gat, waren alle versnellingen te vinden.

Om de pook gecentreerd te krijgen tussen drie en vier, zoals bij een V4, moet je de veer die tussen het schutbord en de kruiskoppeling over de schakelstang zit, verplaatsen naar de andere kant van het schutbord. Een vulring en een splitpen houden hem op zijn plaats. Het gaatje voor de splitpen zit er al.

Ik heb een testrit van 150 km achter de rug. De motor draait geweldig en pakt goed op. De versnellingsbak schakelt soepel maar is luidruchtig in 3 en 4. (Misschien hoor ik de bak nu wel beter omdat het toerental van de motor nu lager is?) En de schakelpook blijft mooi op zijn plaats zitten. :D

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » di 15 sep, 2015 23:31

Mooi gedaan! Ik heb uiteindelijk gekozen voor de vierbakskolom van classic saab racing. Ik ben de stuurkolom twee spannende maanden kwijt geweest... Maar wat jij hebet gedaan is ook een fraaie oplossing.

Ik loop nog wel te klooien met de verschillende drukveren. Ik heb ze er nu maar allemaal tusenuit gehaald, maar hoe heb jij dat opgelost? En heb jij nu ook schijfremmen?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 16 sep, 2015 21:12

Andrys Posthuma schreef:Ik loop nog wel te klooien met de verschillende drukveren. Ik heb ze er nu maar allemaal tusenuit gehaald, maar hoe heb jij dat opgelost?
Bedoel je de veren op de schakelstang? Eén zit er boven bij het gewricht (3de foto), die kan blijven zitten en één zat - zoals ik al schreef - tussen het schutbord en de kruiskoppeling, die is dus verhuisd naar de andere kant van het schutbord.
En heb jij nu ook schijfremmen?
Er zaten al schijfremmen op mijn 96. De driebak was door de vorige eigenaar al aangepast. De vierbak (en ook de motor) was bedoeld voor mijn 93-restauratieproject. Daar zal ik dus opnieuw een bak en motor voor moeten laten klaar maken.

Plaats reactie