Probleem koppeling 96V4 1972

1967-1980
Plaats reactie
menner
Donateur
Donateur

Probleem koppeling 96V4 1972

Bericht door menner » di 09 dec, 2025 22:34

Ik heb al eerder wat geschreven over de niet lekker werkende koppeling van mijn pas aangeschafte 96. (vermoedelijk drukgroep, of koppelingscilinder.) Ik heb al in principe afgesproken met Harm van der Laan in Overschild om de koppelingsgroep te laten repareren. Nu had ik hem vandaag even stationair lopen, in zijn achteruit, koppeling ingetrapt.Na een minuut of twee begon hij vanzelf zachtjes achteruit te rijden, ondanks de ingetrapte koppeling. Ik kreeg hem niet meer uit de achteruit. Koppeling even helemaal laten opkomen , toen weer ingetrapt en toen kreeg ik hem weer in zijn vrij. Als totale leek denk ik dan aan een probleem met de koppelingscilinder? Is er iemand die denkt te weten wat dit kan zijn?

Alvast weer dank voor jullie opmerkingen!
Tom

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Probleem koppeling 96V4 1972

Bericht door klaasj » di 09 dec, 2025 22:47

Dat lijkt op een versleten cilinder. Daar zijn volgens mij revisiesetjes voor.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » di 09 dec, 2025 22:49

Dat is duidelijk een hydrolisch probleem.
Controleer de cylinder op de versnellingsbak op lekkage, verwijder de stofkap; vochtig? Oorzaak gevonden.
Geen vocht, dan is de hoofdkoppelingscylinder op het schutbord de boosdoener.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 09 dec, 2025 22:50

Ja hoor Tom, lekkend rubbertje in een van de twee cilinders, de hoofd- (bij het pedaal) of de hulpkoppelingscilinder bij de koppeling. Meestal met revisiesetje op te lossen.
https://saabparts.shop/saab-96/aandrijv ... -1965-1980
https://saabparts.shop/saab-96/aandrijv ... inder-1969

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 10 dec, 2025 8:48

Wel even opletten dat de binnenzijde van de cilinders niet roestig is of vol met krassen zit. Als dat zo is moet je de cilindertjes even honen voor je er nieuwe rubber inzet.

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 10 dec, 2025 16:14

Heren, dank voor het meedenken , en de linkjes! Zo leer ik langzamerhand diagnosticeren. Het reservoir van de koppelingsvloeistof is goed gevuld, dus als er iets lekt, lijkt het niet veel te zijn.
Ik begin te ervaren wat het is om een klassieker te hebben... :D niet werkende linkerclignoteur ondanks vervangen van lampje en zekering, een afgebroken schroeftunneltje in een achterlichtkapje waardoor ik een bevestigingsschroef niet meer uit kan lijnen en vastschroeven, het cilinderslot van het rechterportier dat niet werkt. Kortom, werkjes genoeg. Maar wat is het lekker toeren met dat ding....

groet,
Tom

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 10 dec, 2025 16:43

Misschien heb je hier ook nog wat aan...
Als je bij de hulp- of hoofdcilinder geen lekkage ziet, lekt de hoofdcilinder intern.
Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 10 dec, 2025 16:47

menner schreef:
wo 10 dec, 2025 16:14
Het reservoir van de koppelingsvloeistof is goed gevuld, dus als er iets lekt, lijkt het niet veel te zijn
Het niet lekken zegt niets: als de rubbers in de cilinder gaar zijn dan bouwt het ding, zonder naar buiten te lekken, geen druk op.

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 10 dec, 2025 16:50

72sonett3 schreef:
wo 10 dec, 2025 16:43
Misschien heb je hier ook nog wat aan...
Afbeelding
Dank !!

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 10 dec, 2025 16:51

francofiel schreef:
wo 10 dec, 2025 16:47
Het niet lekken zegt niets: als de rubbers in de cilinder gaar zijn dan bouwt het ding, zonder naar buiten te lekken, geen druk op.
Dat klinkt inderdaad logisch....

Plaats reactie