Kachel tempertauur

1967-1980
Geert P
Geregistreerd lid

Kachel tempertauur

Bericht door Geert P » zo 29 dec, 2024 20:04

Ik ben nog steeds erg blij met mn saab-ie. Maar de kachel wordt naar mijn idee niet warm/ heet genoeg: het kost bij deze buitentemperaturen minimaal een half uur voordat het een beetje aangenaam wordt in de cockpit. Sinds ik hem heb is dat altijd zo geweest.
Vandaag de thermometer in de luchtafvoer van de voorruit gehad, max 36 graden.

De feiten: op koud gesteld gaat gaat hij goed: kraan dicht. Zodra ik de verwarmingsregelaar omhoog schuif wordt hij warm, maar niet heet, het maakt niet veel uit of ik de regelaar een beetje op warm zet of helemaal open, max 36 graden. Heb met een spiegeltje van onder af in de regelaar gekeken, de regelaar werkt zo te zien goed, en ik zie hem helemaal bewegen van dicht tot open, dus de kabel lijkt goed afgesteld.
Ik verdenk de thermostaatregeling, bevestigd door infrarood temperatuurmeting op de verwarmingsslangen: in naar de thermostaatkraan: 79 graden, de slang die eruit komt : 50 graden. De retoursslang van de kachelradiator: 36 graden. Dus de kachelradiator werkt en ik heb al eens schoongeblazen, na de kachelmotor eruit te hebben gehad, dus van bovenaf.
Heb de ontlucht schroef op de kachel opengedraaid en daar komt gewoon koelvloeistof uit, zij het met een heel matige druk. Dus geen lucht in het systeem, de kraan geeft naar mijn idee te weinig heet water door..

Vragen:
Is dit normaal?
Hoe zit de thermostaatleiding in het luchtkanaal bevestigd? Wat ik kan vinden zit deze gecirkeld opgebonden in het inlaattraject van de hete luchtaanvoer.
Kan ik deze relatief makkelijk controleren van binnenuit door bijvoorbeeld de lucht kanalen te verwijderen?

Ik denk dat de thermostaatregeling al eens vervangen is, gezien de vrij schone kopen leidingen.

Tips? Foto's, alternatief voor de thermostaat regeling?

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Kachel tempertauur

Bericht door v4 hans » ma 30 dec, 2024 23:04

Nee, dat is niet normaal.
je moet het binnen de kortste keren goed warm kunnen krijgen.

of de kachelradiator zit "verstopt" en daardoor onvoldoende doorstroming, of de thermostaat is kapot.

Afbeelding

Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 31 dec, 2024 12:00

Hai, inspecteren van het thermo gedeelte van de kachelkraan heeft weinig zin, er is niets aan te inspecteren. Je zal het kachelhuis eruit moeten halen, vanuit de luchtleidingen binnen kan je niets zien. Bij mijn 96 heb ik i.v.m. lekkage de kachelkraan een keer vervangen, helaas bleek dit van (te) korte duur. Vervangen door een standaard kachelkraan.
kachelkraan.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 31 dec, 2024 13:44

Verwarming unit verwijderen is een k&€#werk.
Zou eerst alles uitsluiten.
- beweegt de buitenmantel van de bediening niet mee?
- handbediening in de motorruimte proberen. Dus hevel van de verwarming in motorruimte handmatig open/dicht.
- kleppen ventilatie wel open?

Geert P
Geregistreerd lid

Bericht door Geert P » di 31 dec, 2024 19:08

Dank voor de reacties!

Het idee van een alternatieve kachelkraan zonder thermostaat spreekt mij wel aan, zeker gezien de gelezen problemen met lekkerij van after market kranen, die ook nog eens niet goedkoop zijn, en het kachelhuis moet dan uit elkaar, wat een lastig klusje is..
Vandaag nog eens gemeten met de infraroodthermometer op de slangen en ook nu weer blijkt dat de aanvoer naar de kraan heet is, dik 70 graden en de retour hiervan naar de kachel 20 graden lager is . Dus de boosdoener is de kraan.

Ben heel benieuwd hoe Luud dat aangesloten heeft, zou heel fijn zijn dat we er een foto van tegemoet kunnen zien.
Ik heb geen haast, aanpassing ga ik eventueel in het voorjaar (pas) doen.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 31 dec, 2024 20:27

Saabje staat binnen met motorkap open i.v.m. accu laden, dus een foto is gauw gemaakt:
Kachelkraan.jpg
Hopelijk voldoende duidelijk zo. Let op de doorstroomrichting van de kraan, had daar zelf niet op gelet, toen bleef tie warme lucht :roll: blazen.
Kraan is o.a. te koop bij https://allesvooruwvolvo.nl/p/kachelkra ... ternatief/ of andere Saab/Volvo onderdelen bedrijven.
Mocht je deze kraan gaan gebruiken, het stiftje voor de kabel is net iets te dik, even met een vijltje erlangs is voldoende om het goed draaiend te hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Geert P
Geregistreerd lid

Bericht door Geert P » wo 01 jan, 2025 18:15

Fantastisch Luud, dank voor de foto!
Dat maakt veel duidelijk, en alles ook goed bruikbaar voor mede forumleden.
Ik heb zo'n kraantje besteld, en met een beetje fitting werk komt dat wel goed.

Heb nog 2 vragen: Heb je een oogje op de binnenkabel gedraaid om deze te bevestigen op de kraan? En heb je de koperen/ stalen pijp die naast het blok loopt vervangen door een koperen pijp, of heb je de bocht er af gezaagd?
Bij mij loopt ie nl anders, zie foto:

Afbeelding

Als eea gemonteerd is, plaats ik nog wel foto's /ervaringen bij..

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » wo 01 jan, 2025 20:01

Dag Geert, Graag gedaan.
Ik heb idd zelf koperen leiding 15 mm gemaakt om e.e.a. aan te sluiten.
Het oogje zat, volgens mij, al op de kabel passend op het originele kraantje.
Ik kan niet goed zien hoe de leidingen bij jou lopen, bij mij zit er wel een stukje Lokaal Hobbyisme in verwerkt. Ik had in eerste instantie de bocht eraf gezaagd, maar kreeg geen mooi doorlopend geheel. Daarom zelf met koper nieuwe leidingen gemaakt.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 06 jan, 2025 21:30

Zou beginnen met de waterslagen naar en van de kachel radiator los te nemen en de radiator vullen met ontstopper van de action en even laten staan en daarna spoelen voor je kosten en een hoop werk gaat maken

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 07 jan, 2025 17:09

Is er wel een iemand geweest die de 'Heater control valve' van een Jaguar E-type Series 3 geprobeerd heeft? Die zijn nl 1/3 van de prijs van de Saab-versie die door Skandix verkocht wordt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Kachel temperatuur

Bericht door 72sonett3 » di 07 jan, 2025 19:43

In Volvo's zit ook zo een thermostaatkraan maar met de aansluitingen 90 graden gedraaid.
Er bstaat ook een reparatesetje maar dat is meer voor als de kraan lekt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Geert P
Geregistreerd lid

Bericht door Geert P » ma 13 jan, 2025 19:03

Nu, de oorzaak lijkt gevonden: Heb de toevoerslang losgenomen van thermostaat huis naar de kachel kraan / kachel de kachel en deze vervangen door een stuk koelslang slang, dus aanvoer van thermostaathuis naar de kachel zonder kraan en dus met maximale doorstroming. Warm laten lopen, ontlucht en een stuk gaan rijden. Wordt warm, maar niet veel warmer dan eerder: max. 37 graden uit de voorruitverwarming.
Ook de slang doorgeblazen van en door de kachelkraan en deze is goed open bij warme motor, en sluit ook goed af, dus de kachelkraan werkt goed.
Dus de kachelradiator is waarschijnlijk de boosdoener.
Het koelwater wat uit de ontluchtschroef komt is goed helder.
Eerst maar even op zoek naar wat verloopjes van 16 mm slang naar tuinslangdikte en dan de kachelradiator maar eens goed en langdurig doorspoelen met heet kraan water in de omgekeerde volgorde. Ben wel wat huiverig voor middeltjes, als ontstopper of soda, dus eerst maar eens met schoon water proberen. De ventilator nog maar eens verwijderen en de lamellen maar eens meten met de infraroodthermometer bij warme motor en bij het spoelen ook. Eventueel de lamellen nog eens schoonblazen met perslucht, al heb ik dat vorig jaar ook als eens gedaan en niet denk dat de luchtdoorstroming beperkt is.
Wordt vervolgd, ik zal jullie op de hoogte houden. Kan even duren want ik neem het nu eerst even voor lief: het is geen daily drive car.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » di 14 jan, 2025 20:51

Ontstopper action kan geen kwaad, al regelmatig gedaan

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » di 14 jan, 2025 20:53

Vloeibare ontstopper van de action kan geen kwaad. Heb dat al regelmatig gedaan bij radiatoren. Zelfs gehele systeem.

Geert P
Geregistreerd lid

Bericht door Geert P » za 25 jan, 2025 19:33

Vandaag aan de slag geweest, slangen van de kachel en kraan eraf..
Kraan getest: OK, gaat goed open, loopt goed door, en sluit goed af.
Kachelradiator omgekeerde volgorde gespoeld met water via slang adaptors 12/15mm op de tuinslang en wat stukjes koelslang 15mm, daarna in normale stroomrichting richting en daarna weer in omgekeerde volgorde, nog een keer herhaald. water liep goed door, kwam weinig troep uit.
Ventilator uit het kachelhuis gehaald, kachel radiateur gemeten met een infraroodthermometer Gelijkwaardig verdeelde temperatuur: 80 graden en de luchtzijde goed schoon geblazen met perslucht (voorzichtig).
En toen kwam ik erachter dat de afdichtring van de thermische beveiliging van de kachelkraan die het kachelhuis in gaat vergaan was, waardoor er veel valse warme lucht zo de motorruimte in werd geblazen. Deze opnieuw afgedicht (provisorisch), moet later beter.
Water uit de kachelradiateur weg gespoeld met koelvloeistof, slangen er weer op, de radiateur en overlooptank bijgevuld, starten en rijden. Kachel radiateur daarna goed ontlucht met een doorzichtig retour slangetje op het expansievat tot er geen luchtbelletjes meer te zien waren.
Resultaat: Heel veel beter.
Had gekeken bij de action voor vloeibare ontstopper, maar deze is op chloorbasis, en dat durfde ik niet aan: vreet al heel snel metalen aan.

Plaats reactie