Toen ik een jaar of 2/3 was reed mijn vader een Saab 95 uit 1975. Om een of andere reden is dit mij altijd bijgebleven. Begin 2018 kwam mijn vader met het verhaal aanzetten dat hij een oude 95 zag staan in een schuur in de buurt. Ik was erg enthousiast en hoopte dat we de auto zouden kopen. Na een bezoek aan de auto is de koop er niet van gekomen. Wél was ik besmet geraakt met het Saab virus; ik ben vanaf dat moment marktplaats gaan afspeuren. Na een aantal proefritten in Saab 96's, kwam er een beige Saab 95 op marktplaats te staan onder de titel: project Saab 95. Ik heb de betreffende adverteerder meteen bericht en gezegd dat wij akkoord zijn met zijn vraagprijs, overleg met mijn vader moest toen nog plaatsvinden. En dus, eindelijk, in september 2018 heb ik mijn eerste Saab 95 uit 1972 op naam laten zetten. Sindsdien ben ik, samen met een bevriende Saabist, bezig met het opknappen van de 95. De tectyl is verwijderd en vervangen door een RX5 en RX10 behandeling, de motor loopt weer, en een week geleden ben ik naar van der Laan in Overschild geweest (Hier heeft de auto ook jaren in het museum gestaan). Hier heb ik een legergroen origineel interieur en de felbegeerde originele chromen bumpers kunnen bemachtigen(Dit was nodig omdat de vorige eigenaren rare aanpassingen hadden gedaan; een 9-3 interieur, rubberen bumpers) De auto begint samen te komen.
Ik twijfel zelf nog over de kleur van de velgen waar de wieldoppen op komen, jullie mening is welkom.
Hebben jullie als forumleden verder nog tips voor mij? Wat wel, en wat niet te doen? Ik hoor het graag.
(De bijgevoegde foto is van het moment dat we de 95 ophaalden, de auto was hier nog erg slordig)

Inmiddels heb ik ook een 96 gekocht, hier zal ik een ander onderwerp over openen.







