95 1972 UPDATES

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

95 1972 UPDATES

Bericht door silvandam » ma 07 jan, 2019 15:33

[*][*]Ik ben Sil van Dam, 18 jaar oud.

Toen ik een jaar of 2/3 was reed mijn vader een Saab 95 uit 1975. Om een of andere reden is dit mij altijd bijgebleven. Begin 2018 kwam mijn vader met het verhaal aanzetten dat hij een oude 95 zag staan in een schuur in de buurt. Ik was erg enthousiast en hoopte dat we de auto zouden kopen. Na een bezoek aan de auto is de koop er niet van gekomen. Wél was ik besmet geraakt met het Saab virus; ik ben vanaf dat moment marktplaats gaan afspeuren. Na een aantal proefritten in Saab 96's, kwam er een beige Saab 95 op marktplaats te staan onder de titel: project Saab 95. Ik heb de betreffende adverteerder meteen bericht en gezegd dat wij akkoord zijn met zijn vraagprijs, overleg met mijn vader moest toen nog plaatsvinden. En dus, eindelijk, in september 2018 heb ik mijn eerste Saab 95 uit 1972 op naam laten zetten. Sindsdien ben ik, samen met een bevriende Saabist, bezig met het opknappen van de 95. De tectyl is verwijderd en vervangen door een RX5 en RX10 behandeling, de motor loopt weer, en een week geleden ben ik naar van der Laan in Overschild geweest (Hier heeft de auto ook jaren in het museum gestaan). Hier heb ik een legergroen origineel interieur en de felbegeerde originele chromen bumpers kunnen bemachtigen(Dit was nodig omdat de vorige eigenaren rare aanpassingen hadden gedaan; een 9-3 interieur, rubberen bumpers) De auto begint samen te komen.

Ik twijfel zelf nog over de kleur van de velgen waar de wieldoppen op komen, jullie mening is welkom.

Hebben jullie als forumleden verder nog tips voor mij? Wat wel, en wat niet te doen? Ik hoor het graag.

(De bijgevoegde foto is van het moment dat we de 95 ophaalden, de auto was hier nog erg slordig)
Afbeelding

Inmiddels heb ik ook een 96 gekocht, hier zal ik een ander onderwerp over openen.

Gebruikersavatar
Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door Braakhuis 9-5 » ma 07 jan, 2019 15:53

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik was ook bijna net zo jong toen ik mijn eerste SAAB kocht. Ligt het aan mij of zitten er 9-5 of 9-3 stoelen in jou 95? En qua velgen vind ik de velgen die op de achteras zitten in de carrosserie kleur het mooist maar de velgen die op de vooras zitten in het grijs horen vanaf de fabriek op de auto

Gebruikersavatar
bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door bert knip » ma 07 jan, 2019 16:16

Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je aankoop.

Wat de velgen betreft, zie ik achter een oud type velg (van voor 1971) in de orginele zilver/grijze kleur.
Voor is het latere type gemonteerd (van 1971 tm 1980) voor saab 95s 1978 (laatste productie)
Je hebt geen bouwjaar van jouw 95 vermeld, maar de rubberenbumpers doen vermoeden, 1976 tm 1978.
succes met het project, op het forum is kennis genoeg om te delen.
Ik heb zelf een 1972 saab 95 project (wat al een paar jaar stil staat)

vrgr Bert, Alkmaar

Gebruikersavatar
bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door bert knip » ma 07 jan, 2019 16:18

Sorry zie nu pas dat jouwe ook van 1972 is.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door silvandam » ma 07 jan, 2019 16:26

bert knip schreef:
ma 07 jan, 2019 16:16
Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je aankoop.

Wat de velgen betreft, zie ik achter een oud type velg (van voor 1971) in de orginele zilver/grijze kleur.
Voor is het latere type gemonteerd (van 1971 tm 1980) voor saab 95s 1978 (laatste productie)

vrgr Bert, Alkmaar
Dag Bert, bedankt voor de felicitaties. De velg rechtsachter is niet origineel, de velg die op de foto rechtsvoor zit is volgens mij origineel(de andere 2 wielen hebben ook deze velgen).

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door silvandam » ma 07 jan, 2019 16:28

Braakhuis 9-5 schreef:
ma 07 jan, 2019 15:53
Gefeliciteerd met de aankoop! Ik was ook bijna net zo jong toen ik mijn eerste SAAB kocht. Ligt het aan mij of zitten er 9-5 of 9-3 stoelen in jou 95? En qua velgen vind ik de velgen die op de achteras zitten in de carrosserie kleur het mooist maar de velgen die op de vooras zitten in het grijs horen vanaf de fabriek op de auto
Bedankt! Je hebt gelijk, inmiddels is dit 9-3 interieur vervangen door een legergroen origineel 95 interieur. Bedankt voor de feedback op de velgen!

Gebruikersavatar
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door Joopyboy » ma 07 jan, 2019 18:23

Wat gaaf dat je voor een 95 hebt gekozen! :applause:
Zelf heb ik sinds augustus ook een 95, een rode van ‘73. Gelukkig hoefde daar minder aan te gebeuren dan aan de jouwe. Heb je er al wat meer foto’s van? Veel plezier nog met het opknappen en vooral straks met het rijden!

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door Funky Dude » di 08 jan, 2019 23:22

95 is verreweg de leukste SAAB, veel plezier ermee. Wat jij legergroen noemt, zal Veronagroen zijn.
De jouwe is niet onbekend hier op het forum, de vorige eigenaar was hier ook kort actief ten tijde van het weer terugbouwen naar V4, helaas zijn zijn bijdragen verwijderd viewtopic.php?f=11&t=153462&p=1750813&h ... l#p1750813
In welke regio staat je 95 en wat voor werkplaatsdocumentatie heb je?
Ter inspiratie het Trollewop-topic: viewtopic.php?f=43&t=125517

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door silvandam » wo 09 jan, 2019 12:56

Veronagroen is inderdaad de kleur van het interieur.

Ik ben erg blij dat u mij het Trollewop topic heeft getipt, dat topic betreft namelijk de 95 die mijn vader ooit in bezit had toen ik een 2/3 jarig mannetje was.
Geweldig om terug te zien!!

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door silvandam » wo 09 jan, 2019 12:58

Funky Dude schreef:
di 08 jan, 2019 23:22
95 is verreweg de leukste SAAB, veel plezier ermee. Wat jij legergroen noemt, zal Veronagroen zijn.
De jouwe is niet onbekend hier op het forum, de vorige eigenaar was hier ook kort actief ten tijde van het weer terugbouwen naar V4, helaas zijn zijn bijdragen verwijderd viewtopic.php?f=11&t=153462&p=1750813&h ... l#p1750813
In welke regio staat je 95 en wat voor werkplaatsdocumentatie heb je?
Ter inspiratie het Trollewop-topic: viewtopic.php?f=43&t=125517
Mijn 95 staat in Hoptille(Friesland), werkplaatsdocumentatie doe ik in principe nog niet aan.

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door Funky Dude » wo 09 jan, 2019 13:25

Werkplaatsdocumentatie is o.a. zeer bruikbaar voor zaken als aanhaalmomenten, vloeistofspecificaties, tips & tricks, onderdeelnummers enz.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door silvandam » zo 25 aug, 2019 11:43

Een aantal weken geleden even op pad geweest met de 95, ik ben er nog steeds helemaal blij mee.
Wát een leuke auto!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door bbelonje » vr 30 aug, 2019 16:33

Super dat je die wagen hebt.
Ben zelf hard aan het werk om mijn 95 uit '73 weer door de apk te krijgen. Inspirerend om door te zetten, blijf rijden want rust roest

Lekker rijden :O: daar gaat het om.

Westef
Geregistreerd lid

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber)

Bericht door Westef » ma 02 sep, 2019 8:57

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst,heb zelf wegens uitdunnen van mijn saabcollectie (meer als 3😉) plaats moeten maken in de garage en mijn 95 verkocht. Veel plezier ermee gehad. De 95 biedt veel ruimte en de kinderen vonden het de leukste Saab; met vrouw en 4 kinderen en een hond sneeuwballen gooien in de Ardennen..Succes!

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Nieuwe Saabliefhebber, 95 1972 UPDATES

Bericht door silvandam » vr 08 mei, 2020 11:36

Inmiddels zijn we anderhalf jaar op weg sinds de aankoop, ik heb veel geleerd en zal weer even een update geven.
Afgelopen zomer heb ik weinig problemen gehad, helaas is er 1 hardnekkig probleem. Dat bespreek ik zometeen

Toen ik net een aantal weken apk had, kwam ik bij de werkplaats aan, trapte ik de koppeling in, maar de auto bleef rijden. Toen ik de motorkap open deed bleek al gauw dat een koppelingsslang de geest had gegeven. Gauw de onderdelenschuur van Klaas in gedoken en dit slangetje vervangen. Na 30 minuten kon ik weer rijden.

Dan nu het hardnekkige probleem. Mijn 95 is de auto die bij Harm van der Laan in het museum stond als 1972'er 95 DIESEL. Toen ik de auto kocht vertelde de vorige eigenaar dat het dieselblok uit de peugeot 205 een grote flop was omdat de originele Saab versnellingbak tot twee keer toe de geest gaf. Dit verbaasde mij niets met zoveel koppel.
Bij aankoop van de auto kreeg ik een originele V4 motor, de vorige eigenaar had een donor 95 gekocht. Toen de motor was aangesloten leek alles goed te werken, totdat ik, na een tijdje rijden, eens naar de temperatuurmeter keek. De motor kwam niet op temperatuur. Geen pretje met een automatische shoke (gaat worden omgebouw naar handshoke). Al gauw bleek dat de oorzaak hiervan een niet originele radiateur was. Deze koelt teveel. Eerst heb ik geprobeerd de radiateur gedeeltelijk af te dekken met aluminium plaatjes. Dit werkte op zich goed, maar heel chique is het niet. Er moet dus een originele radiateur in.

Gisteren zou ik de auto voor het eerst dit jaar starten. Ik had een slecht voorgevoel, want mijn 95 had, net zo als die van Klaas, de hele zomer gereden op E10 benzine (dom dom dom). Dankzij het hoge ethanolgehalte heeft klaas zijn benzinepomp het begeven en zat de hele (vers gereviseerde) carburateur vol met troep. Met een nieuwe benzinepomp, opnieuw gereviseerde carburateur en een gereinigd brandstoftraject loopt de auto weer als een zonnetje (op 102 benzine). Ik vrees dat ik hetzelfde traject in zal gaan met mijn 95. Toen ik de auto gisteren probeerde te starten, kwam er geen benzine in het benzinefilter. Mijn slechte voorgevoel was helaas (waarschijnlijk) juist.

Voor nu wel even genoeg updates, jullie horen wel van mij.


Vraagje aan jullie. Is de benzinepomp van een v4tje te reviseren?

Afbeelding
Plaatje van Klaas zijn carburateur met vergane pakkingen

Plaats reactie