Naafmoer Sonett

1967-1980
panhead
Geregistreerd lid

Naafmoer Sonett

Bericht door panhead » za 30 jun, 2012 10:50

Wat is de handigste manier om de naafmoer van een Sonett los te krijgen? Welke maat dop past hier op, 32 mm? De bedoeling is om de rubberen stofhoezen te vervangen.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Naafmoer Sonett

Bericht door klaasj » za 30 jun, 2012 11:01

dat zou ik via de versnellingsbakzijde doen. is nogal een werk om de aandrijfstang uit het wielgedeelte te krijgen. dan kun je meteen ook de versnellijngsbakzijde vervangen.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » za 30 jun, 2012 11:07

Moer heeft toch engelse maat... aangezien alleen bosch zaken aan de Sonett metrisch is?

Volgens mij is het beste een omgebouwde remschijftrekker die een bus erop heeft zitten uit het midden, staf staal er doorheen zodat hij vast staat op de grond en daarna met de juiste dopmaat en wringijzer de naafmoer lossen...

Of lossen als bij de latere 99/900's ook goed gaat met het wiel er nog op en op de grond weet ik niet zo 123

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 30 jun, 2012 12:37

Is inderdaad een niet-metrische maat, maar je kunt met een slijpschijf de vlakke kanten van de moer wat afslijpen totdat er een metrische dop op past.

Om de stofhoezen te vervangen hoeft de naafmoer overigens niet los; je kunt de hele naaf incl. aandrijfas uitbouwen door de remklauw er af te halen en de fuseekogels los te maken (bovenste laten zitten, alleen die ene dwarsbout er uit halen) en vervolgens de aandrijfas uit de homokineet te slaan. Dan vervang je de stofhoezen en steekt de aandrijfas weer in de CV.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » za 30 jun, 2012 13:54

Dank voor de tips! Remklauwen zijn al los.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » zo 01 jul, 2012 11:05

(bovenste laten zitten, alleen die ene dwarsbout er uit halen) en vervolgens de aandrijfas uit de homokineet te slaan
Onderste is los. Welke dwarsbout bedoel je? Nu de ashoes losmaken door de metalen klemmen te verwijderen.

maup
Donateur
Donateur

Bericht door maup » zo 01 jul, 2012 12:33

Bij de 96 (en ook bij de Sonett denk ik) zit de bovenste fuseekogel met drie bouten vast, de bovenste twee houden ook de veerschotel vast, die moet je dus laten zitten! anders vliegt de veer los en dat wil je niet. Daaronder zit een klembout (de dwarsbout van 72sonett3) die de fuseekogel met het fusee verbindt. Die moet je hebben, als je een schroevendraaier in de kier slaat gaat het losmaken vrij gemakkelijk :)
Edit: Boven en onder door elkaar gehaald, en ik heb ze van de week nog zelf losgemaakt :?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 01 jul, 2012 13:02

Eigenlijk 4 bouten; 2 die ook de veerschotel vasthouden en 2 van de stuurarm. Die laatste 2 moeten er uit. Zie
viewtopic.php?f=11&t=52742&start=15. De onderste fuseekogel zit met 3 bouten vast (2 in de draagarm en één horizontale klembout in de naaf.
De remmen en wielophanging van de Sonett III zijn identiek aan de 95/96.

Afbeelding

Afbeelding

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » zo 01 jul, 2012 17:17

Bedankt weer, we gaan verder.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 02 jul, 2012 9:53

pas op als je de hele aandrijfstang eruit haalt dat je de naaldlagertjes aan de versnellingsbakzijde niet kwijtraakt.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » ma 02 jul, 2012 17:16

Zo, naaf zit los. Even terugkomen op een eerdere vraag, ik kan de metalen klemmen om de hoes doorknippen o.i.d.?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 02 jul, 2012 19:26

Ja, of een schroevendraaier er tussen om de 'bocht' recht te trekken en dan schuif je de klem er zo af. De nieuwe hoezen zet je vast met de bijgeleverde klemmen of een tie wrap.

Nu zien dat je de as uit de CV krijgt... of je kunt de nieuwe stofhoezen over de T heen trekken (en riskeren dat ze scheuren).

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » di 03 jul, 2012 18:31

en vervolgens de aandrijfas uit de homokineet te slaan
Hoes zit los en dan inderdaad de vraag hoe krijg ik de as uit de homokineet?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 03 jul, 2012 20:11

Eerst viewtopic.php?f=11&t=41122 en
viewtopic.php?f=11&t=10744 lezen,
dan keuze maken wat je doet; over de T heentrekken of de hele boel in een bankschroef hangen en SLAAN...

(Mijn keuze; slaan.)

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » di 03 jul, 2012 20:40

Hoi,

Hoes over T stuk heentrekken lukte mij goed. Veel vet gebruiken. Veel kracht met je vingers zetten. Heb ook een bandenlichter voor bromfiets gebruikt, is niet scherp en kun je kracht mee zetten.

Ik had de aandrijfas op de workmate vastgezet.

Hoezen van merk Quinten Hazel gebruikt, gekocht bij plaatselijke automaterialenhandel.
Deze hoezen konden wel wat hebben.

Succes.

Plaats reactie