Gevonden in een oude schoenendoos
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Prachtig verhaal, Wilmad! (kunnen die foto's niet ietwat groter?
)
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Wat een leuk topic! Stilletjes hoop ik natuurlijk dat m'n Solar red 96 ineens op een van die plaatjes opduikt. Het enige wat ik van z'n geschiedenis weet komt van de RDW-site en ik vond een kaartje van het olie verversen in de auto. Dat was bij garage Artis in Amsterdam gedaan begin deze eeuw.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Op die eerste clubtoerrit heb ik ook A. leren kennen. Hij reed toen in een Antilope bruine 96 van '77. Tijdens de tussenstops zochten we elkaar op en hadden we het over waar en wie het onderhoud deed van onze auto's, maar ook over de leeftijd van de clubleden. Ik zou de volgende maand 29 jaar worden en hij was nog 5 jaar jonger. De gemiddelde leeftijd van de andere deelnemers lag makkelijk 15 jaar en meer hoger. En nu zijn we zelf, 30 jaar later, een stuk ouder dan de gemiddelde leeftijd toen en worden we door de jongere generatie waarschijnlijk op de zelfde manier bekeken.
De volgende keer dat ik A. terug tegen kwam was op mijn derde rondrit met de 96's club, oktober '91, afspraak in Walcourt. Enkele kilometer voor de startplaats zag ik in de spiegel dat hij achter mij reed. Leuk, dacht ik, kunnen we samen verder rijden. Maar dan ging opeens de watertemperatuur de hoogte in en heb ik me aan de kant gezet. Water kwam onder de auto vandaan gelopen. De waterpomp had de geest gegeven en verder rijden kon ik dus vergeten. Terwijl we afscheid namen kreeg ik nog de vraag waar ik mijn velgen vandaan had."Van mijn Sonett." "Heb jij een Sonett?" Enkele maanden later kreeg ik telefoon van hem of hij eens mocht komen kijken naar mijn Sonett. Hij was zelf ook op zoek en wilde de zwakke punten kennen. Vanaf dan hadden we geregeld contact en was dit het begin van een jarenlange vriendschap.
Maar dan stond ik daar, met een kapotte waterpomp in een afgelegen Waals dorpje. Een beetje verderop was een benzinestationnetje met een winkeltje. Ik ging binnen vragen of ik mocht telefoneren. Binnen leek het wel of de tijd was blijven stilstaan. Achter een houten toonbank met veel glas, waarop blikken motorolie waren uitgestald, stonden een bejaarde man en zijn vrouw, ze waren eerder tachtig dan zeventig. Of ik kon telefoneren? Neen, telefoon hadden ze niet, daarvoor kon ik best naar de bibliotheek rechttegenover gaan...
Ik heb uiteindelijk toch een "depanneur" kunnen bereiken. 's Avonds om een uur of negen waren we terug thuis en 10.000 Bfr lichter.

De volgende keer dat ik A. terug tegen kwam was op mijn derde rondrit met de 96's club, oktober '91, afspraak in Walcourt. Enkele kilometer voor de startplaats zag ik in de spiegel dat hij achter mij reed. Leuk, dacht ik, kunnen we samen verder rijden. Maar dan ging opeens de watertemperatuur de hoogte in en heb ik me aan de kant gezet. Water kwam onder de auto vandaan gelopen. De waterpomp had de geest gegeven en verder rijden kon ik dus vergeten. Terwijl we afscheid namen kreeg ik nog de vraag waar ik mijn velgen vandaan had."Van mijn Sonett." "Heb jij een Sonett?" Enkele maanden later kreeg ik telefoon van hem of hij eens mocht komen kijken naar mijn Sonett. Hij was zelf ook op zoek en wilde de zwakke punten kennen. Vanaf dan hadden we geregeld contact en was dit het begin van een jarenlange vriendschap.
Maar dan stond ik daar, met een kapotte waterpomp in een afgelegen Waals dorpje. Een beetje verderop was een benzinestationnetje met een winkeltje. Ik ging binnen vragen of ik mocht telefoneren. Binnen leek het wel of de tijd was blijven stilstaan. Achter een houten toonbank met veel glas, waarop blikken motorolie waren uitgestald, stonden een bejaarde man en zijn vrouw, ze waren eerder tachtig dan zeventig. Of ik kon telefoneren? Neen, telefoon hadden ze niet, daarvoor kon ik best naar de bibliotheek rechttegenover gaan...
Ik heb uiteindelijk toch een "depanneur" kunnen bereiken. 's Avonds om een uur of negen waren we terug thuis en 10.000 Bfr lichter.

-
MvR
- Geregistreerd lid
Weer een mooi verhaal! De foto is wat ouder geworden natuurlijk, maar het lijkt op een marble witte 96? Zo eentje als ik in de schuur heb staan! Toevallig dacht ik vanmorgen na over scoccerballs onder de auto. En nu, een paar uur later: hey presto! Dank.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Toen ik de 96 kocht, was hij al overspoten in Cirruswit, een kleur die toen geleverd werd op de 900. Ik heb de auto ook nog eens laten spuiten, in Poolwit en dat is de kleur op de foto. (Excuses voor de slechte kwaliteit van mijn foto's, maar ik heb steeds goedkope toestelletjes gehad...) Alhoewel het een binnenslaper was, kon ik de roestvorming niet voorblijven. Eind '92 heb ik hem bij de dealer in Turnhout ingeruild op een 900i uit '87. De 96 is verkocht en de nieuwe eigenaar heeft hem ook weer laten overspuiten, in smaragdgroen deze keer.Ronnes schreef: ↑za 30 sep, 2023 17:48Ik heb in dec '87 een marmerwitte 96 uit '79 gekocht (met Waxoyl-behandeling!) waarvan de beide binnen achterschermen waren doorgeroest. Tijdens een eerste rit door de regen riepen de kinderen vanop de achterbank: "Het regent hier binnen!". Het opspattend water van de achterwielen werd door de roestgaten in de binnenschermen via de verluchtingsgaten in de hoedenplank de auto in gegooid.![]()
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Nu ik die foto nog eens bekijk komt er een ander verhaal naar boven. Ik heb met deze 96 een klein ongeval gehad. De schade is nog te zien aan de grille en motorkap. Verblind door een laaghangende zon ben ik ingereden op een Ford Fiësta die links afsloeg. Door het remmen is de 96 onder de bumper van de Fiësta gedoken en heb ik hem geraakt op het linker achterwiel, met een kromme achteras als gevolg. Ik heb nog een tijdje rond gereden met de motorkap en grille van mijn oude '71-er. Later heb ik de originele beschadigde carrosseriedelen terug geplaatst omdat dat toch iets minder opvallend was.

-
MvR
- Geregistreerd lid
Iets minder gelukkige foto's: zoals iedere Saab roestte de mijne ook! Soort van 'viking-versie van een Alfa Sud', zullen we maar zeggen. Plaatwerken en spuiten was eerder een oponthoud voor de roest dan een volledige 'stop'. Twee foto's!
De roest kwam terug, de FoMoCo carburateur begon kuren te vertonen. In het pre-internet tijdperk was een nieuwe zoeken niet makkelijk en dat was eigenlijk wel het begin van het einde. Na lang te koop te hebben gestaan, is 'ie verkocht aan iemand uit Hattem (Noord-Veluwe).
Maar ik heb ondertussen foto's opgedoken van mijn volgende 96. Die volgen een andere keer.

De roest kwam terug, de FoMoCo carburateur begon kuren te vertonen. In het pre-internet tijdperk was een nieuwe zoeken niet makkelijk en dat was eigenlijk wel het begin van het einde. Na lang te koop te hebben gestaan, is 'ie verkocht aan iemand uit Hattem (Noord-Veluwe).
Maar ik heb ondertussen foto's opgedoken van mijn volgende 96. Die volgen een andere keer.

-
Woodybouwt
- Donateur

Mijn foto's zijn van de rode 2-takt Saab 96 in de strenge winter van 1963. 24 Februari 1964 heb ik samen met mijn ouders en mijn 1,5j oudere zus een rit gemaakt over het IJsselmeer. Er waren wegwijzers op 't ijs. Volgens mij zijn wij in Lemmer het ijs opgereden en op Urk er weer af. Ik was 3,5j, maar kan 't mij nog herinneren dat wij die rit gemaakt hebben en dat ik de bof had. En gelukkig heb ik naast de herinneringen de foto's nog

-
MvR
- Geregistreerd lid
Geweldig!
Ik was 4 jaar en we woonden in Ridderkerk. De 'auto van dienst' was de fiets; een auto voor de deur kwam pas in de zomer van '65. Ik herinner me wel de enorme bergen sneeuw, de kou. Hoewel we in een nieuw huis woonden, was isolatie een moeilijk Frans (denk ik) leenwoord.
Ik was 4 jaar en we woonden in Ridderkerk. De 'auto van dienst' was de fiets; een auto voor de deur kwam pas in de zomer van '65. Ik herinner me wel de enorme bergen sneeuw, de kou. Hoewel we in een nieuw huis woonden, was isolatie een moeilijk Frans (denk ik) leenwoord.
-
MvR
- Geregistreerd lid
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Mooi! Lijkt mijn eerste 96 wel, die ik kocht in 1982. De mijne had wel geen gordels achter, maar wel uitklapbare zijraampjes.
Is de automatische choke hier vervangen door een handchoke?
Is de automatische choke hier vervangen door een handchoke?
Dag gevoel ken ik. Hadden we maar een glazen bol...MvR schreef: ↑di 26 dec, 2023 19:02Had ik nooit moeten doen.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Je hebt havik-ogen! En Johan T. zorgde voor de achtergordels.
Ja, de FoMoCo was vervangen door een Weber 34ICH en de eigenaar had -slim- bedacht dat na jaren automatische choke gebruiken, hij wellicht zou vergeten de chokeknop terug te duwen. In die tijd was er nog geen verklikkerlichtje voor de choke in de snelheidsmeter opgenomen. Vandaar.
Die 34 ICH was geweldig. Ietsje rijker afstellen in de winterperiode en altijd, altijd starten met 1 draai aan de sleutel! (En de winter toen was idd koud!)
Ja, de FoMoCo was vervangen door een Weber 34ICH en de eigenaar had -slim- bedacht dat na jaren automatische choke gebruiken, hij wellicht zou vergeten de chokeknop terug te duwen. In die tijd was er nog geen verklikkerlichtje voor de choke in de snelheidsmeter opgenomen. Vandaar.
Die 34 ICH was geweldig. Ietsje rijker afstellen in de winterperiode en altijd, altijd starten met 1 draai aan de sleutel! (En de winter toen was idd koud!)
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

De oude vakantie albums van mijn ouders aan het doorbladeren. Op deze twee achterbanken is het Saab virus ontstaan:
Foto van 1978: een 99 GL

En twee foto’s van 1982: een 900 GLs van 1979 en natuurlijk met dubbele carburateur en louvres!

Ze bestaan beiden niet meer
Foto van 1978: een 99 GL

En twee foto’s van 1982: een 900 GLs van 1979 en natuurlijk met dubbele carburateur en louvres!

Ze bestaan beiden niet meer
-
MvR
- Geregistreerd lid
En, vergeet niet: een Solifer caravan achter de Saab. Hoe Scandinavisch wil je het hebben???
-
MvR
- Geregistreerd lid