Saab 96 van Renkhuis
-
Renkhuis
- Donateur

Re: Saab 96 van Renkhuis
Beste Saab liefhebbers
Sinds dat ik de motor had opgeknapt heb ik ongeveer 6000 km probleemloos gereden, tot vorige week onderweg dacht ik wat ruik ik toch en twee tellen later een hoop witte rook onder de kap vandaan en temperatuur omhoog snel aan de kant en de kap omhoog ik zag het al snel gaatje in de koelwaterslang dit spoot precies op de uitlaat.Het ging om het stukje slang van de waterpomp naar het pijpje.
Sinds jaren weer eens de ANWB gebeld en drie kwartier later kwam er een jongen van een jaar of twintig met de als eerste opmerking zo hé die is oud.
Na ruim een uurtje knutselen had hij er een nieuw stukje slag tussen. de ANWB ging weg en ik draaide de weg weer op voor slecht 100 meter weer een hoop witte rook onder de kap vandaan en weer de temp in het rood.Stukje slang was van het pijpje af geschoten.
Weer bellen weer een uur wachten en er kwam een andere en oudere monteur deze had het in een half uur voor elkaar ik weer onderweg en na een paar km ging de temperatuur omhoog en ineens kwam er een onwijze hoeveelheid witte rook uit de uitlaat. De koppakking.
Weer bellen met de ANWB weer een uur wachten en weer een andere monteur deze toverde een of andere sleep kar uit zijn bus en wilde me zowaar naar huis slepen.
Thuis de auto in de garage gezet en binnen kort de boel maar eens los halen en voor diegene die het interesseer ik zal weer ruimschoots plaatjes plaatsen.
Groeten Rob
Sinds dat ik de motor had opgeknapt heb ik ongeveer 6000 km probleemloos gereden, tot vorige week onderweg dacht ik wat ruik ik toch en twee tellen later een hoop witte rook onder de kap vandaan en temperatuur omhoog snel aan de kant en de kap omhoog ik zag het al snel gaatje in de koelwaterslang dit spoot precies op de uitlaat.Het ging om het stukje slang van de waterpomp naar het pijpje.
Sinds jaren weer eens de ANWB gebeld en drie kwartier later kwam er een jongen van een jaar of twintig met de als eerste opmerking zo hé die is oud.
Na ruim een uurtje knutselen had hij er een nieuw stukje slag tussen. de ANWB ging weg en ik draaide de weg weer op voor slecht 100 meter weer een hoop witte rook onder de kap vandaan en weer de temp in het rood.Stukje slang was van het pijpje af geschoten.
Weer bellen weer een uur wachten en er kwam een andere en oudere monteur deze had het in een half uur voor elkaar ik weer onderweg en na een paar km ging de temperatuur omhoog en ineens kwam er een onwijze hoeveelheid witte rook uit de uitlaat. De koppakking.
Weer bellen met de ANWB weer een uur wachten en weer een andere monteur deze toverde een of andere sleep kar uit zijn bus en wilde me zowaar naar huis slepen.
Thuis de auto in de garage gezet en binnen kort de boel maar eens los halen en voor diegene die het interesseer ik zal weer ruimschoots plaatjes plaatsen.
Groeten Rob
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Da's balen. Ik heb het ook gehad dat dat stukje slang er aan ging. Was in een tijd dat ik nog zeer kennisloos was mbt auto's en ik ben toen naar huis doorgereden (zeker 20 kilometer.....). Was nog een gedoe om een stuk slang met een klein bochtje te vinden. Slang gemonteerd, en weer rijden. Kreeg ie constant overdruk in het koelvloeistofsysteem en werd er koelvloeistof uitgegooid. Toch maar naar de monteur gebracht om na te laten kijken: koppakking naar z'n grootje en beide koppen krom
. Koppen laten vlakken, nieuwe pakkingen er in, en weer
. In die tijd betaalde Pa de rekeningen nog, dus ik had er geen pijn aan, maar wel een wijze les geleerd.
De moraal van dit verhaal: laat de koppen controleren.
Alex
De moraal van dit verhaal: laat de koppen controleren.
Alex
-
maup
- Donateur

Ik doe niet zo heel veel aan preventief onderhoud maar na 30 jaar als dagelijks vervoer in "oude lijken" rijden weet ik dat rubber slangen niet het eeuwige leven hebben. Het is dus slim om op een bepaald moment alle slangen (ook benzineslangen) en slangklemmen te vervangen. Alleen mijn onderste radiatorslang (de U) is bij mij nog een oude
zitten wel nieuwe klemmen op
, ga toch even kijken of die ook nieuw te krijgen is.
Edit: Yep, is nieuw te krijgen, ga ik volgende keer meebestellen.
Edit: Yep, is nieuw te krijgen, ga ik volgende keer meebestellen.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Je kan ook overwegen alle slangen door siliconen te vervangen, dat blijft de komende 100 jaar goed. In de UK zit een goed adresje (heb ik ze ook vandaan), ze hebben daar complete V4 setjes. Zodra ik achter de laptop zit, plaats ik de site wel .
-
maup
- Donateur

Ja dat weet ik, zijn tegenwoordig ook in zwart te krijgen maar volgens mij wel erg kostbaar.
-
Renkhuis
- Donateur

Vandaag een begin gemaakt met het losmaken van de koppen het was meteen raak de zuigers aan de linkerkant stonden vol met koelvloeistof.

Ik zal de rechterkant ook los halen en daarna de koppen controleren of ze gevlakt moeten worden en dan weer alles met nieuwe pakkingen in mekaar zetten en dit keer wel de koelslangen vervangen scheelt een hoop elende de volgend keer.
Wordt vervolgd groet Rob

Ik zal de rechterkant ook los halen en daarna de koppen controleren of ze gevlakt moeten worden en dan weer alles met nieuwe pakkingen in mekaar zetten en dit keer wel de koelslangen vervangen scheelt een hoop elende de volgend keer.
Wordt vervolgd groet Rob
-
Johan96V4
- Geregistreerd lid
Voor mij is een lekke waterslang een symptoom voor een lekke koppakking. 2 keer een lekke koppakking gehad bij verschillende auto's (1 maal Saab96 en 1 maal VW Polo). Beide keren een opengebarsten koelslang enkele dagen voordat het misging.
-
Renkhuis
- Donateur

Dat zou heel goed kunnen nu ik er zo over nadenk, het weekend daarvoor was het heel erg warm en ben ik half Friesland doorgereden met een heel stuk snelweg waar bij ik een tijdje 130 had gereden hierbij werd de motor temperatuur een beetje hoger en begon mijn temperatuur meter te schudden ik dacht toen dat het contactje wat los zat maar achteraf was dit waarschijnlijk een voorbode van de koppakking.
Rob
Rob
-
Johan96V4
- Geregistreerd lid
Wat me ook nog bijstaat vlak voor/tijdens lekke koppakking is een plotseling in het rood schietende temp meter en geen circulerend koelwater (verwarming) meer (ik vermoed door lucht in de waterpomp). En overdruk in het koelsysteem opborrelend in de expansietank. Bij mijn 96 bleef ik aan het ontluchten.
-
Westef
- Geregistreerd lid
Hallo Saabisten,
De reden waarom ik reageer is dat ik zelf twijfel over wat te doen met mijn V4. Na revisie de eerste keer gestart, daarbij (chaoot die ik ben)niet goed in de gaten gehouden het niveau van het koelwater. De motor liep stationair, en ik was druk doende de ontsteking met stroboscoop op tijd te stellen, en ik wilde ook nog even een slangklem aandraaien. Motor werd erg warm. Keek op temp-meter, die zeker m.i. te lang in het rood heeft gestaan. Vervolgens koelwater incl. ontluchten op niveau gebracht. Tijdens proefrit geen trekkracht. Thuisgekomen zag ik dat expansievat praktisch leeg is, en de motor voelde te warm aan. Ontsteking opnieuw, ja natuurlijk de eerste keer vergeten vervroegingsslangetje af te koppelen, dus met veel te late ontsteking ca 6 km gereden Na opnieuw koelvloeistof en ontlucht te hebben, en nu de ontsteking op 6 gr. weer een rit. De motor heeft meer trekkracht, maar toch nog ergens iets wat me niet zint. Onderweg auto aan de kant en de uitlaat even gecheckt Bij warme motor sputtert druppeltjes water uit de uitlaat. Maar even laten rusten. Thuis de volgende dag compressie gemeten: alle 4 geven 10,25 aan. Dit is OK m.i. Geen vocht aan de peilstok. Het expansievat rommelt (lucht), is dat iets wat de eerste periode nog even blijft? Of moet ik me voorbereiden op koppakkingcontrole....
Gr.
De reden waarom ik reageer is dat ik zelf twijfel over wat te doen met mijn V4. Na revisie de eerste keer gestart, daarbij (chaoot die ik ben)niet goed in de gaten gehouden het niveau van het koelwater. De motor liep stationair, en ik was druk doende de ontsteking met stroboscoop op tijd te stellen, en ik wilde ook nog even een slangklem aandraaien. Motor werd erg warm. Keek op temp-meter, die zeker m.i. te lang in het rood heeft gestaan. Vervolgens koelwater incl. ontluchten op niveau gebracht. Tijdens proefrit geen trekkracht. Thuisgekomen zag ik dat expansievat praktisch leeg is, en de motor voelde te warm aan. Ontsteking opnieuw, ja natuurlijk de eerste keer vergeten vervroegingsslangetje af te koppelen, dus met veel te late ontsteking ca 6 km gereden Na opnieuw koelvloeistof en ontlucht te hebben, en nu de ontsteking op 6 gr. weer een rit. De motor heeft meer trekkracht, maar toch nog ergens iets wat me niet zint. Onderweg auto aan de kant en de uitlaat even gecheckt Bij warme motor sputtert druppeltjes water uit de uitlaat. Maar even laten rusten. Thuis de volgende dag compressie gemeten: alle 4 geven 10,25 aan. Dit is OK m.i. Geen vocht aan de peilstok. Het expansievat rommelt (lucht), is dat iets wat de eerste periode nog even blijft? Of moet ik me voorbereiden op koppakkingcontrole....
Gr.
-
Westef
- Geregistreerd lid
De revisie hield in: Blok uit elkaar en alles schoongemaakt. Lagers op tolerantie gemeten, deze vielen allen (krukas, nokkenas)binnen de norm. Alleen de balansaslagers vervangen. Zuigers licht gehoond, en nieuwe zuigerveren. Nieuw oliepomp en verder alle pakkingen en keerringen vervangen, Cilinderkoppen kleppen op nieuwe geleiders ingeslepen. Dus van een volledige revisie kan ik niet spreken. Overigens net weer even een stukje gereden. De koelvloeistof blijft nu gelukkig op niveau, ga er dus vanuit dat de pakking nog heel is.. Vind de motor toch wat traag in het optrekken, en wat rauw. Het kan natuurlijk ook zijn dat een motor met nieuwe zuigerveren wat in moet lopen, en ik ben mijn andere 96 (een 1700) gewend. De carburateur is een enkele Weber34ICH, die het volgens de vorige eigenaar altijd goed heeft gedaan.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Op de klepzitting neem ik aan?Westef schreef:...kleppen op nieuwe geleiders ingeslepen.
-
Westef
- Geregistreerd lid
Klopt cilinders natuurlijk! De slotspeling van de zuigerveren is gemeten. De koppen geschikt gemaakt voor loodvrije benzine, waarbij de oude kleppen ingeslepen in nieuwe geleiders is me vertelt door een (goed bekend) revisie bedrijf. Ik ga morgen de klepspeling eens controleren en kijken of dat mogelijk iets oplevert. De compressie gemeten bij koude motor, met gas ingedrukt, en slangetje van de vervroeging.
-
Westef
- Geregistreerd lid
Vandaag alles op mijn gemak nagelopen: w.o de klepspeling, waarbij een inl.- en een uit.klep aan de krappe kant stonden. Ontsteking stond nog op 6 gr. voor bdp. dus prima,m.i. De contactpunten iets ruimer gezet 0,40 zoals het hoort, en ja ja het schroefje zat eigenlijk wat te los, mogelijk een van de boosdoeners van stoterig optrekken.. De boutjes van de carburateur wat aangetrokken, zou wat valse lucht kunnen trekken. Daarna wederom proefrit. Conclusie: Geen koelwaterverlies meer, motor loopt perfect stationair, bougies hebben een mooi kleurtje, en de trekkracht gaat naar behoren. Dat betekent ook dat zo'n V4tje eigenlijk veel kan hebben, gezien mijn gestuntel in de beginfase. De inloopperiode kan nu hoera, hoera, zonder teveel zorgen zijn vervolg krijgen. Heren bedankt voor jullie bijdrage.
Gr.
Gr.