Koelwater verloren? Saab 96

1967-1980
rmelle
Geregistreerd lid

radiator vraag

Bericht door rmelle » vr 26 jun, 2009 11:52

nu mijn saabje toch helemaal uit elkaar ligt, hij wordt steeds kleiner, ach in de loop van deze zomer wordt-ie vanzelf weer groter....

Het lijkt het me verstandig om de koeling ook aan te pakken:
- hoe controleer ik of mijn radiateur verstopt is of niet meet het volle koelvermogen heeft? in file of in de stad werd-ie de laatste ritten erg warm.... (meter in rood, tot ik de verwarming vol aanzette en ik rood warm werd)
- koelwater pomp demonteren om te controleren: waar op te letten?
pomp heeft op de as 0 speling en loopt heel erg soepel rond.
- Ik meen namelijk dat ik een x op het forum een foto heb gezien van iemand die een prima draaiende waterpomp had maar de schoepen waren compleet weggecorodeerd........ ik wil graag weten of dat bij mij ook zo is....
- alle leidingen aan blok die van ijzer zijn schoon maken en slagverbindingen vervangen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 26 jun, 2009 13:38

Koelradiator meten is niet makkelijk. Een tuinslang gebruiken om water door beide openingen te laten stromen, ook van onder af, tegen de richting in. Als er kalksteen achtige spullen uitkomen, ben je wel zeker dat 'ie niet fijn meer is. Er zijn wel ontkalk-middelen in de handel (Brezan etc) maar... door het vewijderen van kalk kan een radiator juist lek raken. De kalk sluit ook evt. kleine openingen af! En de kraan NIET TE HARD laten lopen!

Als de meter direct doorloopt naar 'rood', is er wrs. ook iets met de thermostaat aan de hand. Gebruikelijk is het, dat de meter oploopt tot +/- halverwege en daarna weer een stukje daalt: de thermostaat gaat open. Als de meter als een speer doorloopt naar boven, is de thermostaat aan vervanging toe.

Waterpomp... is niet duur, wel een klus om te vervangen, je kunt er slecht bij. tip: koop een ratel van Proxxon: ze hebben hele kleine ratels die per 'klik' heel weinig draaien!

Wees zuinig op de leidingen, ze hebben een speciale vorm. Ik heb ze wel eens een nachtje in een badje met koffiezetontkalker gelegd. Er bruiste toen allerlei troep los van de binnenwanden.

Slangen: niet alle slangen zijn nog leverbaar; een aantal heeft bizarre vormen. Die kun je niet zomaar meer krijgen!

tip 2: neem eens contact op met Jota hier op het forum. Behalve een bron van (sleutel)kennis, heeft hij ook een hoeveelheid onderdelen waar iedere 96-rijder helemaal stil van wordt.

Menno

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » vr 26 jun, 2009 19:16

in de stad of in de file:
temp. steeg langzaam doch gestaag.
zodra de snelheid boven de 30 a 40 was daalde de temp meteen weer, terug naar iets boven midden.

als ik gas gaf met de dop van het expansievat af daalde eerst en dan steeg het waterniveau weer terug op oude niveau.
zegt dat wat over de pomp opbrengst? dat ging behoorlijk snel en gelijk met het toerental van de motor.

nu las ik in een topic iets over slechte doppen, met name van het expansie vat, kan dat er mee te maken hebben gehad, ik had nooit echt overdruk in het systeem, een heel klein zielig sisje, kon je niet echt overdruk noemen....

overontluchten: dat was in orde, absoluut geen lucht in het systeem...

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 26 jun, 2009 22:37

MvR schreef:Slangen: niet alle slangen zijn nog leverbaar; een aantal heeft bizarre vormen. Die kun je niet zomaar meer krijgen!
Menno
Jawel hoor, maar dan in een complete set van siliconenslang op Ebay UK. Uit m'n hoofd gezegd voor iets van £ 120,-.

Alex

Plaats reactie