Armstrong arm schokbreker 95V4
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
Voor wat het waard is (bron engelse website):
You have gone this far, at the very least replace those standard SAAB Dampers. Avo and Spax both make adjustable sports dampers for the
96 which are ideal. Avo are a little more expensive, I cannot comment if this equates to 'better'. Bilstein make 96 dampers but these are for
Rally only - they are far too hard for road use. As far as I know, Koni do not make dampers for the 96.
Part Numbers:
Bilstein B46-2293 B46-0463
Avo AV-TC397 AV-TC391
Spax SPX-G322 SPX-G323,
Voorste code voor schokbrekers, tweede code voor achter.
You have gone this far, at the very least replace those standard SAAB Dampers. Avo and Spax both make adjustable sports dampers for the
96 which are ideal. Avo are a little more expensive, I cannot comment if this equates to 'better'. Bilstein make 96 dampers but these are for
Rally only - they are far too hard for road use. As far as I know, Koni do not make dampers for the 96.
Part Numbers:
Bilstein B46-2293 B46-0463
Avo AV-TC397 AV-TC391
Spax SPX-G322 SPX-G323,
Voorste code voor schokbrekers, tweede code voor achter.
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Re: Armstrong arm schokbreker 95V4
Afgelopen weekend heb ik de reverve dempers uit elkaar gehaald. Het eerste wat me opviel is dat de olie vol met metaaldeeltjes zit. Bij nadere inspectie van de binnenwerk bij het aftapppunt valt me op dat de veer voor de compressie slag scherpe randen heeft. Dit is pos no 11 in de doorsnede.

Een paar foto's gemaakt :

Bij het zien van de linker O-ring in de onderste foto kwam mijn hoofdremcilindertrauma weer naar boven. Daar heb ik tijden mee zitten kloten omdat de cilinderwand krassen had. Wat ik nu vermoed is dat er olie lekt langs de O-ring i.p.v. dat deze door de gaatjes gaat. De O-ring lijkt niet helemaal stak om de zuiger te zitten en bij het insteken in de cilinder voel ik geen weerstand.
Tijdens de compressie slag is dat waarschijnlijk niet zo erg, omdat de demping dan relatief laag is. Maar tijdens de retour slag moet de demping hoog zijn en lekkage langs de O-ring kan dan de demping flink verlagen.
Het plan is nu om een passende O-ring te vinden en die er in te stoppen. De diameter van de plunjer is 15.65mm, de inham is 11.13mm
Ik heb O-ringen van dikte 2.55mm meteen binnendiameter van 10.8mm. Komt denk ik dicht in de buurt.
Alternatief zou een cupje van een 5/8" remcilinder kunnen zijn, zou misschien iets meer weerstand kunnen bieden.
Verder wil ik scherpe randjes van de compressieveer af slijpen om het geschraap te verminderen. Aan de andere kant hoeft het geschraap niet desastreus te zijn omdat de veer niet heel dicht bij de O-ring komt.
Op dit moment staan de dempers in de week in 5W/30 olie, om alle troep er uit te krijgen.

Een paar foto's gemaakt :

Bij het zien van de linker O-ring in de onderste foto kwam mijn hoofdremcilindertrauma weer naar boven. Daar heb ik tijden mee zitten kloten omdat de cilinderwand krassen had. Wat ik nu vermoed is dat er olie lekt langs de O-ring i.p.v. dat deze door de gaatjes gaat. De O-ring lijkt niet helemaal stak om de zuiger te zitten en bij het insteken in de cilinder voel ik geen weerstand.
Tijdens de compressie slag is dat waarschijnlijk niet zo erg, omdat de demping dan relatief laag is. Maar tijdens de retour slag moet de demping hoog zijn en lekkage langs de O-ring kan dan de demping flink verlagen.
Het plan is nu om een passende O-ring te vinden en die er in te stoppen. De diameter van de plunjer is 15.65mm, de inham is 11.13mm
Ik heb O-ringen van dikte 2.55mm meteen binnendiameter van 10.8mm. Komt denk ik dicht in de buurt.
Alternatief zou een cupje van een 5/8" remcilinder kunnen zijn, zou misschien iets meer weerstand kunnen bieden.
Verder wil ik scherpe randjes van de compressieveer af slijpen om het geschraap te verminderen. Aan de andere kant hoeft het geschraap niet desastreus te zijn omdat de veer niet heel dicht bij de O-ring komt.
Op dit moment staan de dempers in de week in 5W/30 olie, om alle troep er uit te krijgen.
-
klaasj
- Donateur (8x)

de 95 die melle onlangs van me heeft gekocht had aangepaste achtervering. mischien heeft hij in zijn sloopwoede toch nog tijd gehad om daar wat foto's van te maken. natuurlijk is hier al meer over geschreven maar wie weet. 
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Blijkbaar zijn ze ook stijver dan de carosserie.
Daarom durf ik zo'n conversie toch niet aan. Dan maar een beetje meer deinen.
Die instelbare Koni's op de '77 er. Staan die dan scheef?
Die instelbare Koni's op de '77 er. Staan die dan scheef?
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ik heb de O-ring vervangen, de dempers in ATF en 5W/30 laten weken.
Vervolgens de Catrol Fork Oil SAE20W in gestopt en weer gemonteerd.
Het resultaat is bemoedigend, maar het mag nog iets strakker.
Als ik op de trekhaak ga staan en er af spring, zie ik hem nog 2x nadeinen. 1x overshoot naar boven en 1x overshoot naar beneden.
Das net te veel, maar al veel beter dan de ongeveer 5x eerder.
Tijdens de proefrit zijn verkeersdrempels opeens prettig
en het bochtenwerk gaat ook beter,
Ik denk dat er met dikkere olie nog wel verbetering mogelijk is. Anders sluitringen toevoegen om de compressieveer strakker te zetten.
De retourveer strakker lijkt me lastiger.
Harley Davidson schijnt fork olie te hebben van 30W of 40W. Eens kijken of dat ergens te koop is....
Vervolgens de Catrol Fork Oil SAE20W in gestopt en weer gemonteerd.
Het resultaat is bemoedigend, maar het mag nog iets strakker.
Als ik op de trekhaak ga staan en er af spring, zie ik hem nog 2x nadeinen. 1x overshoot naar boven en 1x overshoot naar beneden.
Das net te veel, maar al veel beter dan de ongeveer 5x eerder.
Tijdens de proefrit zijn verkeersdrempels opeens prettig
Ik denk dat er met dikkere olie nog wel verbetering mogelijk is. Anders sluitringen toevoegen om de compressieveer strakker te zetten.
De retourveer strakker lijkt me lastiger.
Harley Davidson schijnt fork olie te hebben van 30W of 40W. Eens kijken of dat ergens te koop is....
-
syb Rozendal
- Geregistreerd lid
met dikkere olie krijg je waarschijnlijk een vertraagde reaktie, hij gaat dempen als je "het"al voorbij bent.
-
ad
- Geregistreerd lid
Mijn 95 had ook een conversie met aangepaste telescoopschokdempers ( Koni's). Na verloop van tijd ging de carrosserie inderdaad scheuren en heb de org. armschokbrekers laten reviseren en er weer onder gezet. Je kunt inderdaad met en beetje handigheid er schokdempers onder zetten van bv. een Triumph ( Imparts Arnhem), maar over het algemeen zijn de originele dempers goed te reviseren en gaan dan weer 100.000 kms mee.Blijkbaar zijn ze ook stijver dan de carosserie.
ad
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Oi, dat zijn er dus al minimaal 2 met scheuren in het plaatwerk.
Dat reviseren is inderdaad wel te doen is mijn ervaring (tot nog toe).
Ik bedacht later dat ik misschien al iets verder ben dan ik eerst dacht, omdat het gisteravond nog wel rond de 30°C was en de olie dus relatief dun. Ik zal nog eens testen als het weer een beetje normaal is.
30W olie is hier en daar wel te krijgen.
Zag nog wel op een MG forum dat iemand waarschuwde dat de kleppen kapot kunnen als je 30W gebruikt.
Daar kan ik me eigenlijk niet zoveel bij voorstellen, het enige wat kapot kan is de compressie veer.
Ik denk eerder dat Syb gelijk heeft dat de olie te dik wordt en dat de demper de hobbels niet kan volgen. En dan heb heb je een strak geveerde stuiterbak.
Dat reviseren is inderdaad wel te doen is mijn ervaring (tot nog toe).
Ik bedacht later dat ik misschien al iets verder ben dan ik eerst dacht, omdat het gisteravond nog wel rond de 30°C was en de olie dus relatief dun. Ik zal nog eens testen als het weer een beetje normaal is.
30W olie is hier en daar wel te krijgen.
Zag nog wel op een MG forum dat iemand waarschuwde dat de kleppen kapot kunnen als je 30W gebruikt.
Daar kan ik me eigenlijk niet zoveel bij voorstellen, het enige wat kapot kan is de compressie veer.
Ik denk eerder dat Syb gelijk heeft dat de olie te dik wordt en dat de demper de hobbels niet kan volgen. En dan heb heb je een strak geveerde stuiterbak.
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Afgelopen weekend heb ik de 20W fork olie vervangen door 30W.
De overmaatse O-ring kwam er in stukjes uit, dus toch maar weer een dunnere O-ring
Verschil is weer duidelijk. Als ik nu op de trekhaak ga staan dan veert de auto niet goed uit en deint met kleine slag op en neer.
Weggedrag viel me niet tegen, stuurt lekker strak in de bochten (voor 95 dan
).
Maar ik zal toch terug moeten naar dunnere olie. Ben nu benieuwd wat 10W of 15W doet...
Zag op de fles dat je kunt mengen om de viscositeit te veranderen, dus een scala aan opties....
De overmaatse O-ring kwam er in stukjes uit, dus toch maar weer een dunnere O-ring
Verschil is weer duidelijk. Als ik nu op de trekhaak ga staan dan veert de auto niet goed uit en deint met kleine slag op en neer.
Weggedrag viel me niet tegen, stuurt lekker strak in de bochten (voor 95 dan
Maar ik zal toch terug moeten naar dunnere olie. Ben nu benieuwd wat 10W of 15W doet...
Zag op de fles dat je kunt mengen om de viscositeit te veranderen, dus een scala aan opties....
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ik heb de afgelopen week wat met vork olies zitten spelen
Castrol 10W: Achterkant deint 4x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is matig door overhellen van de achterkant. (Rijdt als een Renault)
Castrol 15W: Achterkant deint 3x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is iets beter als bij 10W, maar nog niet prettig.
Castrol 20W: Achterkant deint 2x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is best aardig.
Silkolene30W: Bij flink indrukken, stuitert de achterkant een keer of 6 heen en weer. Weggedrag is wel lekker strak in de bochten.
60% Castrol 20W en 40% Silkolene30W (ongeveer 24W): Bij flink indrukken 1x nadeinen en en paar kleine stuitertjes. Bochtenwerk is strak.
Deze combi bevalt me wel op dit moment en laat ik even zitten. Als ik moet bijvullen doe ik dat wel met 20W en niet met 30W. Ik heb een restje mengsl op kweek staan om te kijken of het niet gaat klonteren o.i.d.
Castrol 10W: Achterkant deint 4x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is matig door overhellen van de achterkant. (Rijdt als een Renault)
Castrol 15W: Achterkant deint 3x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is iets beter als bij 10W, maar nog niet prettig.
Castrol 20W: Achterkant deint 2x na bij flink indrukken en weggedrag in de bochten is best aardig.
Silkolene30W: Bij flink indrukken, stuitert de achterkant een keer of 6 heen en weer. Weggedrag is wel lekker strak in de bochten.
60% Castrol 20W en 40% Silkolene30W (ongeveer 24W): Bij flink indrukken 1x nadeinen en en paar kleine stuitertjes. Bochtenwerk is strak.
Deze combi bevalt me wel op dit moment en laat ik even zitten. Als ik moet bijvullen doe ik dat wel met 20W en niet met 30W. Ik heb een restje mengsl op kweek staan om te kijken of het niet gaat klonteren o.i.d.
-
syb Rozendal
- Geregistreerd lid
Hoi Albert, mooi speurwerk, proefondervindlijk is de beste test. Zal deze info zeer zeker meenemen voor de Armstrongs van Sjoukolaatje. We hebben het erover op 18 september.
Groet Syb Saab
Groet Syb Saab
-
syb Rozendal
- Geregistreerd lid
Hoi Albert, hoe is het met je kweekje Castrol/Silkolene afgelopen.
Ben aan montage van de schokbrekers toe.
Bij welke sjeik heb je de olie gekocht ?
Hoeveel cc heb je erin gemieterd ? (tot 90% gevuld?)
Groetnisse SybSaab
Ben aan montage van de schokbrekers toe.
Bij welke sjeik heb je de olie gekocht ?
Hoeveel cc heb je erin gemieterd ? (tot 90% gevuld?)
Groetnisse SybSaab
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Het kweekje is niet gaan klonteren wel enigszins wazig geworden. Ik weet niet of dit kwaad kan.
De demping zelf lijkt wel iets verminderd, alsof het aandeel 30W iets groter mag, dit ondanks dat het nu een stukje kouder is dan toen ik het er in stopte. Kan zijn dat de olie wat kilometers nodig heeft om zich goed te verdelen in de demper.
Er gaat vrij nauwkeurig 125 ml in. Dat is tot een 5mm onder de rand. Kapje er op dan blijft ongeveer 1cm lucht over.
Silkolene bij de race-shop http://www.race-shop.nl/merken/bel-ray
Castrol bij motozoom http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... 69119DA87A
Er zijn dus vorderingen met de mobiel van sjoukolaatje? Vertel, vertel.....
De demping zelf lijkt wel iets verminderd, alsof het aandeel 30W iets groter mag, dit ondanks dat het nu een stukje kouder is dan toen ik het er in stopte. Kan zijn dat de olie wat kilometers nodig heeft om zich goed te verdelen in de demper.
Er gaat vrij nauwkeurig 125 ml in. Dat is tot een 5mm onder de rand. Kapje er op dan blijft ongeveer 1cm lucht over.
Silkolene bij de race-shop http://www.race-shop.nl/merken/bel-ray
Castrol bij motozoom http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... 69119DA87A
Er zijn dus vorderingen met de mobiel van sjoukolaatje? Vertel, vertel.....
-
syb Rozendal
- Geregistreerd lid
Ben voorzichtig begonnen met opbouwen, daar zit natuurlijk heel veel tijd in, en Bert en ik gaan eerst met Berts auto aan het werk, elektriek uitzoeken, komplete dashboard is eruit, sommige draden zijn door de vorige "restaurateur" domweg afgeknipt. Ook veel werk dus. Alles komt goed , we hopen voor beide auto's dat ze in het voorjaar/zomer klaar zijn.
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Het nadeinen zat me toch niet lekker en het leek me door de rubber bussen te komen. Ik heb in eerste instantie de demper/plaar combi flink vast gedraaid, maar dan hoorde ik geklapper . Beetje losser draaien lost het geklapper op. maar demping slechter en meer kantelen.
Na enig speurwerk besloten om wat PU bussen van energy suspension te proberen

De diameter van de uitstulping is dezelfde als de kleinste diameter van de gaten in de montage plaat. Met boormachine en slijper de uitstulping hoger gemaakt en enig profiel er in.

De 2 linker zijn afgedraaid en de rechter is origineel.
Gemonteerd paar bussen:

Montage op de carosserie was nu lastig, omdat de afstand demper - carosserie nu 5 mm groter is.
Met met test rit lijkt het bochtenwerk weer wat beter. Met name de kantelstijfheid lijkt me toegenomen. Soms nog wat geklapper, ik denk nu de demper nog tegen de montage plaat klappert.
Behoefte aan een stabilisatorstang achter lijkt me wat afgenomen
Na enig speurwerk besloten om wat PU bussen van energy suspension te proberen

De diameter van de uitstulping is dezelfde als de kleinste diameter van de gaten in de montage plaat. Met boormachine en slijper de uitstulping hoger gemaakt en enig profiel er in.

De 2 linker zijn afgedraaid en de rechter is origineel.
Gemonteerd paar bussen:

Montage op de carosserie was nu lastig, omdat de afstand demper - carosserie nu 5 mm groter is.
Met met test rit lijkt het bochtenwerk weer wat beter. Met name de kantelstijfheid lijkt me toegenomen. Soms nog wat geklapper, ik denk nu de demper nog tegen de montage plaat klappert.
Behoefte aan een stabilisatorstang achter lijkt me wat afgenomen