'74 Saab 96 opknappen
-
jota
- Geregistreerd lid
Re: '74 Saab 96 opknappen - koppeling vraag
Ziet er goed uit
. Koppeling niet gelijk even aangepakt?
-
Carroda
- Geregistreerd lid
De koppelingsplaat was nog vrijwel nieuw. (beetje vliegroest, maar de drukgroep en koppelingsplaat hadden geen zichtbare slijtage.
Die is dus definitief al eens nieuw gekomen. (En was ook gemarkeerd hoe deze op het vliegwiel heeft gezeten met een centerpunt of 't vliegwiel en de drukgroep, dus zit ook weer in dezelfde positie.)

Jammer genoeg heb ik nog geen stabi kunnen vinden. DUs hij gaat eerstmaar zonder in elkaar. (whoohooo, schommelschip rijden.
)
Ook weet ik nu zeker dat het een originele Zweed is. Hij heeft nog de veren met de extra winding t.o.v. de export modellen. (de slechte wegen wielophanging gok ik.)
Jammer genoeg heb ik nog geen stabi kunnen vinden. DUs hij gaat eerstmaar zonder in elkaar. (whoohooo, schommelschip rijden.
Ook weet ik nu zeker dat het een originele Zweed is. Hij heeft nog de veren met de extra winding t.o.v. de export modellen. (de slechte wegen wielophanging gok ik.)
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: '74 Saab 96 opknappen - apk
Ik heb een tijd lang niets geüpdate.. Maar Dinsdag heeft de 96 weer APK gekregen.
Vanmiddag kan ik de 'definitieve' klepdeksels nog ophalen. Dan heb ik ook een olievuldop op de motor zitten.
(Zitten nu 2x dezelfde op, zonder dop, als tijdelijke oplossing.)
De eerste 150km heeft hij iig al gelopen nu. Dus nu de koppen een keertje nahalen, kleppen stellen/nameten. (gezien ik de klepdeksels er toch af heb.)
En dan eerstmaar een beetje rijden, kijken wat er nog naar boven komt.
Vanmiddag kan ik de 'definitieve' klepdeksels nog ophalen. Dan heb ik ook een olievuldop op de motor zitten.
De eerste 150km heeft hij iig al gelopen nu. Dus nu de koppen een keertje nahalen, kleppen stellen/nameten. (gezien ik de klepdeksels er toch af heb.)
En dan eerstmaar een beetje rijden, kijken wat er nog naar boven komt.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Gefeliciteerd!
Mooie prestatie!
Ik ben benieuwd hoe hij er nu bij staat.
Mooie prestatie!
Ik ben benieuwd hoe hij er nu bij staat.
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: '74 Saab 96 opknappen
Je hebt je mooi aan de planning gehouden...Carroda schreef: ↑di 06 dec, 2022 21:29Idd. Heb nog niet echt iets gezien waarvan ik schrok zeg maar. Volgend voorjaar rijdt hij weer denk ik.(althans, dat is de planning)
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Nouja... De planning was wel iets eerder geweest.Luud schreef: ↑do 27 jul, 2023 10:35Je hebt je mooi aan de planning gehouden...Ik ben erg benieuwd naar de foto's en uiteraard de rijervaring....Veel plezier...
Aan het uiterlijk van de auto is nog niets gedaan. Dus hij staat er nu nog gewoon bij met 2 gele spatboren, een deuk in de bestuurdersdeur, en overal roestplekjes (die open gemaakt zijn, en behandelt zijn zodat het iig niet direct verder gaat.
Maar het mooi maken kan ik me wel op focussen als hij dus ook gewoon kan rijden. Ik schaam me er ook niet echt voor,.. 't beesje is 49 jaar oud, en daarvoor ziet hij er nog best aardig uit.
De volgende stappen zullen iig de voorspatborden, en het frontje in kleur maken zijn. (die is een iets andere rood-tint.) En over de hele auto de roestplekken bijwerken.
En uiteraard de bestuurdersdeur fixen. (Mocht Iemand toevallig een mooie deur in R2B, dus zonder deuk en 'ok' lak, zou ik me ook aanbevolen houden. Hoewel ik ook wel denk dat ik deze deur ook nog wel weer strak krijg.)
In ieder geval mis ik nog 2 schroeven voor het armsteuntje/handvat wa top het binnenpaneel van de bestuurdersdeur zit. (momenteel moet het raam open om de deur dicht te kunnen trekken.) Ja,de motivatie om hem eerstmaar apk waardig te hebben lag iets hoger dan eerst allee neuzelpuntjes alvast op te lossen.
Maar foto's zullen definitief nog volgen. Heb bijv een gasstang hevel gebruikt van een W123 Mercedes om de carb aan te sturen. Vond die oplossing toch best leuk zo. (En rijdt ook goed.
O ja, ben er ook achter dat de vrijloop volgens mij niet al te best is in deze bak. (Hendel naar voren heen is de vrijloop er op gok ik? ) Want als ik die er op zet, is het net alsof de koppeling niet pakt zeg maar. (Dus de vrijloop slipt dan door denk ik? ) Maar eens kijken of daar nog wat aan te doen is. (Misschien komt het ook weer los als hij gewoon weer beweegt.)
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Ik heb een vraagje m.b.t. de vacuumvervroeging.
De Weber 32/36 heeft een aansluiting voor een vacuumvervroeging. Echter staat op deze bij stationair lopen geen vacuum, alleen als iets gas gegeven word.
Het zou 'ported-vacuum' zijn, en niet 'manifold vacuum'.
Dus nu zit ik me af te vragen of dit dan wel goed zit, of dat ik het vacuum dan toch van de rembekrachtiger leiding moet aftakken..
Als iemand het weet, graag.
De Weber 32/36 heeft een aansluiting voor een vacuumvervroeging. Echter staat op deze bij stationair lopen geen vacuum, alleen als iets gas gegeven word.
Het zou 'ported-vacuum' zijn, en niet 'manifold vacuum'.
Dus nu zit ik me af te vragen of dit dan wel goed zit, of dat ik het vacuum dan toch van de rembekrachtiger leiding moet aftakken..
Als iemand het weet, graag.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Het zit prima. Bij stationair heb je geen vacuümvervroeging nodig dus kan die poort rustig door de gasklep afgesloten worden. Ported vacuum is een must in dit geval.
Alex
Alex
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Top, dan zit dat iig wel goed.
Deze Weber 32/36 heeft gellukkig ook de anti-stall functie. Een extra plunjer die zich vol trekt als er vacuum op gezet word, en zich (d.m.v. veerspanning) leeg drukt als het weg valt.
Daar had die ook een eigen poort voor, wat dus wel manifold vacuum was. Daar zit de meter nu bij op, en werkt ook mooi nu.
Deze Weber 32/36 heeft gellukkig ook de anti-stall functie. Een extra plunjer die zich vol trekt als er vacuum op gezet word, en zich (d.m.v. veerspanning) leeg drukt als het weg valt.
Daar had die ook een eigen poort voor, wat dus wel manifold vacuum was. Daar zit de meter nu bij op, en werkt ook mooi nu.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Is dat dat membraan dat tegenover de acceleratiepomp zit? Ik heb jaren geleden een gebruikte DGAV gekocht die dat ook heeft. Gaat daar niet alleen maar lucht doorheen (ik sluit niet uit dat ik de werking verkeerd begrepen heb)?
Alex
Alex
-
Carroda
- Geregistreerd lid
[]
Ja, idd. Hij heeft een mechanische acceleratiepomp. Daar tegenover zit die anti-stall pomp. Die krijgt vacuum vanuit de aansluiting die daar net onder op de voet van de carb zit.
Had hier de meter vanaf getakt, maar dit lijkt de functionaliteit toch ook al te beinvloeden.
Dus haal een t stukje om hem bij de rembekrachtiger op te zetten.
Ja, idd. Hij heeft een mechanische acceleratiepomp. Daar tegenover zit die anti-stall pomp. Die krijgt vacuum vanuit de aansluiting die daar net onder op de voet van de carb zit.
Had hier de meter vanaf getakt, maar dit lijkt de functionaliteit toch ook al te beinvloeden.
Dus haal een t stukje om hem bij de rembekrachtiger op te zetten.
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Inmiddels heb ik alweer 2500km gereden met 't beesje, om de motor goed in te laten lopen.
Hij rijdt op zich best lekker. Hoewel ik in de bochten de Stabi toch wel aardig mis. (maarja,.. als ze niet te vinden zijn, houdt het natuurlijk een beetje op..
De enige manko's die ik tot nu toe vast heb kunnen stellen, is dat de vrijloop niet werkt. (Slipt soms door.) en bij heftige schokken (Gaten in de weg oid.) rammelt er voor iets.
En uiteraard, het wiellager wat ik niet voor de APK heb vervangen, omdat deze te laat was in de levering, begon nu geluid te maken. (Die is inmiddels al wel vervangen, inclusief de aandrijfashoezen.)
Heb de versnellingsbakolie vervangen. (Deze was mooi schoon van buiten.) dus verwachte hier niet veel geks. Helaas kwam hier een beetje grijs metalliek olie uit. En maar zo'n 1.2 liter. Dus bij Johan een andere bak opgehaald, waar de vrijloop ook vast is gezet. Van de ene kant leek me 'spelen' met zo'n vrijloop wel leuk. maar gezien die simmons uitlaat prachtig klinkt bij het uitrollen, weet ik nu al dat ik dat dan toch niet ga doen.

Het doordreunen naar de binnenruimte wat meer beperkt.
En hij heeft iets meer groot-licht gekregen.

Dit weekeind gaat het blok + bak er weer uit, om de nieuwe bak er in te hangen. En dan meteen eens goed kijken bij de voorwielophanging of ik kan zien waar dat slaande geluid vandaan kan komen bij abrupte hobbels in de weg. (In bochten, en vloeiende hobbels etc is er niets aan de hand. dus ik verwacht niet dat 't in de draagarmrubbers ofzo zit. maargoe, je weet maar nooit.)
Hij rijdt op zich best lekker. Hoewel ik in de bochten de Stabi toch wel aardig mis. (maarja,.. als ze niet te vinden zijn, houdt het natuurlijk een beetje op..
De enige manko's die ik tot nu toe vast heb kunnen stellen, is dat de vrijloop niet werkt. (Slipt soms door.) en bij heftige schokken (Gaten in de weg oid.) rammelt er voor iets.
En uiteraard, het wiellager wat ik niet voor de APK heb vervangen, omdat deze te laat was in de levering, begon nu geluid te maken. (Die is inmiddels al wel vervangen, inclusief de aandrijfashoezen.)
Heb de versnellingsbakolie vervangen. (Deze was mooi schoon van buiten.) dus verwachte hier niet veel geks. Helaas kwam hier een beetje grijs metalliek olie uit. En maar zo'n 1.2 liter. Dus bij Johan een andere bak opgehaald, waar de vrijloop ook vast is gezet. Van de ene kant leek me 'spelen' met zo'n vrijloop wel leuk. maar gezien die simmons uitlaat prachtig klinkt bij het uitrollen, weet ik nu al dat ik dat dan toch niet ga doen.
Het doordreunen naar de binnenruimte wat meer beperkt.
En hij heeft iets meer groot-licht gekregen.
Dit weekeind gaat het blok + bak er weer uit, om de nieuwe bak er in te hangen. En dan meteen eens goed kijken bij de voorwielophanging of ik kan zien waar dat slaande geluid vandaan kan komen bij abrupte hobbels in de weg. (In bochten, en vloeiende hobbels etc is er niets aan de hand. dus ik verwacht niet dat 't in de draagarmrubbers ofzo zit. maargoe, je weet maar nooit.)
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: '74 Saab 96 opknappen - stabi vraagje
Ik heb in Zweden een stabi gevonden voor de 96! 
Nu heb ik gezien dat bij de bevestigingssetjes uit zweden
4 plaatjes, die tussen de body en de beugels waarmee de swaybar vast gezet word.
https://www.classicsaabracing.com/en/an ... b-93-96-v4
Maar als ik in het werkplaatshandboek kijk, is er geen sprake van deze plaatjes.
Dus ik vraag me nu af of ik daar nu wel of niet iets voor zou moeten maken. Horen hier plaatjes tussen of niet?
Nu heb ik gezien dat bij de bevestigingssetjes uit zweden
4 plaatjes, die tussen de body en de beugels waarmee de swaybar vast gezet word.
https://www.classicsaabracing.com/en/an ... b-93-96-v4
Maar als ik in het werkplaatshandboek kijk, is er geen sprake van deze plaatjes.
Dus ik vraag me nu af of ik daar nu wel of niet iets voor zou moeten maken. Horen hier plaatjes tussen of niet?
-
jota
- Geregistreerd lid
Voor bij wielzijde een plaatje aan kopkant van de bout. Aan de voorzijde plaatje van stabilisator zelf onder de moeren