rubber afdichtingen tussen de spatscherm en body
-
menner
- Donateur

rubber afdichtingen tussen de spatscherm en body
Kort geleden de binnenkant van de spatschermen van mijn 96/ 1972 schoon gespoten. Het water kwam vrolijk tussen spatscherm en body naar buiten. Horen de rubber of plastic strips ook echt af te dichten, of zijn ze bedoeld om schuren tussen plaatdelen te voorkomen?
Wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Alvast dank!
Tom
Wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Alvast dank!
Tom
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: rubber afdichtingen tussen de spatscherm en body
Dat is nou precies het probleem. Die strips veroozaken meer ellende dan het eomgekeeede.
De enige oplossing: aan beide kanten vd strip Fettschutzband van Mike Sanders. Dat houdt het indringen van vuil tegen en de vettige laag werkt als ‘body schutz’
De enige oplossing: aan beide kanten vd strip Fettschutzband van Mike Sanders. Dat houdt het indringen van vuil tegen en de vettige laag werkt als ‘body schutz’
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Hoi Tom,
Je bedoelt waarschijnlijk de schermen aan de achterzijde.
De rubber pees die daar zit lekt altijd, dit komt omdat het gewoon niet lekvrij te plaatsen is.
Dat is ook precies de plek waar deze Saabjes doorroesten.
Zelf heb ik die pees aan twee zijdes afgekit.
Wanneer je dit netjes doet (afplakken en niet alles in één keer willen) zie je daar heel weinig van.
Succes
Groet, Willem
Je bedoelt waarschijnlijk de schermen aan de achterzijde.
De rubber pees die daar zit lekt altijd, dit komt omdat het gewoon niet lekvrij te plaatsen is.
Dat is ook precies de plek waar deze Saabjes doorroesten.
Zelf heb ik die pees aan twee zijdes afgekit.
Wanneer je dit netjes doet (afplakken en niet alles in één keer willen) zie je daar heel weinig van.
Succes
Groet, Willem
-
menner
- Donateur

@ MvR en Willem; excuses voor de late reactie, ik zit soms ook niet op dit forum...
@ MvR: hoe plaats ik dat band? Spatscherm eraf, pees (dank voor de term Willem) er af, en aan beide zijden (body en spatscherm) band plakken en de pees er weer tussen?
@ Willem: Kitten: idem de vraag hierboven? Spatscherm er af?
Dank voor jullie meedenken!
groet, Tom
@ MvR: hoe plaats ik dat band? Spatscherm eraf, pees (dank voor de term Willem) er af, en aan beide zijden (body en spatscherm) band plakken en de pees er weer tussen?
@ Willem: Kitten: idem de vraag hierboven? Spatscherm er af?
Dank voor jullie meedenken!
groet, Tom
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ze zitten zowel voor als achter met een pees en die zijn overigens niet van rubber.
Alex
Alex
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Hoi Tom,
Het kitten heb ik gedaan na het monteren van de schermen.
Let wel, het is een secuur klusje.
Eerst afgeplakt, bijvoorbeeld boven het rubber.
Met electra tape, daar kun je krommingen mooier mee plakken.
Siliconen kit aanbrengen, sop erop spuiten (van dat spul dat de badkamer installateur gebruikt.)
en met een spateltje mooi afmessen. Goed in het sop houden, dat is de truc.
Tape eraf en een dag of wat laten drogen.
Vervolgens de sop restanten wegwassen, alles mooi droog maken en dan de onderkant van het rubber
op dezelfde manier kitten.
De professionals onder ons lachen mij nu uit omdat ik tape gebruik maar ik ga liever voor zeker
dan dat ik lelijke vlekken krijg op de carrosserie.
Succes.
Groet, Willem
Het kitten heb ik gedaan na het monteren van de schermen.
Let wel, het is een secuur klusje.
Eerst afgeplakt, bijvoorbeeld boven het rubber.
Met electra tape, daar kun je krommingen mooier mee plakken.
Siliconen kit aanbrengen, sop erop spuiten (van dat spul dat de badkamer installateur gebruikt.)
Vervolgens de sop restanten wegwassen, alles mooi droog maken en dan de onderkant van het rubber
op dezelfde manier kitten.
De professionals onder ons lachen mij nu uit omdat ik tape gebruik maar ik ga liever voor zeker
dan dat ik lelijke vlekken krijg op de carrosserie.
Succes.
Groet, Willem
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

@ Alex B,
Die pezen zijn inderdaad niet van rubber.
Een weerbarstig soort plastic, lastig te verwerken ook.
Om ze met de krommingen van de carrosserie mee te laten lopen
is een hoop creativiteit vereist.
Ik heb ze aan alle kanten ingesneden om de lijn van de schermen goed
te kunnen volgen (zowel voor als achter) maar ik zie nog steeds dat het niet overal perfect zit.
Groet, Willem
Die pezen zijn inderdaad niet van rubber.
Een weerbarstig soort plastic, lastig te verwerken ook.
Om ze met de krommingen van de carrosserie mee te laten lopen
is een hoop creativiteit vereist.
Ik heb ze aan alle kanten ingesneden om de lijn van de schermen goed
te kunnen volgen (zowel voor als achter) maar ik zie nog steeds dat het niet overal perfect zit.
Groet, Willem
-
menner
- Donateur

@ Willem; dank voor de duidelijk uitleg. Ik ga eens bedenken wanneer ik dat ga doen.
@ Alex: dank voor je aanvulling!
@ Alex: dank voor je aanvulling!
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ja.@ MvR: hoe plaats ik dat band? Spatscherm eraf, pees (dank voor de term Willem) er af, en aan beide zijden (body en spatscherm) band plakken en de pees er weer tussen?
Nee. Wat je ook doet, blijf met siliconen(kit) uit de buurt van lakwerk. Die kit en autolak is geen goede combi.Siliconen kit aanbrengen, sop erop spuiten (van dat spul dat de badkamer installateur gebruikt.)
Even het antwoord met google voor je gezocht:
Wat dan wel? Producten als Sikaflex.Het afkitten van een auto met siliconenkit is een slecht idee omdat azijnzuur in de kit metaal laat roesten en de kit niet bestand is tegen trillingen en brandstoffen. Gewone siliconenkit is gemaakt voor de bouw, niet voor de automotive sector.Dit zijn de belangrijkste redenen om geen siliconenkit te gebruiken:Extreme roestvorming: Traditionele siliconenkit scheidt azijnzuur af tijdens het uitharden. Dit zuur vreet direct in op het metaal van de carrosserie, wat zorgt voor snelle en diepe roest.
Slechte hechting: Siliconen hechten zeer slecht op autolak en kaal metaal onder invloed van weersomstandigheden. De kit laat snel los, waardoor er alsnog water achter de naad kruipt.
Niet overspuitbaar: Zoals eerder besproken, stoot siliconen lak af. Als er kitresten op de lak zitten, kan de auto nooit meer strak worden overgespoten.
Niet bestand tegen chemicaliën: Siliconenkit lost op of zwelt op wanneer het in contact komt met benzine, diesel, olie of ruitensproeierbovloeistof.
Gebrek aan flexibiliteit: Een auto trilt en tordeert tijdens het rijden. Siliconenkit heeft niet de mechanische sterkte om deze constante bewegingen op te vangen en scheurt los.
-
menner
- Donateur

Deze info beantwoord de vraag die ik nog had aan Willem...welk soort siliconenkit. Geen dus, lijkt het. Dank voor deze toevoeging!. Sikaflex dus...MvR schreef: ↑wo 22 jul, 2026 16:07Ja.
Nee. Wat je ook doet, blijf met siliconen(kit) uit de buurt van lakwerk. Die kit en autolak is geen goede combi.
Even het antwoord met google voor je gezocht:
Wat dan wel? Producten als Sikaflex.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Beste Tom en Menno,
Siliconenkit en auto's zijn geen vrienden, dat klopt.
Maar mijn ervaring ligt toch iets genuanceerder.
Wanneer de laklaag intact is en je ontvet de carrosserie netjes
is er geen probleem met hechting of roestvorming.
Sikaflex is altijd beter maar verwerkt veel lastiger.
Groet, Willem
Siliconenkit en auto's zijn geen vrienden, dat klopt.
Maar mijn ervaring ligt toch iets genuanceerder.
Wanneer de laklaag intact is en je ontvet de carrosserie netjes
is er geen probleem met hechting of roestvorming.
Sikaflex is altijd beter maar verwerkt veel lastiger.
Groet, Willem
-
MvR
- Geregistreerd lid
Sikaflex kent heel, heel veel versies. Sommige wil je daar niet uitsmeren. Kun je met een koudbeitel de boel uit elkaar hakken wanneer je een scherm moet vervangen. Wel goed overschilderbaar.
Maar ik ben geen liefhebber van kitten (Nou, wel op mijn boot. Die kitten houden de boel waterdicht...). Ik weet alleen dat het eerdergenoemde Fett Band gewoon werkt. Na alle jaren dat het er tussen zit bij mijn 95.
Maar goed, wanneer je toch Sikaflex gaat gebruiken. Bij boten is het gebruikelijk om te kitten en de delen daarna handvast te zetten. 24 uur te wachten (drogen, uitharden) en dan pas aan te draaien. De hard-geworden kit werkt dan als een soort rubber pakking. Wanneer je het meteen helemaal vast zet, pers je de vloeibare kit weg.
Maar ik ben geen liefhebber van kitten (Nou, wel op mijn boot. Die kitten houden de boel waterdicht...). Ik weet alleen dat het eerdergenoemde Fett Band gewoon werkt. Na alle jaren dat het er tussen zit bij mijn 95.
Maar goed, wanneer je toch Sikaflex gaat gebruiken. Bij boten is het gebruikelijk om te kitten en de delen daarna handvast te zetten. 24 uur te wachten (drogen, uitharden) en dan pas aan te draaien. De hard-geworden kit werkt dan als een soort rubber pakking. Wanneer je het meteen helemaal vast zet, pers je de vloeibare kit weg.
-
menner
- Donateur

Beste Menno, Willem,
Mooi, jullie visies. Dank! Ik trek de conclusie dat even ga testen, op een plekje waar het weinig kwaad kan. @ Menno: er zijn dus veel soorten sikaflex, waarvan er ook zijn die je niet moet gebruiken. Heb jij zelf gunstige ervaringen met een bepaald type/soort sikaflex. Een waar ik later met een koubeitel aan de gang moet...
Tom
Mooi, jullie visies. Dank! Ik trek de conclusie dat even ga testen, op een plekje waar het weinig kwaad kan. @ Menno: er zijn dus veel soorten sikaflex, waarvan er ook zijn die je niet moet gebruiken. Heb jij zelf gunstige ervaringen met een bepaald type/soort sikaflex. Een waar ik later met een koubeitel aan de gang moet...
Tom
-
MvR
- Geregistreerd lid
Dit zal je verder helpen dan een lijstje van mij, denk ik. https://fov.nl/pagina/wat-is-sikaflex-e ... G51OaslwDLmenner schreef: ↑zo 26 jul, 2026 12:09Beste Menno, Willem,
Tom
-
menner
- Donateur

Zeker!. Dank.MvR schreef: ↑zo 26 jul, 2026 13:30Dit zal je verder helpen dan een lijstje van mij, denk ik. https://fov.nl/pagina/wat-is-sikaflex-e ... G51OaslwDL