Renovatieproject Saab 96 - 1975
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975
Heeft iemand ervaring met tectyleren?
Is dat een goede oplossing om het plaatwerk in de motorruimte roestbestendig te maken? Onder meer de bodemplaat.
Kan je er met autolak overheen?
Is dat een goede oplossing om het plaatwerk in de motorruimte roestbestendig te maken? Onder meer de bodemplaat.
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
ik heb bij mijn 96 destijds de motorruimte ontroest, behandeld met zincspray, daaroverheen met zwarte hammerite (lagere delen) de hogere delen komt toch geen roest in dus die heb ik mooi schoongelaten (lees originele kleur) dat ging perfect. 10 jaar winter en zomer mee doorgereden, nooit last van roest meer gehad.
-
MvR
- Geregistreerd lid
De auto zelf beschermt de bodemplaat tegen roest... Iets met olie.davidvb schreef: ↑ma 29 sep, 2025 7:38Heeft iemand ervaring met tectyleren?
Belangrijker is dat je goed kijkt naar de 'torens' links en rechts waar de ophanging aan zit. En ook een zwakke plek is onder/achter de versnellingsbak.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Dankjewel voor de tips.
Ik ga voor:
- stevig ontroesten met roestverwijderaar en schuurgereedschap
- behandelen met roestwerende menie of 2k epoxy lak
- meer zichtbare delen aflakken met autolak in koetswerkkleur.
Ik ga voor:
- stevig ontroesten met roestverwijderaar en schuurgereedschap
- behandelen met roestwerende menie of 2k epoxy lak
- meer zichtbare delen aflakken met autolak in koetswerkkleur.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Het zogenaamde 'tectyleren' doelt inderdaad op under coating of underbody coating, dat zwarte goedje onderaan de auto.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Vandaag opnieuw aan de auto gewerkt.
Nog voor het echt winter wordt, wou ik de motorruimte voorzien van een laagje corrosiewerende verf. Anders was het roest verwijderen voor niks.
Ondanks de frissere temperatuur was het in de garage toch warm genoeg om met hamerite aan de slag te gaan.
Waar ik niet met de kwast bij kon, spoot ik underbody coating. Die is ook roestwerend.
Verder op een probleem met de versnellingen gebotst. Dat legde ik elders op het forum al uit, maar voeg ik ook hier even toe voor de volledigheid.
* Probleem versnellingsbak:
Auto raakt niet meer uit z’n achteruit. Ook niet met draaiende motor. Koppelingspedaal geeft wel weerstand.

Nog voor het echt winter wordt, wou ik de motorruimte voorzien van een laagje corrosiewerende verf. Anders was het roest verwijderen voor niks.
Ondanks de frissere temperatuur was het in de garage toch warm genoeg om met hamerite aan de slag te gaan.
Waar ik niet met de kwast bij kon, spoot ik underbody coating. Die is ook roestwerend.
Verder op een probleem met de versnellingen gebotst. Dat legde ik elders op het forum al uit, maar voeg ik ook hier even toe voor de volledigheid.
* Probleem versnellingsbak:
Auto raakt niet meer uit z’n achteruit. Ook niet met draaiende motor. Koppelingspedaal geeft wel weerstand.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Kun je ook niet inschakelen door onder de motorkap met de hand de schakelstang te bedienen?davidvb schreef: ↑di 11 nov, 2025 20:29* Probleem versnellingsbak:
Auto raakt niet meer uit z’n achteruit.
Ik heb nog een paar nieuwe canvas 'straps' voor de radiator/grillebevestigng (onderdeelnr 7342611) . Pb maar als je ze hebben wil...![]()

-
davidvb
- Geregistreerd lid
Dankjewel voor de tip.
Ik weet niet direct hoe ik handmatig onder de motorkap kan schakelen, maar ik zoek het uit en hou je op de hoogte.
Dan kan je toch niet ontkoppelen?
Ik weet niet direct hoe ik handmatig onder de motorkap kan schakelen, maar ik zoek het uit en hou je op de hoogte.
Dan kan je toch niet ontkoppelen?
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Zo ziet de stang aan de stuurkolom eruit. Ziet iemand iets dat niet klopt?

Hendel uitgetrokken, zou de achteruit moeten zijn.

Hendel ingeduwd, maar geraakt niet in versnelling.

Hendel uitgetrokken, zou de achteruit moeten zijn.

Hendel ingeduwd, maar geraakt niet in versnelling.
-
Luud
- Donateur (8x)

In de motorruimte bij de versnellingsbak zit een koppeling die vast zit met 2 spietjes. Haal een zo'n spietje er eens uit en kijk dan of de schakelhendel bij het stuur goed beweegt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

davidvb schreef: ↑zo 16 nov, 2025 13:35Zo ziet de stang aan de stuurkolom eruit. Ziet iemand iets dat niet klopt?

Dit is iets ingescheurd. Dat komt waarschijnlijk door niet goed afgestelde stuurkolom/schakelmechanisme in het verleden. Je drukt de hendel dan telkens het materiaal in als je hem in de achteruit wil zetten.
Als je het nu correct afsteld is dit volgens mij geen probleem hoor.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
SAE80 olie gekocht om de versnellingsbak van verse olie te voorzien.
Helaas zit de olievulplug muurvast. Iemand suggesties, behalve kruipolie?
Die plug draait toch naar links open?
Helaas zit de olievulplug muurvast. Iemand suggesties, behalve kruipolie?
Die plug draait toch naar links open?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Haal dat plastic ding van de vrijloop er uit en gooi de olie in het gat.
Schroefdraad van vulplug is normaal linksom = los.
Schroefdraad van vulplug is normaal linksom = los.