[DE] Ruby S voorheen Ep denk ik
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: [DE] Ruby S voorheen Ep denk ik
Het is nog steeds een lpt zo te zien. EP en S(LPT) zijn hetzelfde; lage druk turbo. EP werd in Italie gebruikt als type aanduiding.
Bijzonder mooie auto overigens. Ik heb ook een 93er, bijna zelfde uitvoering maar dan in eucalyptus
Bijzonder mooie auto overigens. Ik heb ook een 93er, bijna zelfde uitvoering maar dan in eucalyptus
-
El René
- Geregistreerd lid
Dat weet ik. Maar de badge is een S, ipv Ep, dat in Italië over het algemeen op de bips stond. Ik zie ook nog een I op de achterkant staan. Ik bedoelde met S dus geen TurboS, want dat is er idd niet van gemaakt : geen turbodrukmeter. Wel een knappe verschijning en prachtig gefotografeerd, vind ik.Saapie schreef:Het is nog steeds een lpt zo te zien. EP en S(LPT) zijn hetzelfde; lage druk turbo. EP werd in Italie gebruikt als type aanduiding.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Dat is inderdaad wel atypisch, dat deze als 900S door het leven gaat, afkomstig van de eerste Italiaanse eigenaar. De kans lijkt mij groot dat hij dan is omgebadged van ep naar S. Mooi exemplaar!
-
Saapie
- Donateur (2x)

De EP badge was in 1993 toch in IT al vervangen voor een S op de klep?
De EP waren voornamelijk in laat 1990/
1991/92 in IT verkocht. Maar gezien de badging van latere cabrio’s aldaar, was het na 1992 gewoon S.
Een EP uit IT is dus bijna altijd modeljaar 1991/92
De EP waren voornamelijk in laat 1990/
1991/92 in IT verkocht. Maar gezien de badging van latere cabrio’s aldaar, was het na 1992 gewoon S.
Een EP uit IT is dus bijna altijd modeljaar 1991/92
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

op de website staat dat de kleur rhodoniet is maar die was in MY92 al niet meer beschikbaar... dit is toch echt Ruby. Periodecorrect voor MY1993
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Laat dat bijna maar weg, dat waren de enige twee modeljaren met EP op de klep. Modeljaar 93 hadden Italiaanse lpt's een S op de klep, net als in de rest van EuropaSaapie schreef: ↑zo 19 apr, 2026 8:48Een EP uit IT is dus bijna altijd modeljaar 1991/92
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom in Italie de modelnaam EP/Ecopower in die jaren gevoerd werd in plaats van S. Een eigengeilerige importeur (EP is ook Edoardo Pagani) of lag er iets anders aan ten grondslag?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik vind dit klepje in de middenconsole wel intrigerend... wat zit erachter?

-
El René
- Geregistreerd lid
Dat Ep beperkt was tot twee modeljaren wist ik dan weer niet. 

-
Ewout
- Donateur (5x)

De versnellingspook.Style&Co schreef: ↑zo 19 apr, 2026 10:31ik vind dit klepje in de middenconsole wel intrigerend... wat zit erachter?
![]()
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Jij dingt mee voor de Seth Gaaikema flauwe grappen awardEwout schreef: ↑zo 19 apr, 2026 17:38De versnellingspook.
-
gimli
- Geregistreerd lid
Haha, dat zou een mooie verklaring zijn ... maar de man heette:Style&Co schreef: ↑zo 19 apr, 2026 9:43...
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom in Italie de modelnaam EP/Ecopower in die jaren gevoerd werd in plaats van S. Een eigengeilerige importeur (EP is ook Edoardo Pagani) of lag er iets anders aan ten grondslag?
Odoardo Pagani.
Ik ken EP als afkorting voor EcoPower en het was de (marketing)voorloper van de benaming voor de latere LPT in de 9000 CS.
Er wordt gezegd dat Paganini de aanzet gaf tot de ontwikkeling van de EP-motor = LPT-motor, omdat de FPT-motor in Italië fiscaal benadeeld was. Hetzelfde gold voor de 2,1 l.
Italië was destijds immers de op drie na grootste afzetmarkt voor Saab (na de VS, Zweden en het VK), en Paganini's mening woog zwaar. Zo gaf Odoardo ook de aanzet tot de introductie van de kleur “Odoardo grijs” bij Saab in modeljaar 1986.
En wat betreft de benamingen, met name bij de Saab 900, geldt het volgende:
in ieder geval begin jaren 90 gebruikte bijna elk land/elke importeur zijn eigen benamingen. Om welke reden dan ook.
“900 S” stond bijvoorbeeld in de VS, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voor verschillende modellen. Dit is slechts een voorbeeld.
-
noee
- Geregistreerd lid
oef wat mooi, gelukkig heeft ie geen schuifdak

-
Krizzie
- Donateur (3x)

De 900 EP had standaard een katalysator, wat toen nog niet standaard was in Italië.