productie 9-3 en 9-5 bij Opel

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
roelmec
Geregistreerd lid

productie 9-3 en 9-5 bij Opel

Bericht door roelmec » ma 07 apr, 2008 13:16

Gelezen in Autoweek; GM heeft besloten de productie van de Saab 9-3 en 9-5 over te hevelen naar de Opel productiefaciliteit in Russelheim, waar nu de Opel Astra gemaakt wordt, en de nieuwe Astra in Trolhattan bij de Saab fabriek te laten maken.........
:roll:
Is dat GM logica?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 07 apr, 2008 13:17

Dat lijkt me gewoon logisch. Kijk, de 9-3 en 9-5 staan nou eenmaal op het platform van de Vectra. Die platforms rollen nu eenmaal van de band in Rüsselheim, dus het lijkt mij verstandig om dan daar ook meteen de 9-3 en 9-5 erop te plakken. Scheelt stukje in de kosten.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » ma 07 apr, 2008 13:27

Dat was toch al lang besloten?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 apr, 2008 13:31

De huidige 9-3 kan produktietechnisch niet op dezelfde produktielijn staan als de Vectra (het platform is daar te anders -lees Saab- voor), voor zover ik begrepen heb. Dus het zal altijd gaan om een opvolger daar waar het gaat om deze samenvoeging.

Dat geldt ook voor de 9-5 uiteraard.

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » ma 07 apr, 2008 13:31

Het ging over de Astra trouwens Flok...
Maar goed. Koot en Bie noemden de voorloper, de Opel Kadett "de hoeksteen van de Nederlandse samenleving" :lol:
Mijn hoeksteen is een op en top Zweedse 9-3. Dat de na 2003 Saabs meer Opel dan Saab zijn wordt nu toch wel erg bewaarheid....
En de Koot en Bie wagen op en top Zweeds....
Ga maar sparen voor een 9-4; die komt wel weer uit Trolhattan....

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 07 apr, 2008 13:46

roelmec schreef:Het ging over de Astra trouwens Flok
Het ging er toch ook om dat de 9-3 en 9-5 naar Duitsland verhuizen? En dat Saabs meer Opel zijn dan Saab, ach ik lig er niet zo wakker van. Voor mij blijft Saab Saab, hoeveel Opelonderdelen er ook inzitten.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 apr, 2008 13:50

roelmec schreef:Dat de na 2003 Saabs meer Opel dan Saab zijn wordt nu toch wel erg bewaarheid......
zucht, ik probeer net uit te leggen dat een 9-3SS en SC niet gecombineerd met de Vectra etc geproduceerd kunnen worden omdat de produktielijn te verschillend is.. blijkbaar is die Saab toch niet zo Opel? (onderstel van de 9-3 is te verschillend, ergo: een combinatie op dezelfd elokatie leidt tot 2 produktielijnen --> ergo, geen kostenbesparing) Een eventuele combinatie van produktielijnen zal dus altijd om een opvolger gaan, en niet de huidige modellen.

ik snap best dat eea emotioneel moeilijk ligt, maar probeer toch de ratio te zien.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 07 apr, 2008 14:16

jelger schreef:onderstel van de 9-3 is te verschillend, ergo: een combinatie op dezelfd elokatie leidt tot 2 produktielijnen --> ergo, geen kostenbesparing
Misschien dat bijv. bevoorrading/opslag van onderdelen etc. toch nog genoeg bespaart om ze tot dit besluit te laten komen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 07 apr, 2008 14:20

Het zou wel eens met loonkosten te maken kunnen hebben...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 apr, 2008 14:22

Rutger schreef:
jelger schreef:onderstel van de 9-3 is te verschillend, ergo: een combinatie op dezelfd elokatie leidt tot 2 produktielijnen --> ergo, geen kostenbesparing
Misschien dat bijv. bevoorrading/opslag van onderdelen etc. toch nog genoeg bespaart om ze tot dit besluit te laten komen.
het gaat dan ook om het volgende model - waar dan ontwikkeltechnisch rekening gehouden wordt met eenzelfde lokatie/lijn, of staat ergens specifiek dat de HUIDIGE (lees heren!!) modellen worden overgeplaatst?

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 07 apr, 2008 14:23

Excuses, te snel gelezen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 apr, 2008 14:26

roelmec schreef: Ga maar sparen voor een 9-4; die komt wel weer uit Trolhattan....
ik lees dat die uit Mexico zou komen. :wink:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 07 apr, 2008 14:37

SAAB scheen toch een tijdje geleden een budgetverhoging gekregen te hebben? Als ze de productiekosten kunnen drukken, zonder verlies van kwaliteit, dan moeten ze dat mooi doen. Dat geld kunnen ze besteden aan zaken om SAABs wat "aparts" te geven.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 apr, 2008 14:40

maandje geleden nog:

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=181778
GENEVE: The last word is not said about each next generation Saab 9-3 will be built.
GM considers now to build 9-3 on the the smaller car architecture - and then is Trollhättan sudden burning as production type again.

Saabs informationschef Eric Geers confirms that the since long the decided question about next generation's 9-3 no longer is decided.
- it is not self-evident to build it on global midsize-arkitekturen, says Geers to TTELA on the car trade fair in Geneve, and continues:
- Bob Lutz (vice CEO and product responsible on GM) can still intend itself to build 9-3 on another architecture.
Resolved to produce next generation 9-3 in Rüsselsheim was - that the car is built on midsize-arkitekturen.
Be taken another decision about 9-3 falls suddenly Rüsselsheim as away.

- chooses we instead to build the car on kompaktbils-arkitekturen is it theoretically possible to build the car in Trollhättan, says Geers.
Kompaktbilsarkitekturen, sometimes called participate, is the architecture that Trollhättan and additional three European GM-fabriker become assured from approximately 2010. It is also on the architecture that Saabs future compact car, possibly called 9-1, will be built in Trollhättan.
Paul Åkerlund, IF Metall-klubbens chairmen, confirms that it since a time back once more a stem's discussion internal about next 9-3.
- the question was completed and it had enough not come up again if it had not been for the environment debate. For it is of course so that bigger stand means biger automotive, smaller stand less automotive, he says.

Paul Åkerlund do not want to to draw some premature conclusions of this, but says that Trollhättefabriken is ready to build next 9-3 if the opportunity is given.
- it would not last some worries for us.
Eric Geers points out that a decision about building 9-3 on kompaktbils-arkitekturen not automatically means that it will be built in Trollhättan. There are additional four factories about the offer.
But reasonably should Trollhättan lie hugely good to.
- it is cannon good for us that this discussion is pursued, Eric rounds off Geers.

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » ma 07 apr, 2008 15:27

Maar toch krijg ik een persoonlijkheidscrisis........ik rij straks in een Opel met een Saab embleem, omdat de Amerikaanse baas bezuinigen moet...En laten we eerlijk zijn. De 9-7 is toch zo'n opgedrongen wanstaltig GM product met een Saab embleem? ik zie daar ook weinig Trollhatan in....

Plaats reactie