Turbo-X op het oog met LPG en trekhaak

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
Thunderace
Geregistreerd lid

Bericht door Thunderace » za 20 dec, 2008 10:35

Ik denk dat degenen die precies kunnen aangeven wat allemaal Turbo-X, bulken in het geld, vooral omdat ze bij ICESAVE gespaard hebben;
Ze gaan voor de duurste brandstof, als kan Superdeluxe benzine aangelengd met Schotse whisky, goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen en prijs per liter op z'n minst €5,00;
Ze verfoeien een trekhaak in hun ogen op een zo "bijzondere" wagen
want, zo redeneren ze, hiervoor moet je een extra Porsche Cayenne hebben;
Ze denken dat aan de wagen niets veranderd moet worden, want dan heb ik ook geen waardevermindering, althans minder dan met LPG en trekhaak.

Wel mijn heren: Mochten mijn wensen gerealiseerd kunnen worden, dan koop ik de auto en omdat ik geen ICESAVE heb en extra Porsche, ben ik na de koop PLATZAK;
Benzine voor meer dan €0,60, kan niet meer, dus LPG voor €0,20 (hier);
Eten? Dat wordt de voedselbank of...één welvarende charitatief ingestelde Saarbrijder van het forum die mij gratis een 5-gangen dinergeeft;
Dure onderdelen? Juist niet, goedkoopste van he goedkoopste...zoeken hier op het forum; misschien wel van die welvarende Saabrijder die een X5 of Cayenne heeft en 10 andere Saabs; onderdeel slopen en gewoon passend maken voor de Turbo-X...hmm.. waardeverindering...ach nee toch? Wat ik aan eurootjes over heb op ICESAVE zetten en Bos springt wel bij...OF..............???

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » za 20 dec, 2008 11:46

Volgens mij mag er geen trekhaak achter een Turbo X maar dat zal Schaap ongetwijfeld weten.

Rene.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 20 dec, 2008 12:09

Ok, nog 1 keer dan:

Het ontbreken van de mogelijkheid om iets met een Turbo-X te trekken is om exact dezelfde reden dat ook de volgende auto's niet met trekhaak kunnen:

- Audi RS4
- Audi S4
- BMW M3
- Mercedes C63 AMG
- Saab 9-3 Viggen

enz...

Beschikbare koppel in eerste versnelling en beschikbare tractie vanuit stilstand is te hoog om de versnellingsbak te garanderen met een aanhanger. Heb je de trekhaak nodig voor bijvoorbeeld een fietsendrager dan is er natuurlijk helemaal niets dat je tegenhoudt om de trekhaak gewoon te monteren. Ook zal in de gemiddelde praktijk een aanhanger prima kunnen als je met verstand van het koppel gebruik maakt, ware het niet dat door het ontbreken van het kenteken-trekgewicht dit wettelijk niet mag.

avdb
Geregistreerd lid

Bericht door avdb » za 20 dec, 2008 16:45

Hanm, je hebt helemaal gelijk.
Saab heeft de motor al zo geprogrammeerd dat de koppellimiet eruit is, en de al versterkte bak tot aan zijn limiet wordt belast.
Wie een trekhaak onderbouwt zal een ander rijprofiel hebben dan wie zonder rond rijdt. Immers er zal vaker met vol koppel worden gereden. En een versnellingsbak in een personenauto die op 100% van de tijd vol koppel kan hebben bestaat niet, die wordt een ietsepietsie te zwaar.
Kortom, Saab gaat er vanuit dat je bak het met een trekhaak het niet lang genoeg vol zal houden. Dus: niet doen.
En over dat LPG: koop een eend als je goedkoop wilt rijden, of rij gewoon minder.

Thunderace
Geregistreerd lid

Bericht door Thunderace » za 20 dec, 2008 18:37

Hanm schreef:Ok, nog 1 keer dan:

Beschikbare koppel in eerste versnelling en beschikbare tractie vanuit stilstand is te hoog om de versnellingsbak te garanderen met een aanhanger. ..............
Hanm, ik probeerde je ff te volgen, maar ik kan er niet inkomen wat je precies bedoelt. Het koppel komt vrijd bij X-toeren, dus zolag je onder te X-toeren zit, is het okay voor het mechaniek en evtueel de elektronica. En dit regel je met je gaspedaal....toch?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 20 dec, 2008 18:40

avdb schreef:En over dat LPG: koop een eend als je goedkoop wilt rijden, of rij gewoon minder.
Gelukkig is dat geheel aan Thunderace. Nogmaals, wat is het probleem van het willen van een limited edition met alle plezier daarvan in combinatie met LPG?

WMB
Geregistreerd lid

Bericht door WMB » za 20 dec, 2008 18:44

Henk-Jan schreef:LPG is meer SAAB dan diesel SAAB is. :P
Oh ja, daarom kan ik af-fabriek wel een diesel krijgen maar geen lpg.

Thunderace
Geregistreerd lid

Bericht door Thunderace » za 20 dec, 2008 18:45

[quote="avdb"]Hanm, je hebt helemaal gelijk.
Saab heeft de motor al zo geprogrammeerd dat de koppellimiet eruit is, en de al versterkte bak tot aan zijn limiet wordt belast.
......quote]

Je reinste onzin is dit... je beweert dat je vanuit stilstand direct ten alle tijde vol vermogen vraagt... Degenen die bij jou in de auto zitten zullen blij zijn met rollercaster rijstijl, of zoals bij motorrijden genoemd wordt caféracen....

Graag een betere uitleg en geen onzin...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 20 dec, 2008 18:45

avdb schreef:En over dat LPG: koop een eend als je goedkoop wilt rijden, of rij gewoon minder.
Jij koopt jouw vlees bij de ambachtelijke slager? Jij haalt jouw brood bij de ambachtelijke, warme bakker? Jij hebt nog nooit een diesel gehad?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 20 dec, 2008 18:48

Bij wind tegen zal de motor niet meer koppel leveren bij dat bepaalde toerental dan bij de afwezigheid van wind.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 20 dec, 2008 18:57

WMB schreef:
Henk-Jan schreef:LPG is meer SAAB dan diesel SAAB is. :P
Oh ja, daarom kan ik af-fabriek wel een diesel krijgen maar geen lpg.
Rustig maar. Ik doelde op een oude advertentie van SAAB en ik heb niet voor niets een emoticon achter mijn bericht geplaatst. ;)

hannes85
Geregistreerd lid

Bericht door hannes85 » za 20 dec, 2008 21:59

JanWessel schreef:hannes85 en Sjoerdk, waar staat precies dat je je Turbo-X niet op LPG mag zetten? In het handboek voor kakkers ofzo? ;)
Heerlijk al die reacties. Ennuh... Janwessel, nee ik ben niet zo'n kakker?
Bovendien, als je écht zou weten hoe "kakkers" zijn dan wist je ook dat deze juist alles doen om een dubbeltje goedkoper uit te zijn. Misschien ben JIJ hier dus wel....? Hmmmm, de naam heb je in ieder geval al mee.... J-W ;).

----
Iemand een LPG tank voor onder de kerstboom :)?

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 20 dec, 2008 22:17

Genoeg nu! De gezochte combi wordt door SAAB kennelijk niet aangeboden; too bad.. :?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 20 dec, 2008 22:24

nog 1tje...een goede reden om lpg in te bouwen is de benzinetankinhoud van de turbo-x, je kunt er net 400 km mee halen, tenminste, ik hoor een hoop gemopper uit het hoge noorden... :?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 20 dec, 2008 22:29

Hanm schreef:Ok, nog 1 keer dan:

Het ontbreken van de mogelijkheid om iets met een Turbo-X te trekken is om exact dezelfde reden dat ook de volgende auto's niet met trekhaak kunnen:

- Audi RS4
- Audi S4
- BMW M3
- Mercedes C63 AMG
- Saab 9-3 Viggen

enz...

Beschikbare koppel in eerste versnelling en beschikbare tractie vanuit stilstand is te hoog om de versnellingsbak te garanderen met een aanhanger. Heb je de trekhaak nodig voor bijvoorbeeld een fietsendrager dan is er natuurlijk helemaal niets dat je tegenhoudt om de trekhaak gewoon te monteren. Ook zal in de gemiddelde praktijk een aanhanger prima kunnen als je met verstand van het koppel gebruik maakt, ware het niet dat door het ontbreken van het kenteken-trekgewicht dit wettelijk niet mag.
Weet je dat wel zeker, HanM? Ik vind het een rare redenering - bak die het niet aan kan. Daar is toch simpel iets op te bedenken... bijvoorbeeld als je de stekker van de aanhanger inplugt, de turbodruk terug schroeven naar (ik noem iets basaals) 0,5 bar.

Gesloten