biobrandstof

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 02 feb, 2009 20:00

Thuiswerken is op zich een goede, voor mij zelfs heel prettige suggestie.
Echter, op dit moment vreet al het electronische dataverkeer de meeste energie van alle verkeersstromen :(

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 02 feb, 2009 21:08

of je nu thuis achter de pc zit, of op je werk, dat maakt niet veel uit. Als je in een bedrijf zit dat toch al een goed toegankelijk intranet bezit, dan wordt er niks extra verkwanseld, maar juist netto bespaard als je een dag niet naar kantoor gaat.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 02 feb, 2009 22:45

jelger schreef:of je nu thuis achter de pc zit, of op je werk, dat maakt niet veel uit. Als je in een bedrijf zit dat toch al een goed toegankelijk intranet bezit, dan wordt er niks extra verkwanseld, maar juist netto bespaard als je een dag niet naar kantoor gaat.
Dat wist ik niet. Ik werk veel op terminal servers en ben eigenlijk niet gewend aan Intranet, vandaar.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 02 feb, 2009 22:47

als je dat ook op je werkvloer doet is er toch niet een extra verkwisting, of begrijp ik iets verkeerd?

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 02 feb, 2009 23:04

jelger schreef:als je dat ook op je werkvloer doet is er toch niet een extra verkwisting, of begrijp ik iets verkeerd?
Vertel het mij maar 8) Ik heb hier echt geen idee van :oops:
Ik zou alleen wel een dag/paar dagen thuis willen werken, maar zonder dat dat extra belasting op websites e.d. geeft.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 03 feb, 2009 0:45

Bioethanol kan je ook uit suikerbieten halen. Momenteel liggen er hele arealen landbouwgrond waarop bieten werden geteeld braak om het aanbod te verminderen; verordening van de Europese Commisie. Misschien toch maar weer gaan telen? Nu draagt die grond ook niks bij aan de voedselproduktie dus die brengt het niet in gevaar.

Alex

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » di 03 feb, 2009 20:26

Alex B schreef:Bioethanol kan je ook uit suikerbieten halen. Momenteel liggen er hele arealen landbouwgrond waarop bieten werden geteeld braak om het aanbod te verminderen; verordening van de Europese Commisie. Misschien toch maar weer gaan telen? Nu draagt die grond ook niks bij aan de voedselproduktie dus die brengt het niet in gevaar.

Alex
Yup, dat kan. Maar dan niet op de manier die ze in België bedacht hadden: eerst omzetten naar suiker en dan daar alcohol van stoken. Vonden ze bij de Tiense suikerfabriken nochtans een goeie oplossing ... :?

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 04 feb, 2009 13:05

Reub schreef:Vertel het mij maar 8) Ik heb hier echt geen idee van :oops:
Ik zou alleen wel een dag/paar dagen thuis willen werken, maar zonder dat dat extra belasting op websites e.d. geeft.
Ik doe niet anders, veel van mijn werkzaamheden zijn remote, dus ingelogged op systemen wereldwijd, waardoor ik van 1 bepaalde plaats gewoon door kan. Dus niet meer de noodzaak erheen te rijden of vliegen. Zoals nu vandaag een dagje vanuit huis werkend, gewoon op mijn laptop.
Bespaard me reizen etc, dus minder belastend voor. Merk dat we steeds meer gebruik maken van Skype en andere zaken. In mijn geval steeds midner vliegreizen, behalve de strict noodzakelijke meetings 1 maal per jaar.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 04 feb, 2009 19:37

brammelo schreef: Yup, dat kan. Maar dan niet op de manier die ze in België bedacht hadden: eerst omzetten naar suiker en dan daar alcohol van stoken. Vonden ze bij de Tiense suikerfabriken nochtans een goeie oplossing ... :?
Wat is het nadeel ervan? Vervuiling? Kost het proces op die manier meer energie dan dat het oplevert? Vertel, vertel! Ik weet het niet en wil nog wat bijleren deze week :D .

Alex

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 04 feb, 2009 22:41

Heren: nieuwsbericht is al ruim een jaar oud. Ik was al bang dat ze voor de tweede keer een aanklacht zouden indienen. Er lijken me belangrijke zaken om het milieu te redden Nooit meer iets van gehoord trouwens....

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » do 05 feb, 2009 17:16

@ willeme 1

In welke grot heb jij de afgelopen jaren gezeten!!
O, ja, mocht je het nog niet weten, de wereld is rond!! ... :badteeth1:

@ Brammelo
Dat ethanol op basis van suikerriet een negatiever milieu-impact heeft dan de aardolie-industrie (per saldo, wel te verstaan), dat wil ik graag eerst in cijfers zien.
Dat zou ik je ook niet zo kunnen zeggen, wat ik wel weet is dat ze eerste de hele boel weer afbranden om weer op nieuw te zaaien.
Voor mij ging het echter om het feit of het een deugdelijke oplossing is en dat vind ik persoonlijk niet.
Het zal in ieder geval beter zijn dan het winnen van olie uit de Canadeese Teerzanden.

Ze zijn nu wel aan het onderzoeken en denken ook een plantje gevonden te hebben (weet niet meer zo welke) met een hoog 'olie' rendement.
De hongersnood en CO2 problematiek kun je ook al oplossen door minder veehouderij, want die pompen en verbruiken ook mega!!
Hoe je 't ook draait of keert: momenteel zitten we in een overgangsperiode. We moeten naar een situatie waarin we

(1) minder met de auto rijden,
(2) de auto's minder energie verbruiken en
(3) de gebruikte energie hernieuwbaar is.

Minder met de auto rijden kan door intelligentere stedenbouw, meer thuiswerken, meer O.V., meer fietsen en wandelen. Minder energie verbruiken kan door lichtere auto's, lagere maximumsnelheden, betere stroomlijn, minder rolweerstand, efficiëntere krachtbronnen.

Hernieuwbare energie, tja. Ofwel gooi je het over een chemische boeg, en kan je van bijvoorbeeld groengewassen brandstof afleiden (bio-ethanol, biodiesel, ...). Ofwel doe je het elektrisch, en dan is het de meest efficiënte drager die wint. Nu zijn dat nog batterijen, misschien wordt het ooit wat anders.
Helemaal mee eens ... :green_many:

De verbrandingsmotor heeft geen toekomst meer, 30% rendement is gewoonweg te weinig.
Doordat er geen 'goede' accu's zijn heeft de verbrandingsmotor, door zijn gebruiksgemak en de weer goedkope olie, nog een kleine voorsprong.

Maar olie zal in een 'terugkerende' wereld economie weer snel duurder worden.

Het is wachten op de nieuwe generatie 'super accu's'.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 05 feb, 2009 19:45

Je kan ook meer gebruik maken van de zon/het licht voor de voortbeweging van den auto.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 06 feb, 2009 12:03

Maar zonder accu's gaat dat niet lukken!!

Niemand wil in een 'tupperware-bakfiets' rijden.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » vr 06 feb, 2009 22:13

Accu's zijn alleen nodig om in beweging te komen en om te kunnen rijden als het niet licht genoeg is.
Dan toch maar 's avonds de trein pakken?

Plaats reactie