Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » do 14 aug, 2008 16:43
Henk-Jan schreef:davidjoost schreef:Het wordt straks écht een Opel!

Omdat de motor gedeeld wordt met een Opel? Dat wordt de 2.8 V6 ook? De 1.6 Turbo is volgens mij gewoon samen met SAAB ontwikkelt hoor.

jelger schreef:davidjoost schreef:Het wordt straks écht een Opel!

waaruit blijkt dat in dit nieuwsbericht?
of tel jij hoe vaak Opel wordt genoemd in een artikel over Saab, en concludeer je vervolgens dat het dan wel een Opel MOET zijn?

Dat blijkt niet alleen uit dit nieuwsbericht, maar met name uit het feit dat de 9-5 wordt gebouwd
op basis van en in dezelfde fabriek als de nieuwe
OPEL Insignia...
Zie je de persberichten al? De 9-3 en de Vectra worden ook al jaren in één adem genoemd. Over imago-schade gesproken... Dit kon wel eens het einde worden.

-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » do 14 aug, 2008 16:45
wat is "op basis van" ?
dat is een uitdrukking die nogal vaag (weinig concreet) is, en slechts een bepaalde lucht achterlaat.
en dat is niet een bedrijf aan te rekenen dat gewoon ook kostenbewust auto's zal moeten bouwen, maar eerder de media in deze. Overigens is het platform (waar waarschijnlijk aan gerefereeerd wordt) een GM-breed platform. In zoverre is Opel dus ook.........
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » do 14 aug, 2008 16:46
jelger schreef:wat is "op basis van" ?
dat is een uitdrukking die nogal vaag (weinig concreet) is, en slechts een bepaalde lucht achterlaat.
En die lucht is al voldoende om forse imagoschade op te lopen.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Bericht
door taaffert » do 14 aug, 2008 17:06
hahaha, echt geweldig deze eindeloze discussies over Opel en SAAB!
Ga rustig verder, ik vermaak me wel!

-
gfgf
- Donateur (2x)

Bericht
door gfgf » do 14 aug, 2008 17:11
davidjoost schreef:Dit kon wel eens het einde worden.

Maak je toch niet zo druk, stelletje onheilsprofeten.

Saab maakt nog steeds prachtige auto's, ook in de 21e eeuw. Kijk naar de
Vectra TurboX. Wees blij dàt er een nieuwe 9-5 komt, het huidige model is zo gedateerd als het maar kan. Ik verbaas me keer op keer over dat ressentiment tegen het grote boze GM, dat is volgens mij typisch des Saabrijders (kijk mij eens eigenzinnig zijn) en vind je niet bij andere merken. Get real, op een andere manier dan met een groot concern werkt het gewoon niet meer.
Denk je nou echt dat er een audioot is die slecht slaapt van het feit dat hij eigenlijk in een seat met vetrollen op de heupen rijdt?
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Bericht
door jonatas 900s » do 14 aug, 2008 17:27
Lexus-Toyota
Infinity-Nissan
Acura-Honda
Mini-Bmw
Saab-Opel
Audi-VW-Skoda-Seat
etc.etc.
Wat is het probleem?
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » do 14 aug, 2008 17:44
Dat SAAB het pispaaltje van de autowereld is en dat er enkel bij SAAB over gezeikt wordt.
@ DJ; Laat je niet gek maken, ik ga er al niet meer op in. Anders word ik nooit oud...
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
Bericht
door gripen 9-3 » vr 15 aug, 2008 8:57
Als je de Insignia en de Cadillac CTS bekijkt weet je ook hoe de nieuwe 9-5 eruit gaat zien tenzij GM verstandig is (not) of de Zweden hun eigen zin door kunnen drukken (hoop ik op).
-
Dirkson
- Geregistreerd lid
Bericht
door Dirkson » vr 15 aug, 2008 10:11
A6 kan wel inpakken, BMW met zweet in de handjes voor de 9-1, revolutionaire modellen, etc.
Zou prachtig zijn. Klinkt als een spannend jongensboek, maar kan iemand iets aanschouwelijker maken waar al die beweringen op gebaseerd zijn? Is er al een betrouwbare tekening of montagefoto van het nieuwe model.
Als ik Saab was zou ik daar zo langzamerhand mee voor de draad komen. Beschermen van de huidige afzet van de 9-5 is nauwelijks een issue, want die is al zo goed als weggevallen.
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » vr 15 aug, 2008 10:40
Dirkson schreef:Zou prachtig zijn. Klinkt als een spannend jongensboek, maar kan iemand iets aanschouwelijker maken waar al die beweringen op gebaseerd zijn? Is er al een betrouwbare tekening of montagefoto van het nieuwe model
Zijn ze misschien daarom niet bang?
Vergeet niet dat de prototypes van SAAB haast nooit gefotografeerd worden. Van de nieuwe E-klasse zijn er al sinds het begin van de geschiedenis van de mens spionagefoto's, maar bij de 9-3 MY2008 kwamen die ook pas een half jaar voordat hij op de markt werd gebracht.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » vr 15 aug, 2008 10:42
maar bij de 9-3 MY2008 kwamen die ook pas een half jaar voordat hij op de markt werd gebracht.
half Trollhattan reed er al mee rond terwijl de auto nog gepresenteerd moest worden....
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » vr 15 aug, 2008 10:58
ja en dat zijn details. stripjes weg op de deur en nog een paar kleine *...de moeite van het spotten niet waard voor de spotters.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » vr 15 aug, 2008 11:00
paar nieuwe cadillac deuren en handgrepen is het spotten ook niet echt waard, zie je nauwelijks.
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » vr 15 aug, 2008 13:11
De deur is hetzelfde als op de vorige 9-3 volgens mij. Alleen dan heeft hij andere deurklinken.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Bericht
door Alex B » vr 15 aug, 2008 13:22
Vorig jaar juni waren we met de Regio Noord-Holland bij de ASM in Uitgeest, waar door iemand van Saab een presentatie werd gehouden over de Biopower. Hij riep ook zo enthousiast dat Audi met z'n A6 wel kon inpakken als de nieuwe 9-5 zou uitkomen. Dat is ondertussen dus al meer dan een jaar geleden en Audi is al bijna weer aan een nieuw model A6 toe (bij wijze van spreken dan). We wachten nog steeds in angstige spanning af.
Dat de hele autowereld in de Opel-Saab relatie over platforms blijft mekkeren ligt denk ik aan het uitermate beroerde (Vectra)onderstel waar de NG900 mee de weg op werd gestuurd. Zoiets blijft voortsudderen en je komt er maar heel moeilijk van af. Bij de garage waar mijn vader in de jaren '90 zijn 900C in onderhoud had werkte Cor Bakker, oud Saab-ralleycrosser en van de beste Saab-mastertechnicians van het land. Toen hij op cursus was om de NG900 te leren kennen en het onderstel ter sprake kwam had hij een heleboel vragen en suggesties over de constructie en het weggedrag. Alles wat hij zei werd weggewoven en gemarginaliseerd, maar niet zo lang na de introductie van de auto kwam er een stortvloed aan modificaties los die ook betrekking hadden op de punten die hij genoemd had.
En wat het ontwikkelen van die motor in Turijn betreft, GM heeft eind jaren '90 een heleboel Saabtechneuten de tent uit geschopt omdat dat werk wel door de binnen het concern werkende mensen gedaan kon worden. De waarheid zal wel in het midden liggen....
Alex