Bericht
door Steve-O » vr 12 mar, 2021 14:47
We zijn het deels niet met elkaar eens. Dat is prima. Bashen of dat uitlokken is niet mijn bedoeling. Oneliners wegzetten als rechts gedachtengoed om je levensstijl niet aan te hoeven passen vind ik echter geheel ongepast in dit verhaal. Überhaupt dit als iets 'rechts' te noemen klopt ook niet. Hele volksstammen van allerlei pluimage bedient zich van oneliner. Het kan ook zijn om een verhaal samen te vatten over iets waarvan men denkt dat de geaddresseerde het achterliggende ervan wel kent. Of om aan te geven "globaal, sta ik er zo in ... totdat iemand mij met feiten of inzicht in alternatieve oplossingen of invalhoeken kan overtuigen mijn mening bij te stellen." .
Ik zeg bewust "bijstellen" omdat er ook ruimte kan zijn voor een compromis.
Het niet op korte termijn adresseren van lucht- en scheepvaartuitstoot is een bewuste keuze en onderdeel van het niet willen hoeven aanpassen van je levensstijl. Hoe komt het geïmporteerde voedsel hier, en hoe verlaat het Nederland, en masse. Via die twee transportkanalen. Dat is direkt verbonden met het verhaal in mijn tweede alinea. Als je dat tenminste wilt inzien. Nu is dat duidelijk, lijkt me.
Goed een deel gaat over de weg, maar er wordt al jaren gewerkt aan schonere vrachtwagens, en die vernieuwingen worden jaarlijks doorgevoerd en gepresenteerd. Het is een salesaspect geworden. De ontwikkelingen in de scheeps- luchtvaart gaan veel te langzaam, en die krijgen niet dezelfde dwingende stimulans als die voor het vrachtverkeer over de weg of de automobielindustrie.
Een voorbeeld:
De scheepvaart kun je niet overnacht of in een zelfde tempo veranderen zoals de politiek wel verlangt met gewone auto's, zou je zeggen. Maar als EU stellen of in een klimaataccoord opnemen: "Per 2025 hebben zoveel oceaanstromers een hulpzeilconstructie, zoveel in 2030 etc." , zou een incentive zijn. De betreffende reders kun je aanschrijven, met een aanbod ter financieële compensatie voor de ombouw, of een slooppremie voor de "oude boot" geven, als ze een nieuwe met hulpzeilen bestellen bij een Europese scheepsbouwer. Je wijst ze er ook op dat het aanpassen van de vlag waaronder het schip vaart, of de naam er niet toe doet. Als men niet meewerkt, mag de boot haven A t/m Z in Europa niet meer in. (Net als de milieuzones in grote steden).
Er gelden andere stikstofnormen in andere EU-landen. Dat is een feit. Ook gebruikt Nederland andere discutabele rekenmodellen dan andere landen. Dat klopt niet. We moeten in de EU met dezelde maten meten en daarop beleid aanpassen. Als het Nederlandse meetmodel de geldende internationale maatstaf was, dan lag het anders. Maar dat is niet zo.
Uitstoot die niet schoon is, moet overal waar kan worden aangepakt. Dat moeten we globaal verminderen. Niet alleen binnen de eigen landsgrenzen.
Je mag best bij jezelf beginnen. Prima. Maar niet koste wat kost en zonder gedegen afweging. DIe heeft tot nog toe niet voldoende plaatsgevonden. De uitstoot van vee, is (al of niet deels) te beschouwen als onderdeel van een gesloten cyclus. Waardoor het verhaal er heel anders uit ziet. Maar dat past de politiek niet, want we hebben dat boek nou toch lekker dicht geklapt. Alle oplossingen die boeren zelf (nog) aandragen vegen we lekker van tafel, want het volk wil toch geen trekker-protesten meer zien. Dus die hebben we ook in de pocket. En dat bestemmingsplannen zijn aangepast om land van de boer tot natuurgebied te verklaren is ook allemaal 'part of the game'.
De discussie tot off-topic verklaren en je terugtrekken, kun je ook zien als sussen en een verkapte "Gaat u maar rustig slapen." boodschap van een klaarblijkelijke opponent. De kwestie is wetenschappelijk inderdaad ingewikkeld. Maar dat houdt niet in dat je over van alles maar je mond moet houden en niet mee mag praten of vragen stellen die andere denkwijzen en theoriën dwarsbomen.
Het is makkelijk om het verhaal van de stikstof-versus-boer na het doordrammen van wetten ook tot gesloten dossier te verklaren, zoals Jelger stelt m.b.t. het JSF-dossier. Maar dat hoeven we niet toe te staan. (Kijk zo zijn we weer on-topic. Er is een wel rode draad).
Wetten en besluiten die met voorschrijdend inzicht incorrect blijken, dienen ten aller tijde te kunnen worden teruggedraaid of met amendementen aangepast. Politiek is geen successie van onomkeerbare processen. Tenminste, niet in een democratie. Zo valt het niet uit te sluiten dat NL de bestelde JSF's niet allemaal zal afnemen als het kostenplaatje blijft stijgen. Ook andere NATO-partners kunnen op hun hoofd krabben en zich excuseren.