99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door 95twinturbo » wo 26 nov, 2025 0:31

Tissa schreef:
di 25 nov, 2025 16:06
Wanneer kan ik eens met de 99 op bezoek komen bij een rijdende T8? :lol:
Ai, da’s een gevoelige V-snaar… :s
Ik heb inmiddels m’n pijlen gericht op komend voorjaar. Dan zal de gifbeker toch wel een keer leeg zijn hoop ik

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door Tissa » ma 01 dec, 2025 19:20

En daar zijn we dan. Al snel kreeg ik het kentekenbewijs en enkele dagen later is deze auto te vinden in de RDW op zijn Originineel Nederlands Kenteken!

Maar toen kwam er een probleem. Ik had vrolijk de auto op mijn naam gezet. (De eerste Saab officieel op mijn naam!! :lol: ) Maar toen ging ik zoeken en het bleek dat ik geen oldtimer verzekering kon afsluiten, omdat ik onder de 25 ben en geen andere auto in de normale verzekering heb staan. :roll: Ik heb hem mooi kunnen overschrijven naar mijn vader en zo een oldtimer verzekering erop kunnen zetten. Welgeteld 6 dagen heb ik een eigen auto op mijn naam gehad. Dat moet toch wel een prestatie op zich zijn... Maar dat betekent wel dat ik hem nu hobbymatig naast de 900 kan rijden!

Gister heb ik de polijstmachine erbij gepakt. Gewoon een simpele die ik twee dagen na aanschaf van deze auto voor €20,- op de kop had getikt via marktplaats. Mooi 2 doeken bijgeleverd. Ondertussen had ik nog mooie oeroude blikken commandant staan van mijn opa. :D Eerst flink geboend, laten drogen en toen na de lunch de polijstmachine erop gezet. En of dat verschil maakte! Sowieso de wielen kwamen er heel strak uit. Met dank aan @Bert Knip die ze nu alweer een jaar geleden kwam brengen. Het dak ging ook geweldig. Toen de achterklep wat minder, maar het was nog steeds een wereld van verschil! De zijkant werd al helemaal pracht en praal. De motorkap werd ook wel mooi, alleen zaten daar al dikke verfspetters op. Vermoedelijk onder de balken gestaan die ze aan het verven waren ofzo... De linkerkant ben ik nog niet aan toe gekomen. Sinterklaas had het druk zullen we maar zeggen. :wink: Volgens mij is dit zelfs de eerste lak nog. Zo hoort Karolinablå er dus uit te zien! Behalve dan de verfavontuurtjes van een of andere kabouter. Zie hier dan eens het resultaat:

GEVAAR! FOTO'S

Vies:
Afbeelding
Wassen:
Afbeelding
Polijsten:
Afbeelding
Vies:
Afbeelding
Gepolijst:
Afbeelding
Vies:
Afbeelding
Gewassen:
Afbeelding
Gewassen (droog):
Afbeelding
Gepolijst:
Afbeelding
Motorkap:
Afbeelding Afbeelding
Achterklep:
Afbeelding Afbeelding
Dak bijna klaar:
Afbeelding

Toen heb ik daarna een mooie route door het bos gereden. Heel het gezin inclusief hond meegenomen en afgezet bij een mooi stukje. Zelf weer tijd genomen om wat fotootjes te maken (ik had er nog niet genoeg) :-P+ Wat een plaatje is het nu zeg. Hij rijdt heerlijk. Lekker cruisen tussen 50 en 80. Optrekken doet ie ook lekker. Heerlijk zulke ritjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen naar m'n opa doorgereden. Even het mooie ondergrondse garagecomplex ingereden. Daar hing de uitlaat toch iets te laag voor achter.. :shock: Heerlijk zo, metaal over beton. Maar goed, hij stond er. Ik moest wat dingen inpassen, want mijn opa, een houtbewerker, had het volgende klaar: hij heeft een nieuwe bodem en hoedeplank gemaakt. De bodem komt (nieuw bekleed) in de 900 en de originele bodem van de 99, die als model diende, ga ik opnieuw bekleden. Even naar de tapijtwinkel. Ook de hoedeplank ga ik nog bekleden. Die stof heb ik al liggen. 8) Wordt een leuk avondprojectje deze week, naast de sinterklaasgedichten schrijven.

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 01 dec, 2025 22:17

Gefeliciteerd! Wat een heerlijke wagen is het, die ondanks z'n (of haar) leeftijd toch nog erg mooi glimt. Dat er kabouters met een spuitbus aan het werk zijn gegaan is dan tot daar aan toe, maar dat geeft de wagen karakter :wink:

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 01 dec, 2025 22:36

De kabouter heeft eerder een een verfkwast opgepakt. Als ik trouwens zo naar de kleur kijk, vermoed ik toch dat het een smurf geweest is!

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » ma 01 dec, 2025 23:48

Echt zo'n ontzettend leuke auto.
Ik kan mij voorstellen dat je er blij mee bent.
Groet, Willem

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 03 dec, 2025 12:11

Wauw Thijs, die lak heeft echt een transformatie doorgemaakt... Ik denk dat ik die polijstmachine van je eens moet lenen voor een dagje :o

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 03 dec, 2025 12:26

Wat een pracht van een SAAB. Puur karakter+ervaring, minstens zo leuk als een eng perfect exemplaar.
De combi kleur, spoilerloos, de velgen+blauwe kentekenplaten en een enkel schoonheidsvlekje is gewoon geweldig.
Helemaal nu hij weer glimt!

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 19:45

Vandaag even een kort verslagje. Ik ben bezig met wat puntjes op de i en wat genieten.

Ik moet nog altijd de linkerkant even polijsten. Dat hoop ik deze week ergens even snel na werk te doen, net in 't licht. Gisteren was het in ieder geval niet meer licht toen ik tijd had voor de auto. Gelukkig had ik nog een klusje voor binnen. Namelijk de hoedeplank bekleden. De stof had ik al, de lijm ook. Dus dan kan je aan de slag. Hier het resultaat! Alleen de stootblokjes moeten er nog even op.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik was vorige week langs Leen Bakker voor de bekleding van de laadvloer. Ik had dé perfecte tapijtstof gevonden. "Zou ik hier een metertje van mogen hebben?"
"Even kijken hoor meneer, dat gaat niet. Er moet minimaal 3 meter op de rol zitten..."
Nou tot zover dat avontuur dan. Ze konden me absoluut niet een meter verkopen. Goed, volgende keer beter. Ik wil er de bodem van de 99cc en van de 900GLE mee doen, maar dat moet dus nog eventjes wachten.

Ondertussen ben ik ook geduldig op zoek naar chromen spiegeltjes, chromen wieldoppen en chromen wielkastlijsten en chromen raampezen. Alles dus lekker origineel en strak. We gaan rustig verder.

Wel heb ik twee mooie brochures mogen ontvangen over de 74 99cc. Ik wil dat 'ie er van buiten zoals die rode 99L Van uit komt te zien, maar dan blauw natuurlijk :wink:

Afbeelding

Ook was er afgelopen weekend wel erg veel belangstelling voor de auto achterop de oprit, om 00:10 's nachts..... Ik hoop dat ze weten hoe weinig er te halen valt :-P+

Afbeelding

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » di 09 dec, 2025 20:03

Geweldig verhaal die 99 coupé, diepe bewondering voor hoe je dat allemaal op de oprit doet!
En de buren vonden dat ook allemaal prima?

Verkoopt de Leenbakkert dat tapijt per 3 strekkende meters van twee meter of 4 meter breed?
Zou in geval van 4 meter breed toch wat bizar zijn om dat spul voor minimaal 12 m2 te verkopen, het zal wel.
Als het twee meter breed is, is het nog steeds veel, maar als dat tapijt echt mooi is voor de kofferbak, dan wil ik wel met je meedoen. De vloer van de kofferbak van mijn witte 900 kan wel een nieuw stukje tapijt gebruiken.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 21:01

Bedankt Rik!

De buren hebben wel subtiele opmerkingen geplaatst hoor :lol: Maar nu de 90 verkocht is en de 99 niet meer uit elkaar ligt, vinden ze het weer prachtig!

Het is inderdaad een tapijt van 4 meter breed en dan zou ik 1 strekkende meter kopen. Omdat ik in zowel de 99 als de 900 het reservewiel aan de zijkant heb, is 1 plank een meter wijd en de andere plank slechts 65 centimeter. De volledige vloer is 1 meter 20 diep. Ik hou ook nog rekening met de stof die ik nodig heb voor het stuk dat aan de onderkant omslaat. Zo kom ik er dus op uit dat voor 2 laadvloeren 4 x 1 meter een perfecte hoeveelheid is met wat speel ruimte.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 21:05

Rik H. schreef:
di 09 dec, 2025 20:03

Als het twee meter breed is, is het nog steeds veel, maar als dat tapijt echt mooi is voor de kofferbak, dan wil ik wel met je meedoen. De vloer van de kofferbak van mijn witte 900 kan wel een nieuw stukje tapijt gebruiken.
Het gaat overigens over de antraciet grijze Zenith. Deze was in mijn ogen zeer vergelijkbaar met het tapijt in de 90 en 900.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 09 dec, 2025 21:15

Een andere Leen bakker proberen waar nog eat meer meters op de rol zit? Zoals ik het van je begrijp willen ze minimaal een reststuk van 3 m hebben zodat dat nog verkoopbaar is.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » di 09 dec, 2025 21:20

Als ik mijn 900 er mee zou doen, dan hou je nog een strekkende à €42,- over.
Ik kan hier bij de Leenbakker in Doetinchem vragen of ze dat tapijt ook per 2 strekkende meters verkopen.
Is dat wat?

EDIT: Ik lees nu de opmerking van Albert pas, ik las het alsof ze minimaal 3 strekkende meter verkochten.
Niet goed gelezen waarschijnlijk.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 23:15

albertk schreef:
di 09 dec, 2025 21:15
Een andere Leen bakker proberen waar nog eat meer meters op de rol zit? Zoals ik het van je begrijp willen ze minimaal een reststuk van 3 m hebben zodat dat nog verkoopbaar is.
Klopt, maar dan moet je maar net de tijd en zin hebben om maar een andere stad te rijden :) Ik probeer t einde deze week nog eens bij dezelfde.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 10 dec, 2025 23:20

Waar had je de stof voor de hoedenplank vandaan? Zoiets heb ik ook nog nodig :)

Als je nog op zoek bent naar een nieuwe hoofdremcilinder dan kan dit misschien een oplossing voor je zijn: viewtopic.php?f=140&t=191238&p=2043442#p2043442

Ik ben niet zeker dat hij in jouw model past.

Plaats reactie