1.9TiD. Max 999,9km

1997-2010
Plaats reactie
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 1.9TiD. Sportstuur.

Bericht door reiernumans » do 12 feb, 2015 16:05

Is in een ander topic ter sprake gekomen, daar werd beweerd dat het wel past. Ik heb op facebook ook weleens foto's daarvan voorbij zien komen. Stuurwielbediening en airbag weet ik niet of dat gaat..

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » do 12 feb, 2015 21:49

stuur past wel , airbag niet , knoppen van de radio werken dan niet zoals het hoort. (posities verkeerd)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 13 feb, 2015 10:37

Ik zag deze zojuist op FB-Saabforum voorbijkomen. https://www.facebook.com/groups/saabfor ... 7879148957

MK3 stuur in MK1/MK2 interieur:
Afbeelding

Dirk79
Geregistreerd lid

Bericht door Dirk79 » vr 13 feb, 2015 10:51

Dank je voor het aanbod, maar k heb ook de schakkelflippers nodig... Als ik hoor dat het fysiek past, dan gaat het alleen nog om de aansluitingen.
Ik denk dat ik beter een stuur kan kopen zonder airbag en als alles past, proberen of ik de airbag aansluiting gaat (maar hoe weet ik dan of ie t doet :shock: ).
Op onderdelenlijn.nl (vaak verwijzend naar elferink) staan ze al vanaf 50€, ik zoek niet teveel aluminium wegens beige interieur. Tweedehands maakt je niet uit, dat is het huidige stuur ook :wink: .

Groeten!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 13 feb, 2015 11:28

Dirk79, als je een driespaaks wil maar niet teveel alu; ga op jacht naar een vector stuurtje. Model is hetzelfde maar de zijkanten zijn van leer, niet alu.

Dirk79
Geregistreerd lid

Bericht door Dirk79 » vr 13 feb, 2015 11:39

Zo ver was ik ook 8) . Wist alleen niet dat het dan vector heette...
Is het aluminium in bovenstaande foto trouwens echt aluminium, of gespoten kunststof? Wegens koude gevoel en slijtage door veelvuldig gebruik natuurlijk van belang (gespoten kunststof word snel lelijk)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 13 feb, 2015 11:43

Gespoten kunststof, net als het 'alu' om de knopjes.

Ik heb overigens dit kunststof nog nooit beschadigd gezien.

Dirk79
Geregistreerd lid

Bericht door Dirk79 » vr 13 feb, 2015 12:21

Ok, ik had er ooit één gezien met het bleke kunststof erdoor schijnend, die stond op marktplaats een tijd terug.
Maar goed, misschien niet representatief of was het een 93 stuur...

Als ik langer naar dat aluminium stuur kijk wordt ie wel aantrekkelijker...

Maar goed inmiddels genoeg over dat stuur ik deze discussie!

Als iemand nog info heeft over de aansluiting van de knoppen, airbag, claxon bij dat stuur in een 9-5 van 2004, Laat maar in een privé bericht weten. :)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer

Bericht door Vyv » zo 08 mar, 2015 13:19

Ping-pong... ping-pong was het geluid wat ik afgelopen tijd steeds hoorde als ik de bocht omging, in combinatie met een rood airbag lampje uit aan uit aan :evil:
OBD foutcode B0026 (Driver Frontal Deployment Loop Stage 1 Open). Zekering nr28 eruit geeft wat rust, alleen nog maar het lampje.

De klokveer (12779964 airbag contact unit) is de boosdoener.
Is het toeval dat dit ding het begeeft nadat ik 2000km geleden het stuur vervangen heb? :roll:
Afbeelding

Stuur en kapjes eraf en dan kan je makkelijk het ding vervangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer.

Bericht door Style&Co » zo 08 mar, 2015 13:41

Ik dacht dat een Dame Edna diesel een turbometer in de klokkenunit had... zo te zien niet dus. Is dat achteraf nog te plaatsen? Bv eentje uit een aero?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer continued :-(

Bericht door Vyv » ma 09 mar, 2015 14:17

Turbodruk meterke weet ik niet... zou je een mapje van een aero-9-3tid overmoeten flash op de 9-5 ECU, zoiets.

Na een paar ritjes nu toch weer ping-pong ping-pong en rood airbaglampje :evil:

Eerste gedachte is; 2e klokveer (Elferink) ook niet goed. 2e gedacht; of toch iets anders?

Het "ping-pong" gebeurt zodra ik een beetje stuurbewegingen maak, dus niet bij rechtdoor rijden. Duidt op slecht contact?

Nu lees ik bij R&D http://www.rendcarparts.nl/nl/rd-Saab/c ... -9-5-02-10:

Code: Selecteer alles

Contacteenheid Saab 9-5 '02-'10.
Let op: Bij auto's van 2002-2008 moet bij het aanbrengen van nieuwe contacteenheid 12779964 ook de nieuwe kabelboom 12779965 worden aangebracht.
Dit is de kabelboom vanaf klokveer tot airbag/stuurwielbediening. Zou het probleem dan hierin kunnen zitten?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: 1.9TiD. Klokveer continued :-(

Bericht door jwaterink » di 10 mar, 2015 0:19

Naar wat ik op de foto zie op de site van rd mbt tot dat 2e nummer is dat de kabelboom in het stuur zelf. Als die stekker goed past achterin het stuur dwz de radioknoppen halen geen rare fratsen uit dan zou ik er toch vanuit gaan dat je de juiste hebt.

Zoals ik de omschrijving lees is dus de stekker in het stuur iets veranderd en ben je deze kabel nodig als je een oud type stuur hebt en een klokring van een dame edna.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Intercoolerslang kapot

Bericht door Vyv » ma 04 mei, 2015 12:34

Klokveer en/of kabelboompje moet ik nog naar kijken :oops:

Verlies van vermogen en een CE lampje. Te weinig luchtjes die aankomen in de motor duiden op een lekkage ergens... "gelukkig" niet de intercooler zelf maar de bovenste intercoolerslang zat een scheur in

Afbeelding

Met ducktape nog even kunnen rijden tot de nieuwe slangenset geleverd werd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1.9TiD. Intercoolerslang kapot.

Bericht door Thieuke » ma 04 mei, 2015 12:46

Jij maakt wat mee met die Diesel van je hè?
Maar netjes gefixed (zowel tijdelijk als permanent).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 1.9TiD. Intercoolerslang kapot.

Bericht door ReinO » ma 04 mei, 2015 12:46

heb je die klokveer al weer goed? en ook goed in het midden gezet?
even uit het stuur helemaal naar 1 kant draaien, helemaal naar de andere kant om via het aantal slagen het midden te bepalen.
zodat ie naar beide kanten evenveel uitrolmogelijkheid heeft.
1 keer verkeerd monteren en je kan weer een nieuwe halen meestal.
suc6

Plaats reactie