BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door inactief » ma 12 apr, 2010 17:49

Even de boutjes bekeken, net.

Boutje is 20 mm draaddeel, 6mm breed, zit al in een busje op het blok van ongeveer 10 a 12 mm (los met sleuteltje 10).

Boutje dient dus te zijn M6 van 32 mm (draaddeel) voor Siemens Deka's.
Spacer / busje dient 12 mm afstand te overbruggen, gat 6 mm en 10 / 12 mm totale breedte te hebben.

Hopelijk morgen in de pocket 8)

Nu nog ff uitvogelen waar ik de juiste injectoren die ook nog een exact gelijke flow rate hebben kan kopen.
Flow matched is nl voor mij een must, ik wil niet na hoeven denken over % verschillen in inspuiting tussen de diverse cylinders.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 12 apr, 2010 23:01

Kawaman (Pieter) is zoals hij al aangaf bezig met Bio-Ethanol en ik ondersteun hem nu om zijn scriptie zo netjes mogelijk af te ronden. Het is echt een super onderwerp en het is leuk te zien hoeveel 'verstand' onze Pieter heeft van motoren en de gehele electronica er rondom heen. Vanuit mijn passie voor automotive en achtergrond kan ik deze inschatting ook prima maken. Het geeft denk ik genoeg aan dat mijn 9-5 motorisch compleet (T5) opnieuw is opgebouwd door Pieter en dat een van de om te bouwen auto's naar Bio-Ethanol mijn 9-5 is. Zodra deze op Bio-Ethanol klaar is, gokje eind april, zal ik in de omgeving brabant be-bio'en en uiteindelijk een prachtige duurtest met meetingen op en neer naar Toscane doen. Waarna Pieter een veel beter beeld van verbruik en gebruik in het alledag heeft en natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden van de voorderingen en hoe ik de Biobak ervaar.

De pomp is bij mij reeds vervangen, de injectoren komen. We houden jullie natuurlijk op de hoogte. De website van Kawaman Customs komt er ook zsm aan.

Ik zal er 'ook voor jou G'ice' mede zorg voor dragen dat er een mooie upgrade beschikbaar komt naar E85 bij Kawaman :) ook de research in software die Pieter hierin investeerd is echt leuk, ik kan jullie dan ook allemaal aansporen om straks zijn scriptie eens te lezen (straks is een dikke andere halve maand).

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 13 apr, 2010 0:13

De kans is aanwezig dat ik dan inmiddels ook op E-85 rijd 8)
De wereld draait te snel om op scripties te wachten, de meute wil ook biopower, en wel NU!

:jumper4: :jumper3: :jumper4: :jumper3: :jumper4: :jumper2: :jumper4: :jumper3: :jumper4: :jumper3: :jumper4: :jumper3:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 13 apr, 2010 4:34

Even wat uit het bladje van www.amt.nl (Auto Motor & Techniek)
Bio-ethanol funest voor ‘gewone’ benzinemotor! (2007-1)
dinsdag 21 augustus 2007
Vraag: Inmiddels is bio-ethanol (E85) op enkele tankstations verkrijgbaar. Deze bio-brandstof is bedoeld voor auto’s die door de autofabrikant geschikt zijn gemaakt voor het rijden op E85. Wat zijn de technische gevolgen als een ‘gewone’ benzine-auto per ongeluk met deze brandstof wordt volgegooid? Leidt dat mogelijk tot schade? Rijdt de auto er überhaupt wel op? Is het verstandig om de tank leeg te laten zuigen wanneer het verkeerd tanken tijdig wordt geconstateerd?
Dan nog een tweede vraag: ik heb begrepen dat de olieverversingstermijn van een FlexiFuel Volvo gehalveerd is ten opzichte van een standaard benzinemodel. Waarom is dat? Vervuilt de olie meer met het gebruik van bio-ethanol?

Antwoord: Ethanol of alcohol is een ontvetter van de eerste orde. Wie daar in een ‘gewone’ benzine-auto een tank van leeg rijdt, neemt grote risico’s met brandstofpomp en injectoren. Ook rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en klepzetels in uw benzine-auto hebben het niet erg op ethanol. Daarom ons advies: Neem geen risico, rijd geen meter meer en laat de tank leegzuigen!
Maar wat nu als u dit advies negeert. Zal de auto starten op E85? Waarschijnlijk wel, tenzij het erg koud is. Het motormanagement van een FlexiFuel-auto verhoogt de brandstofdruk als er E85 in de tank zit. Maar ook zonder deze aanpassing slaat de motor vermoedelijk wel aan. Mocht u de motor voluit willen belasten, met een pittige acceleratie of een zware aanhanger, dan zult u merken dat de capaciteit van het brandstofsysteem te kort schiet.
Verder zou u korte ritjes beslist moeten vermijden. De kans op olieverdunning is namelijk veel groter. Bovendien is ethanol veel corrosiever, zodat de olie sneller veroudert. Vandaar ook dat voor FlexiFuel-auto’s een gehalveerde verversingstermijn geldt.
Kortom, ons advies is geen meter meer rijden en leeg laten zuigen. Bent u echter in voor een experimentje, neemt u eventuele schade voor lief en negeert u dat advies, rijd dan een rustig rondje IJsselmeer, tank bij ieder station dat u tegenkomt benzine bij en houd uw ANWB-lidmaatschapspasje bij de hand.

Met het insturen van deze vraag heeft H. de Keizer uit Apeldoorn de OBD-foutcodelezer gewonnen. Van harte proficiat!

Elders is te vinden wat een aan een Ford Flexfuel is veranderd:
O.a. Motormanagement, Kleppen en klepzetels (wegens matige smering met E85), aangepaste brandstofleidingen en halvering van de oliewisseltermijnen.

Vooral korte ritten zijn door spoelen met E85 nog desastreuzer dan met benzine, want Ethanol of Alcohol is een onvetter, tast dus de oliekwaliteit aan :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 13 apr, 2010 9:16

carlsson schreef: Antwoord: Ethanol of alcohol is een ontvetter van de eerste orde. Wie daar in een ‘gewone’ benzine-auto een tank van leeg rijdt, neemt grote risico’s met brandstofpomp en injectoren. Ook rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en klepzetels in uw benzine-auto hebben het niet erg op ethanol.

Elders is te vinden wat een aan een Ford Flexfuel is veranderd:
O.a. Motormanagement, Kleppen en klepzetels (wegens matige smering met E85), aangepaste brandstofleidingen en halvering van de oliewisseltermijnen.
Injectoren, check
brandstofpomp, check
motormanagement, check
brandstofleidingen, word nog over nagedacht...
Kleppen en klepzetels, tzt upgraden als blijkt dat dat niet goedgaat, maar een biopower motor zou hier op voorbereid moeten zijn.
olie verversen om de 5000 km, check

Nuttige bijdrage!

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » di 13 apr, 2010 9:41

Brandstof leidingen zou je even moeten kijken welke diameter, maar indien dit D06 is (zoals dit meestal het geval is) zou je kunnen gaan voor de optie zoals aangegeven op P2 door mij. We moeten dan kijken om hoeveel meter dat het gaat en welke nippels gebruikt worden. Dit is namelijk teflon met rvs mantel (zelfde als de staalomvlochten remleiding) en dit is zeker bestand tegen de E-85. Dit heb ik al bevestigd gekregen van de leverancier.

Wellicht kan ik dit binnenkort leveren met 10% korting.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 13 apr, 2010 10:09

Ik ben zeker geinteresseerd (en ik denk Maarten ook wel), maar niet helemaal in de gelegenheid om mijn auto binnenstebuiten te keren om te kijken wat ik allemaal precies nodig heb aan connectoren en leidingen. Mocht jij daar dus wat tijd en moeite in investeren zal dat zeker een wederdienst van mij opleveren mocht je ergens hulp mee kunnen gebruiken! Voor mijn part steek je dan die 10% in je eigen pocket voor de moeite van het uitzoeken! 8)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 13 apr, 2010 15:49

Dat verhaaltje uit amt lijkt me wel een vreemde.
Als je motormanagement niet is aangepast krijg je VEEL te weinig brandstof (E85 vraagt ~40% meer) en dus een veel te arm mengsel. Daarnaast is de ontsteking 'ver van optimaal' (en dan zeg ik het voorzichtig) voor E85 als je niks aanpast. Vermoedelijk levert je dat in totaal meer schade op dan de ontvettende werking van E85. De slotsom kan ik me wel in vinden. Als je met een bezine motor per ongeluk E85 zou tanken dan kun je beter niet gaan rijden :)

Het verhogen van de brandstof druk gebeurd bij onze saabjes natuurlijk niet. De injector open tijd wordt domweg groter.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 13 apr, 2010 16:12

Stel dat je met je standaard turbo Saab, van een wat recenter model, E85 tankt, dan kunnen de sensoren wel detecteren dat dat spul een octaan heeft van 104, het is dus klopvaster. De ECU reagreert voornamelijk op de ionisatiemeting via je bougies/bobines. Op basis van de geprogrammeerde variabele gaat hij dan bij sturen tot dat er geen geklop meer is. Anderzijds zullen de lambdasondes informatie verstrekken of de uitlaatgassen aan de eisen voldoen voor en na de kat. Maar voor optimale resultaten zul je idd de variabelen moeten uitbreiden. De ingespoten brandstof heeft idd met benzine injectoren een te beperkte range en mogelijk levert de benzinepomp bij vol last te weinig brandstof.
Maar dat oude AMT verhaaltje is niet zo'n rampzalig met een Saab ECU omdat die wat bijsturen kan, de gemiddelde rijder maakt zelden gebruik van de volle capaciteiten van een Saabmotor met turbo :lol: Anders had hij snel geen rijbewijs meer met al die politiemensen en meetapparatuur op de baan :(

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » di 13 apr, 2010 17:20

G-ice schreef:
Injectoren, check
brandstofpomp, check
motormanagement, check
brandstofleidingen, word nog over nagedacht...
Kleppen en klepzetels, tzt upgraden als blijkt dat dat niet goedgaat, maar een biopower motor zou hier op voorbereid moeten zijn.
olie verversen om de 5000 km, check
!
klinkt toch weer als een behoorlijke eenmalige kostenpost, om de 2 maandelijkse oliewissel maar niet te vergeten. Wat waren de redenen om dit te doen ook al weer. Een bergje onderdelen en een sloot olie wegknikkeren klinkt niet milieuvriendelijk en economisch rendabel.

De accijnsverlaging van de overheid was om het negatieve verschil met benzine gelijk te trekken, daar komt niet echt een (financieel) voordeel vandaan. Op vlak van milieu zijn bio brandstoffen niet zonder negatieve gevolgen voor ontbossing en voedselvoorziening.

Maar het is natuurlijk wel gaaf om het gewoon mogelijk te maken. En als het harder loopt dan benzine, dan heb je mijn aandacht zeker :D

Het is geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd wat de redenen zijn om dit avontuur aan te gaan.

Groeten

Martin

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 13 apr, 2010 20:31

De reden was eigelijk meer "omdat het kan", maarja, dat staat zo stom in een inleidend verhaaltje! :D
Tevens is de Tamoil ethanol écht co2 blablabla, dus het milleu aspect is een plusje.

Het extra vermogen is leuk, ik kan niet de toekomst kijken, maar de kans is aanwezig dat Bio Ethanol goedkoper gaat worden dan Euro 98. Al is dat niet de voornaamste drijfveer. Het is gewoon weer een leuk projectje, beetje prullen, wat uitzoekwerk, wat oewehoeren...

Ook het Ethanol programma maken lijkt me wel cool. Maarja, dan moet er eerst wat voorwerk aan de hardware worden verricht!
In mijn huidige setup zou er 25 PK en 20 Nm extra aan de strijkstok kunnen blijven hangen 8) Leuk voor de ritjes naar de Nurburgring!
Die injectoren en pomp zijn toch cheaper dan een 19t turbotje, wat anders de volgende stap had kunnen worden...

Nu maar hopen op een cheap ass productie methode voor Bio Ethanol, uit GFT afval bijvoorbeeld?!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 14 apr, 2010 15:27

Edwin mtb schreef:We moeten dan kijken om hoeveel meter dat het gaat en welke nippels gebruikt worden. Dit is namelijk teflon met rvs mantel (zelfde als de staalomvlochten remleiding) en dit is zeker bestand tegen de E-85. Dit heb ik al bevestigd gekregen van de leverancier.

Wellicht kan ik dit binnenkort leveren met 10% korting.
Deze doet Maptun:
Aeroquip 9.6mm fuel line för pushlock fittings.

Het zou leuk zijn als ik, binnenkort als m'n pomp vervangen word, ook de leidingen mee kan pakken :wink:
Weten de ervarings deskundigen toevallig of de Walbro / (ander merk) pomp op de bestaande connector kan klikken?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 14 apr, 2010 16:36

Spacers komen eind deze week, TD had even andere prioriteiten.

Flow matched (1 a 2% verschil over de gehele set) 630 cc Deka's zijn gevonden, die wil ik ook deze week bestellen, prijs zal ergens tussen de 240 / 260 euro per set liggen inc transport, 4,7% accijns en 19% btw (rare douane kosten oid zouden ze iets over de 260 euro kunnen brengen).

Ethanol bestendige O-ringen, welke pomp en het hoe en wat van de leidingen ben ik nog niet uit...

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 14 apr, 2010 21:01

kijk voor ethanol bestendige Oringen ff bij www.eriks.nl

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » do 15 apr, 2010 7:45

Voor ethanol bestendige o-ringen zou je volgens mij gewoon voor EPDM kunnen gaan.

Plaats reactie