Betrouwbaarheid 1.9 TID blok (120 pk)

2002-2012
benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » do 25 feb, 2010 9:48

Autosnelweg kilometers ertussen maakt direct heel wat verschil.
Ik ga wel eens kijken hoe juist die boordcomputer wel is.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 25 feb, 2010 9:57

Bijdewee: Van tuning moet je op het vlak van besparing niet al te veel illusies koesteren. Om het precies te weten moet je een langetermijntest doen. Dat heb ik niet gedaan. Mijn indruk is wel dat hij na tuning wel ietsje zuiniger is geworden, maar dat het besparingseffect grotendeels teniet gedaan wordt doordat je het niet kunt laten om het groter vermogen aan te spreken.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » vr 26 feb, 2010 23:22

shearwater schreef:Bijdewee: Van tuning moet je op het vlak van besparing niet al te veel illusies koesteren. Om het precies te weten moet je een langetermijntest doen. Dat heb ik niet gedaan. Mijn indruk is wel dat hij na tuning wel ietsje zuiniger is geworden, maar dat het besparingseffect grotendeels teniet gedaan wordt doordat je het niet kunt laten om het groter vermogen aan te spreken.
wat zijn trouwens globale verbruikscijfers van je 1.8t? ben nieuwsgierig...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 26 feb, 2010 23:51

autoweek.nl carbase wordt je grootste vriend ;)
Gemakshalve kan je bij de verbruikscijfers zo'n 15% optellen. Dan zul je een aardig goed beeld hebben van het daadwerkelijke verbruik.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » za 27 feb, 2010 18:20

Flèche Rouge schreef:autoweek.nl carbase wordt je grootste vriend ;)
Gemakshalve kan je bij de verbruikscijfers zo'n 15% optellen. Dan zul je een aardig goed beeld hebben van het daadwerkelijke verbruik.
exact, ik was even benieuwd wat de 'real life' correctiefactor moest zijn ;-)

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » za 27 feb, 2010 18:32

overigens,

vandaag een proefrit gedaan in een 9-3 TID 120 pk, 220k + km op de teller, maar motorisch zeer soepel, heb ik bevonden als dieselaar. in de lagere toerenregionen draait de diesel gestaag zijn toeren en qua acceleratie zit het goed (zonder turbo-gesis). valt niets op aan te merken.

mijn testdriver daans heeft zich meer gefocust op andere elementen en heeft bevonden dat er teveel gebruikssporen aanwezig waren voor de vraagprijs (ca. 8,5k): bijna loshangend skirt, bekleding van de wielkast was deels los, lak vertoont krassen, leer iets te veel ingescheurd en meer puntjes. daarnaast lieten de vering/demping veel te veel toe au moment de grens qua bochtwerk werd opgezocht (en ik ben op dit vlak gebiast: ik rijd de laatste twee weken in een frans geveerd vehicel :-().

meest verbazingwekkend was het (gemiddeld) verbruikscijfer: 9,8l/100km (!!!).

daar klopt iets niet. voor de goede orde: het verhaal is dat deze saab uitsluitend voor ritten regio utrecht - duitse grens wordt gebruikt.

dieselaars, gaarne uw commentaar op dat getal.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 27 feb, 2010 19:38

koning020 schreef:
meest verbazingwekkend was het (gemiddeld) verbruikscijfer: 9,8l/100km (!!!).

daar klopt iets niet. voor de goede orde: het verhaal is dat deze saab uitsluitend voor ritten regio utrecht - duitse grens wordt gebruikt.

dieselaars, gaarne uw commentaar op dat getal.
Extreem hoog, alleen te verklaren door defecte meting of scheuren bij korte ritjes. Zoiets dus.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 27 feb, 2010 22:28

of dat de boordcomputer net gereset is en het ding een kwartier heeft staan warmdraaien, om vervolgens een kwartier in de stad te kruipen....

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 27 feb, 2010 23:05

Rekent de boordcomputer door bij stilstand? Dat heb ik me tenminste wel eens afgevraagd.
Er zijn natuurlijk allerlei manieren om aan een hoog verbruik te komen. Een langere proefrit op de buitenwegen beginnend met een reset en met normaal rjden zou de proef op de som zijn. Je zou dan toch in de buurt van de 6.0 (+ of - een beetje)/100km moeten uit kunnen komen. Geeft ie dan nog zo hoog aan dan klopt er iets niet.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 28 feb, 2010 0:06

Deze auto moet volgens de specs ook 280nm hebben, maar het voelde absoluut niet zo aan. Wellicht was het een niet 100% functionerende turbo, mede gezien het hoge verbruik? Iemand een idee of deze beredenering klopt?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 28 feb, 2010 0:43

shearwater schreef:Rekent de boordcomputer door bij stilstand? Dat heb ik me tenminste wel eens afgevraagd.
Yep, dat doet ie. Krijg je leuk afwijkende waardes van. 280Nm, tja. in 1 en 2 verneem je het niet zo, zet je hem bv in 4 terwijl je 45 rijdt en trap je hem in dan verneem je een duw in je rug zo tussen de 1500 en de 2000 toeren.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 28 feb, 2010 0:56

@jwaterink. Uiteraard ff in diverse versnellingen gecheckt. Maar duw in de rug, ho maar. Overigens. Jouw advies over 4e versnelling bij 45 km/u verbaast me. Zit het max koppel zo laag in rpm bij een diesel?

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » zo 28 feb, 2010 10:07

Die brandstofmeting moet je echt over een volle bak diesel bekijken.
Ik ging gisteren tanken, reset de teller, rijdt 200 meter en zat op 18 liter verbruik.
Na één km 12 liter, enz enz tot ik op 6,5 liter blijf hangen.
Als ik de teller op de autosnelweg reset kom ik op 4,9 liter bij 120km/u.
Wel opvallend dat het bij 130km/u al 5,5 liter wordt.

Ik ga nu deze bak eens leegrijden en dan eens berekenen hoe juist die boordcomputer wel is.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » zo 28 feb, 2010 10:55

benny1 schreef:Die brandstofmeting moet je echt over een volle bak diesel bekijken.
Ik ging gisteren tanken, reset de teller, rijdt 200 meter en zat op 18 liter verbruik.
Na één km 12 liter, enz enz tot ik op 6,5 liter blijf hangen.
Als ik de teller op de autosnelweg reset kom ik op 4,9 liter bij 120km/u.
Wel opvallend dat het bij 130km/u al 5,5 liter wordt.

Ik ga nu deze bak eens leegrijden en dan eens berekenen hoe juist die boordcomputer wel is.
heel graag, benny. ben benieuwd.

maar wat denk je van de stelling van daans? dat bij een defecte turbo het verbruik toeneemt als gevolg van 'compensatie'?

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » zo 28 feb, 2010 11:12

Een defecte turbo zou je toch direct moeten voelen lijkt mij.
Die 120pk rijdt vlotjes maar hij mist toch ietsje power vind ik persoonlijk.

Plaats reactie