Rear position light failure

2002-2012
Plaats reactie
MTX
Geregistreerd lid

Rear position light failure

Bericht door MTX » ma 19 jan, 2026 16:18

Beste forummers,

Ik kreeg een SId melding: rear position light failure. In het instructieboek is de vertaling achterparkeerlicht. Maar alle lampen werken…
Waar zit dit lampje?
Dank bij voorbaat voor reacties.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Rear position light failure

Bericht door LarsJanse » ma 19 jan, 2026 17:46

Sedan of estate?
Ook gekeken of de kentekenplaatverlichting het doet? Weet even niet zeker of die ook in die melding wordt meegenomen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 19 jan, 2026 20:22

Zou een melding moeten zijn van één van je achterlichten. Normaal zou hij toch ook links of rechts moeten aan geven. Vaak is het niet zo dat bij een geconstateerde "failure" van een lamp die lamp ook daadwerkelijk niet meer brandt. Kun je voor de zekerheid nog eens kijken of dat de precieze melding is? Het lampcontrolesysteem merkt ook al een veranderde weerstand en/of een verkeerde karakteristiek op. M.a.w. als er in de stekker een beetje overgangsweerstand is of als de lamp bijna op is kan hij al met een waarschuwing komen.

MTX
Geregistreerd lid

Bericht door MTX » di 20 jan, 2026 12:04

Dank voor jullie reacties! Het betreft een sedan uit 2004. De kentekenverlichting werkt, evenals de achterlichten.
De melding was overigens voor de rechterkant en is nu al weer een poosje uit. Maar komt ongetwijfeld terug.
Ik zal de stekkers controleren.
Mvg, Maarten

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 20 jan, 2026 13:58

MTX schreef:
di 20 jan, 2026 12:04
Dank voor jullie reacties! Het betreft een sedan uit 2004. De kentekenverlichting werkt, evenals de achterlichten.
De melding was overigens voor de rechterkant en is nu al weer een poosje uit. Maar komt ongetwijfeld terug.
Mvg, Maarten
Een estate heeft ook LED-verlichting achter, een sedan niet, vandaar de vraag. Ik zou als je de stekkers controleert op vocht oid ook gewoon nieuwe lampjes erin doen voor de zekerheid

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 20 jan, 2026 19:17

MTX schreef:
di 20 jan, 2026 12:04
Mvg, Maarten
Controleer ook het lipje waar de pluspool van de lamp op rust. Daar wil nog wel eens wat aanslag zitten. Zijn je lampjes zwart dan zou ik ze meteen vervangen.

MTX
Geregistreerd lid

Bericht door MTX » di 10 mar, 2026 13:15

Sorry forummers, vergeten een terugmelding te schrijven. Toch maar even doen: na schoonmaken van de lipjes bleef de melding op de sid terugkomen.
Op aanraden van fozwart lampjes vervangen en het probleem was opgelost. Melding blijft weg.
Nogmaals dank voor de reacties!

Plaats reactie