youngtimerregeling 2026: 16 jaar | 2027: 25 jaar
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: youngtimerregeling 2026: 16 jaar | 2027: 25 jaar
wat heeft het klokkenspel hier nou mee te maken?? 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

met klokkenspel bedoelde ik tellerunit en niet iets dubbelzinnigs 
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Ik ben benieuwd wat de gebruikers van de youngtimerregeling hier op het Saabforum nu gaan doen
De auto niet meer privé rijden of juist naar privé halen en kilometervergoeding declareren of ga je de auto verkopen? Of iets anders?
De auto niet meer privé rijden of juist naar privé halen en kilometervergoeding declareren of ga je de auto verkopen? Of iets anders?
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Ik ga de diesel verkopen en op zoek naar een 25+ jaar Saab.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

ik heb eigenlijk maar een klein probleem. Ik moet de 9-5 estate in 2027 een jaar schorsen en dan valt ie weer binnen de regeling. De rest valt er binnen. Ik vind de saabs van de jaren 90 tot en met 2004 zelf de mooiste dus daar rij ik ook in. Ze zijn ook beter van kwaliteit. Dat pakt nu toevallig goed uit met de nieuwe youngtimerregeling
-
John
- Geregistreerd lid
Ik ga km's declareren
-
Spatje
- Donateur (3x)

In 2026 is er voor mij nog geen probleem en kan ik de 9-5 OG nog in de bijtelling rijden. De NG rijd ik alleen zakelijk, dus geen bijtelling.Parallel schreef: ↑za 20 dec, 2025 10:08Ik ben benieuwd wat de gebruikers van de youngtimerregeling hier op het Saabforum nu gaan doen
De auto niet meer privé rijden of juist naar privé halen en kilometervergoeding declareren of ga je de auto verkopen? Of iets anders?![]()
In 2027 kijk ik wel verder maar waarschijnlijk haal ik die auto dan naar prive. Uiteindelijk is dat natuurlijk duurder in de maand, maar schokkend is het ook niet echt.
Toen ie nog geen 15 jaar was heb ik hem ook gewoon prive gereden. Heb ik toch ruim 2 jaar kunnen profiteren van de regeling. Wel mooi dat de stevige kosten om hem echt weer mooi te maken zakelijk genomen konden worden
-
Viking13
- Donateur

Het plan was om de 9-5 in te ruilen op iets van 25 jaar oud. Maar dan rij ik in 2030 in een 30 jaar oud vehicle als eerste auto.
Kort met de gedachte gespeeld een paar jaar oude auto te kopen, maar kan me er niet toe zetten om een slordige EUR 600 aan bruto bijtelling per maand te accepteren.
Dus hou ik wss de Saab, haal die eind 2026 naar privé, na een heeele grote beurt en ruil de Mini in op een 25 jr oude youngtimer.
Kort met de gedachte gespeeld een paar jaar oude auto te kopen, maar kan me er niet toe zetten om een slordige EUR 600 aan bruto bijtelling per maand te accepteren.
Dus hou ik wss de Saab, haal die eind 2026 naar privé, na een heeele grote beurt en ruil de Mini in op een 25 jr oude youngtimer.
-
El René
- Geregistreerd lid
Mocht iemand een 9-3 uit 2000 zoeken… 
-
Henk-Jan
- Donateur

Ja of een nette, goed onderhouden 9-3 cabrio van 2001 
-
El René
- Geregistreerd lid
Een coupé is zoveel handiger !!
-
Henk-Jan
- Donateur

Nee joh, daarbij duurt het veel langer om het dak te verwijderen, laat staan terug te monteren. 
-
El René
- Geregistreerd lid
[emoji1744][emoji850]
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Ik weet het nog niet, of ik koop nog een 9-3 of 9-5 met weinig kilometers en geef deze in 2026 een hele grote beurt en haal m voor 2027 naar privé of ik ga toch op zoek naar iets moderners die dan ook op privé komt.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Update: youngtimerregeling 2026: herstel naar 15 jaar | 2027: 25 jaar
Een update:
Autobelangen stuurde vandaag een mail rond met de mededeling dat het voorstel in de senaat is gesneuveld en dat er voor 15 jaar en ouder een aanpassing per 1 januari wordt gedaan om de gedupeerden te voorkomen en/of eventuele schade zal moeten worden uitgekeerd. Daarnaast moet er vanaf 2027 een andere oplossing worden gevonden.
Autobelangen stuurde vandaag een mail rond met de mededeling dat het voorstel in de senaat is gesneuveld en dat er voor 15 jaar en ouder een aanpassing per 1 januari wordt gedaan om de gedupeerden te voorkomen en/of eventuele schade zal moeten worden uitgekeerd. Daarnaast moet er vanaf 2027 een andere oplossing worden gevonden.
Beste autoliefhebber / ondernemer,
De Youngtimer regeling stond de afgelopen weken volop in de belangstelling en er zijn belangrijke wijzigingen die je moet weten! Graag praat ik je even bij.
Senaat maakt gehakt van de Youngtimer wijziging
Afgelopen week nam ik samen met het 'team Youngtimers' plaats op de publieke tribune van de eerste kamer tijdens het debat over het Belastingplan 2026.
Geloof het of niet: de wijzigingen in de Youngtimer regeling waren het grootste onderwerp. Van links tot rechts hadden de senatoren enorme kritiek op de wijziging zelf, maar ook op de wijze van invoeren. Namelijk: zonder overleg en zonder overgangsrecht.
Staatssecretaris wijzigt de regeling en doet toezeggingen
Na de felle kritiek op de 1e dag van de behandeling van het Belastingplan in de Senaat, kwam de Staatssecretaris van Financiën op de 2e dag met de volgende toezeggingen:
Er komt een regeling voor auto's die nu 15 jaar oud zijn;
Het CPB wordt gevraagd de berekeningen door te rekenen;
Onderzoek naar een Etimer regeling;
1. Regeling voor 15 jaar oude auto's: TOCH Youngtimer in 2026!
Met het amendement Grinwis, dat op 27 november 2025 door de Tweede Kamer goedgekeurd werd, waren direct de Youngtimer bezitters de klos van NU 15 jaar oude die NU onder de dagwaarde bijtelling vallen. Omdat de grens voor bijtelling op dagwaarde per 2026 al naar 16 jaar zou gaan, zouden deze gedupeerden direct bijtelling over de cataloguswaarde gaan betalen, gemiddeld een verhoging van 500 euro netto, per maand!
Middels een beleidsbesluit heeft de Staatssecretaris een uitzondering gemaakt voor bestuurders van een 15 jaar oude auto. Let op: dit geldt dus voor bouwjaar 2010, waarbij het een eis is dat deze in 2025 aan jou ter beschikking gesteld is (dus niet in 2026). Als je hieraan voldoet, dan betaal je in 2026 alsnog bijtelling over de dagwaarde. Dit is vastgelegd in een beleidsbesluit. Een dergelijk besluit wordt niet vaak genomen omdat dit een wijziging is door de regering, zonder toestemming van Tweede en Eerste Kamer. Dit is dus een moedig besluit van de Staatssecretaris. Dit is het directe resultaat van de actie van de afgelopen weken!
2. Doorrekening door CPB
Net als in 2009, zijn er ook nu 16 jaar later weer grote twijfels over de berekeningen van het Ministerie van Financiën. Met name als het gaat om het aantal zakelijke Youngtimers en de cataloguswaarde van deze auto's. Mijn mening: deze berekeningen deugen nu net zo min als in 2009.
Terecht maakten bijna alle senatoren hierover veel opmerkingen. Daarom kwam de Staatssecretaris al direct met de toezegging dat het CPB (Centraal Plan Bureau) de cijfers gaat doorrekenen. Daar ben ik heel blij mee, want daaruit kan niet anders blijken dan dat de impact op de individuele berijder veel groter is dan voorgespiegeld. Vanzelfsprekend zal ik proberen aan tafel te komen bij het CPB, om erop toe te zien dat er gewerkt wordt met de juiste data.
3. Onderzoek naar Etimer regeling
De afgelopen 10 jaar werden elektrische auto's door de overheid enorm gesubsidieerd. Omdat die voordelen na 5 jaar vervallen, worden momenteel enorme aantallen EV's geëxporteerd, alleen al in 2025 gaat het om meer dan 30.000 auto's waarmee meer dan 500 miljoen euro aan subsidies naar het buitenland verdwijnen.
Op verzoek van Kamerleden schreef ik begin van 2025 het plan 'van Youngtimer naar Etimer'. Hierin stelde ik voor om de Youngtimer regeling (netjes!) af te bouwen en een Etimer regeling te introduceren: bijtelling op basis van dagwaarde voor elektrische auto's van 5 jaar of ouder.
De Staatssecretaris heeft de afgelopen week toegezegd dat hij hier positief tegenover staat en laat dit door het Ministerie onderzoeken.
Aangenomen moties: fouten moeten worden hersteld!
Maar onze actie heeft nog meer opgeleverd. Vrijwel alle partijen in de Senaat (meer dan 70 van de 75 zetels!) hadden kritiek op de Youngtimer aanpassing. Bart Kroon (BBB) trok de kar en kreeg bijval van vrijwel de gehele Senaat in zijn kritiek. Heel bijzonder was de bijval van de 2 fracties van de Partij voor de Dieren, die ondanks hun groene imago, ook forse kritiek uitten op de aanpassingen.
De volgende moties werden door de Senaat gesteund:
Als de berekeningen onjuist zijn: geld terug;
Onderzoek de Etimer regeling;
A. Als de berekeningen onjuist zijn: geld terug!
Bart Kroon diende een motie in die in grote lijnen het volgende inhoudt. Wanneer uit de toegezegde berekeningen blijkt dat de cijfers anders zijn dan het Ministerie berekende: dan moet deze schade in het Belastingplan 2027 worden gerepareerd. Vrij vertaald: als de schade groter is, dan moet het geld terug naar de gedupeerden.
B. Onderzoek de Etimer regeling
Ook mijn voorstel om een lagere bijtelling te hanteren voor 5 jaar oude elektrische auto's kreeg steun van de Senaat. De Staatssecretaris had al gezegd hier positief tegenover te staan, maar ook een motie van de PvdD kreeg steun van de Senaat om dit verder te onderzoeken.
Is Autobelangen blij met dit resultaat?
Ja, het is ongekend dat de Senaat zulke harde woorden gebruikt heeft over de onzorgvuldige wetgeving in de Tweede Kamer. En natuurlijk ben ik blij met hun ingrepen. Want bedenk het volgende: de Senaat kon alleen het gehele Belastingplan afkeuren waar de Youngtimers een (piepklein) deel van uitmaakte. Dit was ondenkbaar en dus kansloos. Desalniettemin was de kritiek niet alleen keihard, maar werd dit door de gehele Senaat ondersteund EN werden er moties aangenomen. Een beter resultaat had ik in de Senaat niet kunnen verwachten.
Maar ben ik dan nu klaar? Nee! Goed dat er een regeling is voor de 15 jaar oude Youngtimers en dat er moties aangenomen zijn. Als er niks gebeurt, dan houdt per 2027 de Youngtimer regeling op te bestaan. Ik heb nog een jaar om te zorgen voor een EERLIJKE regeling. Momenteel beraad ik mij over de te nemen stappen en natuurlijk blijf ik jullie daarover informeren!
Het helpt als jullie zoveel mogelijk gedupeerden zich laten inschrijven voor de nieuwsbrief, want wij hebben op een later moment de input van deze groep nog hard nodig.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden, Stichting Autobelangen