Nieuwe Generatie in aantocht...(gearriveerd)

2010-2012
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuwe Generatie in aantocht...

Bericht door Sonab » za 25 okt, 2025 19:04

Van harte bedankt voor de leuke reacties en het advies! Nuttig en extra enthousiasmerend :O:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 25 okt, 2025 19:13

Mooie auto!

Meer vermogen is niet altijd beter. Ik zou zeker niet het onderste uit de kan willen. Boven de 300pk is XWD vaak wel de betere keus…

Los daarvan zit je ook met de nodige upgrades om het betrouwbaar te maken. Turbo, intercooler, software.
Het geeft ook een hoger verbruik en meer slijtage. Daarnaast zit je ook met je remmen. Meer vermogen heeft vaak behoefte aan grotere remmen (vooral als het om echt serieus vermogen gaat, zeg 300pk+).

Voor een project auto zeker leuk maar voor een daily driver wat minder geschikt zou ik zeggen…

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 25 okt, 2025 19:46

Gave aanschaf, Sonab! Ik vind ze steeds mooier worden.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 26 okt, 2025 12:44

Luthart schreef:
za 25 okt, 2025 19:13
Meer vermogen is niet altijd beter. Ik zou zeker niet het onderste uit de kan willen. Boven de 300pk is XWD vaak wel de betere keus…

Los daarvan zit je ook met de nodige upgrades om het betrouwbaar te maken. Turbo, intercooler, software.
Het geeft ook een hoger verbruik en meer slijtage.
We kunnen natuurlijk strooien met algemeenheden zoals "bij meer vermogen horen grotere remmen" en "meer vermogen levert meer verbruik op" maar ook die "algemeenheden" gaan vaak niet op bij tuning. Punt is gewoon dat je je verstand moet gebruiken.

Ik ben het direct met je eens dat XWD te prefereren valt bij hoge vermogens maar als je geen XWD hebt en toch meer vermogen wilt, dan kun je met een goed afgestelde tune (b.v. reductie max koppel in laagste versnellingen) prima uit de voeten.

Ik heb bijna 30.000 km gereden met een FWD 2.0t getuned van 220pk naar iets boven de 380pk, i.c.m. baktune en ik kan je b.v. verzekeren dat het verbruik -bij gelijke snelheden- helemaal niet hoger uitvalt. Wat betrouwbaarheid betreft: geen issues gehad, simpelweg een kwestie van het 1 keer goed (laten) doen, heb je er lang plezier van. Beste is naar een aanbieder gaan die het totaalpakket kan leveren. Wil je een pk of 20-40 erbij dan kan dat simpelweg met een laptop en wat software, wil je serieus tunen dan komt daar ook iets meer bij kijken van de kant van aanbieder.

Even los van de tune: belangrijk is om te beseffen dat de SAAB 9-5 NG motoren toen ze op de markt kwamen al niet het toonbeeld waren van efficiency. Ik rij met mijn (zwaardere) Quattroporte met 430 pk en XWD zuiniger dan de 9-5 NG XWD met de V6 of de 9-5 NG met de 2 liter turbo, zelfs die met standaard 220pk. Ik hou van mijn SAABs maar qua motoren waren het niet de meest vooruitstrevende/meest efficiënte types.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 26 okt, 2025 13:03

Ik lees dat de auto al andere software heeft van Hirsch. 260pk lijkt mij gewoon een mooie score.

Sorry maar 380pk enkel op de voorwielen. Daarmee kun je niet al het vermogen gebruiken. Helemaal in NLD niet imo.

Ik had een 1.9 TDI met ruim 420Nm op de voorwielen maar dat was soms echt wel te veel voor alleen de voorwielen… maar ieder zijn voorkeur.

Ik zou het lekker bij die 260pk laten en genieten!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 26 okt, 2025 13:55

Bedankt voor de reacties. Sowieso eerst lekker van genieten. De bak tune die Thierry noemt, ga ik echter zeker in mijn achterhoofd houden. Dat klinkt nuttig!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 26 okt, 2025 18:44

Luthart schreef:
zo 26 okt, 2025 13:03
Sorry maar 380pk enkel op de voorwielen. Daarmee kun je niet al het vermogen gebruiken. Helemaal in NLD niet imo.
Ieder z'n mening -uiteraard- maar het zou mooi zijn als je dat op basis van een ervaring doet. Ik heb er 30.000 km mee rond gereden en juist doordat het koppel begrensd is in de lagere versnellingen valt er prima mee te rijden. Sterker nog, juist vanwege de modernere techniek gaat die 380pk goed waar je met 205 PK in een 9-3 OG al hopeloos staat te haspelen bij nat wegdek (ook uitgebreid ervaring mee). Wat dat betreft heeft de techniek niet stil gestaan en moest ook bij mij even de knop om, ook ik dacht vantevoren dat tegen de 400 pk alleen op voorwielen niet kon.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen moeite met een andere mening (sterker nog: lang leve verschil van inzicht!!) maar het zou mooi zijn als die op op een concrete ervaring gestoeld is en niet algemeenheden/veronderstellingen.

Niet iedereen is er op uit om de straatstenen uit het wegdek te rijden maar 220-260 pk in een 9-5 NG is echt niet veel, het is een zware auto die echt om wat power vraagt en wat mij betreft af-fabriek gewoon te weinig meegekregen heeft. Maar goed er zijn volksstammen tevreden met 150 pk en dat begrijp ik ook wel weer hoor ;-)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 26 okt, 2025 19:41

We hoeven hier niet het topic over te nemen.

Maar de focus RS

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 26 okt, 2025 19:44

We hoeven hier niet het topic over te nemen.

Maar de focus RS had zelfs al moeite met alle trucks die er toen waren.

Revoknockel ofzo iets… en die had ook een LSD.

Audi begon niet voor niets met quattro en BMW inmiddels ook met Xdrive…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 26 okt, 2025 20:52

Prachtige SAAB en het rijdt heerlijk. Gefeliciteerd

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 27 okt, 2025 9:59

Dank je wel!
Zeg, mijn auto staat voor 1810 kg op kenteken terwijl hij normaal in Nederland 1650 kg weegt.
Dat zal een gevolg zijn van de import indertijd.
Begrijp ik goed vanuit een topic elders dat je bij de RDW kunt vragen of ze het gewicht van de auto op basis van de Nederlandse type- goedkeuring willen hervaststellen op de voor dit type gebruikelijke 1650 kg?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 27 okt, 2025 10:14

Geweldige keuze! (alles kan kapot als je de grenzen opzoekt, heb daar voldoende van gezien bij n ander Zweeds merk)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 27 okt, 2025 16:09

Dat kun je volgens mij doen met je CErtificate of Conformity document.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 27 okt, 2025 16:44

Leuke aankoop, ga je veel plezier mee hebben. En grappig, ik heb zelf ook in een S80 proefgereden recentelijk, een V8 nog wel, maar precies wat jij omschrijft; redelijk emotieloos. Als je daarna in een 9-5 stapt is dat toch een heel andere ervaring.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 27 okt, 2025 16:53

Opgegeven gewicht zoals je die hebt klopt. Hieronder data van de mijne, ook een import auto

Afbeelding

Plaats reactie