1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,5 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » wo 16 apr, 2025 22:20

op schreef:
vr 06 dec, 2024 22:28
Oh ja? Wat nemen ze van je dan als je foto's upload? Ik kan vanaf mijn iPhone via de app van flickr heel makkelijk uploaden, en op mijn iPhone staat verder niet zo veel. Of zie ik dat verkeerd?
Het zal wel naïef van me zijn maar ik ga er vanuit dat er enige controle vanuit Apple is op wat flickr met de gegevens van hun klanten doet.
Dat lijkt me inderdaad vrij naïef. Hun verdienmodel is zo veel mogelijk van je weten en dan advertenties verkopen die bij jou passen

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 16 apr, 2025 22:23

Iets heel anders: mijn youngtimer-verzekeraar wil dat ik een klasse 1 alarm in de cabrio plaats. Dat is een startonderbreker en die moet nieuw zo'n € 600 kosten.
Iemand een goedkopere oplossing? (ja, niet all-risk verzekeren; maar die premie is voor een youngtimer 2e auto maar een paar tientjes meer dan een WA+ verzekering)

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » do 17 apr, 2025 8:03

Met een startonderbreker beoog je het diefstalrisico te beperken. Ik ken de dagwaarde van jouw auto niet, maar als de verzekeraar voor een paar tientjes premie per jaar extra, in geval van diefstal bijvoorbeeld EUR 20.000,00 moet uitkeren, dan is een eenvoudige diefstalbeveiliging niet zo vreemd. Vaak wordt ook een geldig taxatierapport verlangd, waarin de waarde van de auto is vastgelegd.
Het verschil in dekking tussen WA+ en de uitgebreidere volledig casco is in grote lijnen: schade door aanrijding bij eigen schuld en vandalisme.
Bij een WA+ (= beperkt casco) heb je naast brand-, storm-, hagel- en ruitschade echter ook al een diefstaldekking, dus ik vind het wel apart dat de verzekeraar bij een volledige casco dekking wel een startonderbreker wenst en bij een beperkte casco niet. Of is deze beveiligingseis er ook bij WA+?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 17 apr, 2025 8:51

Ik snap de verzekeraar ook wel. Dat is niet het punt. De auto moet nog getaxeerd worden en zal dan rond de 10K waard zijn schat ik zo in.
Ik vroeg me alleen af of er goedkopere oplossingen waren als je niet kunt klussen en geen ali-express zooi wil

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » do 17 apr, 2025 11:30

Ik begrijp je dilemma. Misschien is het een suggestie om de auto eerst te taxeren, zodat je de waarde kent die de verzekeraar moet verzekeren. Misschien zijn er dan verzekeraars te vinden die bereid zijn de volledige cascodekking zonder aanvullende eisen te bieden.
Hoewel wij hier SAAB natuurlijk een woestaantrekkelijk merk vinden, is het in mijn optiek niet het meest diefstal gevoelige merk.

Youngtimerverzekeraars stellen overigens wel vaak eisen aan het maximale jaarkilometrage en gebruik van de auto, maar dat terzijde.
Succes!

Michail
Geregistreerd lid

Bericht door Michail » do 17 apr, 2025 12:12

Turien heeft volgens mij geen start onderbreker als voorwaarde

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 17 apr, 2025 13:23

Ik heb een voorlopige polis bij Turien, in afwachting van taxatie is de waarde vooralsnog geschat op € 10.000
Turien verlangt klasse 1 beveiliging, maar ik heb via de tussenpersoon gevraagd daar nog even naar te kijken.
Ik vind de geoffreerde premie alleszins redelijk: € 467 per jaar, trede 14, voor een volledige WA-casco, als 2e auto, max 20K per jaar. Beperkt casco is letterlijk een paar dubbeltjes goedkoper.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » vr 25 apr, 2025 10:46

Bij wijze van uitzondering accepteert Turien voor de cabrio dat er alleen een af fabriek gemonteerde beveiliging (dus geen) op zit. Bijzonder netjes van ze

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 11 mei, 2025 22:22

Mijn top 10
Inmiddels nader ik de 1 miljoen mijlen in Saabs.
Dat is helaas niet in één Saab gebeurd, maar in 12.
Ik mailde vorige week met onze gewaardeerde moderator Style & Co, en naast andere dingen spraken we over: : wat is nou “mijn” Saab. De auto die het beste bij me past.
Tijd om maar eens te proberen ze in volgorde te zetten, wat was de fijnste en wat was de minst fijne.

Dan is de vraag natuurlijk: wat zijn de criteria: aantal kilometers? Prijs per kilometer? Kleur? Gevoel? Aantal jaren? Freude am Fahren? Meeste snufjes? Meeste klachten, storingen?
Is er een tabelletje van te maken of is het inderdaad alleen maar gevoel?
Eerst maar eens het lijstje opstellen; van eerste tot laatste:

1. 1992-1998: 900 T16S, zwart, met cognac interieur, bouwjaar, 1987
2. 1999-2001: 900 Cabrio, zilvergrijs, zwart interieur en dak, 1986
3. 2000-2007: 900 2.1, wit, grijs interieur, 1990
4. 2001-2006: 9000 CS, zwart, beige interieur, 1995
5. 2006-2007 9000 CS, LPT zwart, zwart interieur, 1996
6. 2007-2008 900 T16S zwart, cognac interieur (rood toen ik m kocht), 1987
7. 2008-2011 9-5, 3.0 V6 zwart, grijs interieur, 2001
8. 2011-2012 9000 Aero, rood, zwart interieur, 1993
9. 2012-2016 9-5 Aero, rookgrijs, zwart interieur, 2005
10. 2016-2023 9-5 Aero: violet amethyst, grijs interieur, 2001/2016
11. 2024-nu 9-5 Vector, blauw, beige interieur, 2009
12. 2024-nu 900 Cabrio LPT, zwart, donkergrijs interieur, 1992

We beginnen onderaan. En om het Saab rijden dan maar compleet te maken (zeg maar de tipparade); er zijn 3 Saabs, type’s die hierboven niet genoemd zijn, waarin ik wel een proefrit heb gemaakt, maar ze uiteindelijk om verschillende redenen niet heb gekocht.

Op 14: midden jaren 80, ik had nog nooit een Saab bezeten (of bezit de Saab jou?), en in Heerlen adverteerde Kompier met een Saab 90, 15 maanden oud of zoiets en voor Hfl. 20.000 o.i.d. Dat leek een redelijke prijs, dus ik ging er naar toe, woonde toen in Zuid-Limburg, en toen bleek dat de auto al 200.000km gereden had. Tegenwoordig zou je er niet van schrikken (alleen maar snelwegkilometers van een vertegenwoordiger die veel in Midden-Europa zat), maar toen wat het genoeg om dank u te zeggen.

Op 13: nog veel eerder, in 1983 of zo, stond er een Saab 96 te koop, een V4, lichtgroen o.i.d.. Ik had nog nooit een Saab van dichtbij bekeken, maar het merk had me altijd al aangetrokken. Wij kijken en toen zagen we de achterkant met die merkwaardig gevouwen kofferbak. Om de een of andere reden besloot ik dat hij schade moest hebben gehad. Dat ging dus niet door.

Op 12: Ik heb een tweetal proefritten met een 9-5 NG gemaakt. Eerst met een diesel en dat vond ik niks, en toen met een 2.0T met alle extra’s. Nu ben ik met name heeeeel erg dol op een HUD (Head Up Display), dus ik ging bijna voor de bijl. Ik had toen ook een proefrit met een BMW 5, een E-klasser en een Audi A6 gemaakt. De BMW was gewoon beter (en een stuk duurder), maar de Audi en de Mercedes zeker niet. Maar goed: meer dan € 50.000 voor een auto: nee, toch maar niet.

Op 11: de 900 2.1. een degelijke, veilige auto, heel geschikt voor vrouw en baby, maar ik heb er niet zo veel in gereden, voelde me er ook niet door aangetrokken, en het ding was zo kaal als wat. Wel een schuifdak.
In de volgende plaatsing de top 10. Jullie denken: hij maakt een telfout, maar ik heb er twee die bijna hetzelfde zijn, één nummer laten delen.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,6 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » do 26 jun, 2025 17:11

Goed, we duiken de top 10 in:
10. Om meteen maar wat schokeffecten te creëren: helemaal onderaan staat een rode 9000 Aero met zwarte bekleding. Waarom staat deze zo laag: omdat de auto, hoe bijzonder ook, me telkens weer in de steek liet en voor hele dure reparaties zorgde. Het was gewoon een miskoop. Als hij het deed was het een fantastische auto. Maar dan is elke keer dat hij het niet doet de teleurstelling groter. Ik heb hem een jaar gehad. Hij heeft me 12 cent per km aan onderhoud gekost. Daarna heb ik hem gedoneerd aan het Dushihuis, waar hij nog een jaar de directeur heeft vervoerd.

9. Nog een 9000. Een zwarte, met alle luxe een Beverly of Burgundy of zo, LPT. Op zich een goede auto, zij het dat de koppelingsplaat doormidden brak (ja, echt waar), maar zo saai, zwart van buiten en zwart van binnen, dat ik er bijna bij in slaap viel.

8.We komen nu bij de auto’s die “gewoon goed” waren, Saabs waar weinig mis mee was en waar ik eigenlijk heel tevreden over was. Nog net niet gelukkig, maar wel tevreden. Op 8 staat een auto die ik zelf uit Braunschweig, Duitsland heb geïmporteerd met een klein beetje hulp van een importbedrijf. Dat ging eigenlijk verrassend makkelijk.
Het was een rookgrijze 9-5 Aero, met een handbak. Prima, degelijke auto waarin ik heel Europa ben rondgereden gedurende meer dan 170.000 Km. Wat deze bijzonder maakte was de Head Up Display. Garmin had in die tijd (2012) een after market HUD, met Navigon navigatie-software. Dat betekende een klein schermpje bovenop je dashboard met bolletje pijltje bewegwijzering en je snelheid.
Ideaal. Helaas zijn ze er mee gestopt (waarschijnlijk te weinig volume aan verkopen).
De auto had een handbak en dat vind ik toch minder passen bij de Aero-vermogens. En de kleur was een beetje saai.

7.Op 7 en 6 staan de auto’s die ik nu heb. Waarom zo laag? Omdat ze nog kunnen stijgen als ik ze langer heb. Met stip dus.
Op 7 de 900 Cabrio LPT uit 1992. Toen ik hem kocht was het een beetje een barrel, roestvrij, dat wel, maar verder een barrel: een haperende versnellingsbak (bleek alleen een kapot stangetje te zijn), niet werkende ABS en Airco, volledig versleten stoelen zonder verwarming, een heel slecht uitziend dashboard, volledig verweerde lak
Zo langzamerhand blijkt dat veel tender loving care er best een aardige auto van maakt: de bak schakelt nu weer prima, de ABS doet het weer, de airco doet het morgen, het dashboard wordt ook morgen vervangen. Er zitten twee gereviseerde stoelen in. Ik zit nog met de lak: alleen polijsten, of ook keramische coating of opnieuw spuiten of voorlopig maar laten zoals het is: het is een 33 jaar oude auto met bijna 350.000 km op de teller. Hem volledig tot nieuw restaureren ga ik nog niet doen, denk ik. Ik heb gedroomd om hem te elektrificeren, maar de offerte daarvoor was ca € 60.000.
Wel heb ik Schut Car Systems de audio laten upgraden: niet zo woest als in de 9-5, maar wel 4 goede speakers, een subwoofer onder de rechter voorstoel, een Alpine DAB radio en een goede telefoonhouder
Ook zit ik te denken over een automaat. Die driebak is niet geweldig, maar als je zo verstandig bent niet harder dan 100 te rijden gaat het goed. Waarom zou ik dat doen? Nou, mijn dochter heeft een handicap waardoor ze alleen met automaten mag rijden, en ik gun haar deze auto voor vakanties.
Voorlopig dus op 7 maar met veel potentieel om te stijgen want het is wel ongelooflijk plezierig een stuk met de kap open te rijden en de buurt is super jaloers 😊.

6. Mijn huidige Saab 9-5 Vector. Een prima auto, gekocht op 200K bij Wijlhuizen. Mooi blauw met een beige interieur.
Een hele fijne auto, met veel extra’s. De auto is uit 2009, komt uit Spanje en heeft een schuifdak. Dat schijnt zeldzaam te zijn, maar ik gebruik het ook heel zelden. Zou het zelf er nooit opgezet hebben. Ik heb de spoiler, de DAB haaievin (beiden violet amethyst) en de Kenwood 2-din Tuner over laten zetten uit de violet amethysten (zie nummer 3, spoiler alert). Verder heb ik er wat leuke dingetjes mee gedaan: Schut heeft zich helemaal uitgeleefd en er voor € 3.000 audio in gezet. Harman Kardon eat your heart out. Er zat een AS 2 in en dat is natuurlijk wel heel treurig als je 40.000 km per jaar rijdt.
Daarnaast heb ik ook voorop Park Distance Control gezet en dat werkt wel heel fijn.
De auto zou veel hoger gestaan hebben als hij me niet tot twee keer toe in de steek had gelaten: in Slovenië een gebroken multiriem en hier in Nederland een gescheurde slang in het koelsysteem.
Als het hier de komende jaren bij blijft zal hij ongetwijfeld nog een paar plaatsen stijgen. We gaan het zien. Hij (zij?) mag deze zomer 2 keer naar Frankrijk met 2 personen en 1 keer naar Kroatië met 4 personen.[/list]
In de volgende aflevering de nrs 3, 4 en 5

Dit zijn de auto’s die nog over zijn
1992-1998: 900 T16S, zwart, met cognac interieur, 1987
1999-2001: 900 Cabrio, zilvergrijs, zwart interieur en dak, 1986
2001-2006: 9000 CS, zwart, beige interieur, 1995
2007-2008 900 T16S zwart, cognac interieur (rood toen ik m kocht), 1990
2008-2011 9-5, 3.0 V6 zwart, grijs interieur, 2001
2016-2023 9-5 Aero: violet amethyst, grijs interieur, 2001/2016

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » do 26 jun, 2025 17:39

Leuk verhaal. Een wilde gok, maar ik vermoed dat de top 3 in willekeurige volgorde is:
900 T16S 1987
9000 CS
Als laatste 1 van de 9-5, en dan hou ik het op de V6.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 26 jun, 2025 17:53

Ik moet natuurlijk de spanning een beetje opvoeren.
Je hebt niet helemaal gelijk, maar de keus was wel moeilijk dus je had gelijk kunnen hebben!

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » do 26 jun, 2025 18:01

Gårdarket schreef:
do 26 jun, 2025 17:39
Leuk verhaal. Een wilde gok, maar ik vermoed dat de top 3 in willekeurige volgorde is:
900 T16S 1987
9000 CS
Als laatste 1 van de 9-5, en dan hou ik het op de V6.
Of die zwarte 900 T16s van 1990, want die is nu in jouw bezit😉. Heb ik destijds in 2008 overgenomen van 'collega' en in 2019 aan jou verkocht.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 26 jun, 2025 18:07

Die zou ik zo weer terug willen kopen als hij te koop is

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » do 26 jun, 2025 18:31

Dit was hem in 2008. Foto uit jouw advertentie van destijds.

Afbeelding

Plaats reactie