Nieuwe start 96V4 1969

1967-1980
Plaats reactie
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuwe start 96V4 1969

Bericht door v4 hans » vr 04 apr, 2025 17:07

Alex B schreef:
wo 02 apr, 2025 22:20
Bijgaand artikel gaat in principe over hoe je een verdeler moet aanpassen aan een getunede motor, maar er staat wat handige uitleg over.....
http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... timing.htm
Bedankt Alex dat is al een goede basis uitleg

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 04 apr, 2025 17:20

MvR schreef:
wo 02 apr, 2025 22:53
Bezint eer ge begint.
Nou, dat is te laat :D
Ik ben meer van de try and error methode. :shock: Het voordeel is dat ik het daarna zelf begrijp.

Maar bedankt voor de tips hoor. Overigens heb ik nooit reserve delen mee. Uitgezonderd zekeringen, een band en lampjes. Ik heb mijn oorspronkelijke ontsteking ook nog, mocht dat eens nodig zijn. De electro magnetische is te koop.

Ik heb een licht getuned blokje. Dat had ik Sweedspeed ook doorgegeven. Nu probeer ik erachter te komen of en hoe goed het is. Mijn 96 loopt in ieder geval al beter.

Inmiddels staat op advies de ontstekingskromme tussen 0 en 500 rpm nu op 14 graden.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 05 apr, 2025 10:49

Dan is het niet onwaarschijnlijk dat de curve op de lichte tuning is aangepast. Waarom zoveel voorontsteking bij zo weinig toeren? Zo laag draai je nog niet eens stationair. Kun je niet apart de voorontsteking instellen voor starten? Tenzij de tune het nodig heeft loop je risico dat het tegenwerkt en starten wordt bemoeilijkt.

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 05 apr, 2025 19:13

Feitelijk heb ik nu een aparte vooronsteking voor het starten. Tot 500 toeren.

Onze startmotor draait vrij langzaam. En als je wilt starten zonder gas te geven, is het mengsel arm. En dat heeft weer meer vooronsteking nodig.
Ik denk dat bij het starten de vacuumvervroeging ook nog niet goed werkt. Dit is dan hiermee opgelost

In ieder geval het werkt. Bij warme motor starte hij altijd moeilijk. Nu hoef ik alleen maar aan de sleutel te draaien.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 06 apr, 2025 19:00

Wat werkt dat werkt. Ik heb start op de gebruikelijke 6 graden staan en als ie loopt gaat ie op het volgende over (sorry voor het kleine plaatje, kreeg het niet groter):
Afbeelding
Y-as is de motorbelasting in KPa. De onderste rij is dus bij volgas, alles daarboven is wat vacuümvervroeging toevoegt.
Bij lage toerentallen is er extra vervroeging om inhouden te voorkomen, wat vooral voorkwam bij doorschakelen van 1 naar 2 bij weinig toeren. Omdat de luchtstroom dan nog laag is is er een korte periode dat het mengsel verarmt omdat de extra benzine van de acceleratiepomp nog geen effect heeft. Door extra vervroeging te geven voorkom je het inhouden.
Vorig jaar heb ik het midden- en hogere bereik vanaf 3000 toern met 2 graden verhoogd. Motor loopt er merkbaar lekkerder op.
Omdat Megajolt werkt met absoluut vacuüm heb je een meetpunt nodig dat onder de gasklep meet, net als 123. Ik had aanvankelijk het aansluitpunt van de rembekrachtiger gebruikt (op de Sonett heb je dat toch niet) maar dat zorgde voor water en olie in de vacuümslangen. Om dat verder te voorkomen heb ik de tussenplaat een beetje bewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 19 aug, 2025 17:44

Vandaag een Pierburg electrische brandstofpomp onder de achterbank gemonteerd.
Ik moet alleen nog de + aansluiten.

Heeft er iemand een idee wat daarvoor de beste plek is?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 19 aug, 2025 17:54

Afbeelding

Bijna 10.000 probleemloze kms in ruim twee jaar. (Niet mijn auto).

Als je bedoelt: waar aan de zekeringenkast? Dan is er eerst iets anders: een pomp blijft doorlopen na een aanrijding waarbij de motor afslaat en het contact aan staat. Daarvoor gebruikt met een inertia-switch onder de voorstoel. Maar ik meen dat hier op het forum ook voor een andere handige oplossing is gekozen om te zorgen dat de pomp afslaat. Google dat of vraag even apart.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 19 aug, 2025 19:28

* Je kunt spanning halen van de D+ op de alternator, daar staat alleen spanning op als de motor loopt.
* Je kunt een inductierelais gebruiken, die bekrachtigt alleen als er bougie vonken zijn, dus als de motor loopt.
* Je kunt een "roll over" schakelaar in de + naar de pomp opnemen, die schakelt alleen in als de auto op zijn wielen staat
* Je kunt dit schema gebruiken waarbij de pomp alleen inschakelt als er oliedruk is, dus als de motor loopt;
Afbeelding
zie hier

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 20 aug, 2025 8:52

Bedacht voor de reacties heren.
Aan het veiligheidsaspect had ik zelf nog niet gedacht. :oops:

Ik wil graag dat de pomp aan gaat zodra de auto op contact staat. Bij warmer weer en een hete motor verdampt bij mij de benzine en moet ik langer doorstarten om de carburateur weer te voeden. Ik kan dan de pomp even laten draaien voor de start.

Ik zal de + dan ergens op de contact draad moeten aansluiten. Die moet ik dan nog zien te vinden.

Voor de veiligheid heb ik dan een "roll over" of inertia schakelaar nodig. Eens kijken of ik die hier ergens kan vinden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 20 aug, 2025 11:02

v4 hans schreef:
wo 20 aug, 2025 8:52
... Ik kan dan de pomp even laten draaien voor de start.
Daarvoor heb ik de 'prime' drukschakelaar parallel aan het relais, zolang je daarop drukt, loopt de benzinepomp.
Voor de veiligheid heb ik dan een "roll over" of inertia schakelaar nodig. Eens kijken of ik die hier ergens kan vinden.
Die schijnt in de Classic 900 te zitten, ik weet niet waar. Misschien aangegeven in de WIS of EPC?

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » wo 20 aug, 2025 14:41

crash switch.jpeg
First Inertia Switch Vehicle Crash Sensor Ignition Fuel Pump Cut-Off Switch
Ik heb deze in de 90 in de + draad voor de benzinepomp. ( en de schakeling die Martin aangeeft met oliedruk contact).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 20 aug, 2025 20:59

Nou,
Vandaag lekker bezig geweest, maar voorlopig nog niet met het juiste resultaat. :(

Eerst heb ik de brandstofpomp aangesloten. Nog zonder een veiligheidsschakelaar. De + op de zekeringkast, daar waar stroom op komt te staan als de auto op contact staat. Daar staat geen stroom op als je start, maar lijkt me geen probleem. Als ik de sleutel twee seconden op contact heb dan zit de benzine al in de carburateur. Mooi denk je dan, nu even doorstarten, ha hij loopt. Prachtig. Eerst koffie en dan de volgende klus thuis.

He, het Saabje staat in de weg. OK, ik zet hem wel even weg. Starten is immers een fluitje van een een cent 🫢
Contact, pomp loopt, maar starten, ho maar. Motor draait rond maar verder niets, alsof hij geen benzine krijgt.

Alles checken, maar de benzine loopt prima, vlotterkamer is ook gevuld, geen lucht in de leiding. Inmiddels de accu leeg😠

Nieuwe accu gehaald. Overgezet, starten onder volgas vanwege de benzine in de inlaat. En ja hij start. Een paar keer aan en uit. Prima het werkt weer. Blijkbaar had de oude accu niet meer voldoende power. Voor de tweede keer blij vandaag :D Opgelost denk je dan.

Vanavond na het eten het plan opgevat om even te tanken en een test rondje te maken.

Daar gaan we. Sleutel op contact, pomp loopt, starten en..... CLICK..... Opnieuw, start,.... CLICK........ ❓
Niets, nul, niks niente, nada. :(

De auto nog even in z'n 1 gezet en een duwtje gegegeven. Ook nog een tikje met de hamer op de startmotor, maar geen resultaat.

......

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 20 aug, 2025 23:23

Ik had dit voorjaar hetzelfde met de Visa (ik weet 't, hoort hier niet thuis),
Startmotor eruit gehaald, getest, werkte prima.
Terug geplaatst, goed aangedraaid en de viezevisa deed het weer.
Toch waarschijnlijk een aardeprobleem geweest.
Is een idee, ik geef 't even mee.
Groet, Willem

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 21 aug, 2025 15:04

Ik heb de startmotor eruit en uit elkaar gehaald.
Dat is een ouderwets degelijk ding. Kan geen kapotte dingen vinden. Alleen het lager vind ik niet helemaal soepel gaan. Voor mijn gevoel iets te veel weerstand, maar ja, ik heb geen referentie.

Ik maak hem helemaal schoon en dan maar weer proberen.

Afbeelding

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 21 aug, 2025 15:06

willemwerkt schreef:
wo 20 aug, 2025 23:23
Toch waarschijnlijk een aardeprobleem geweest.
Is een idee, ik geef 't even mee.
Ik hoop het nu ook :?: :)

Plaats reactie