Het grote(re) remmen topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Het grote(re) remmen topic

Bericht door reiernumans » do 16 mar, 2023 9:49

Als jij een kant en klaar passende schijf kent vreet ik mn schoenen op. ;)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 16 mar, 2023 9:57

Nou vooruit, dan heb ik het mis!

Maar weet iemand of de standaard remslang van een 9-3 past voor de 314mm upgrade? Of alleen die HEL versie?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 16 mar, 2023 14:00

Ik laat ze apart maken.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 17 mar, 2023 7:12

Gele aero schreef:
do 16 mar, 2023 9:57
Maar weet iemand of de standaard remslang van een 9-3 past voor de 314mm upgrade? Of alleen die HEL versie?
Ik heb ten tijden van mijn 314 ombouw op mijn auto eerst een weekje met de originele rubberen 9-3 slangen gereden. alleen de clip die de slang op de plek houd moet je er dan bijhebben van de 9-3

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 17 mar, 2023 9:39

Dank injectie! Wat ik zag op het internet was dat de pasvorm van die HEL-slangen ook niet optimaal is en die met een tie-wrap werden vastgezet. Maar als de standaard 9-3 slang met clip ook werkt, is dat wellicht een alternatief.

koenalmelo
Geregistreerd lid

Bericht door koenalmelo » vr 17 mar, 2023 16:28

De JenD 340mm set is geweldig!
Heb ik onder de 9-5 zitten i.c.m staalomvlochten remslangen, gegroefde schijven en EBC RedStuff echt super!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 17 mar, 2023 21:04

Ik wil niet flauw doen hoor... maar vergeleken met wat?

Mensen vergelijken vaak nieuw spul met hun oude versleten zooi... is niet echt eerlijk.

Ik heb ze overigens ook gereden, en ze remmen prima hoor, daar niet van. Maar er zijn zat sets die ook prima remmen. Er zijn daarentegen minder sets die... maar die wegen dan de helft en kosten 4x zo veel :wink:

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » zo 19 mar, 2023 0:58

Gele aero schreef:
do 09 mar, 2023 14:43
ik wil onder geen enkel beding afscheid nemen van de originele anni-velgen op mijn 9-5
Onder mijn 9-5 Anni heb ik vorig jaar zomer nieuwe 314mm klauwen, met nieuwe schijven & blokken gemonteerd. De ankerplaten heb ik alleen wat bijgebogen en geslepen (grotere uitsparing voor de klauw), zo groot is het verschil van 308 naar 314mm niet. Samen met de Goodridge upgrade remslangenset en ook nieuwe klauwen, schijven & blokken achter (16" geventileerd), vind ik het een fijn remmende 9-5. De originele Anni velgen heb ik circa 1500 km later als winterset gemonteerd zonder problemen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 05 apr, 2023 10:31

Om alle vragen maar hier te houden:
De bouten van de 9-5 zijn te lang en die van de 9-3 zijn te kort. De een slijpt de bouten van de 9-5 af, de andere doet het met een extra (3mm?) ring om de bout. Weet iemand de maat van de bouten zodat ik de maat van de ring ook weet. En is 3mm voldoende?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 14 jun, 2023 14:13

Nog een ophelderingsvraag:
Met originele 9-5 velgen is er dus kans op aanlopen, zeker met nieuwe blokken. Zijn spacers van 3mm voldoende of toch 5mm? En wat ik lees op het internet zijn spacers in beginsel verboden behalve als ze gekoppeld zijn aan een typegoedkeuring. Klopt het dat spacers APK-afkeur zijn? of is dit inmiddels achterhaald?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 14 jun, 2023 15:38

Als je wat het interweb af struint... zul je vinden dat het waarschijnlijk niet mag (je hebt geen typegoedkeuring).

Echter, indien ze niet extreem je spoorbreedte veranderen of voor andere gevaarlijke dingen zorgen, zoals uitstekende bouten, etc. Zal er wel niemand naar kraaien....

Bij mijn 9-5 met originele MY03 Aero velgen is 3mm voldoende met nieuwe schijven en blokken. Een half seizoen verder heb ik ze meestal dan al niet meer nodig... :-(

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 14 jun, 2023 15:55

Mijn verwachting is ook dat voordat de APK keuring nodig is de blokken al dusdanig zijn ingesleten dat de spacers er niet meer tussen hoeven. JenD heeft zowel 3 als 5mm Maptun spacers voor schappelijke prijzen, zou het alleen irritant vinden als alles er op zit en dat dan 3mm te weinig blijkt, maar jouw ervaring helpt zeker. Over boutlengte hoef ik me volgens mij ook geen zorgen te maken bij deze diktes.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 28 jun, 2023 15:20

Wrap-up van mijn ervaringen:
1. Voor de bouten volstaat een paar extra ringen. Het is lastig om de juiste diameter te vinden, bij mij zit er nu per kant 1 ring met kleinere diameter tussen, maar met het moment waarop de bouten vastzitten zal dat geen probleem vormen. Inkorten van bouten kan ook, maar heb het zo gedaan, omdat ik nog de oude set wilde kunnen monteren mocht er iets misgaan.
2. De remslangen van een de latere 9-3 passen ook (12mm banjo) zonder problemen. Let op dat je wel het "veertje" hebt waarmee je de slang fixeert bij de aansluiting op de remleiding. Dat is een ovaal met opening in plaats van de schuif met inkeping die de 9-5 standaard heeft. De ABS-sensordraad klem past dan ook niet optimaal meer, maar zit wel vast, een tie-wrap er om heen zou geen kwaad kunnen.
3. Op mijn 9-5 Anni velgen zijn met nieuwe schijven en blokken (gelukkig) geen spacers nodig.

Al met al een goede upgrade die ook niet gek duur hoeft te zijn. Ik had mazzel met de klauwen + brackets en vooral met de Febi schijven (setje voor 55 euro).

Dank voor alle tips, mooi weer hoe het forum werkt!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 26 nov, 2023 18:35

Korte update;
Voor 9-5DE Aero velgen heb je wel spacers nodig. Vandaag de winterbanden gemonteerd en de klauwen zaten volledig tegen de remklauw. Blij dat ik destijds eigenwijs was en toch spacers heb meegenomen bij een Saab onderdelen leverancier. Er meteen tussen gezet vanochtend en nu werkt het. Hopelijk remmen de blokken snel in en kunnen de spacers er tussen uit, vind het maar niks, zeker ook nu de wielbouten ook iets minder ver de naaf in gaan, al zal dat vooral mentaal zijn.

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » zo 26 nov, 2023 19:08

Ik kwam van de week dit filmpje tegen:

https://youtu.be/CyH5xOcsXxs?si=mgZFyYIxDagYlaf2

Plaats reactie