1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,4 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » vr 31 dec, 2021 18:47

Sinds vandaag ben ik eigenaar van de Saab waar ik de afgelopen 5 jaar in gereden heb!
De kilometerstand is nu bijna 245.000 (maar hij had al 140.000 gereden toen ik hem kocht).
Van mijn andere auto's heb ik steeds de kostprijs en de prijs per kilometer en jaar bijgehouden.
Bruto, dus incl BTW heeft de auto me in 5 jaar € 78.000, dat is netto € 64.500 (ik rijd hem zakelijk dus de BTW is aftrekbaar) + de bijtelling van netto € 75 per maand x 60 = € 4.500, samen € 69.000 (en dat dan weer zonder brandstof, maar in eerdere overzichten telde ik die ook niet mee, geloof ik). Per maand is dat € 1.150 all in. Per kilometer is het 28 cent, + 10 cent brandstof.
Is het veel geld? Ja, zo veel heb ik nog nooit aan een auto uitgegeven!
Daarvoor reed ik dan wel in de ultieme 9-5
Eigen kleurkeuze (violet amethyst), aangepast interieur (stoelen en bank verwarmd en geventileerd), getunede motor (285 PK), sport-onderstel, nieuwe navi en stereo, PDC voor en achter, alle luxe die een Saab 9-5 kon hebben.
een strakke BMW 5-serie, met veeeeel minder vermogen (215 PK) kost bij hetzelfde kilometrage (45.000 per jaar) € 1360 excl. brandstof, en heeft dan een bijtelling van € 549, netto € 275 per maand, zeg samen € 1.635. Dat is € 0,44 per kilometer, ofwel ruim 1,5 keer zo veel. Is hij 1,5 keer meer waard? dat kan ik niet beoordelen. Ik heb alle nieuwste veiligheidssnufjes niet aangevinkt, dan wordt ie nog een stuk duurder.
Bonus voor me is dat ik de auto voor een habbekrats heb over kunnen nemen (restwaarde € 2.000), terwijl zo'n BMW bij het leasebedrijf blijft. De komende twee jaar ga ik dus echt weinig uitgeven (tenzij auto kapot natuurlijk :( )

En verder heb ik weinig gedoe gehad: wel een keer een koprevisie (rekening Saab-partners), maar verder geen gekke dingen, gewoon regulier onderhoud. Het is een betrouwbare auto gebleken: snel, comfortabel, sportief, alle luxe die ik wilde hebben, zoals altijd bij Saab de beste stoelen ter wereld), bij het stoplicht in de sportstand nog altijd sneller dan de meeste andere benzineauto's.

Op naar de 1,5 miljoen Saab-kilometers en wellicht op naar de 1 miljoen mijlen (1.609.000km)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 08 jan, 2022 22:04

Ik heb nog een vraag aan jullie:

Ik vind de 9-5 zo'n mooie auto omdat hij heel strak en stijlvol is: een mooie wigvormig oplopende lijn vanaf de motorkap, een mooie cabine-opbouw met fraaie strakke dakrails, voor mij afgerond met de bijzondere 9-5 NG spoiler erop (Dus niet de Hirsch-spoiler die ik te opvallend vind).

Maar 'moderne auto's zijn of lompe SUV's hoog, hoge motorkap, dikke brede wielkasten, of van die scherp gesneden coupé-achtige types met vouwen erin om ze sportief te laten lijken. Ben ik nou een ouwe l.l aan het worden dat ik dat niet mooi vind, dat ik liever sober en strak zie dan dat wulpse van de SUV's of dat uitbundige van de coupé-achtigen?

Ik ben nog altijd van vorm volgt functie. Functie hoort altijd voor te gaan.

Het enige dat ik nog wel zou willen is moderne lichten, juist omdat die functioneel zijn. Hannes heeft een keer zoiets gekocht, alleen dat past dan weer niet op mijn 9-5 II
https://www.facebook.com/commerce/produ ... _code=null

en misschien wil ik nog wel eens dodehoek-spiegels monteren.

Met andere woorden: is een 9-5 ouderwets? of tijdloos?

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 08 jan, 2022 22:30

Mijns inziens allebei. In zijn soort is het een tijdloos model, alleen deze soort - de klassieke sedan danwel estate - is er een die met uitsterven wordt bedreigd. Ik merk het ook aan de reacties op mijn Volvo; de kenner weet het model zeer te waarderen, de gemiddelde boomer of huismoeder vindt het maar een onpraktische ouwelullenbak. En ja, de 9-5 raakt wel op leeftijd. Maar dat maakt het geen minder fijne auto :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 09 jan, 2022 0:23

Een 9-5 estate is nog steeds en heel mooi ontwerp. Mooi vloeiend en ingetogen chique en sportief. Veel ander merken dateren erg snel, het mooi-moderne zie je dan na maar een paar jaar ineens als lelijk/achterhaald.
Een verlaagde sedan is nog mooier, zonder spoilers op de klep dan.

De 9-5 is wat dat betreft een beter ontwerp dan de 9000, dat was na twintig jaar al gedateerder dan de 9-5. Maar nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen :wink:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 09 jan, 2022 1:06

op schreef:
zo 09 jan, 2022 0:23
Maar nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen :wink:
Mij niet hoor. Een 9000 was voor zijn tijd een prima limousine.
Maar mooi?
Mwah, groot, functioneel en een beetje lomp.
Rijden? Prima! Motor? Top. Stoelen? de allerbeste!
Design? Kon stijlvoller, veel stijlvoller

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 03 okt, 2022 13:06

collega schreef:
zo 09 jan, 2022 1:06
Mij niet hoor. Een 9000 was voor zijn tijd een prima limousine.
Maar mooi?
Mwah, groot, functioneel en een beetje lomp.
Rijden? Prima! Motor? Top. Stoelen? de allerbeste!
Design? Kon stijlvoller, veel stijlvoller
'T blijft angstwekkend stil bij de 9000-fans :D

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » ma 03 okt, 2022 14:54

Mijn opa zei altijd: “Als de ezel balkt, zwijgt de (9000) mens.”

Ik denk nog vaak aan opa. 😉

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 03 okt, 2022 15:21

ik denk dat ik de 9000 CC zalmneus (1991 in NL) het mooiste model vind. Neus is mooi in lijn met de kleinere 900 zalmneus.

Maar een 9-5 estate vind ik een mooier model (sedan niet). Ik was altijd groot fan van de 9-5 aero estate uit 2004 en 2005 (de zogenaamde haaiebek) maar mijn voorkeur is gekanteld naar de latere dame edna Estate (vector of aero maar altijd 2.3 turbo automaat). En dan zonder dakdragers... dat zijn trapleuningen uit de jaren 90.

Pas sinds de NG 9-5 werd duidelijk hoeveel new design DNA er stiekem al verstopt zat in de dame edna. Zeker met de Hirsch of Griffin alu (ipv chrome) sierstukken in de neus smoelt ie goed. Wat ik het enorme voordeel van een OG 9-5 vind ten opzichte van zijn opvolger... de auto is lichter en qua onderstel communicatiever. Qua vermogen zijn blok en transmissie ook betrouwbaar op 300 pk/450 nm te krijgen, met wat hardware aanpassingen en een software sapkuurtje

En waar ik voorheen een voorkeur had voor de kleuren zwart of felrood ben ik nu zwaar fan van wit. En helemaal van de 2009 en 2010 Griffin uitvoeringen; ongelofelijk wat Saab daar in de OG 9-5 nadagen nog aan verbeterd heeft. Het mocht wat kosten blijkbaar ;-)

en dan kom je uit bij deze estate. Op veel punten anders dan de 9-5 estate van de topicstarter maarrrrr... het is ook een 9-5 estate

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 03 okt, 2022 15:22

Rik H. schreef:
ma 03 okt, 2022 14:54
Ik denk nog vaak aan opa. 😉
ik ook aan mijn opa, mede omdat hij ook een verstokte saabrijder was

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 03 okt, 2022 15:30

Style&Co schreef:
ma 03 okt, 2022 15:21
Afbeelding
Het boordgereedschap ligt al in de middenconsole zie ik :D

Style&Co schreef:
ma 03 okt, 2022 15:21
waar ik voorheen een voorkeur had voor de kleuren zwart of felrood ben ik nu zwaar fan van wit.
U heeft een goede schmaeck! Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen!

Op de 900 classic (bij voorkeur t16s) is wit overigens ook mooi, evenals op de 99. Eigenlijk kan elke Saab wit wel hebben, al is het op een 9000 of 9-3 OG zeker niet mijn voorkeurskleur. En op een 92 hoort het gewoon niet.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 03 okt, 2022 15:53

Ik moest bij het uitkomen van het "DE-model" in 2005/2006 enorm wennen aan die chromen bril om de koplampen.
Inmiddels vind ik het erg mooi en is zijn leeftijd zeker niet aan het model af te zien.
Vergelijk dat maar eens met andere Europese of Aziatische auto's van 15-16 jaar oud.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 03 okt, 2022 19:52

Sapphire schreef:
ma 03 okt, 2022 15:30
... op een 92 hoort het gewoon niet.
Er zijn nochtans witte 92's gebouwd. Greta Molander won o.a.in 1952 de Coupe des Dames in de rallye van Monte Carlo in een (room)witte 92.
Afbeelding

Afbeelding

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 04 okt, 2022 0:20

Mooi is dat, hoe mijn een beetje plagende opmerking over de 9000 leidt tot een geanimeerd gesprek over kleuren!
Op een witte 9-5 staan dakdragers inderdaad helemaal niet!
En wit is idd schitterend op een 9-5. Net zoals heel veel . stevige kleuren: rood, cayenne, zwart, violet amethyst en blauw. Zulke krachtige lijnen, daar passen stevige kleuren bij.
Al die grijs-varianten zijn niet lelijk, maar echt mooi vind ik ze niet. Ze voegen niet zoveel toe.
En kleuren op 900's zijn weer een heel ander verhaal: zwart (liefst met een cognac interieur) of rood, en op de cabrio past bijna alles. Terzijde: een 900 classic is te karakteristiek om m mooi te kunnen noemen, al springt mijn hart elke keer verheugd op als ik er een zie!

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » di 04 okt, 2022 8:55

Ik ben nog wel benieuwd naar foto's van je 9-5 Collega, heb je deze toevallig?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 04 okt, 2022 11:25

https://myalbum.com/album/i17DzU0BzhU3

deze geeft een beeld van work in progress

En deze geeft een paar simpele foto's

https://myalbum.com/album/TuxtSmE8Hopa

Plaats reactie