De kilometerstand is nu bijna 245.000 (maar hij had al 140.000 gereden toen ik hem kocht).
Van mijn andere auto's heb ik steeds de kostprijs en de prijs per kilometer en jaar bijgehouden.
Bruto, dus incl BTW heeft de auto me in 5 jaar € 78.000, dat is netto € 64.500 (ik rijd hem zakelijk dus de BTW is aftrekbaar) + de bijtelling van netto € 75 per maand x 60 = € 4.500, samen € 69.000 (en dat dan weer zonder brandstof, maar in eerdere overzichten telde ik die ook niet mee, geloof ik). Per maand is dat € 1.150 all in. Per kilometer is het 28 cent, + 10 cent brandstof.
Is het veel geld? Ja, zo veel heb ik nog nooit aan een auto uitgegeven!
Daarvoor reed ik dan wel in de ultieme 9-5
Eigen kleurkeuze (violet amethyst), aangepast interieur (stoelen en bank verwarmd en geventileerd), getunede motor (285 PK), sport-onderstel, nieuwe navi en stereo, PDC voor en achter, alle luxe die een Saab 9-5 kon hebben.
een strakke BMW 5-serie, met veeeeel minder vermogen (215 PK) kost bij hetzelfde kilometrage (45.000 per jaar) € 1360 excl. brandstof, en heeft dan een bijtelling van € 549, netto € 275 per maand, zeg samen € 1.635. Dat is € 0,44 per kilometer, ofwel ruim 1,5 keer zo veel. Is hij 1,5 keer meer waard? dat kan ik niet beoordelen. Ik heb alle nieuwste veiligheidssnufjes niet aangevinkt, dan wordt ie nog een stuk duurder.
Bonus voor me is dat ik de auto voor een habbekrats heb over kunnen nemen (restwaarde € 2.000), terwijl zo'n BMW bij het leasebedrijf blijft. De komende twee jaar ga ik dus echt weinig uitgeven (tenzij auto kapot natuurlijk
En verder heb ik weinig gedoe gehad: wel een keer een koprevisie (rekening Saab-partners), maar verder geen gekke dingen, gewoon regulier onderhoud. Het is een betrouwbare auto gebleken: snel, comfortabel, sportief, alle luxe die ik wilde hebben, zoals altijd bij Saab de beste stoelen ter wereld), bij het stoplicht in de sportstand nog altijd sneller dan de meeste andere benzineauto's.
Op naar de 1,5 miljoen Saab-kilometers en wellicht op naar de 1 miljoen mijlen (1.609.000km)