Hybride blok B234i/B235

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Larscatsman
Geregistreerd lid

Re: Hybride blok B234i/B235

Bericht door Larscatsman » vr 30 jul, 2021 20:12

Saapie schreef:
vr 30 jul, 2021 11:56
Wellicht toch seals in de kop? Als olie op de zuigers ligt moet dat toch van boven afkomen? Anders zuigerveren, maar vreemd is dat ie rookt als ie warm is, want dan zouden zuigers toch door hitte beter op cilinderwand moeten aansluiten.. Bij brakke zuigerveren heb je ook bij koude motor olie gassen in uitlaat.

Bij warme motor is oliedruk lager, maar vloeibaarder - dus logisch zou zijn dat er ergens een lek is in een pakking of seal. Bij koude motor zit er minder olie in de kop - bij warme motor meer: ergo dat ie daar ergens lekt?

Zou ook even controleren of je olie in je koelvloeistof hebt.
De kop is 5000km geleden gereviseerd waarbij ook nieuwe klepseals zijn gestoken, je hebt inderdaad gelijk dat het van bovenaf moet komen. Aangezien de compressie hoog is kan ik me niet voorstellen dat de olie van onder komt, tevens zitten er nieuwe zuigerveren in dus de olie schraap veren zullen niet verkoolde zijn en vast zitten.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik nu b234i nokkenassen en klepstoters in de kop heb gemonteerd, hierdoor gaan de kleppen 2mm verder open dan voorheen. Mogelijk sluiten de seals hierdoor niet goed meer af.

Volgende stap is om de originele nokkenassen en klepstoters terug te plaatsen om te zien of het euvel over is. Anders kan het nog de koppakking zijn..

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » zo 08 aug, 2021 22:30

Het zit in ieder geval niet in klepstoters of nokkenas. Die moeite zou ik besparen. Zuigers afdraaien voor minder compressie en toch 300 pk willen draaien. Niet vervelend bedoeld maar denk dat dit niet de goede weg is. Heb je niet een hoge compressie gemeten omdat er veel olie in de cilinders stond? Dit helpt bij de afdichting en het meten van hoge waarde.

RomanoG
Geregistreerd lid

Bericht door RomanoG » do 17 feb, 2022 23:58

Per toeval stuitte ik op dit onderwerp. Nu kan ik zelf vermelden dat ik inmiddels al een paar duizend kilometer rondrijd met dezelfde setup. Dus compleet B234i onderblok, B235 cilinderkop met de B234i nokkenassen. Blok is gekoppeld aan een FM57 bak. Ik heb een Holset HY35 turbo aan het blok gehangen, waardoor de hele setup 400 - 450 pk aan zou moeten kunnen. Wel moet ik toegeven dat de combinatie van de B234 en B235 problemen lijkt te leveren op het gebied van oliedruk. Alle o-ringen zijn nieuw, oliezeef en carter zijn schoon, maar het rijden met 5W30 is geen optie. Vandaar dat ik met 10W60 rijd. Ik heb zelf de balansassen verwijderd, maar hierdoor rijdt de auto in de lage toeren wel wat trillerig. Mocht iemand het nog lezen en vragen hebben over de setup, dan hoor ik dat graag!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 18 feb, 2022 0:17

Waarom denk je dat een hybride blok als een 234/5 oliedruk problemen zou moeten geven?

Ik deel die ervaring niet met hybrides. En heb er toch redelijk wat onder hamden genomen....

Ik denk dan toch echt dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

RomanoG
Geregistreerd lid

Bericht door RomanoG » vr 18 feb, 2022 1:06

Ik denk niet dat het problemen moet geven, maar dat is per toeval wel mijn ervaring helaas. En dat is zo'n probleem, waar je kunt blijven zoeken naar de veroorzaker... Maar het is zeker geen probleem dat per se toebehoort aan een hybride blok.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 18 feb, 2022 10:55

Heb je wel de oliekanalen voor de balansassen goed afgedopt? Anders heb je inderdaad een probleem met de oliedruk.....

https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=875

Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 18 feb, 2022 13:39

Het geeft vaker oliedruk problemen de balansassen er uit.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 18 feb, 2022 16:11

Als je het latere smallere type middenlagers hebt op de balans assen (vanaf my94 of 95 dacht ik) is het heel lastig om die precies zover door te drukken dat de olie kanalen goed afdichten en is de kans groot dat je daar druk verliest. Beter ook hiervoor een aluminium klos draaien en die erin persen. Of draad tappen in het oliekanaal onder de derde hoofdlagerschaal en daar een inbus in plakken met loctite.

RomanoG
Geregistreerd lid

Bericht door RomanoG » vr 18 feb, 2022 20:49

Ik heb inderdaad wel een set gebruik om de oude oliekanalen van de balansassen af te dichten, evenaf die voor de spanner. Ik ben er echter achtergekomen dat ik de kast van de oliepomp niet heb voorzien van vloeibare pakking (heel dom), dus ik denk dat dat wel een verklaring is voor de lage oliedruk met warme olie. Dat wordt tijdens een droog weekend het blok opliften om het euvel te verhelpen :shock:

Plaats reactie