Kleurcode veer turbo bypass valve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Jan Geert
Geregistreerd lid

Kleurcode veer turbo bypass valve

Bericht door Jan Geert » di 26 mei, 2020 14:21

2004 9-3SC 2.0t automaat met DionHPT tuning (225/340), 192.000 km

Een tijdje geleden heb ik preventief de bypass valve van de Garett 2082 vervangen. Dit is gedaan met een standaard setje van R&D. Wat me toen opviel: het dekseltje en de oude veer waren voorzien van een stipje groene verf (al kan dat na 16 jaar zijn verkleurd). De veer van R&D was voorzien van een stipje blauwe verf.
Ik heb toch de nieuwe veer er in gezet. Met de hand was er niet echt verschil te voelen tussen de 2 veren.

Toch heb ik nu, als ik vol gas ga (of zeg, rond >75% throttle), het effect dat de wagen niet echt verder meer doortrekt en je hoort een soort hoogfrequente pieptoon, een beetje als een oude crt beeldbuis, en je hoort niet meer het opspoelen van de turbo. Daaronder lijkt de auto wel wat beter te trekken dan voorheen, maar dit lijkt toch op het openen van de valve.

Wagen gaat als de brandweer vanaf de derde versnelling, maar je moet het gas niet te ver opentrekken dus.

Weet iemand het verschil tussen de veren? Ik kan er weinig tot niks hier over vinden online. Ook lijkt er geen Forge oid voor deze turbo beschikbaar, wel voor de TD04, die lijkt hetzelfde 3-bouts bevestigingspatroon te hebben maar past volgens bv Maptun toch echt niet.

Ik heb eSID2 ingebouwd, dus ik zou een aantal parameters kunnen controleren, maar welke?

Jan Geert

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Kleurcode veer turbo bypass valve

Bericht door evo » di 26 mei, 2020 19:22

Wat je beschrijft zou prima op een log te zien moeten zijn. Daar zou dan ook de oorzaak en gevolg uit moeten blijken.

Maar als ie het voor de wissel goed deed (anders zou het niet preventief heten) zet je toch gewoon die weer terug?

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » wo 27 mei, 2020 12:43

Wel, het membraan was behoorlijk vervormd, dus dat terugzetten is geen optie. Ik had verwacht dat de originele veer na 16 jaar wel slapper zou zijn dan de nieuw geleverde, maar dat staat dus te bezien. Ik kan de 'groene' veer weer terugzetten. Ik zie daar niet naar vooruit, maar nu ik er een truukje voor heb is het niet echt meer een uitdaging gelukkig.

Ik had eerder gehoopt dat iemand iets van die codes af zou weten, en of er losse veren beschikbaar zouden zijn. In de aftermarket wordt dat Kinugawa ding bijvoorbeeld met 4 verschillende veren geleverd, met elk een eigen psi/bar boost range.

Ik heb met die stage 1 meer boost dan stock, dus zal die veer wat nauwer erop aan komen? De kleuren markering suggereert me in ieder geval dat er dus een systeem achter zit, maar ik kan er online niets over vinden.

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » wo 27 mei, 2020 12:45

evo schreef:
di 26 mei, 2020 19:22
Wat je beschrijft zou prima op een log te zien moeten zijn. Daar zou dan ook de oorzaak en gevolg uit moeten blijken.
Bij mijn weten kan mijn eSID2 niet loggen. Dus het zal real-time moeten. Maar wat zou ik moeten bekijken?
Mij standaard view is pk/nm/air/boost in real time

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 27 mei, 2020 16:28

Om te kijken of je turbo met accessoires zich gedraagt als dat ie zou moeten doen, kun je kijken hoe mreq en mair onder boost met elkaar overeen komen en hoe de pwm zich daarbij gedraagt. Ook zou ook kunnen kijken naar abnormale adapties. Maar is idd het wel handig als je kunt loggen. Als je twijfelt aan je setup, even aan je tuner vragen. Kwestie van stekker eraan en rondje rijden. Is zo gepiept.

Plaats reactie